cidair
Yama Kawa Nörd
- Gick med
- 14 Mar 2015
- Ort
- Kullavik
- Hoj
- Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Nybliven ägare till en 750 H2 -72. Totalrenoverad och går som en dröm!
Men - jag får inte ordning på tomgången. Den rusar när den blir genomvarm.
Vid kall motor så har jag justerat enligt manualen så att tomgången ligger på ca. 1250rpm.
När den blir varm så är tomgången " normalt " 1500rpm, men den hamnar oftare på en något hysterisk nivå på 3000rpm. Ibland kan man blippa ner den med gasen, men lika ofta ligger den kvar på höga värdet. När den väl bestämmer sig för att gå ner så är det ryckande/pumpande beteende på vägen ner. Detta märks väldigt tydligt när man försöker motorbromsa ( ja, jag vet...tvåtaktare motorbromsar inte... ) då luggar den ganska kraftigt. Det blir väldigt ryckig körning pga varvtalsvariationerna samt den höga tomgången.
Vad jag gjort:
- synkat förgasarna ( alla throttlar öppnar samtidigt )
- luftskruvar ut 1 1/2 varv ( enl. manualen )
- justerat tomgångsskruvar till samma inställning på alla 3 fuggarna = ca:1500rpm
- kollat att alla nålarna står lika
- kollat gasvajerdragning samt justerat spelet
- testat med startgas för tjuvluft
Men - jag får inte ordning på tomgången. Den rusar när den blir genomvarm.
Vid kall motor så har jag justerat enligt manualen så att tomgången ligger på ca. 1250rpm.
När den blir varm så är tomgången " normalt " 1500rpm, men den hamnar oftare på en något hysterisk nivå på 3000rpm. Ibland kan man blippa ner den med gasen, men lika ofta ligger den kvar på höga värdet. När den väl bestämmer sig för att gå ner så är det ryckande/pumpande beteende på vägen ner. Detta märks väldigt tydligt när man försöker motorbromsa ( ja, jag vet...tvåtaktare motorbromsar inte... ) då luggar den ganska kraftigt. Det blir väldigt ryckig körning pga varvtalsvariationerna samt den höga tomgången.
Vad jag gjort:
- synkat förgasarna ( alla throttlar öppnar samtidigt )
- luftskruvar ut 1 1/2 varv ( enl. manualen )
- justerat tomgångsskruvar till samma inställning på alla 3 fuggarna = ca:1500rpm
- kollat att alla nålarna står lika
- kollat gasvajerdragning samt justerat spelet
- testat med startgas för tjuvluft