Nu ska jag börja spara.
Var ute o provkörde både ER-6N och ER6-F igår och måste bara säga att det var länge sedan jag hade så skoj på en hoj. Första intrycket när jag såg den var att okej, den är ju ganska ball. Satte mig på den, oj oj, är inte van vid att sitta upprätt. Tyckte den verkade lite tam när jag först drog iväg och sen så lät den ju knappt nåt heller.... Men maken till smidig o lättsvängd hoj har jag aldrig varit med om tidigare. Jag fullkomligt njöt av att köra slalom mellan brunnslocken genom villakvarteren. Bara en sån grej alltså.... i såna löjliga hastigheter brukar det mest bara vara jobbigt o man längtar bara efter att få sträcka ut. Med denna hojen gick det t.o.m. att svänga med (skämt o sido), men sporthojarnas dåliga vändradie är faktiskt nåt som stör mig lite.
Omkörningarna funkade finfint. Visst inte samma klipp som i min 7a, men det räckte gott o väl.
Jag föll för den kåplösa ER-6N, då den hade ett mer fighterinspirerat styre o körställningen kändes lite råare, vilket tilltalade mig. Dessutom tyckte jag inte kåpan gjorde någon nytta på ER-6F:en. Backspeglarna gjorde ingen nytta på den kåplösa varianten, men vem bryr sig... En annan sak som skillde sig hojarna sinsemellan var att instrumenpanelen var rikligare utrustad på F:en.
Måste säga att jag blev lite förvånad när jag i efterhand läste i broschyren att N-modellen vägde 174kg, kändes mer som 150kg. Men antar att det är den låga tyngdpunktens förtjänst.
Jag blev helsåld på denna hojen, så nästa får nog bli en sådan...
Kände bara föra att dela med mig lite, skål på er