Kawa ER6-n - sån jäkla bra hoj!

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
bebbe skrev:
Ingen som har ett pris exempel på hojen??

9000 hel/hel med 10 000 kronor i självrisk på vagnskada. Jag, 23 år, bor i Växjö och använder alltid ställ. Är dessutom medlem i SMC vilket i detta fall ger 10 % i rabatt. Bilsport&MC som bolag.

Det näst billigaste bolaget ville ha 16500 för motsvarande försäkring..

Och ja, det går att få upp den på bakhjulet på gas på ettan, men jag kör ju in den fortfarande, så det vet inte jag.. :rolleyes:

*Jonte*

** Schteekare **
Gick med
5 Sep 2005
Hoj
El såldo !
Don Quixote skrev:
Var ute och testkörde Kawas nya ER6a en stund i eftermiddag. Mer positivt överraskad har jag nog aldrig blivit. Till att börja med var den ordentligt snygg i verkligheten.

Men med ett pyttepris på 59.900 kronor förväntade jag mig inte mycket körglädje. Så fel man kan ha. 72 hästar låter klent men det var då ordentligt mycket mer mos i den motorn än i min 130-hästars ZX6RR upp till 9000 varv. Sen uteblir topp-rushen helt men runt omkring och i göteborg hade jag roligare på denna än på en sporthoj. Dessutom kändes chassit som hämtat från en modern 600.

Kan inte tänka mig att det finns nån annan hoj i den prisklassen som kommer i närheten. Dessutom f.klass 5. Skulle nästan vilja ha en själv! :)

Kollade på Kawan men valde Yamaha Fz6N istället........63900 för en ny 05:a, då får jag 98hk ( R6 motor ) till en kostand på 7500/år HEL!!! Snyggare tycker jag, kawan ser lite klen ut, dock smaksak !! :pannkyss

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Jonte*FZ6 skrev:
Kollade på Kawan men valde Yamaha Fz6N istället........63900 för en ny 05:a, då får jag 98hk ( R6 motor ) till en kostand på 7500/år HEL!!! Snyggare tycker jag, kawan ser lite klen ut, dock smaksak !! :pannkyss

Du bor inte i en storstad eller :va På mig skulle kosta mycket mer!! I GBG :confused:

frikie

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2006
Hoj
Buell 1125R, tidigare Suzuki sv 650s, Suzuki RG 125 - 87
försäkringskostnad...

Detta är vad jag skulle få betala i försäkringskostnad....
Halvförsäkringen kostar: 2866:-/år
Helförsäkringen kostar: 4595:-/år

25 år, haft körkort sen 1999. Uppsala. Skinnställ och smc-medlemsskap.

//Daniel

Lorge

Fördomsfull
Gick med
5 Aug 2003
Hoj
...
Helförsäkring skulle kostat ca 7455kr/helår, då årsförsäkring som inte går att ställa av på bilsport och mc. Är 21år och haft körtkort i 2år, bor i liten håla.

Verkar ju riktigt intressant den dära cykeln. Har dock aldrig ägt såpass ny cykel tidigare. Hur mycket pengar skall man räkna med går åt på service på en såndära? Har bara ägt gammelknarr tidigare och bytt tändstift och olja har man ju gjort själv då.

Sugen på mt-03 också, men verkar ju som det blivit nåt fel vid tillverkningen på den. Motorn är ju bara på 45hk?!? Sanslöst...

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
var inne på Ava i Stockholm och skrotade...det var mycket folk som var och klämde på ER6an. Det enda jag reagerade på var det extremt smala styret...det skulle jag byta ut direkt, kändes helskumt. Sen tycket jag den ser lite spinkig ut designmässigt...Hornet, FZ6 och nya GSR 600 är klart biffigare hojar.

Lorge skrev:
Sugen på mt-03 också, men verkar ju som det blivit nåt fel vid tillverkningen på den. Motorn är ju bara på 45hk?!? Sanslöst...

MT-03 är rätt ball men jag tror den är lite fel prissatt för att bli någon hit.
45 hk låter kanske inte så mycket men det räcker gott för det den är avsedd för: stan och kurviga vägar. En van förare hänger med betydligt större hojar när det börjar svänga ordentligt.

Funatic

fluffo
Gick med
3 Jul 2003
Hoj
BSA 350 -30.
Tja!
Tänkte bara tipsa om att ER-6n är slut hos Kawasaki Sverige nu.
Finns det någon hos din lokala handlare och du vill ha en får du nog skynda dig lite...

"Stoffe"

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2004
Hoj
Honda CBR 1000 RR -06, Harley-Davidson Softail Std -03
Don Quixote skrev:
Var ute och testkörde Kawas nya ER6a en stund i eftermiddag. Mer positivt överraskad har jag nog aldrig blivit. Till att börja med var den ordentligt snygg i verkligheten.

Men med ett pyttepris på 59.900 kronor förväntade jag mig inte mycket körglädje. Så fel man kan ha. 72 hästar låter klent men det var då ordentligt mycket mer mos i den motorn än i min 130-hästars ZX6RR upp till 9000 varv. Sen uteblir topp-rushen helt men runt omkring och i göteborg hade jag roligare på denna än på en sporthoj. Dessutom kändes chassit som hämtat från en modern 600.

Kan inte tänka mig att det finns nån annan hoj i den prisklassen som kommer i närheten. Dessutom f.klass 5. Skulle nästan vilja ha en själv! :)

Har du aldrig kört en Suzuki SV 650 S från -03 eller nyare?
Testa och du lär bli lika positivt överraskad :)

tomcool

bossmc.se
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
Kawasaki ER-6n Gul
Funatic skrev:
Tja!
Finns det någon hos din lokala handlare och du vill ha en får du nog skynda dig lite...

Fan vilken tur att man redan beställt en då, leverans efter påsk. Hoppas att den dj**la snön är borta snart.

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Funatic skrev:
Tja!

Jag vet inte vad du vet, men det där är ju en klassisk försäljarslogan.

Begränsat antal och sånt. Det är det väl alltid?

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Gustav1 skrev:
Jag vet inte vad du vet, men det där är ju en klassisk försäljarslogan.

Begränsat antal och sånt. Det är det väl alltid?

Känns som om alla handlare har börjat köra med det nu, tyvärr (får en ju att tappa förtroendet för dom)! Skall bli kul att se i Jun Juli om det finns hojar kvar :rolleyes:

Gamebox

Monster
Gick med
27 Feb 2006
Hoj
Kawasaki Versys 1000
ER-6n

Jag har en ER-6n stående i garaget väntar bara på att det ska bli finnare väder så man kan ut och köra den!

Axl45

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2005
Hoj
PruttHoj
jag får be om ursäkt men jag ser inte det ni ser i er6:an :va men säkert samma för er, ni ser inte det jag ser i rgv 250 :)

USID

Snön är död! Fast nu lever den igen!
Gick med
11 Feb 2006
Hoj
Turistbuss för grus.
Angående MT03 och dess "brist" på effekt.

Personlingen tror jag att man med ganska enkla medel, bullerrör och så kan få ut några pållar extra.
Eller vad säger ni?

Är faktiskt lite småsugen på en sån själv, men det får nog vänta ett tag.

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
USID skrev:
Angående MT03 och dess "brist" på effekt.

Personlingen tror jag att man med ganska enkla medel, bullerrör och så kan få ut några pållar extra.
Eller vad säger ni?

Är faktiskt lite småsugen på en sån själv, men det får nog vänta ett tag.

Motorn är ju samma som på XTX,R:en så ca 50 hkr på bakhjulet skall väl gå utan större problem :tummenupp

lillsparris

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2006
Hoj
Får min er6:a i maj!!!
er6

Tjena.

Har beställt en er6:a som jag får nu i slutet på maj. Tänkte höra med dig var det finns slipon att köpa. Vet inte riktigt hur den låter orginal men jag misstänker att ett slipon hade suttit fint.

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
lillsparris skrev:
2061810 Tjena.

Har beställt en er6:a som jag får nu i slutet på maj. Tänkte höra med dig var det finns slipon att köpa. Vet inte riktigt hur den låter orginal men jag misstänker att ett slipon hade suttit fint.

Kan rekommendera ett Leo Vince till ER-6.an.
Det borde finnas på www.touring.se eller www.duells.se
Eller kolla med din lokala handlare.

Gamebox

Monster
Gick med
27 Feb 2006
Hoj
Kawasaki Versys 1000
lillsparris skrev:
2061810 Tjena.

Den låter väldigt bra orginal.
Här är ett litet ljudklipp om du vill höra.

Doable

FacePlant[NkpG]
Gick med
5 Jul 2005
Hoj
Wanda & Lill-Babs
Nu ska jag börja spara.

Var ute o provkörde både ER-6N och ER6-F igår och måste bara säga att det var länge sedan jag hade så skoj på en hoj. Första intrycket när jag såg den var att okej, den är ju ganska ball. Satte mig på den, oj oj, är inte van vid att sitta upprätt. Tyckte den verkade lite tam när jag först drog iväg och sen så lät den ju knappt nåt heller.... Men maken till smidig o lättsvängd hoj har jag aldrig varit med om tidigare. Jag fullkomligt njöt av att köra slalom mellan brunnslocken genom villakvarteren. Bara en sån grej alltså.... i såna löjliga hastigheter brukar det mest bara vara jobbigt o man längtar bara efter att få sträcka ut. Med denna hojen gick det t.o.m. att svänga med (skämt o sido), men sporthojarnas dåliga vändradie är faktiskt nåt som stör mig lite.
Omkörningarna funkade finfint. Visst inte samma klipp som i min 7a, men det räckte gott o väl.
Jag föll för den kåplösa ER-6N, då den hade ett mer fighterinspirerat styre o körställningen kändes lite råare, vilket tilltalade mig. Dessutom tyckte jag inte kåpan gjorde någon nytta på ER-6F:en. Backspeglarna gjorde ingen nytta på den kåplösa varianten, men vem bryr sig... En annan sak som skillde sig hojarna sinsemellan var att instrumenpanelen var rikligare utrustad på F:en.
Måste säga att jag blev lite förvånad när jag i efterhand läste i broschyren att N-modellen vägde 174kg, kändes mer som 150kg. Men antar att det är den låga tyngdpunktens förtjänst.

Jag blev helsåld på denna hojen, så nästa får nog bli en sådan...
Kände bara föra att dela med mig lite, skål på er :bladder

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...