Kawasaki 750 streetfighter/stunt/lekhoj

Finnicken

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2012
Ort
Enånger
Hoj
Ingen just nu
View attachment 373719
Röda är en platta av 3-5mm stål och det blåa är burröret som går till motorfästet.

Sådär fäster du buren för att spara på smalben och göra lite plats för tassarna.
Om du kollar lite på burar på googles bildsök så ser du att många tillverkare gör likadant.

Jag kommer även fästa buren på samma sätt på min hoj.

Jag hade tänkt precis sådär. Men är ju det att jag inte vet hur "triangeln" funkar. Är det bara att skruva ut bulten i mitten? Man måste ju häva dit en längre bult då med ju. :va
 

Finnicken

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2012
Ort
Enånger
Hoj
Ingen just nu
Haha, ja. Ekonomin ;)

Har inte haft tillgång till sakerna jag behöver. (svets och rör) Så har inte hänt något. Men snart jul och då sätts det förhoppningsvis igång igen :yoparty
 

Finnicken

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2012
Ort
Enånger
Hoj
Ingen just nu
ingen ny update?=) har fått igång min projekttråd nu med =)


Nä fan, det går segt för min del nu. Ja var in och kikade lite på den och det såg ju jävligt bra ut:tummenupp

Min är i princip klar nu, ska bara köpa nytt batteri, olja och filter. Sen ska den där jäkla buren byggas. Men har ingen svets och material för tillfället.

Men kan bju på lite bilder. :yoparty

P1010678.jpgP1010682.jpgP1010683.jpgP1010684.jpg

Hunden fick vara med han åh, ska ju jämt vara upp i och i vägen så då placerade jag han i bilden :tummenupp
 

Finnicken

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2012
Ort
Enånger
Hoj
Ingen just nu
Vet inte varför men mitt inlägg försvan :s Så gör ett nytt då!

Var ut och pillade lite på morgonkvisten, började på att göra egna fästen till bakre fotpinnarna.

DSC00503.jpgDSC00502.jpgDSC00506.jpgDSC00505.jpgDSC00504.jpg

Använder mig av ett par gamla bmx-pegs :tummenupp

Ska riktas och finslipas lite sedan ska det förstärkas.
 

Finnicken

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2012
Ort
Enånger
Hoj
Ingen just nu
Kom precis på att tänka på en grej. Någon som vet vad man ska ha för drevning? Vissa säger att det räcker med typ 5 mer bak ocu 2-3 mindre fram, men vissa kör ju med pizza drev. :va

Och om någon vet någon svensk hemsida som säljer drev så länka gärna! :tummenupp
 

okmaaan

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2 st Suzuki GSXR 750 - Suzuki Rmz 250
Ebay kanske :tummenupp ? Borde ju finnas många billiga drev där till kawa , finns till min gamla sukka :)
 

Finnicken

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2012
Ort
Enånger
Hoj
Ingen just nu
Ebay kanske :tummenupp ? Borde ju finnas många billiga drev där till kawa , finns till min gamla sukka :)

Ja, men hur många kugg ska man ha då? Är ju det som är frågan. Bara jag får reda på det så ska jag leta på ebay, men man måste ju få reda på vad man har för kedja med (530.520 mm) Och jag fattar mig inte på tabellerna som visar hur man mäter:va
 
Last edited:

Tapper

Laxmacka?
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Skogen
Hoj
sextresexor
Dreven och kedja köper du nytt, så välj 520 eller 525 jag kör alltid 520 på mina hojar.

Hur mycket drevning är förståss en smaksak, Parkeringsplatsstuntarna kör 55-60T bak och kanske -1 fram.
Jag som gillar att kunna använda hojen utan att ligga varvstopp på motorvägsgetaways kör +11 bak och original fram.

Finns även dom som kör -1 fram och tillochmed original och cirklar på parkeringen.
 

Finnicken

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2012
Ort
Enånger
Hoj
Ingen just nu
Dreven och kedja köper du nytt, så välj 520 eller 525 jag kör alltid 520 på mina hojar.

Hur mycket drevning är förståss en smaksak, Parkeringsplatsstuntarna kör 55-60T bak och kanske -1 fram.
Jag som gillar att kunna använda hojen utan att ligga varvstopp på motorvägsgetaways kör +11 bak och original fram.

Finns även dom som kör -1 fram och tillochmed original och cirklar på parkeringen.

Ja, jag vill ju använda min till vardags med, men eftersom jag bor i en liten by och inte tänker åka utanför den (p.g.a 18 år och hojen är tung) så gör det inte så mycket om den varvar mycket. Men jag har 16-45 på nu och undrar då hur mycket jag ska dreva.

Men vad hade du orginal bak om du gick upp 11? Då borde ju du ha runt 55T nu? :va


Edit: kom på att då räknas den kanske som parkeringplats hoj?
 
Last edited:

Finnicken

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2012
Ort
Enånger
Hoj
Ingen just nu
Biltema!

Biltema! :banana

Var in till biltema idag och inhandlade lite grejer.

DSC00508.jpg

Olja, oljefilter, handtag, avgasbandage, slang klämmor, o-ringar och strippor! :tummenupp

Edit: Klickade precis hem ett nytt bakdäck och ett ark med Kawasaki stickers men :tummenupp
 
Last edited:

Tapper

Laxmacka?
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Skogen
Hoj
sextresexor
Ja, jag vill ju använda min till vardags med, men eftersom jag bor i en liten by och inte tänker åka utanför den (p.g.a 18 år och hojen är tung) så gör det inte så mycket om den varvar mycket. Men jag har 16-45 på nu och undrar då hur mycket jag ska dreva.

Men vad hade du orginal bak om du gick upp 11? Då borde ju du ha runt 55T nu? :va


Edit: kom på att då räknas den kanske som parkeringplats hoj?

52T har jag bak och org är 43T så 9+ bak kör jag bara :)
På representhojen kommer jag köra 3+ bak och -1 fram.

Jag skulle rekomendera dig att köra 10+ bak och -1 fram, genom att gå ner ett fram får du även mer motorbroms vilket är bra när man är nybörjare.
 

Finnicken

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2012
Ort
Enånger
Hoj
Ingen just nu
52T har jag bak och org är 43T så 9+ bak kör jag bara :)
På representhojen kommer jag köra 3+ bak och -1 fram.

Jag skulle rekomendera dig att köra 10+ bak och -1 fram, genom att gå ner ett fram får du även mer motorbroms vilket är bra när man är nybörjare.

Okej. Ja det blir nog så. Men det får dröja ett tag, vart ju nämligen pank efter Biltema och 24mx :crash
 

Finnicken

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2012
Ort
Enånger
Hoj
Ingen just nu
Avgasbandage!

Var tvungen att plocka ner avgasröret för att komma åt att byta o-ringar i slang kopplingarna som går från oljekylaren till tråget. (Har inte gjort det, gör det senare)

Så då passade jag på att ta in systemet på rummet och vårdade det med kärlek och gav det ett fint bandage :gnissla

DSC00509.jpg

Och ja! Det ska hänga ändar så! Då ser det slitet ut sen när det blir lite skitigt.:arsele Och slitet är snyggt! :yoparty
 

Finnicken

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2012
Ort
Enånger
Hoj
Ingen just nu
Burfunderingar...

Var och införskaffade mig en gängstång idag, och hade färdi skurna bitar i 5mm plåt som ska vara till infästning av buren vid svingbulten.

Och provade även att kapa till något profilrör och kollade hur det skulle bli.

DSC00511.jpg
Fästet vid svingbulten.

DSC00512.jpgDSC00513.jpgDSC00514.jpgDSC00515.jpg

Syns inte så bra, var ju tvungen att hålla i och ta kort själv. Men det sitter runt en 10cm utanför, tror ni det blir för tajt? Jag tycker det hamnar så jäkla långt ut om jag vinklar ut det mer. :va
 

Finnicken

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2012
Ort
Enånger
Hoj
Ingen just nu
Stuntbroms

Hallå! Idag har det hänt lite med. Går hemskt segt nu :huvet

Bytte o-ringarna i slangkopplingarna till oljetråg/oljekylaren. Hoppas biltemas o-ringar håller :gnissla

Sen luftade jag kopplingen och provmonterade en bromspump till bakbromsen på styret.

DSC00516.jpgDSC00517.jpgDSC00518.jpg

Jag tror det blir ganska bra (om pumpen orkar med oket sen). För det blir lite tajt om jag ska köpa en sån pump som alla rekommenderar eftersom jag redan har en liknande till kopplingen.

Sen hade jag en fundering. Kanske det går att skifta? Så man får kopplingen på den silvriga och bromsen på svarta? :näsblod
 

Finnicken

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2012
Ort
Enånger
Hoj
Ingen just nu
Bur!

Bygger bur för fulla gubbar! Nöjd hittills, men nu blir det middags paus! :yoparty

DSC00519.jpgDSC00520.jpgDSC00521.jpg

Edit: Fick inte MIGen idag. Så kör med pinne! :tummenupp
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top