Kawa ER6-n - sån jäkla bra hoj!

Boffen

Thank you very much
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Daytona 675
Gustav1 skrev:
Hur fort går den då? Jag var uppe i 170 under provkörningen (på särskild inhägnad bana) och där fanns allt mer att ge.
Den går i 173km/h, läste det i nån svensk mc tidning.
 

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Boffen skrev:
Den går i 173km/h, läste det i nån svensk mc tidning.

Det verkar lite med tanke på att jag hade min GPZ500-88 (Rak 2:a på 60 hk) uppe i 195 (mätarfart) utan att ha full gas. Låg utväxling?
 

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Boffen skrev:
Den går i 173km/h, läste det i nån svensk mc tidning.
Kan aldrig stämma det gör ju frugans virago nästan med lite medvind och full blåsa, den har ju bara ca 50 kusar, har själv lobbat hemma för att hon skall slå till på en Er6n eller f
 
Last edited:

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Don Quixote skrev:
Men med ett pyttepris på 59.900 kronor förväntade jag mig inte mycket körglädje. Så fel man kan ha. 72 hästar låter klent men.....

Kan inte tänka mig att det finns nån annan hoj i den prisklassen som kommer i närheten. Dessutom f.klass 5.
Kan inte sätta fingret på vad det är men den faller mig inte i smaken.

För samma pris kan man få en sv 650 -05, också billig att försäkra, lättkörd, V-twin etc. 06:eek:rna kommer att få ABS.Toppfart 200 i verklig fart (225 enligt mätare) Torrvikt 165


tjockisbulle skrev:
Försäkringspremierna borde ju vara mänskliga då man dessutom kan få den med ABS ?

Jag vill ha!

Tråkigt för nybörjarna dock att man inte får köra upp för A med en sån här hoj, det tycker fan jag är helt sjukt. Idag med allt snack om att hojjar har för mycket effekt, denna hoj har för liten motor för att köra upp med A behörighet, trots 70hk!

:va


Samma problem med sv 650. De kräver att det är minst en 700!! Alltså måste man, om man vill köra upp på den, ta mellan men då måste den strypas :huvet

Nga snygga detaljer på sv:n.
 
Last edited:

Böjjarn

Titel: :)
Gick med
10 Apr 2003
Ort
Slutändan, Östra Dalarna
Hoj
YZF 1000 R
Kawa Sverige VS Mc-nytt ne 10-11

Kawa vs MC-Nytt (komentar)

Komp________11,3:1______ 11,2:1_____ev skrivfel
Bränslesyst___2 x 38mm____2 x 36mm___ev skrivfel
kraftöverf____6-växlar_____5-växlar____:va !!! hallååååå
fjädring bak___jus retur ____justförspänning_ ???
Förs klass_______5___________6_______:confused:
Toppfart________?__________173km/tim_:kocko min ktm slår ju det


Man kan undra om MCnytt endast kom upp till 5ans växel vid testkörningen på alpvägarna, därav kanske toppfarten 173.......men det verkar ju gå att slanga med ER-6n iaf.(nnligt bild)
Ja måste säga att Jag kommer nog att köpa en sån till våren trots att det är en nybörjarhoj!! Jag har åkt hoj i 10 år!!! allt från gixxer1100 till LC-4a.

Det verkar vara skapligt me hoj för en skapligt liten peng... bara att hoppas på förs klass 5

Nån som vet tjänstevikten på den, isåfall kan man räkna ut förs klassen
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Nah... Det låter ordentligt snett att den skulle toppa bara 173km/h. Jag hade upp den i 140 nånting och det var på en liten raka inne i stan. Borde gå att krama upp den i iaf 200...
 

destiny_78an

Hatar köer....
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Fruängen
Hoj
GPZ 500s *såld*
Don Quixote skrev:
Nah... Det låter ordentligt snett att den skulle toppa bara 173km/h. Jag hade upp den i 140 nånting och det var på en liten raka inne i stan. Borde gå att krama upp den i iaf 200...

Klart den gör mer. Min "lillebror" GPZ500s, en 01:a gjorde lätt 170 mot bilmätare. Och den var bara på 60 hk. Nu har ju Kawa slutat med den modellen och satsat på er6-n/f. Känns som att det bara är en upphottad 500s (tom samma pris). Visst är den snygg, men jag tror ändå man tröttnar på den ganska snabbt.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag tycker den ser riktigt bra ut förutom kåpan för framljuset och instrumenteringen, den tycker jag ser väldigt klumpig ut. Om man byter ut den kåpan mot antingen ett vanligt runt lyse från exempelvis en Yamaha Bulldog eller en offroad-kåpa och lyse (á la street fighter) tror jag den kan se riktigt bra ut! Jag gillar att även japanerna har börjat ägna lite tid åt designen av hojarna istället för att bara fila på prestanda, de börjar ju se riktigt bra ut!

Det är ju vad jag tycker i och för sig och smaken är ju som baken.

//Eric
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Gren skrev:
Hur känns fartvinden när man drar på lite?

Inte farlig alls upp till 170 km/h på mätaren.
Tack vara att den är kåplös så blir det ingen jobbig turbulens när man sitter lite upprätt.
 

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
2fast4hjo skrev:
Läste att priset i sverige "skulle bli en bra bit över 60000"

Kanske kan fås för 59900 i butiker som kan parallellimportera :va


Vet inte var du fått det ifrån... Beviks säljer dem iaf för 59 900:- och de är ju fan inte billiga någonstans!
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Syss skrev:
Vet inte var du fått det ifrån... Beviks säljer dem iaf för 59 900:- och de är ju fan inte billiga någonstans!


:kocko Tidningen MC-nytt. Priset avser Er6f, den kåpförsedda varianten, men det skriver dem inte ut. Jag tänkte inte heller på det när jag skrev inlägget. :rodnar

I samma nummer står det också ser jag nu efteråt:

"Nu är priset spikat", dvs 59900. Torrvikten är 174 kilo och toppfarten 173 blås"

:3freak Dåligt att den inte presterar mer i toppfart.

http://www.er-6n.com/index.asp?LanguageId=5
 
Last edited:

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Helt uppenbart att den går fortare än 170 tycker jag.... Om de inte tar in nån obskyr strypt variant till Sverige.
Min husa gör för fanken nästan 200 helt i originalskick. Och den har aerodynamik som en lagårdsvägg...

Är det förresten nåt att oroa sig över :va
Man köper inte en ER6 för att sätta varvrekord på GÅsen.

Jag skulle gärna köpa en om jag hade ekonomi för en hoj till. Fast den skulle nog konkurrera rätt hårt med Yammas nya MT-03 som jag tycker ser cool ut...
 

tyson

byter hoj oftare än kalsonger
Gick med
3 Jan 2005
Ort
Kungshamn
Hoj
ZX10R -04 med skrubbsår
är det någon som vet om ER6-N går att busåka med, wheelies och så?
/mvh erik
 

fortsomfan

åka bana
Gick med
14 Nov 2004
Ort
Stockholm
Hoj
none
hoj

Don Quixote skrev:
Var ute och testkörde Kawas nya ER6a en stund i eftermiddag. Mer positivt överraskad har jag nog aldrig blivit. Till att börja med var den ordentligt snygg i verkligheten.

Men med ett pyttepris på 59.900 kronor förväntade jag mig inte mycket körglädje. Så fel man kan ha. 72 hästar låter klent men det var då ordentligt mycket mer mos i den motorn än i min 130-hästars ZX6RR upp till 9000 varv. Sen uteblir topp-rushen helt men runt omkring och i göteborg hade jag roligare på denna än på en sporthoj. Dessutom kändes chassit som hämtat från en modern 600.

Kan inte tänka mig att det finns nån annan hoj i den prisklassen som kommer i närheten. Dessutom f.klass 5. Skulle nästan vilja ha en själv! :)

vad väger den då tro?
kanske skulle vara något åt far min :)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top