Nisse Hult
Vill gasa!!
Tack för bra svar allihop. Skissen + bilden från Uffe är klockren.
Det känns inte som jag ska plugga hålet helt och hållet. Jag har inte haft några problem med
att hojen går för varm, så om allt flöde går genom kylaren är det kanske inte heller optimalt.
Jag har uppdrevad oljepump, frågan är om det spelar någon roll för valet av strypning. Det
borde bli mindre tryckfall över kylaren om man släpper in en del av oljan direkt till oljefiltret.
/ Mikael
Kör du på gatan med moderat trim t.ex. 10,5 i komp ca 150hkr så kan du prova utan plugg. Har du tempmätare så är det lätt att se vad som händer...
Kört utan plugg med en setrab tror det är 14 rader. Det fungerar bra till 99% dvs det blir för varm om det är 30 grader ute och det är krypkörning i stan som gäller.. Men rullar maskinen är kylningen perfekt.
Även på bana eller E18 flat out
http://www.rallydelar.se/Oljekylare.htm storlek ungefär som den längst upp till vänster. Hi Flo drev självklart!
Kan det vara så att flödet inte har så stor betydelse?
Blir bara kylaren het och flödar långsamt borde den oljan kylas mera och skillnaden mellan att flöda mycket och hinna kylas ned lite borde väl inte vara allt för stor eller???
Kanske någon guru har den matematiska formeln för detta och dessutom kan härleda kyl effekt vid olika temperaturer...
/NH