Kawasaki GPZ 550 1982.

Grisnallen

Medlem
Gick med
17 Sep 2017
Ort
Säffle
Hoj
Kawasaki GPZ 550
Vilken är det du har? Trodde du hade 81an i Björn Fs bildkavalkad och trodde den som står som -82 i själva verket kom -83. Trevlig maskin men ocool i mitt tycke. Det är den gamla som har rätt stuk, tycker jag.
Jag brukar förorda okq8 sbk racingoljan. Den gamla har utgått, (har köpt på mig för några år), men förmodar att ersättaren är fullgod. Billig i 20-litersdunk på t ex swedol.
Min Z500 varvade ganska precis 5000 i 100, 6000 i 120 osv till den ganska blygsamma toppnoteringen på närmre 190 knyck mätarfart. Felbestyckad med marving 4-1 som släpades på kollektorn i alla högerböjar. Fanns de som gick betydligt bättre.
Det är bild 2, alltså 1982 jag har. 81:an ser lite fränare ut.
Tusen tack för all hjälp så här långt! Ska som sagt se över tjuvlufts-problemet under helgen. Antar att jag får demontera tanken så man kommer åt. Såg lite sprucket ut vid själva luftburken, men tjuvluft där borde väl inte ha någon vidare inverkan?
Finns det någon blandningsskruv som man bör skruva lite på också? Tänker om någon har skruvat så att den går lite magrare?

Sen ytterligare en fråga. Är det något som jag behöver se över lite extra på en sådan här gammal hoj?
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Det är bild 2, alltså 1982 jag har. 81:an ser lite fränare ut.
Tusen tack för all hjälp så här långt! Ska som sagt se över tjuvlufts-problemet under helgen. Antar att jag får demontera tanken så man kommer åt. Såg lite sprucket ut vid själva luftburken, men tjuvluft där borde väl inte ha någon vidare inverkan?
Finns det någon blandningsskruv som man bör skruva lite på också? Tänker om någon har skruvat så att den går lite magrare?
Ok, då förstår jag din aversion mot ankröven. Förordar ändå "tidstypiskt", envis farbror... Med rätt 4-1, rensad bak och smuttare blinkers blir den ändå frän. Kåpan är ju, för att använda ett på sporthoj förhatligt uttryck, ikonisk. Förknippad med Eddie Lawson, Z1000R är det synd att ta bort den, om inte turbulenserna stör. Hatar turbulens och kör därför kåpfri.
En bättre maskin än föregångaren. Minns kompisens som pigg men jag vet inte vad jag hade tyckt idag.

Andra är nog bättre skickade än jag att coacha dig med dina förgasarproblem men en bekant med en XJR1200 silikonade sina spruckna gummin, främst av estetiska skäl då han är noga med putsen och drog sen hockeytape runt med den effekten att den gick bättre, inte minst på tomgång. Han körde 40 mil på 3-4 år så jag lämnar trovärdigheten därhän. Förvarades i carport året runt, startade lätt och gick fint.
Vulktape kanske kan vara något? Du sabbar inte gummina med kem och det bör kunna täta.

Innan du plockar ner den...
Har du testat att spruta startgas på gummina medan den går? Ett inte helt tillförlitligt test men kan ge en indikation. Vill gärna ta vägen in genom luftintaget då gasen är så flyktig. Då har man fintat sig själv och dragit iväg på fel spår. Jag hade ändå provat, med en skeptisk inställning. Du kan också spraya wd40 på gummina och försöka se om det torkar snabbare någonstans på gummina, tecken på att den drar in luft där.
Viktigast av allt, sitter de ens på ordentligt? Inte lätt med gamla torra gummin, trångt och 4 (8) möjliga ställen det kan bli fel.
Jo, det kan bråka om den tjuvar luft på luftsidan. Du kan spraya där också och se vad som händer med varv och gång.

Hoppas du knäcker nöten!
 

Grisnallen

Medlem
Gick med
17 Sep 2017
Ort
Säffle
Hoj
Kawasaki GPZ 550
Ok, då förstår jag din aversion mot ankröven. Förordar ändå "tidstypiskt", envis farbror... Med rätt 4-1, rensad bak och smuttare blinkers blir den ändå frän. Kåpan är ju, för att använda ett på sporthoj förhatligt uttryck, ikonisk. Förknippad med Eddie Lawson, Z1000R är det synd att ta bort den, om inte turbulenserna stör. Hatar turbulens och kör därför kåpfri.
En bättre maskin än föregångaren. Minns kompisens som pigg men jag vet inte vad jag hade tyckt idag.

Andra är nog bättre skickade än jag att coacha dig med dina förgasarproblem men en bekant med en XJR1200 silikonade sina spruckna gummin, främst av estetiska skäl då han är noga med putsen och drog sen hockeytape runt med den effekten att den gick bättre, inte minst på tomgång. Han körde 40 mil på 3-4 år så jag lämnar trovärdigheten därhän. Förvarades i carport året runt, startade lätt och gick fint.
Vulktape kanske kan vara något? Du sabbar inte gummina med kem och det bör kunna täta.

Innan du plockar ner den...
Har du testat att spruta startgas på gummina medan den går? Ett inte helt tillförlitligt test men kan ge en indikation. Vill gärna ta vägen in genom luftintaget då gasen är så flyktig. Då har man fintat sig själv och dragit iväg på fel spår. Jag hade ändå provat, med en skeptisk inställning. Du kan också spraya wd40 på gummina och försöka se om det torkar snabbare någonstans på gummina, tecken på att den drar in luft där.
Viktigast av allt, sitter de ens på ordentligt? Inte lätt med gamla torra gummin, trångt och 4 (8) möjliga ställen det kan bli fel.
Jo, det kan bråka om den tjuvar luft på luftsidan. Du kan spraya där också och se vad som händer med varv och gång.

Hoppas du knäcker nöten!
Tack för svar!

Haha ja ankröven är inte vidare snygg^^ Ska nämna att jag har en kompis som är lackerare också, så att få en snygg lack på den ska inte vara några problem om det byggs om till en café :) Denna kommer inte förvaras ute mer än under sommaren (under kapell). Annars hamnar den i ett förråd under vintern.

Har som sagt bara kört typ 2 mil med den, då jag saknar körkort. Jag ska kolla på fredag med startgas. Detta hade jag tänkt. Kem har jag så får väl testa det först innan man jagar nya gummin. Men detta ska nog inte vara några problem.
Nu har jag visserligen inte jobbat med 4-cylindrigt tidigare, men 2-cylindrigt. Så lite vana med förgasare och ventilspel och diverse har jag i alla fall. Så det ska nog gå bra.

Något annat man bör se över? Kedjor, drev, lyssna på något etc?
 
Last edited:

Grisnallen

Medlem
Gick med
17 Sep 2017
Ort
Säffle
Hoj
Kawasaki GPZ 550
Tänkte jag skulle plocka ned förgasarna och rengöra samt inspektera filter och gummi.
Kan någon tala om steg för steg hur man lättast kommer åt och får tillbaka förgasarna. Ser väldigt trångt ut på denna cykeln så tänkte jag kollar med er innan jag svär i onödan.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Tänkte jag skulle plocka ned förgasarna och rengöra samt inspektera filter och gummi.
Kan någon tala om steg för steg hur man lättast kommer åt och får tillbaka förgasarna. Ser väldigt trångt ut på denna cykeln så tänkte jag kollar med er innan jag svär i onödan.
Innan du gör något sådant...
Utvärdera hur den går. Du kan glömma E10 95 oktan. Få ur all soppa och tanka E5 98. E10 kommer med all sannolikhet fräta sönder slangar och packningar. Det är en gammal hoj och ej anpassad för frätande soppa. En kapsyl 2-taktsolja/tank. Inte 2-taktsolja för marint bruk, brinner vid lägre temp = möjlig förasarbrand. Det är mumma för tank och förgasare.
Om den då funkar och inte läcker, låt förgasarna vara.
Måste du lossa är det luftburken, halsarna till den för att vinna plats och håll reda på ordningen på dem. Spara bilder så du ser hur de satt. Sen brukar det gå bra att få bort. En fön, (värmepistol blir lätt för varmt), lite tvål och så milt våld när det ska ihop igen. Spännband kan vara en hjälp.
 

Grisnallen

Medlem
Gick med
17 Sep 2017
Ort
Säffle
Hoj
Kawasaki GPZ 550
Innan du gör något sådant...
Utvärdera hur den går. Du kan glömma E10 95 oktan. Få ur all soppa och tanka E5 98. E10 kommer med all sannolikhet fräta sönder slangar och packningar. Det är en gammal hoj och ej anpassad för frätande soppa. En kapsyl 2-taktsolja/tank. Inte 2-taktsolja för marint bruk, brinner vid lägre temp = möjlig förasarbrand. Det är mumma för tank och förgasare.
Om den då funkar och inte läcker, låt förgasarna vara.
Måste du lossa är det luftburken, halsarna till den för att vinna plats och håll reda på ordningen på dem. Spara bilder så du ser hur de satt. Sen brukar det gå bra att få bort. En fön, (värmepistol blir lätt för varmt), lite tvål och så milt våld när det ska ihop igen. Spännband kan vara en hjälp.
Aha! Då ska jag göra så först.

Monterade ny lykta idag. Vart köper man motstånd? För det måste man väl ha när det blir led. Provkopplat allt för att se så det fungerar. Sen var det bara en kabel i de nya blinkerserna. Vad kommer det sig?
 

Grisnallen

Medlem
Gick med
17 Sep 2017
Ort
Säffle
Hoj
Kawasaki GPZ 550
Blinkers är på plats och blinkar som dom ska. Dock flimrar huvudstrålkastaren något när man blinkar. Är detta normalt?

Nästa steg är att göra om bakdelen samt montera ny varvräknare/hastighetsmätare. Hittade ett elschema som verkar vara rätt. Så hoppas jag ska få ihop det. Någon som testat biltemas bränslemätare?
 
Last edited:

Grisnallen

Medlem
Gick med
17 Sep 2017
Ort
Säffle
Hoj
Kawasaki GPZ 550
Har nu bytt ut 95 mot 98 men ingen skillnad gällande tomgången. Testat spruta startgas runt insugena och luftburken men ingen skillnad. Skulle det kunna vara som så att förgasarna behöver synkad? För övrigt går hojen bra. Det är bara tomgången som stör...
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Har nu bytt ut 95 mot 98 men ingen skillnad gällande tomgången. Testat spruta startgas runt insugena och luftburken men ingen skillnad. Skulle det kunna vara som så att förgasarna behöver synkad? För övrigt går hojen bra. Det är bara tomgången som stör...
+ för effort!
Det låter som ett sunt nästa steg.

Rekommenderar ändå att du håller dig till 98 för slangar, oringar och packningar.

Hoppas du får mer och bättre hjälp framåt!
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Testat tomgångsskruven? (om det finns nån, brukar sitta mellan förgasarna). Annars kan de vara problem med luftfiltret, eller eventuellt munstyckena. Rengör luftfiltret, testa hojen med eller utan filter. Munstyckena är en djungel att laborera med, men normalt sett borde ett nummer större kunna få fetare blandning och därmed lägre tomgång. Eller rättare sagt, för litet munstycke ger en mager blandning och för hög tomgång.
 

Grisnallen

Medlem
Gick med
17 Sep 2017
Ort
Säffle
Hoj
Kawasaki GPZ 550
Tomgångsskruven ser jag. Dock borde väl inte den hängande tomgången försvinna.
Ja nästa steg kanske är att öppna upp burken och rengöra filter. Men är inte hängande varv tecken på för mycket luft snarare än för tätt? Eller tänker jag fel? Som sagt går den riktigt rappt på gasen för övrigt.
 

Grisnallen

Medlem
Gick med
17 Sep 2017
Ort
Säffle
Hoj
Kawasaki GPZ 550
Kan du producera en film på hur den går, med ljud?
Självfallet. Hinner nog inte ikväll, så får nog bli imorn tror jag. Smart!

I värsta fall kanske jag får offra någon dag av scramblerbyggande under semestern om några veckor och plocka ned förgasaren och rengöra ordentligt, samt kolla insuget efter sprickor/läckor. Verkar dock behöva demontera halva hojen för att få bort luftburken då all el verkar sitta i vägen... Och då är frågan om man ska montera pod-filter och bestycka om för att slippa krångla med luftburken i framtiden, eller om det bara är dumt?
En annan fundering... Jag bor på liten ort och har långt till närmsta mc-verkstad. Så om det kommer till att jag måste synka förgasarna så får jag göra det själv. Har dock inga grejer till detta. Finns det något kit som inte kostar skjortan men ändå är dugligt?
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Självfallet. Hinner nog inte ikväll, så får nog bli imorn tror jag. Smart!

I värsta fall kanske jag får offra någon dag av scramblerbyggande under semestern om några veckor och plocka ned förgasaren och rengöra ordentligt, samt kolla insuget efter sprickor/läckor. Verkar dock behöva demontera halva hojen för att få bort luftburken då all el verkar sitta i vägen...
En annan fundering... Jag bor på liten ort och har långt till närmsta mc-verkstad. Så om det kommer till att jag måste synka förgasarna så får jag göra det själv. Har dock inga grejer till detta. Finns det något kit som inte kostar skjortan men ändå är dugligt?
Förgasarnas fals i bakkant är inte ens 1 cm långa. Lossar du luftburkens fästen (utan att ta bort den)brukar man kunna få bak den något mer. Sen brukar det gå att lirka ut förgasarna. Det blir näppeligen lättare med 40 år gammalt gummi men som sagt, med milt våld, diskmedel/tvål och siggighet så går det. Vrid bakåt nedåt.
Sen ska de dit igen...
 

Grisnallen

Medlem
Gick med
17 Sep 2017
Ort
Säffle
Hoj
Kawasaki GPZ 550
Förgasarnas fals i bakkant är inte ens 1 cm långa. Lossar du luftburkens fästen (utan att ta bort den)brukar man kunna få bak den något mer. Sen brukar det gå att lirka ut förgasarna. Det blir näppeligen lättare med 40 år gammalt gummi men som sagt, med milt våld, diskmedel/tvål och siggighet så går det. Vrid bakåt nedåt.
Sen ska de dit igen...
Ja att demontera dom är nog lättare att få ihop det igen haha. Därför var jag inne på om man skulle ha satt pod-filter och bestycka om (om det behövs) för att slippa krånglet med luftburken i framtiden. Eller om det är svårt att få hojen att gå bra med pod-filter?
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Ja att demontera dom är nog lättare att få ihop det igen haha. Därför var jag inne på om man skulle ha satt pod-filter och bestycka om (om det behövs) för att slippa krånglet med luftburken i framtiden. Eller om det är svårt att få hojen att gå bra med pod-filter?
Jag sticker inte huvudet i podfiltergetingboet igen...
 

Grisnallen

Medlem
Gick med
17 Sep 2017
Ort
Säffle
Hoj
Kawasaki GPZ 550
Inte med vacuumförgasare...oftast.
Du vill nog ha den till att gå som den ska innan du börjar labba med den häxkonsten.
Haha okej då är jag med. Kanske får skaffa nya gummin om man ska pilla en del. Verkar dock som insugsgummina är ganska nya. Ser väldigt fräscha ut.

Skulle det kunna vara ett pilotmunstycke som är lite igensatt i någon av förgasarna tro?
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top