Katana och GSX 1100-tråden

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Tack för bra svar allihop. Skissen + bilden från Uffe är klockren.

Det känns inte som jag ska plugga hålet helt och hållet. Jag har inte haft några problem med
att hojen går för varm, så om allt flöde går genom kylaren är det kanske inte heller optimalt.

Jag har uppdrevad oljepump, frågan är om det spelar någon roll för valet av strypning. Det
borde bli mindre tryckfall över kylaren om man släpper in en del av oljan direkt till oljefiltret.

/ Mikael

Kör du på gatan med moderat trim t.ex. 10,5 i komp ca 150hkr så kan du prova utan plugg. Har du tempmätare så är det lätt att se vad som händer...

Kört utan plugg med en setrab tror det är 14 rader. Det fungerar bra till 99% dvs det blir för varm om det är 30 grader ute och det är krypkörning i stan som gäller.. Men rullar maskinen är kylningen perfekt.
Även på bana eller E18 flat out :D

http://www.rallydelar.se/Oljekylare.htm storlek ungefär som den längst upp till vänster. Hi Flo drev självklart!

Kan det vara så att flödet inte har så stor betydelse?
Blir bara kylaren het och flödar långsamt borde den oljan kylas mera och skillnaden mellan att flöda mycket och hinna kylas ned lite borde väl inte vara allt för stor eller???
Kanske någon guru har den matematiska formeln för detta och dessutom kan härleda kyl effekt vid olika temperaturer...

/NH
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Nu har det inhandlats förknasare.

1.jpg


(fast inte till en XJR1300 som ovan :tummenupp)
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Motordelar i vintergarage

Hämtade mina sista delar till vinterns uppdateringar. Vev med rakskuret, urborrat motorblock, teflonbehandlade kolvar. Sedan tidigare lyxade jag till det med RS40, Dyna 2000 och ett rejält batteri. Kommer också att stoppa i en Yoshimura-kam (9,5/8,5 i lyft, 246/245 i duration). Bifogar lite bilder att gotta sig åt i mörkret. Jag blir nog rätt ensam om motorsiluetten:D

/Ingvar
 

Bifogat

  • P1000706_mini.jpg
    P1000706_mini.jpg
    115 KB · Visningar: 141
  • P1000695_mini.jpg
    P1000695_mini.jpg
    96.3 KB · Visningar: 117
  • P1000702_mini.jpg
    P1000702_mini.jpg
    65.4 KB · Visningar: 116
  • P1000724_mini.jpg
    P1000724_mini.jpg
    85.2 KB · Visningar: 126
  • P1000717_mini.jpg
    P1000717_mini.jpg
    125 KB · Visningar: 136
  • P1000710_mini.jpg
    P1000710_mini.jpg
    123.2 KB · Visningar: 126
  • P1000712_mini.jpg
    P1000712_mini.jpg
    132.2 KB · Visningar: 154
  • P1000691_mini.JPG
    P1000691_mini.JPG
    88.8 KB · Visningar: 107

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Hämtade mina sista delar till vinterns uppdateringar. Vev med rakskuret, urborrat motorblock, teflonbehandlade kolvar. Sedan tidigare lyxade jag till det med RS40, Dyna 2000 och ett rejält batteri. Kommer också att stoppa i en Yoshimura-kam (9,5/8,5 i lyft, 246/245 i duration). Bifogar lite bilder att gotta sig åt i mörkret. Jag blir nog rätt ensam om motorsiluetten:D

/Ingvar

Vackert! :tummenupp
 

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Delar till vilket pris ?


Billigare att handla direkt från leverantör i USA själv - så slipper man en mellanhand till...

Hämtade mina sista delar till vinterns uppdateringar. Vev med rakskuret, urborrat motorblock, teflonbehandlade kolvar. Sedan tidigare lyxade jag till det med RS40, Dyna 2000 och ett rejält batteri. Kommer också att stoppa i en Yoshimura-kam (9,5/8,5 i lyft, 246/245 i duration). Bifogar lite bilder att gotta sig åt i mörkret. Jag blir nog rätt ensam om motorsiluetten:D

/Ingvar

Skönt att du hämtat ut ditt skrot från Erik så han kan sätta igång med mitt skrot istället !!:D
 
Last edited:

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Grejor..

Vad väntar du på för grejor?

/Ingvar

Vev och portning av topp. Sen behöver jag bara 48 timmar per dygn så ska jag nog hinna med att få igång Katanan oxå !!:yoparty
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Hämtade mina sista delar till vinterns uppdateringar. Vev med rakskuret, urborrat motorblock, teflonbehandlade kolvar. Sedan tidigare lyxade jag till det med RS40, Dyna 2000 och ett rejält batteri. Kommer också att stoppa i en Yoshimura-kam (9,5/8,5 i lyft, 246/245 i duration). Bifogar lite bilder att gotta sig åt i mörkret. Jag blir nog rätt ensam om motorsiluetten:D

/Ingvar

Köpt nytt färdigihopsatt/behandlat eller har du haft dina "gamla" delar inlämnat och uppgraderat?

/U
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Köpt nytt färdigihopsatt/behandlat eller har du haft dina "gamla" delar inlämnat och uppgraderat?

/U

Veven och vevhuset är gamla trotjänare. Veven har säkert gått över 10000 mil men var enligt Erik i skapligt skick, inga problem att åka vidare med. Kolvarna följde med när jag köpte den antika 1428-cyllen. Cylindern var omfodrad och både lopp och kolvar var i bra skick dock med "dragracingspel" ~0,10 mm. Med teflonbeläggningen kan man köra med 0 i kolvspel och får en tyst och tät motor.

/Ingvar
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Återigen till trim-frågorna.

Nu när allt på hojen börjar vara någorlunda klart tillverkningsmässigt så hade jag tänkt börja ta i tu med det som ska göras i motorn, närmare bestämt byta kammar och i samband med det göra ventiljustering och byta fjädrar. Ny tändning (pickup och spolar) åker också på i samma veva.

Jag har ju som sagt tidigare i tråden tänkt riva ner motorn efter kommande säsong för att sätta på större cylinder, portad topp, osv. Motorn jag avser att bygga ska ha hygglig effekt men ändå hålla ihop. En street/pro-steet hoj typ.

Som det är nu sitter det i originalstrypkammar som inte direkt erbjuder någon aha-upplevelse när man vrider på gasrullen. Tar stopp effektmässigt omkring 6000 varv. Därför tänkte jag att det är lika bra att stoppa i "riktiga" kammar redan nu inför kommande säsong. Jag har fått lite olika förslag på kammar, men frågan är om dom lämpar sig som ersättningskammar i en motor som är helt original?

De förslag jag fått:

Web Cams .340", 240 grader duration @ .050". Vad jag förstått är dom exakt likadana som dom så kallade "exportkammarna" som sitter i senare årsmodellerna av 1135:an och USA-modellerna. Råder väl ingen tvekan om att dom skulle vara bättre än strypkammarna men det känns onödigt att köpa en uppsättning med "hyggliga kammar" just nu bara för att byta till "bra kammar" senare. :död

Web Cams .348", 257 grader duration @ .050". Ska enligt uppgift på Web Cams hemsida ge mycket god effekt i mellan- samt övre register. Lämplig för upp-hottade street hojar.

Letat lite på egen hand men bara hittat ett fåtal alternativ, dom här två bland annat:

http://store.valueweb.com/servlet/starrace/Detail?no=709
http://store.valueweb.com/servlet/starrace/Detail?no=710

Vid lite snack i PM med Huge747 så nämnde han också att GSX:ar gillar kammar med mycket duration.

Vad ska jag ha för kammar för mitt ändamål? Efter att motorn är ombyggd inför nästa säsong (2011) så hoppas jag på omkring 150-160hk eller lite till på bakhjulet på en 1327 eller 1428cc motor (troligtvis det senare). Har ni tips om något bra ställe man kan köpa från så vore det också bra att veta. :)
 
Last edited:

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Jakan...igen
Hoj
Hayabusa, arvtagare till GSX1100. Självupplevt...
De förslag jag fått:

Web Cams .340", 240 grader duration @ .050". Vad jag förstått är dom exakt likadana som dom så kallade "exportkammarna" som sitter i senare årsmodellerna av 1135:an och USA-modellerna. Råder väl ingen tvekan om att dom skulle vara bättre än strypkammarna men det känns onödigt att köpa en uppsättning med "hyggliga kammar" just nu bara för att byta till "bra kammar" senare. :död

Web Cams .348", 257 grader duration @ .050". Ska enligt uppgift på Web Cams hemsida ge mycket god effekt i mellan- samt övre register. Lämplig för upp-hottade street hojar.

Letat lite på egen hand men bara hittat ett fåtal alternativ, dom här två bland annat:

http://store.valueweb.com/servlet/starrace/Detail?no=709
http://store.valueweb.com/servlet/starrace/Detail?no=710

Vid lite snack i PM med Huge747 så nämnde han också att GSX:ar gillar kammar med mycket duration.

Vad ska jag ha för kammar för mitt ändamål? Efter att motorn är ombyggd inför nästa säsong (2011) så hoppas jag på omkring 150-160hk eller lite till på bakhjulet på en 1327 eller 1428cc motor (troligtvis det senare). Har ni tips om något bra ställe man kan köpa från så vore det också bra att veta. :)

.340 kammarna räcker bra till det mesta, dock är de ganska mycket vassare än "export"kammar, så de är inte att förväxla. En kam som jag tror skulle vara perfekt och som borde fungera perfekt för dig både nu och sen är WebCam grind.no 190 .370 i lyft och 242gr. @.050.
Web Cams .348" är samma som VH "Modified" och fungerar också bra, men det krävs högt komp. för att de ska fungera optimalt. Jag fick problem med dom ihop med den portningen jag har så jag har bytt insugarn till en G21 som är väldigt nära Web 190.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
.340 kammarna räcker bra till det mesta, dock är de ganska mycket vassare än "export"kammar, så de är inte att förväxla. En kam som jag tror skulle vara perfekt och som borde fungera perfekt för dig både nu och sen är WebCam grind.no 190 .370 i lyft och 242gr. @.050.
Web Cams .348" är samma som VH "Modified" och fungerar också bra, men det krävs högt komp. för att de ska fungera optimalt. Jag fick problem med dom ihop med den portningen jag har så jag har bytt insugarn till en G21 som är väldigt nära Web 190.

OK! Tänkte att det var exportkammarna för att dom enligt Web Cams hemsida passade "rakt av" (utan att byta vippor, fjädrar, etc.).

Tack för förslaget. Hade väl inte tänkt göra några ingrepp i motorn nu för att komphöja (tänkte låta toppen sitta kvar) så ifall .348" kammen kräver sånt så går den bort.

Mera förslag / input! :)
 

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special
Tack för förslaget. Hade väl inte tänkt göra några ingrepp i motorn nu för att komphöja (tänkte låta toppen sitta kvar) så ifall .348" kammen kräver sånt så går den bort.

Mera förslag / input! :)

Vet inte om jag kan hålla med om att modified kammar ska behöva högkompade motorer för att fungera bra. Mina erfarenheter säger att dessa fungerar alldeles utmärkt i "normalkompade" motorer samt att det är riktigt bra kammar för såväl milt trimmade motorer som betydligt mer trimmade och därför skulle vara ett utmärkt val för dej att köpa för att även ha nytta av i motorn när du går upp i kubik, portar toppen samt byter till större ventiler.
Är själv ingen trimningsguru så jag kan ju ha fel, men det är mina 2 cents... :)
 

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
-Chrille
Vad fick du för problem då ??

Jag körde modified i gamla rovan som piloten har nu och den lämnade närmare 190 på slangen och gick bra. Den hade bara runt 11,5 i komp, raceportning från RG, 1428cc och RS40.
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
.340 kammarna räcker bra till det mesta, dock är de ganska mycket vassare än "export"kammar, så de är inte att förväxla. En kam som jag tror skulle vara perfekt och som borde fungera perfekt för dig både nu och sen är WebCam grind.no 190 .370 i lyft och 242gr. @.050.
Web Cams .348" är samma som VH "Modified" och fungerar också bra, men det krävs högt komp. för att de ska fungera optimalt. Jag fick problem med dom ihop med den portningen jag har så jag har bytt insugarn till en G21 som är väldigt nära Web 190.

348:eek:rna funkar ju t om i min "lilla" lågkompade rova :) Skjuter på bra över 6k...:yoparty

/U
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Trim GSX 1100

Okej nu när vi börjar närma oss lite effekt, vore det intressant att höra hur långt räcker snedskuren primär drivning??

Mitt motor ser ut som följer:
kuttad låda - Klar
Svetsat ettans drev - klar
Super hub - klar
Hårdare fjädrar i korgen - klar
Koppling med extra lamell - klar
Hi flow drev - klar
Portad topp Avelan - klar
Kam en specialare från england 9,5mm lyft mycket duration - klar
Hårdare ventil fjädrar - klar
Hewyduty kamkjedja - klar
Olje returerna uppfrästa - klar

Återstår att uppgradera lite till:
Borra 1327
RS 40
Plasta toppen
troligen även Dyna 2000
Kanske toppsmörjning (men fungerar utan)

Ska jag lägga till rakskurna drev?

Har ni några tips om vad jag bör fixa mera?
Jo jo svänghjulet vet jag om :gnissla det måste sitta fast :Bugar

Vad kan man tänkas få ut på slangen när den väl är intrimmad??
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
348:eek:rna funkar ju t om i min "lilla" lågkompade rova :) Skjuter på bra över 6k...:yoparty

/U

Det där låter intressant. Problemet med strypkammarna är ju just att effekten tar slut vid 6000 varv. :)

Men vad skulle man ha satsat på? .348" kammarna låter ju på något sätt som den gyllene medelvägen, eller är det vettigare att köpa någon av dom andra (.370" / .340")?

Varifrån rekommenderar ni att man köper? Direkt från Web Cams eller från nån annan trim-sida, typ APE?
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top