Katana och GSX 1100-tråden

jaktvigg

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2011
Hoj
Suzuki GSX 1100 Katana
Byte av avgassystem

Hej,

Jag är ny på forumet, trevligt att se att det finns viss aktivitet på det!

Jag har en fundering/fråga:

Jag har en Katana 1100 -82. Den har motor byggd av T. Klarkner på MotoSpeed i Västerås. Den är borrad, har andra förgasare, oljekylare mm. På hojen sitter idag ett Laser 4-1. Jag funderar på att byta till ett Yoshimura istället. Det känns som Lasers kvalitet är sådär samt att Yoshimura känns mer tidstypiskt. Vad tror ni på forumet, är det ett bättre system och måste jag bestycka om förgasarna vid ett byte?

http://shop.yoshimura-jp.com/en/product/syousai.php?id=71

Bifogat

• IMG_1528.jpg
    IMG_1528.jpg
    238.8 KB · Visningar: 120
  • IMG_1527.jpg
    IMG_1527.jpg
    240.7 KB · Visningar: 154

suzuki

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
Suzuki GSX1327 E -82
Hej,

Jag har en Katana 1100 -82. Den har motor byggd av T. Klarkner på MotoSpeed i Västerås. Den är borrad, har andra förgasare, oljekylare mm. På hojen sitter idag ett Laser 4-1. Jag funderar på att byta till ett Yoshimura istället. Det känns som Lasers kvalitet är sådär samt att Yoshimura känns mer tidstypiskt. Vad tror ni på forumet, är det ett bättre system och måste jag bestycka om förgasarna vid ett byte?

Riktig snygg katana med mikuni 33-or vilket jag tycker passar bra på dessa mc.

KLOTIS

Medlem
Gick med
19 Nov 2010
Hoj
katana,husaberg 650,R-turbo
Hej,

snygg kat och välstädat garage:tummenupp,titta på katana 83, mfl. ett vance & hines megafon är svårslaget.......

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
Katana 1100 sedan -87
På hojen sitter idag ett Laser 4-1. Jag funderar på att byta till ett Yoshimura istället. Det känns som Lasers kvalitet är sådär samt att Yoshimura känns mer tidstypiskt. Vad tror ni på forumet, är det ett bättre system och måste jag bestycka om förgasarna vid ett byte?

Välkommen!
Stilig hoj :tummenupp
Inget av rören är väl "tidstypiskt". Dom där rören kom i slutet på 80-talet främst till R cyklarna. Utan det är ett megafonrör du ska byta till i så fall. Vance & Hines megafonrör har alltid varit det vanligaste systemet på GSX:er i alla år. På 80-talet fanns även ett Kerker megafon. Får du tag i ett sånt så köp. Dom e ballast. Ger fler hk än V&H oxå. Harris sålde även ett rör med en härlig sång i, dock inte megafon men ett ballt rör med rätt ljud. Hade ett svartkromat sånt på min första Katana i mitten på 80-talet.
Om en ombestyckning behövs i samband med byte av system beror på hur flödena är i dom olika systemen mm. Har du flyt klarar du dig utan ombestyckning.

Köpte du hojjen i Värmland för ett par år sen?

Snygg, vad är det för sving?

Ser ut som en orginalsving som är delvis svartlackad och delvis borstad.

Last edited:

jaktvigg

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2011
Hoj
Suzuki GSX 1100 Katana
Sving och avgassystem

Hej igen,

Här gick det undan med svar och synpunkter, kul!

Jag tror svingen är en orginalsving som är kromad. En del motordelar är även de kromade eller polerade.

Hojen är köpt norr om Stockholm men har innan dess gått i Värmland/Karlstad. När jag köpte den fick jag med ett papper som beskrev dess historia. Jättekul att ha!

Tack för tipsen om avgasröret, 4-1 med megafon kanske är collast och mest tidstypiskt.

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Hej,

Jaha! Så den blev kvar i Stockholm. Då blir det kanske tillfälle att se den live framöver? Hittar du inget CO likt det jag har så instämmer jag i megaphone-kören. Inget optimalt sytem kanske men helt tidstypiskt. Och din hoj är ju i 80-talsskick fortfarande(behåll den så). Så kör på det. Ett svårslaget ljud får du på köpet. Och det går ju dessutom lätt att få i nytt till en rimlig peng. Men ska du ha Katana-anpassad så får du leta beg. 12000K försvann för några år sedan. Kan ju finnas på någon hylla någonstans men hos V&H finns det inga.
Vil du absolut ha Yoshi så tilverkas det ju ett anpassat. Hör med BooOve som är importör. Men det lär kosta för det är ju ingen lagervara direkt. Kan kanske bli billigare att ta en semesterresa dit med en tom väska:)

/U

jaktvigg

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2011
Hoj
Suzuki GSX 1100 Katana
Avgassysstem och historik

Hej igen,

Det verkar som ett par av er vet vad det är för hoj jag köpt, kul (hoppas jag, krockad, skruvad mätare...?). Skämt åsido, jag är inte så orolig för hojens förflutna, allt verkar ok.

Jag har kollat på lite olika utländska sidor men ett V&H av tidstypiskt snitt verkar svårt att få tag i, jakten går vidare.

Vad gäller jakt så har jag en fråga till. Min hoj har som synes inte orginalfälgarna. Jag fick dock med dessa, men de var vitlackade och det var inget vidare... Finns det någon som vet färgkoder och vilka fält på fälgarna som skall ha respektive färg? Det kan kanske annars vara värt att köpa nya, har sett att det ibland finns sådana till salu i Tyskland.

Hojen finns numera i garaget vid sommarhuset på Gotland och jag vet inte om och när jag tar upp den till Sthlm igen.

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Jag har kollat på lite olika utländska sidor men ett V&H av tidstypiskt snitt verkar svårt att få tag i, jakten går vidare.

Vad gäller jakt så har jag en fråga till. Min hoj har som synes inte orginalfälgarna. Jag fick dock med dessa,

Vance & Hines tillverkar fortfarande megafonrören. MotoSpeed ska ha ca 4300:- för ett nytt.
Varför ska du plocka av dom där fälgarna:confused: finns ingen anledning tycker iaf jag.
Dom har ett tidstypisk utseende och ger dig mer gummi i backen samt en bättre väghållning än orginalfälgarna.
Sådana fälgar satt på en del hojjar även på mittet av 80-talet.

Katana org

Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Vance & Hines tillverkar fortfarande megafonrören. MotoSpeed ska ha ca 4300:- för ett nytt.
Varför ska du plocka av dom där fälgarna:confused: finns ingen anledning tycker iaf jag.
Dom har ett tidstypisk utseende och ger dig mer gummi i backen samt en bättre väghållning än orginalfälgarna.
Sådana fälgar satt på en del hojjar även på mittet av 80-talet.

Stryker under på det!

/U

Katana org

Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Hej igen,

Det verkar som ett par av er vet vad det är för hoj jag köpt, kul (hoppas jag, krockad, skruvad mätare...?). Skämt åsido, jag är inte så orolig för hojens förflutna, allt verkar ok.

Vad gäller jakt så har jag en fråga till. Min hoj har som synes inte orginalfälgarna. Jag fick dock med dessa, men de var vitlackade och det var inget vidare... Finns det någon som vet färgkoder och vilka fält på fälgarna som skall ha respektive färg? Det kan kanske annars vara värt att köpa nya, har sett att det ibland finns sådana till salu i Tyskland.

Hojen finns numera i garaget vid sommarhuset på Gotland och jag vet inte om och när jag tar upp den till Sthlm igen.

Då den ändå inte är en originalare men en tidstypiskt trimmad/till/ombyggd så behåll du hojen som den är och köp en megaphon. Som Jörgen säger så finns dom över disk i Västerås. Man behöver bara fixa till fästet vid bakre fotpinnen. Det som är bolt-on på Katanan finns ju inte längre som jag sa tidigare. Men samma rör fast anpassat för vanliga E-modellen som ju har sina fotpinnar längre ner/fram mot Katanan.
Det finns bara en detalj i min smak som behöver åtgärdas. Och det är andra blinkers på toppkåpan. Har aldrig förstått det där med att ta bort och fylla igen hålen. Det saknas liksom något i designen då. Sedan behöver dom ju inte vara monstruösa som originalet!
Att du sedan håller den gömd i obyggden på Gotland är ju nästan ett helge... Ta upp den till Stockholm och låt den mullra på vägarna med oss andra i sommar. Eller åtminståne rasta den på Kjula eller dyligt ställe.
Lycka till och grattis till en ikon i rätt stuk :yoparty

/U

ninjazx9r-97

Medlem
Gick med
1 Mar 2006
Hoj
kawasaki zx12r -01
olje fråga

tjenixen.
fick tag på en gsx1100ef-84 precis innan isen lade sig.
en hel del trim gjort i motorn.
tanten höll på att skita ner sig när jag startade upp den o hon gick förbi bakom det gamla vance and hines systemet(utan innanmäte):D
hördes verkligen på gången att den var trimmad.
nu till min lilla fråga till er allvetare.
enligt förra ägaren är det gjort olje och filter byte för 30mil sedan,
men sedan dess har den stått i 2år med lite uppstarter några ggr om året.
vad är era råd ska jag byta olja o filter igen eller bara tuta o köra.
olja som finns i är castrol 15/40 delsyntet
.faktiskt ganska cool den gammla märren.

Bifogat

• DSC01934.jpg
    DSC01934.jpg
    232.5 KB · Visningar: 48
  • DSC01935.jpg
    DSC01935.jpg
    235.1 KB · Visningar: 53
Last edited:

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
tjenixen.
fick tag på en gsx1100ef-84 precis innan isen lade sig.
en hel del trim gjort i motorn.
tanten höll på att skita ner sig när jag startade upp den o hon gick förbi bakom det gamla vance and hines systemet(utan innanmäte):D
hördes verkligen på gången att den var trimmad.
nu till min lilla fråga till er allvetare.
enligt förra ägaren är det gjort olje och filter byte för 30mil sedan,
men sedan dess har den stått i 2år med lite uppstarter några ggr om året.
vad är era råd ska jag byta olja o filter igen eller bara tuta o köra.
olja som finns i är castrol 15/40 delsyntet.
kunde ej lägga upp bild på hojen här från jobbet men den finns i garaget .faktiskt ganska cool den gammla märren.

Har den stått varmt?
Delsyntet?
Castrol GPS är OK... men annars byt.
Billigt alternativ är att beställa en 20 liters dunk helsyntet OK/Q8 SBK Racing 10W-40 den hamnar på ca65:-/litern då känns det inte så fel att byta... Oljan som är i kan du ju hälla i gräs klipparen räcker väl dom närmaste 10 åren :D

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...