Katana och GSX 1100-tråden

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Snabb fråga: hur pass mycket går original cylinderblocket att borra?

Kan man klämma ur 1230cc utan att få problem? (3mm oversize alltså, 1,5mm på radien)

Håller på att planera och göra en liten prislista medans jag väntar på delar till hojen inför nästa vinters motorbygge. :)
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Snabb fråga: hur pass mycket går original cylinderblocket att borra?

Kan man klämma ur 1230cc utan att få problem? (3mm oversize alltså, 1,5mm på radien)

Håller på att planera och göra en liten prislista medans jag väntar på delar till hojen inför nästa vinters motorbygge. :)

På 1134cc motorn 84-87 är 1230cc största "borret" (Om de nu inte skulle va en strokervev typ falicon i maskinen :D )

Sedan omfodring för 1260c, 1290cc upp till 1327cc street, däröver för race å högkomp gäller BB-cylle

En 1134cc cylle på 80-83 motor e 1198cc motsvarande största "borret" pga kolvultens diameter å tillgång på kolvar med rätt borr/cyldiameter.

:tummenupp

Men annars för att få upp mera hästar så skulle de va kul å lägga dit en motsvarande Mr. turbo, Blake eller R.c. Engineering, turbosats å man får någelunda körbara hästar opp emot 210 typ.
Och behålla org. borret, bara genomföra alla förstärkningar som e ett e MÅSTE.
HEL-svetsad vevaxel (84-87 måste göra EN svetsning bakom primärdrevet)
Superhub
Cuttad låda
Highflow oljepumpdrev
Oljepump-pickup mod så den suger olja bakifrån tråget
(finns mera att göra)

Jisses, nu vart de en massa utläggning igen :näsblod
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
På 1134cc motorn 84-87 är 1230cc största "borret" (Om de nu inte skulle va en strokervev typ falicon i maskinen :D )

Sedan omfodring för 1260c, 1290cc upp till 1327cc street, däröver för race å högkomp gäller BB-cylle

En 1134cc cylle på 80-83 motor e 1198cc motsvarande största "borret" pga kolvultens diameter å tillgång på kolvar med rätt borr/cyldiameter.

:tummenupp

Men annars för att få upp mera hästar så skulle de va kul å lägga dit en motsvarande Mr. turbo, Blake eller R.c. Engineering, turbosats å man får någelunda körbara hästar opp emot 210 typ.
Och behålla org. borret, bara genomföra alla förstärkningar som e ett e MÅSTE.
HEL-svetsad vevaxel (84-87 måste göra EN svetsning bakom primärdrevet)
Superhub
Cuttad låda
Highflow oljepumpdrev
Oljepump-pickup mod så den suger olja bakifrån tråget
(finns mera att göra)

Jisses, nu vart de en massa utläggning igen :näsblod

Ingen fara, det är bara kul med utläggningar. :D

Så det går alltså att köra med originalblocket upp till 1230cc? Hur blir det med fodren då? Lika bra att köpa nytt då man ändå slänger i 4st nya Arias eller Wiseco kolvar?

Det som är tänkt i motorn:

Vassare kammar från Web Cams (.340"/8.6mm lyft) med justerbara kamdrev.
1230cc Wiseco eller Arias kolvar 10,25/10,50:1 komp.
APE ventilfjädrar och ventiltätningar.
APE manuell kamkedjesträckare.
Heavy Duty / Superhub / Billet kopplingskorg.
Heavy Duty kamkedja.
Svetsad vev.
Portad topp.
Dynatek tändsystem (spolar, pickup och kablar).

Och som grädden på moset Keihin CR37 smoothbores. Skulle lämna ungefär 160hk på bakhjulet enligt uppgift från en kunnig kille på Oldskoolsuzuki.info.

Vill inte bygga om EF:en till turbo. Vill bara ha en pålitlig och kraftfull street / track maskin. :)

Dök förövrigt upp något roligt (men dyrt) i posten idag.

DSC_0002-8.jpg


DSC_0031-1.jpg


Öhlins värsta. :näsblod
 
Last edited:

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Var det inte du som inte hade några pengar ???
Den där listan lobbar lätt över 20' -strecket.... :näsblod
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Var det inte du som inte hade några pengar ???
Den där listan lobbar lätt över 20' -strecket.... :näsblod

Haha, jag har inga pengar, inte nu efter stötdämparköpet i alla fall. :D

Ca 25-30 000kr enligt mina snabba beräkningar skulle motor + gasare kosta.

Bara lite planering för framtiden. :)
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Ingen fara, det är bara kul med utläggningar. :D

Så det går alltså att köra med originalblocket upp till 1230cc? Hur blir det med fodren då? Lika bra att köpa nytt då man ändå slänger i 4st nya Arias eller Wiseco kolvar?

Det som är tänkt i motorn:

Vassare kammar från Web Cams (.340"/8.6mm lyft) med justerbara kamdrev.
1230cc Wiseco eller Arias kolvar 10,25/10,50:1 komp.
APE ventilfjädrar och ventiltätningar.
APE manuell kamkedjesträckare.
Heavy Duty / Superhub / Billet kopplingskorg.
Heavy Duty kamkedja.
Svetsad vev.
Portad topp.
Dynatek tändsystem (spolar, pickup och kablar).

Och som grädden på moset Keihin CR37 smoothbores. Skulle lämna ungefär 160hk på bakhjulet enligt uppgift från en kunnig kille på Oldskoolsuzuki.info.

Vill inte bygga om EF:en till turbo. Vill bara ha en pålitlig och kraftfull street / track maskin. :)

Dök förövrigt upp något roligt (men dyrt) i posten idag.

DSC_0002-8.jpg


DSC_0031-1.jpg


Öhlins värsta. :näsblod

De går utmärkt att köra 1230cc med din maskin som maxborr utan foderbyte :tummenupp
Du kan nog höja kompet liiite till...

De saker du räknar upp motsvarar lite en "hot street" motor som moto-speed angav till 155hk på "utgående kedjedrev" i deras bromsbänk
Å detta var deras värsta motorpaket de hade förutom special en gång i tiden, innan R1100 kom.
(vet inte om deras motor-bromsbänk var kalibrerad efter någon speciell std eller så.)

Moto-speed hot street recept:
1230cc Wiseco
VHR Modified kammar (motsvarar Webcam's WGS348 om ja inte kommer ihåg fel) + fjädrar + ställbara drev
Streetportad topp med competiton ventilanpassning
VHR-Megafonsystem med raceinsats
Mikuni RS36 , (med Smoothbore VM33:eek:r borrade 34,4mm gav den ca 5Hk mindre över hela registert)

Med andra ord kommer du få en rejäl hästspark i röva när du slår på fullt :)

:tummenupp
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
De går utmärkt att köra 1230cc med din maskin som maxborr utan foderbyte :tummenupp
Du kan nog höja kompet liiite till...

De saker du räknar upp motsvarar lite en "hot street" motor som moto-speed angav till 155hk på "utgående kedjedrev" i deras bromsbänk
Å detta var deras värsta motorpaket de hade förutom special en gång i tiden, innan R1100 kom.
(vet inte om deras motor-bromsbänk var kalibrerad efter någon speciell std eller så.)

Moto-speed hot street recept:
1230cc Wiseco
VHR Modified kammar (motsvarar Webcam's WGS348 om ja inte kommer ihåg fel) + fjädrar + ställbara drev
Streetportad topp med competiton ventilanpassning
VHR-Megafonsystem med raceinsats
Mikuni RS36 , (med Smoothbore VM33:eek:r borrade 34,4mm gav den ca 5Hk mindre över hela registert)

Med andra ord kommer du få en rejäl hästspark i röva när du slår på fullt :)

:tummenupp

OK, det spar ju några slantar det också. Visst, kostar ju lite att borra men billigare än att köpa nytt block och sen borra. Vad gäller kompet så var det bara något killen föreslog. Bara den går att köra på 95/96 oktan så är det ju lugnt.

Det blir väl lite som du säger - en "hot rod/street" motor. Blir ju nästan 100% effektökning om man tänker sig att den strypta motorn ligger på strax under 100 hästar på veven. Sen får man ju räkna med att den snart gått 10000mil. :)

Just den där hästsparken är väl det jag saknat på hojen nu. Visst går det ju att dra på ordentligt med den, 0-100km/h går ju fort som bara den men det känns ju inte riktigt som att axlarna ska hoppa ur led på grund av draget i motorn, utan snarare på grund av vinddraget. Petar man ner en växel och drar på så finns inte det där direkta suget som jag känt på andra hojar jag provkört (Honda CBX, Yamaha XJR1300).

Farsans XJR1300 har ca 120hk på bakhjulet (omställd tändning, öppnare luftburk, effektsystem) och med den lämnar han mig långt bakom när han väl öppnar spjället. Provkört den lite kort och det är ju ett helt annat drag i den motorn.
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Just den där hästsparken är väl det jag saknat på hojen nu. Visst går det ju att dra på ordentligt med den, 0-100km/h går ju fort som bara den men det känns ju inte riktigt som att axlarna ska hoppa ur led på grund av draget i motorn, utan snarare på grund av vinddraget. Petar man ner en växel och drar på så finns inte det där direkta suget som jag känt på andra hojar jag provkört (Honda CBX, Yamaha XJR1300).

De låter som du kört den strypta 100Hk, som e ox-stark opp till 100 för att sedan plana ut, de händer inte mycke.
Med exportkammar, 4-1 &RS36 redan där e en helt annan maskin.
Å med 1230 å modifiedkammar typ så har du en redig hästspark som får en ytterligare kick oppåt om de va 6000 rpm

:tummenupp

Men ja vet att XJR:n som bygger på FJ1100 rovan e farligt bra på effekt å vrid.
 

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Jakan...igen
Hoj
Hayabusa, arvtagare till GSX1100. Självupplevt...
Vassare kammar från Web Cams (.340"/8.6mm lyft) med justerbara kamdrev.
1230cc Wiseco eller Arias kolvar 10,25/10,50:1 komp.
APE ventilfjädrar och ventiltätningar.
APE manuell kamkedjesträckare.
Heavy Duty / Superhub / Billet kopplingskorg.
Heavy Duty kamkedja.
Svetsad vev.
Portad topp.
Dynatek tändsystem (spolar, pickup och kablar).

Och som grädden på moset Keihin CR37 smoothbores. Skulle lämna ungefär 160hk på bakhjulet enligt uppgift från en kunnig kille på Oldskoolsuzuki.info.

Tjenis.
Jag skulle ta effektuppgiften med en liten nypa salt. Min motor är ungefär som receptet ovan fast med 1327cc och RS36, samt en G21 insugskam tillsammans med en "modified" på avgas. Fullportad med 28,5 + 25 ventiler. Den lämnar 140hk/8300rpm på hjulet med 105/ 109gr. lobe-center in/ut. Dock har jag 144nm/6200rpm i vrid på hjulet så den är stark som en björn. Nu är kammarna ställda ca 110/110 så en ny bänkning erfordras.
Men att den skulle gå bra med dina moddningsplaner är garanterat:yoparty
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
De låter som du kört den strypta 100Hk, som e ox-stark opp till 100 för att sedan plana ut, de händer inte mycke.
Med exportkammar, 4-1 &RS36 redan där e en helt annan maskin.
Å med 1230 å modifiedkammar typ så har du en redig hästspark som får en ytterligare kick oppåt om de va 6000 rpm

:tummenupp

Men ja vet att XJR:n som bygger på FJ1100 rovan e farligt bra på effekt å vrid.

Mycket riktigt. Kan starta på 2:an och i princip bara dra iväg med kopplingen om jag vill. Över 100 blir den väldigt trött precis som du säger. Massivt bottenvrid men ingen effekt i övre mellanregistret och allt därefter.

Bytte till CV36 gasare från en GSXR1100 i sommar och det var ju som natt och dag i jämförelse med dom gamla, men återigen så sätter ju kammarna stopp.

Tjenis.
Jag skulle ta effektuppgiften med en liten nypa salt. Min motor är ungefär som receptet ovan fast med 1327cc och RS36, samt en G21 insugskam tillsammans med en "modified" på avgas. Fullportad med 28,5 + 25 ventiler. Den lämnar 140hk/8300rpm på hjulet med 105/ 109gr. lobe-center in/ut. Dock har jag 144nm/6200rpm i vrid på hjulet så den är stark som en björn. Nu är kammarna ställda ca 110/110 så en ny bänkning erfordras.
Men att den skulle gå bra med dina moddningsplaner är garanterat:yoparty

Jodå, effekten var väl inte det absolut kritiska momentet. Får jag bara ut kring 140 så är jag mer än nöjd. :tummenupp

Pålitlighet är A och O. Ska ju trots allt köra hojen.

Nu har jag ju redan slängt ut över 10000kr på ny hjulupphängning + lite annat så då är ju steget 20-30000kr på motor nästan litet. ;)
 
Last edited:

man_dizel

man_dizel
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Katana 1394cc -82
gsxr1000 hastighetsmätare på Katan

Har för mig att jag snubblade på ett forum där man fått på en GSXR1000 hastighetsmätare på en katana med sån där magnetsensorer på fronthjulet för att få hestighetsmätare att fungera. Någon som vet om det går att göra det på riktigt eller inte? Hittar inte forumet på nytt :)

Ser ju riktigt fint ut med digital hastighetsmätare med sjuste varvräknare och idag ganska billigt att införskaffa känns det som.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Har för mig att jag snubblade på ett forum där man fått på en GSXR1000 hastighetsmätare på en katana med sån där magnetsensorer på fronthjulet för att få hestighetsmätare att fungera. Någon som vet om det går att göra det på riktigt eller inte? Hittar inte forumet på nytt :)

Ser ju riktigt fint ut med digital hastighetsmätare med sjuste varvräknare och idag ganska billigt att införskaffa känns det som.


Sitter på utgående axel som standard 4 punkter och 17/40 drevning

Finns ju även nån låda (speedohealer) eller nått sånt som kalibrerar mätaren
om man drevar om

Men det borde ju vara smart att hamna så rätt som det går i utgångsläge

2.35 punkter per varv och ca 1960mm i rullningsomkrets översatt till hjulrotation
 
Last edited:

man_dizel

man_dizel
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Katana 1394cc -82
Sitter på utgående axel som standard 4 punkter och 17/40 drevning

Finns ju även nån låda (speedohealer) eller nått sånt som kalibrerar mätaren
om man drevar om

Men det borde ju vara smart att hamna så rätt som det går i utgångsläge

2.35 punkter per varv och ca 1960mm i rullningsomkrets översatt till hjulrotation

Men då betyder det att man borde kunna köra på en nyare mätare om man sätter dessa magneter på skivan fram :)

Har en GSX100R mätare något med orginal databox att göra då? går det att montera denna fristående så att denna passa min gammal GSX.
 

DubbelR

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Grimsås
Hoj
ZX7RR-96, ZX7RR-97GSX-R750RK- 89, ZXR750RR-94 GSX-R 7/11 Harris F1
Bromsskiva och länkage ?

Hej

Behöver ett stötd länkage ev komplett sving till GSXR 1100 86-88

Bromskiva bak 220 mm behövs oxo, satt även på 750R 85-87.

Har en del godis till Era hojar att byta med, eller soå bet jag bra.

Ursäkta trådnypet....

mvh H Roos 073-0253922
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Fick just tag i ett par Yoshimura-kammar till shimstoppen:banana. Har letat länge..., växer inte direkt på träd. Det är Road&Track-kammen nedan.

/Ingvar

Code:
                      Durat                          In o/c    Run-
              Valve   ion        Lobe                Ex o/c    ning
Cam           Lift    @.04"    center                btc/abc  clrnc
              inches  degr      degr                 bbc/atc  inches

-------------------------------------------------------------------------
Daytona      .392    256                              23/53      .004
Race         .360    256                              53/23       .004
-------------------------------------------------------------------------
[B]Road &       .378    252                              20/52       .004
Track        .341    244                              46/18      .004[/B]
-------------------------------------------------------------------------
Stage 1       .362    253   105                       21.5/51.5  .006
              .330    244   105                       47/17       .006
--------------------------------------------------------------------------
Stage 2       .383    256   105                        23/53       .006
              .339    256   105                        53/23      .006
-------------------------------------------------------------------------
Isle Of       .354    264                              27/57      .004
Man Race      .337                                     56/27      .004
--------------------------------------------------------------------------
For racing applications, add .002" clearance
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Det är -84:an som hade modellbeteckningen EFE. EFF och EFG var -85 respektive -86 års modeller.

Alla är ju samma modell. Sista bokstaven var bara koden för årsmodellen.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top