Katana och GSX 1100-tråden

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special
Utmaningen antagen ! Jag provar. Tar ned öronproppar till besiktningsmannen !:tummenupp

That´s the spirit! :yoparty

Men helt omöjligt är det inte. Besiktade min gammelgixxer med ett välljudande hembyggt 4-1 utan någon extra besiktningsinsats hos Strängnäs bilprovning förra året och fick ingen anmärkning. :tummenupp
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Ingen som har (eller vet någon som har) en radialbromspump hemma? Behöver en omgående.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Äntligen har hojen fått komma ut från garagevärmen till sitt rätta element; den kalla norden.

DSC_0003-13.jpg


Mycket riktigt, det är snö och is ni ser på 10:e Maj. Rätt ovanligt, även med norrländska mått mätt.

DSCN1567.jpg


Just nu sitter jag i full gång med att pilla på förgasarna, börjar närma mig rätt inställningar. Går riktigt hyggligt nu. Lite besvärligt bara att pilla lite, gasa lite, kolla stift och repetera. Man hör dock rätt snabbt om man är rätt eller fel i inställningarna som tur är. :)

Varför körde jag inte med originalgasarna med luftbox? :huvet:gnissla:brinnerup:död
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
När du tagit första ordentliga provturen vet du varför....


:cdevil

Sanningen är ju faktiskt att jag redan vet varför...



Ville bara spela svårflirtad. :D

Ska pilla vidare med förgasarna senare. Skulle bara haft tag i någon lokalt som har delar till dom går nog så fett mellan halvt och fullt öppet.
 
Last edited:

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Ingen som har (eller vet någon som har) en radialbromspump hemma? Behöver en omgående.

Fanns ett par till salu här för ett tag sedan. Jäkla najs läge på boendet, naturskönt värre:tummenupp

Soundet känns igen, verkar vara samma tonart i ditt system som mitt:D

/U
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Vad hade du tänkt för pris på GSX/R-bastarden? Har alltid tyckt kombinationen varit spännande. Vilken årsmodell är det på motorn?

Fanns ett par till salu här för ett tag sedan. Jäkla najs läge på boendet, naturskönt värre:tummenupp

Soundet känns igen, verkar vara samma tonart i ditt system som mitt:D

/U

Sett att det finns men osäker om det passar. Får inte bygga så mycket på bredden och en av dom som var uppe på annons hade någon konstig utstickande historia på sig. Tänkte köpa en uppsättning med ISR men dom var sålda (typiskt). :huvet

Vad gäller boendet så får man inte klaga. Väldigt trevligt på sommarn, fast det har ju sina nackdelar också, främst på hösten och vintern.

Avgaset låter hundra gånger så häftigt i verkligheten. Speciellt med lite varv. Blir kul att åka och köra bana så man kan prova dra ut den lite på 2:an eller 3:an och höra den vråla. :D
 

GSX1135

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2005
Ort
Litet rött hus med vita knutar utanför Eskilstuna
Hoj
Suzuki gsx1109ef/R
Vad hade du tänkt för pris på GSX/R-bastarden? Har alltid tyckt kombinationen varit spännande. Vilken årsmodell är det på motorn?



Sett att det finns men osäker om det passar. Får inte bygga så mycket på bredden och en av dom som var uppe på annons hade någon konstig utstickande historia på sig. Tänkte köpa en uppsättning med ISR men dom var sålda (typiskt). :huvet

Vad gäller boendet så får man inte klaga. Väldigt trevligt på sommarn, fast det har ju sina nackdelar också, främst på hösten och vintern.

Avgaset låter hundra gånger så häftigt i verkligheten. Speciellt med lite varv. Blir kul att åka och köra bana så man kan prova dra ut den lite på 2:an eller 3:an och höra den vråla. :D

Jag vill ha 30 000:- för min "bastard" och ska man bygga en liknande med alla delar och pyssel så blir det inte billigare.
Det är 87:ans motor som jag har.

Du kan läsa mera ingående ang min hoj på "sälj sidan" här på sporthoj.
 

MikaelM

Ny medlem
Gick med
11 May 2010
Ort
Härnösand
Hoj
82 Suzuki Katana, Ktm 640 00a Suzuki savage 650 90a
Kastar in en fråga här: Någon som vet varför min Katana laddar dåligt eller inget alls nu? Den har laddat mindre för varje år och nu tror jag att den inte laddar alls :(
 

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special
Kastar in en fråga här: Någon som vet varför min Katana laddar dåligt eller inget alls nu? Den har laddat mindre för varje år och nu tror jag att den inte laddar alls :(

Du har mätt upp laddströmen på tomgång och med lite varv med resultat <14 v?
Isf har troligen laddningsregulatorn gett sej (känt Suzuki fel på 80-talarna). Regulatorerna från många 80-tals Hondor är mycket mer stryktåliga och går med fördel användas på våra GSX:er om du får tag på en beggad sådan.
Annars hittar man nya (pirattillverkade) på Ebay utan att bli helt barskrapad.
 

MikaelM

Ny medlem
Gick med
11 May 2010
Ort
Härnösand
Hoj
82 Suzuki Katana, Ktm 640 00a Suzuki savage 650 90a
Du har mätt upp laddströmen på tomgång och med lite varv med resultat <14 v?
Isf har troligen laddningsregulatorn gett sej (känt Suzuki fel på 80-talarna). Regulatorerna från många 80-tals Hondor är mycket mer stryktåliga och går med fördel användas på våra GSX:er om du får tag på en beggad sådan.
Annars hittar man nya (pirattillverkade) på Ebay utan att bli helt barskrapad.

Hmm ok hade för mig att med en trasig regulator så ska de ladda utav bara h...vete. Ska mäta och kolla upp de i helgen tack för tipsen :)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Börjar ha ringat in förgasar-"problemen" så nu återstår bara att rätta till dom. Mindre munstycken på G sen ska jag pilla lite på nålarna. Borde bli bra efter det. :)

I annat fall får jag beställa andra nålar.

Provtur hoppas jag hinna med nästa vecka nån gång. Bör ha fått bromsslangarna tillverkade då samt fixat en extra kedjelänk.
 

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special
Hmm ok hade för mig att med en trasig regulator så ska de ladda utav bara h...vete. Ska mäta och kolla upp de i helgen tack för tipsen :)

Kan bli åt det hållet också, men de gånger jag har bytt så har de gett för lite laddström.

Om du köper nytt så kan jag tipsa om firman Electrex. En ny kostar ca 78 Euro inkl frakt till Sverige och är billigare än vad jag sett på Ebay.
 

suzuki

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Ukna
Hoj
Suzuki GSX1327 E -82
Är det inte så :

Laddar för mycket = regulatorn
Laddar för lite = generatorn
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Är det inte så :

Laddar för mycket = regulatorn
Laddar för lite = generatorn

Samtidigt är det inte sällan en dålig regulator/likriktare även "rostar" generatorlindning. Det kan också vara oxiderade/brända kontaker i anslutningen mellan generator och regulator/likriktare, inte ovanligt.
Handboken beskriver annars rätt väl hur man mäter sig fram.

/Ingvar
 

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special
Är det inte så :

Laddar för mycket = regulatorn
Laddar för lite = generatorn

Mja, har då för mej att när jag bytte regulator så var laddströmmen för låg och funkade sedan kanon efter byte till en annan begagnad regulator och har inte haft problem sedan dess. :va

Men annars är det, prexis som IngvarB påtalar, ganska enkelt att mäta sej fram om man använder sej av instruktionerna i en mekhandbok. :tummenupp
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Samtidigt är det inte sällan en dålig regulator/likriktare även "rostar" generatorlindning. Det kan också vara oxiderade/brända kontaker i anslutningen mellan generator och regulator/likriktare, inte ovanligt.
Handboken beskriver annars rätt väl hur man mäter sig fram.

/Ingvar

:fakta

Och när man ändå är där och håller på så bör man koppla bort ena lindningens förbikoppling till belysningskontakten på höger styrhalva. Eliminerar risken att bränna den vid körning utan ljus. Om man nu skulle ägna sig åt det:va

/U
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top