Kawasaki GPZ 550 1982.

Grisnallen

Medlem
Gick med
17 Sep 2017
Ort
Säffle
Hoj
Kawasaki GPZ 550
Tjena!
Nybliven mc-ägare här! Införskaffat mig en hoj med tanken att ta mc-kort så småningom. Fick med diverse delar till att göra om den till en scrambler/café, så det ska göras denna sommaren. Kortet får nog vänta tills nästa sommar.

Något speciellt man ska/behöver tänka på angående denna modellen?
Fick inte med mig någon verkstadshandbok. Någon som har en till övers eller vet vilken jag ska ha?
Motorolja och filter ska väl bytas i sommar. Val av olja? Och vart får man tag i rätt filter?

Många novisa frågor nu. Jag är inte helt okunnig när det kommer till meckande med hojar, men så stort som 4-cylindrigt har jag inte grejat med något vidare innan.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Finns en del handböcker på nätet men a) kan inte stå för hur bra/kompletta de är b) om det är säkra sidor c) lite svårt att hitta 82:an, men här ex.vis https://www.scribd.com/doc/44883504...F-FII-Z-500-550-F-83-a-85-Service-Manual-Supl

Bygg inte om den - 99 fall av 100 blir resultatet en sämre, fulare hoj + att det kostat en del pengar (om den ens blir klar, finns flera på Blocket som säljes "i brist på tid/pengar/kunskap"). Blir du någonsin färdig så står du med ett osäljbart lik som inte går att bygga tillbaka. Behåll hojen som den är, gillar du den så fixa till den - fastnar du för hojåkning så är chansen stor att du ändå vill byta upp dig - varför då lägga tid på att bygga när du kan köra?
 

Grisnallen

Medlem
Gick med
17 Sep 2017
Ort
Säffle
Hoj
Kawasaki GPZ 550
Tusen tack för länken!

Angående bygget så fick jag med i princip alla grejer. Blir inget avancerat. Mer byte av lykte, hastighetsmätare, blinkers, sadel och skärmar. Jag fick cykeln billigt för övrigt. Och i år hinner jag inte ta kortet, så tänkte förbereda och greja med den i år. Om vi bortser att estetiken kommer att ändras, något motormässigt man bör tänka på när det kommer till denna modell? Som sagt, vart får man tag i olja och filter till sen sådan gammal hoj? Eller delar överlag om något behöver bytas frampå.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Monterar dy lysen från Biltema så ska du ha stryk:tummenner
Vilken årsmodell? Se till att besikta innan du bygger om!
 

Grisnallen

Medlem
Gick med
17 Sep 2017
Ort
Säffle
Hoj
Kawasaki GPZ 550
Monterar dy lysen från Biltema så ska du ha stryk:tummenner
Vilken årsmodell? Se till att besikta innan du bygger om!
Tror inte det är biltema. Står inte biltema på kartongen i alla fall^^ Ska kolla lite mer på det. Årsmodell 1982.
Den är besiktigad och i trafik så det är väl bara att "bygga" om. Som sagt blir det inget vidare "ombyggt" mer än byten av lysen och skärmar, sadel osv.
 

Grisnallen

Medlem
Gick med
17 Sep 2017
Ort
Säffle
Hoj
Kawasaki GPZ 550
För fan förstör inte en orginal hoj... Antingen sälj delarna som du fick me eller köp ett sabbat lik på blocket å använd delarna till den istället..
Fast en sådan här hoj ligger det väl ändå inget värde i? Som sagt så har jag ju inte tänkt å kapa sönder nåt. Eller ja, de vet man väl kanske inte förrän man börjar greja.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
scrambler/café vilken av dom hade du tänkt?? De är två helt olika typer av hoj.... Scrambler är en typ cross å cafe är en racer.. Den ena kör man i terräng å andra på asfalt..
 

Grisnallen

Medlem
Gick med
17 Sep 2017
Ort
Säffle
Hoj
Kawasaki GPZ 550
En fin orginalare är värd mer...
Köpte den för 6000. Blinkers är trasiga så dom behöver jag byta. Men det följde med mindre snyggare.

Okej, om inte jag tänker fel nu då... Har ju tänkt byta lykta och det borde ju gå utan större ingrepp då det verkade vara justerbart fäste. Samma med sadel och bakskärm väl? Så är det väl bara att skicka med original-delarna när man väl säljer?
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Fast en sådan här hoj ligger det väl ändå inget värde i? Som sagt så har jag ju inte tänkt å kapa sönder nåt. Eller ja, de vet man väl kanske inte förrän man börjar greja.
Kanske inte betingar något högre samlarvärde, men gpz 550 med gamla utförandet finns det nog inte många av i svea rike. Nästa årsmodell med svängiga former och enkelstötdämpare finns det nog fler av.
Min första tunga hoj var en Z500 -82.

Du gör som du vill men du har ett fräckt tidsdokument och därtilll en, för tiden, rätt väl ihopsatt mc.

Risken är att det blir som flera förutspått. Sönderklippt el och taffliga lösningar.
Byt blinkers, leta reda på ett ställbart laverdastyre, försök få häng på ett kerker eller marshallsystem. Alfa och micron är fula men tidstypiska.
Med det hade du varit stenhård -82 och du har en cykel som svänger hyggligt och har bättre bromsar än (nästan) alla större från den tiden.
Den blir galet mycket ballare så än ännu ett icke trovärdigt scrambler, café blahaattempt och jag är ingen originalfantast utan gillar vad som gjorde en hoj fräck då.

Förstör den inte.
 
Last edited:

Grisnallen

Medlem
Gick med
17 Sep 2017
Ort
Säffle
Hoj
Kawasaki GPZ 550
Kanske inte betingar något högre samlarvärde, men gpz 550 med gamla utförandet finns det nog inte många av i svea rike. Nästa årsmodell med svängiga former och enkelstötdämpare finns det nog fler av.
Min första tunga hoj var en Z500 -82.

Du gör som du vill men du har ett fräckt tidsdokument och därtilll en, för tiden, rätt väl ihopsatt mc.

Risken är att det blir som flera förutspått. Sönderklippt el och taffliga lösningar.
Byt blinkers, leta reda på ett ställbart laverdastyre, försök få häng på ett kerker eller marshallsystem. Alfa och micron är fula men tidstypiska.
Med det hade du varit stenhård -82 och du har en cykel som svänger hyggligt och har bättre bromsar än (nästan) alla större från den tiden.
Den blir galet mycket ballare så än ännu ett icke trovärdigt scrambler, café blahaattempt och jag är ingen originalfantast utan gillar vad som gjorde en hoj fräck då.

Förstör den inte.
Oj vad du satte griller i huvudet på mig nu hehe.
Men om jag då byter blinkers och framlykta, samt styre då? Då behöver jag ju inte kapa eller klippa något.
Är dock inget fan av bakdelen på denna cykeln, därav idén om scrambler/café.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Fast en sådan här hoj ligger det väl ändå inget värde i? Som sagt så har jag ju inte tänkt å kapa sönder nåt. Eller ja, de vet man väl kanske inte förrän man börjar greja.
Du har valt helt rätt hoj om det ska byggas, denna kommer aldrig bli en "klassiker" eller bli intressant för samlare. Det är inte heller din sak att bevara modellen i utställningsskick för framtiden, det har säkert tillverkaren ordnat. Och det mesta kan ju återställas om så skulle vara om man spar originaldelarna.
 

Grisnallen

Medlem
Gick med
17 Sep 2017
Ort
Säffle
Hoj
Kawasaki GPZ 550
Okej men då ska det bli så. Nästan allt finns ju också. Behöver bara inhandla ny framskärm, bakskärm och hastighetsmätare typ. Har ett år på mig att fixa så det ska nog inte gå att skylla på för lite tid hehe.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
GPZ550 är asballa i originalskick.
Ett byte till Kerker 4-1 gör den ännu ballare.
På 81an kan man byta till Koni, Öhlins eller S&W om man hittar några.
En extra bakskärm behövs så man kan kapa snyggt. En svårt konst har jag sett.
Andra ändringar är tveksamma. I min bok.

81an såldes aldrig i Sverige. 83an är jag osäker på. GPZ750 fanns ju och såg likadan ut, på håll.
82orna såldes rätt många av. Suzukis motsvarighet var en citron, sämre på allt. XJ550 nja, standardhojarnas standardhoj. Iofs okej. Honda hade CX500. Plastgrisen och Vildsvinet (Custom) och sportvarianten Euro Sport. Inte med i matchen över huvud taget. CBX550 kom väl 84. Den var bara ful. Inkapslade skivor, ville marknaden ha det? Comstarhjul…

GPZ550 -82 har Kawasakis snygga hjul men med endast fem ekrar. Ännu snyggare och lättare. 19”
18” fanns på Z1300 och KZ1000P, snutversionen.

GPZ 550/750/1100 hade sen de snyggaste hjulen igen. Treekrade eller egentligen sex. 18” fram och bak, 17” bak på 1100an. 750 turbon hade samma design fast lättare har jag för mig.
Mmm, jämför med Honda, Suzuki och Yamaha från samma period.

GPZan fanns även som 400 i bl a Japan och Tyskland 1983-84.

1981
fd253be5f8d04401825c2ccc10b54513.jpg


1982
4f657a78b875c79db936f7ebad14ccea.jpg


1983
8280b35a626d09d15c3c5e4ac02888f8.jpg


Ja jag gillar Kawasaki. :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Grisnallen

Medlem
Gick med
17 Sep 2017
Ort
Säffle
Hoj
Kawasaki GPZ 550
Lite frågestund om det går för sig...
1. Duger mc-olja från biltema?
2. Hur hittar jag passande filter?
3. Måste byta hastighetsmätaren. Glaset är trasigt och nästan helt borta. Prisvärd mätare med samma indikationer som original, vart finner man det? Xl-moto?
4. Känns som cykeln är nerdrevad. Eller hur mycket bör den varva i 90km/h?
5. Vad jag förstår så fungerar "on" på bensinkranen när motorn är igång. Är det bara att montera loss tanken med andra ord utan att allt bränsle rinner ut?
6. Tomgången hänger sig lite när man varvar till. Enligt mig ett tecken på att den drar luft. Verkar som luftburken är tätar med lite klet så kanske tar sig in där eller insugsgummit? Ska kolla närmre på detta. Frågan är vart man får tag på packningar (eller kanske är o-ringar?)
7. Verkade inte vara med gpz 550 i manualen jag fick tips om högre upp i tråden. Samma specs som kz? Eller vart finner man annars manual? Behöver inte vara gratis bara det är rätt.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Lite frågestund om det går för sig...
1. Duger mc-olja från biltema?
2. Hur hittar jag passande filter?
3. Måste byta hastighetsmätaren. Glaset är trasigt och nästan helt borta. Prisvärd mätare med samma indikationer som original, vart finner man det? Xl-moto?
4. Känns som cykeln är nerdrevad. Eller hur mycket bör den varva i 90km/h?
5. Vad jag förstår så fungerar "on" på bensinkranen när motorn är igång. Är det bara att montera loss tanken med andra ord utan att allt bränsle rinner ut?
6. Tomgången hänger sig lite när man varvar till. Enligt mig ett tecken på att den drar luft. Verkar som luftburken är tätar med lite klet så kanske tar sig in där eller insugsgummit? Ska kolla närmre på detta. Frågan är vart man får tag på packningar (eller kanske är o-ringar?)
7. Verkade inte vara med gpz 550 i manualen jag fick tips om högre upp i tråden. Samma specs som kz? Eller vart finner man annars manual? Behöver inte vara gratis bara det är rätt.

1. Jag skulle välja en bättre olja även om jag kör Biltema i en av mina hojar. Motul i en annan.
2. Addemoto säljer filter. Kolla om de har till din och köp olja där också. Själv handlar jag över disk.
3. Mc-skrot. Köp original. Maila https://www.spinnin-wheel.se
4. 4830 varv i 100 km/tim enligt Bike nr 4-82
5. Ja. På Pri rinner soppan ut. Inte på On.
6. Troligen tjuvluft ja.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Lite frågestund om det går för sig...
1. Duger mc-olja från biltema?
2. Hur hittar jag passande filter?
3. Måste byta hastighetsmätaren. Glaset är trasigt och nästan helt borta. Prisvärd mätare med samma indikationer som original, vart finner man det? Xl-moto?
4. Känns som cykeln är nerdrevad. Eller hur mycket bör den varva i 90km/h?
5. Vad jag förstår så fungerar "on" på bensinkranen när motorn är igång. Är det bara att montera loss tanken med andra ord utan att allt bränsle rinner ut?
6. Tomgången hänger sig lite när man varvar till. Enligt mig ett tecken på att den drar luft. Verkar som luftburken är tätar med lite klet så kanske tar sig in där eller insugsgummit? Ska kolla närmre på detta. Frågan är vart man får tag på packningar (eller kanske är o-ringar?)
7. Verkade inte vara med gpz 550 i manualen jag fick tips om högre upp i tråden. Samma specs som kz? Eller vart finner man annars manual? Behöver inte vara gratis bara det är rätt.
1. Absolut, det har jag haft på mina japs från -82. Delsyntet blir fint.
2. Rena slitdelar och servicegrejer finns i Sverige. Motoaction, Lelles, XLmoto m fl.
3. Reservdelar däremot är svindyrt och svårt att få tag på i Sverige. Ebay, eller https://www.cmsnl.com/, eller andra företag utomlands.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Lite frågestund om det går för sig...
1. Duger mc-olja från biltema?
2. Hur hittar jag passande filter?
3. Måste byta hastighetsmätaren. Glaset är trasigt och nästan helt borta. Prisvärd mätare med samma indikationer som original, vart finner man det? Xl-moto?
4. Känns som cykeln är nerdrevad. Eller hur mycket bör den varva i 90km/h?
5. Vad jag förstår så fungerar "on" på bensinkranen när motorn är igång. Är det bara att montera loss tanken med andra ord utan att allt bränsle rinner ut?
6. Tomgången hänger sig lite när man varvar till. Enligt mig ett tecken på att den drar luft. Verkar som luftburken är tätar med lite klet så kanske tar sig in där eller insugsgummit? Ska kolla närmre på detta. Frågan är vart man får tag på packningar (eller kanske är o-ringar?)
7. Verkade inte vara med gpz 550 i manualen jag fick tips om högre upp i tråden. Samma specs som kz? Eller vart finner man annars manual? Behöver inte vara gratis bara det är rätt.
Vilken är det du har? Trodde du hade 81an i Björn Fs bildkavalkad och trodde den som står som -82 i själva verket kom -83. Trevlig maskin men ocool i mitt tycke. Det är den gamla som har rätt stuk, tycker jag.
Jag brukar förorda okq8 sbk racingoljan. Den gamla har utgått, (har köpt på mig för några år), men förmodar att ersättaren är fullgod. Billig i 20-litersdunk på t ex swedol.
Min Z500 varvade ganska precis 5000 i 100, 6000 i 120 osv till den ganska blygsamma toppnoteringen på närmre 190 knyck mätarfart. Felbestyckad med marving 4-1 som släpades på kollektorn i alla högerböjar. Fanns de som gick betydligt bättre.
 

Bifogat

  • Screenshot_20230619-223726_DuckDuckGo.jpg
    Screenshot_20230619-223726_DuckDuckGo.jpg
    481.1 KB · Visningar: 8
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top