Kawasaki GPZ 550 1982.

Grisnallen

Medlem
Gick med
17 Sep 2017
Ort
Säffle
Hoj
Kawasaki GPZ 550
Här är när motorn är kall.

Här är när den är varm

Tog ur liftfiltret och då ville den inte riktigt ha samma respons på gasen...
 

Grisnallen

Medlem
Gick med
17 Sep 2017
Ort
Säffle
Hoj
Kawasaki GPZ 550
Upptäckte nu att gummit mellan förgasare och luftburken inte är heeelt på. Men borde ju inte orsaka detta?

Provade för övrigt att skruva på tomgångsskruven men det blev ingen skillnad varken när varvet gick ned eller upp.

Ny på 4-cylindrigt... Blandningsskruvar, finns dessa på dom här förgasarna? Och i så fall, bör man pilla lite?
IMG_20230629_174153.jpg
 
Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Upptäckte nu att gummit mellan förgasare och luftburken inte är heeelt på. Men borde ju inte orsaka detta?

Provade för övrigt att skruva på tomgångsskruven men det blev ingen skillnad varken när varvet gick ned eller upp.

Ny på 4-cylindrigt... Blandningsskruvar, finns dessa på dom här förgasarna? Och i så fall, bör man pilla lite?
View attachment 486059
Har inte läst hela tråden. Låter på videon som att den går för magert när trotteln är stängd. Jag hade:
1. Kontrollerat att den inte drar tjuvluft med startgas.
2. Se till att ha rätt luftfilter och luftburk är orginal.
3. Riva förgasare och rengöra. Kontrollera membran.
4. Ställa blandskruvarna enligt bok.
5. Justerat blandskruvarna för fetare blandning.
6. Synka förgasarna.
7. Byta lågfartsmunstycken.
 

Grisnallen

Medlem
Gick med
17 Sep 2017
Ort
Säffle
Hoj
Kawasaki GPZ 550
Ja det lutar emot att plocka ned förgasaren och hoppas på att man får tillbaka den igen haha. Men det får nog bli om ett par veckor när jag har en fri helg.
Har många bollar i luften nu känner jag. Fått hem nya mätare som ska monteras. Är dock så jävla svårt att se på diagrammet vilken färg det är. Någon som har en aning där?
Har mätt ut på den nya. Jag har mätt ut på den nya att mörkblå är helljus, ljusblå och orange är blinkers, grön/röd är neutral, gul/svart är oljelampa, svart är jord och röd är bakgrundsbelysning tillsammans med svart/vit jordad.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Ja det lutar emot att plocka ned förgasaren och hoppas på att man får tillbaka den igen haha. Men det får nog bli om ett par veckor när jag har en fri helg.
Har många bollar i luften nu känner jag. Fått hem nya mätare som ska monteras. Är dock så jävla svårt att se på diagrammet vilken färg det är. Någon som har en aning där?
Har mätt ut på den nya. Jag har mätt ut på den nya att mörkblå är helljus, ljusblå och orange är blinkers, grön/röd är neutral, gul/svart är oljelampa, svart är jord och röd är bakgrundsbelysning tillsammans med svart/vit jordad.
Ett tips i all välmening. Se till att allt det basala(motor, bromsar, fjädring) funkar innan du går vidare. Få hojen 100% körbar och säker först.

Var lugn och metodisk med förgasarna. Lägg allt snyggt och prydligt på en stor bänk. Kommer gå bra.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Upptäckte nu att gummit mellan förgasare och luftburken inte är heeelt på. Men borde ju inte orsaka detta?

Provade för övrigt att skruva på tomgångsskruven men det blev ingen skillnad varken när varvet gick ned eller upp.

Ny på 4-cylindrigt... Blandningsskruvar, finns dessa på dom här förgasarna? Och i så fall, bör man pilla lite?
View attachment 486059
Filmtajm, liiisande!

Tycker du har oförskämt gott om plats runt förgasarna. Grattis!

Om inte den yttre sitter på, hur ser det då ut på de inre?
Brukar vara lätt att lyfta tanken.
Lys, fota, spegla. Det är ju lite av en grundförutsättning att det inte tjuvar luft på vägen.

Bra med filmerna! Vill den dö om du låter den gå längre tid på tomgång?

Ett långskott skulle kunna vara att choken kärvar och den därför inte går ner i varv men troligare, med mina erfarenheter, att det är vakuum som spökar. WD-40 och motionera. Det talar ju emot mager gång, som Tegelskrället lyfter. Han har väl oftare rätt än fel, iofs.

Luktar den soppa eller/och ryker den vitt?

Tror du skulle ha nytta av en Haynesbok eller annan manual. Lättare att hitta t ex blandskruvarna.

Innan du skruvar sönder varenda förgasarskruv med dina phillipsmejslar...
Skaffa stjärnmejslar med JIS-standard.
Thank me later!
 

Bifogat

  • Screenshot_20230111-074248_DuckDuckGo.jpg
    Screenshot_20230111-074248_DuckDuckGo.jpg
    398.5 KB · Visningar: 10
Last edited:

Grisnallen

Medlem
Gick med
17 Sep 2017
Ort
Säffle
Hoj
Kawasaki GPZ 550
Filmtajm, liiisande!

Tycker du har oförskämt gott om plats runt förgasarna. Grattis!

Om inte den yttre sitter på, hur ser det då ut på de inre?
Brukar vara lätt att lyfta tanken.
Lys, fota, spegla. Det är ju lite av en grundförutsättning att det inte tjuvar luft på vägen.

Bra med filmerna! Vill den dö om du låter den gå längre tid på tomgång?

Ett långskott skulle kunna vara att choken kärvar och den därför inte går ner i varv men troligare, med mina erfarenheter, att det är vakuum som spökar. WD-40 och motionera. Det talar ju emot mager gång, som Tegelskrället lyfter. Han har väl oftare rätt än fel, iofs.

Luktar den soppa eller/och ryker den vitt?

Tror du skulle ha nytta av en Haynesbok eller annan manual. Lättare att hitta t ex blandskruvarna.

Innan du skruvar sönder varenda förgasarskruv med dina philipsmejslar...
Skaffa stjärnmejslar med JIS-standard.
Thank me later!
Den vill inte riktigt dö. Eller jo lite ibland kan den vilja. Men annars ligger den mest och pendlar mellan 1000 och 1500 varv om man inte rör gasen. Luktar ingen soppa och ryker inte vitt. Inget läckage av bränsle vad man kan se. Torrt och fint runt om. Får gå runt med startgas igen och kolla. Hur mycket bör varvet ändras om den drar in startgasen?

Tror jag ska kolla efter nya gummi, både före och efter förgasare för att spara några svordomar när man ska tillbaka med förgasarna.
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Den vill inte riktigt dö. Eller jo lite ibland kan den vilja. Men annars ligger den mest och pendlar mellan 1000 och 1500 varv om man inte rör gasen. Luktar ingen soppa och ryker inte vitt. Inget läckage av bränsle vad man kan se. Torrt och fint runt om. Får gå runt med startgas igen och kolla. Hur mycket bör varvet ändras om den drar in startgas en?
Du får lyssna efter förändringar i gången.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Den vill inte riktigt dö. Eller jo lite ibland kan den vilja. Men annars ligger den mest och pendlar mellan 1000 och 1500 varv om man inte rör gasen. Luktar ingen soppa och ryker inte vitt. Inget läckage av bränsle vad man kan se. Torrt och fint runt om. Får gå runt med startgas igen och kolla. Hur mycket bör varvet ändras om den drar in startgasen?

Tror jag ska kolla efter nya gummi, både före och efter förgasare för att spara några svordomar när man ska tillbaka med förgasarna.
Frågan är om man verkligen ska sikta på perfektionism med en så pass gammal hoj. Lite variationer i tomgången kanske är nåt man kan leva med. Att den varierar mellan 1000-1500 varv låter inte så farligt, jag ofta haft en tomgång på 2-3000rpm på mina gamla hojar.
 

Grisnallen

Medlem
Gick med
17 Sep 2017
Ort
Säffle
Hoj
Kawasaki GPZ 550
Frågan är om man verkligen ska sikta på perfektionism med en så pass gammal hoj. Lite variationer i tomgången kanske är nåt man kan leva med. Att den varierar mellan 1000-1500 varv låter inte så farligt, jag ofta haft en tomgång på 2-3000rpm på mina gamla hojar.
Är ju att varvet går tillbaka så segt som är störande. Som i filmerna högre upp. Jag är perfektionist ? Variationen i tomgången i sig bryr jag mig inte så mycket om. Mer att varvet hänger kvar så länge innan det går ner igen. Jag har hela sommaren och hösten på mig att fixa allt. För det är först nästa år jag börjar med körkortet. Så tänkte få en så bra fungerande hoj som möjligt innan dess. Det är egentligen bara detta problemet med hängande varv som är problemet. Bromsar och allt annat fungerar klockrent.
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Är ju att varvet går tillbaka så segt som är störande. Som i filmerna högre upp. Jag är perfektionist ? Variationen i tomgången i sig bryr jag mig inte så mycket om. Mer att varvet hänger kvar så länge innan det går ner igen. Jag har hela sommaren och hösten på mig att fixa allt. För det är först nästa år jag börjar med körkortet. Så tänkte få en så bra fungerande hoj som möjligt innan dess. Det är egentligen bara detta problemet med hängande varv som är problemet. Bromsar och allt annat fungerar klockrent.
Rätt, ge inte upp!

Köp t ex:

 

Grisnallen

Medlem
Gick med
17 Sep 2017
Ort
Säffle
Hoj
Kawasaki GPZ 550
Ger aldrig upp ? som sagt så är jag inte rädd för att greja, men input och tips är alltid bra att ha med sig innan man gör något ?
Får se om jag river ned förgasaren imorgon redan för att se om jag behöver beställa nya gummi eller inte.
Oooom man bestämmer sig för att plocka ned luftburken för att inspektera, hur gör man med elektroniken under sadeln? Bara att koppla ur och koppla tillbaka, eller är kopplingarna såpass långa att man bara kan lägga det åt sidan så länge?
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Ger aldrig upp ? som sagt så är jag inte rädd för att greja, men input och tips är alltid bra att ha med sig innan man gör något ?
Får se om jag river ned förgasaren imorgon redan för att se om jag behöver beställa nya gummi eller inte.
Oooom man bestämmer sig för att plocka ned luftburken för att inspektera, hur gör man med elektroniken under sadeln? Bara att koppla ur och koppla tillbaka, eller är kopplingarna såpass långa att man bara kan lägga det åt sidan så länge?
Du borde invänta mejslarna om du inte redan har JIS... Ett ögonblicksverk att sabba skruvar till klamrar och inte minst flottörhus. Det skulle vara väldigt ofint att fråga hur jag vet det.
Resten ger väl sig, passa på att städa bort oxid i kopplingar osv

Tycker också förgasargummi mm ser helt ok ut.

Zoomade. Vad som händer när man skruvar med Phillipsfattning på skruvar med JIS, (Japanese Industrial Standard).
 

Bifogat

  • Screenshot_20230630-104420_DuckDuckGo.jpg
    Screenshot_20230630-104420_DuckDuckGo.jpg
    651.5 KB · Visningar: 18
Last edited:

Grisnallen

Medlem
Gick med
17 Sep 2017
Ort
Säffle
Hoj
Kawasaki GPZ 550
Du borde invänta mejslarna om du inte redan har JIS... Ett ögonblicksverk att sabba skruvar till klamrar och inte minst flottörhus. Det skulle vara väldigt ofint att fråga hur jag vet det.
Resten ger väl sig, passa på att städa bort oxid i kopplingar osv

Tycker också förgasargummi mm ser helt ok ut.

Zoomade. Vad som händer när man skruvar med Phillipsfattning på skruvar med JIS, (Japanese Industrial Standard).
Ska kolla om jag faktiskt inte har sådana mejslar liggande. Köpte på mig bra mycket verktyg för ett par år sedan när jag byggde om en fyrhjuling.

Ja jag tycker dom ser okej ut. Och jag tycker det ser ut som att de är på ordentligt (förutom den på bild), men skenet kan väl bedra. Kanske borde sätta riktiga klämmer även vid luftburken om jag ändå ska lossa förgasaren?

Ska kolla i luftburken hur det ser ut också. För visst sitter det väl 2 luftfilter? Det på vänstersidan (det cylinderformade) såg fint ut. Tänkte så att tidigare ägare inte har plockat bort filtret så att det på så vis blir lite magrare blandning?
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Ska kolla om jag faktiskt inte har sådana mejslar liggande. Köpte på mig bra mycket verktyg för ett par år sedan när jag byggde om en fyrhjuling.

Ja jag tycker dom ser okej ut. Och jag tycker det ser ut som att de är på ordentligt (förutom den på bild), men skenet kan väl bedra. Kanske borde sätta riktiga klämmer även vid luftburken om jag ändå ska lossa förgasaren?

Ska kolla i luftburken hur det ser ut också. För visst sitter det väl 2 luftfilter? Det på vänstersidan (det cylinderformade) såg fint ut. Tänkte så att tidigare ägare inte har plockat bort filtret så att det på så vis blir lite magrare blandning?
Inte säkert "riktig klammer" gör ett bättre jobb med att styra halsarnas anslutning mot/på förg. Snarare tendererar de att tvinga dem av den korta anslutningen. Deformation och tjuvluft som följd.
 

Grisnallen

Medlem
Gick med
17 Sep 2017
Ort
Säffle
Hoj
Kawasaki GPZ 550
Inte säkert "riktig klammer" gör ett bättre jobb med att styra halsarnas anslutning mot/på förg. Snarare tendererar de att tvinga dem av den korta anslutningen. Deformation och tjuvluft som följd.
Beställde mejslarna nu så jag vet att det finns.

Aha okej. Tänkte om man fick tag i modell smalare slangklämmor. Den där fjädertråden som sitter runt nu spänner ju inte åt något direkt...

Såg en film på en snubbe på youtube som tryckte tillbaka luftburksgummina in i burken när han demonterade och monterade förgasarna. Men du skrev att det borde räcka att lossa luftburken? Man behöver väl lite spel med tanke på hur långt förgasarna sticker in i insugsgummina?
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Har du dragit på luftburksgummit på förgasaren och testat ännu? Enligt din bild ovan.

Har du originalverktygen kvar så finns en passande stjärnmejsel där.

Jag har lossat mina JIS-skruvar med vanlig stjärnmejsel. Om jag går bet på flottörhusen så går det att lossa de skruvarna med polygrip eller liknande.
Jag har ersatt alla JiS-skruvar med insex på alla förgasare jag har och har haft.
Igår lossade jag ett par M6 JIS-skruvar från 1982 med Philipsskruvmejseln. Iofs på en stekhet motor och samtidigt som jag knackade med en hammare och vred. Bägge lossnade utan problem och kommer att återanvändas.

Jag hade samma problem med tomgången som du på min z750 twin från -82. Samma gummi på förgasaren mot luftburken. Tätade temporärt med silicon. Funkade men gummit fortsatte att glida av i värmen. Gummit blev kortare med åren.
Fixade det permanent i vintras. Öppnade luftskruvarna ett varv (i etapper) så nu har jag även stabil tomgång. I alla fall när den blivit varm.
Mina gummin mot toppen är i bra skick trots sin ålder.

Mina förgasare var, skumt nog, som nya inuti. Kollade alla munstycken utan att behöva göra rent något. Inte ens emulsionsrören.
Bytte o-ringarna som håller sätena till flottörnålarna.

Om du sätter soppakranen på Pri och en slang från flottörhusen och öppnar dräneringsskruven i botten på flottörhusen, ett i taget, så kan du skölja ur förgasarna. Samla upp soppan i något rent. Är det ren soppa utan skräp eller vatten så är det bara att hälla tillbaka soppan i tanken.
Om du slår om kranen till On igen (så rinner det inte ut soppa) så kan du skruva ut dräneringsskruvarna helt för att se hur de ser ut längst in. Det är en indikation på hur flottörhusen ser ut.

Man kan riva förgasare för att det är roligt. Man kan också vänta tills man måste.

Du kan nog vänta. Lite beroende på hur dräneringsskruvarna ser ut. Mina var fina. Hade vattendroppar i den ena förgasaren. Den andra skruven var sönderdragen. Tidigare ägare.

Att tömma förgasare är något jag alltid gjort på hösten på mina båtmotorer och hojar som ställs av.

Bla bla bla… :)

Kläm tillbaka alla luftburksgummin och testa.
Du kan köra en sväng först så blir gummit mjukare.

Återkom med resultat.
 

Grisnallen

Medlem
Gick med
17 Sep 2017
Ort
Säffle
Hoj
Kawasaki GPZ 550
Har du dragit på luftburksgummit på förgasaren och testat ännu? Enligt din bild ovan.

Har du originalverktygen kvar så finns en passande stjärnmejsel där.

Jag har lossat mina JIS-skruvar med vanlig stjärnmejsel. Om jag går bet på flottörhusen så går det att lossa de skruvarna med polygrip eller liknande.
Jag har ersatt alla JiS-skruvar med insex på alla förgasare jag har och har haft.
Igår lossade jag ett par M6 JIS-skruvar från 1982 med Philipsskruvmejseln. Iofs på en stekhet motor och samtidigt som jag knackade med en hammare och vred. Bägge lossnade utan problem och kommer att återanvändas.

Jag hade samma problem med tomgången som du på min z750 twin från -82. Samma gummi på förgasaren mot luftburken. Tätade temporärt med silicon. Funkade men gummit fortsatte att glida av i värmen. Gummit blev kortare med åren.
Fixade det permanent i vintras. Öppnade luftskruvarna ett varv (i etapper) så nu har jag även stabil tomgång. I alla fall när den blivit varm.
Mina gummin mot toppen är i bra skick trots sin ålder.

Mina förgasare var, skumt nog, som nya inuti. Kollade alla munstycken utan att behöva göra rent något. Inte ens emulsionsrören.
Bytte o-ringarna som håller sätena till flottörnålarna.

Om du sätter soppakranen på Pri och en slang från flottörhusen och öppnar dräneringsskruven i botten på flottörhusen, ett i taget, så kan du skölja ur förgasarna. Samla upp soppan i något rent. Är det ren soppa utan skräp eller vatten så är det bara att hälla tillbaka soppan i tanken.
Om du slår om kranen till On igen (så rinner det inte ut soppa) så kan du skruva ut dräneringsskruvarna helt för att se hur de ser ut längst in. Det är en indikation på hur flottörhusen ser ut.

Man kan riva förgasare för att det är roligt. Man kan också vänta tills man måste.

Du kan nog vänta. Lite beroende på hur dräneringsskruvarna ser ut. Mina var fina. Hade vattendroppar i den ena förgasaren. Den andra skruven var sönderdragen. Tidigare ägare.

Att tömma förgasare är något jag alltid gjort på hösten på mina båtmotorer och hojar som ställs av.

Bla bla bla… :)

Kläm tillbaka alla luftburksgummin och testa.
Du kan köra en sväng först så blir gummit mjukare.

Återkom med resultat.
Jag ska försöka dra på gummit ikväll och se om det blir någon skillnad. Om det nu drar luft den vägen.
Dränerat förgasarna har jag redan gjort då jag fick tipset att buta ut 95 mot 98.
Självklart river jag ju inte i förgasarna om det bara funkar med att få på gummina alternativt byta ut dem. Ska även gå över med startgasen igen. Jag sprutade nog bara på insugsgummina sist. Tomgången i sig är ju relativt stabil. Är ju att varvet som är så segt tillbaka som är problemet. Så du hade samma problem?

Menar du att det finns ett specialverktyg för att lättare få på gummina?
Inga verktyg följde med tyvärr.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag ska försöka dra på gummit ikväll och se om det blir någon skillnad. Om det nu drar luft den vägen.
Dränerat förgasarna har jag redan gjort då jag fick tipset att buta ut 95 mot 98.
Självklart river jag ju inte i förgasarna om det bara funkar med att få på gummina alternativt byta ut dem. Ska även gå över med startgasen igen. Jag sprutade nog bara på insugsgummina sist. Tomgången i sig är ju relativt stabil. Är ju att varvet som är så segt tillbaka som är problemet. Så du hade samma problem?

Menar du att det finns ett specialverktyg för att lättare få på gummina?
Inga verktyg följde med tyvärr.

Ja varvet sjönk långsamt ner. Löste sig genom att dra på gummit på förgasaren mot luftburken. Precis som du har.

Om gummit är varmt kan det räcka men fingrarna. Ev en bred skruvmejsel för att skjuta på men kläm inte söder gummit. Förgasarhalsen har en rilla som ska vara på rätt sida om fjädern. Eventuellt kan du ta bort luftfiltret och hjälpa till med fingrarna inifrån för att lyfta på gummit.
 

Grisnallen

Medlem
Gick med
17 Sep 2017
Ort
Säffle
Hoj
Kawasaki GPZ 550
Ja varvet sjönk långsamt ner. Löste sig genom att dra på gummit på förgasaren mot luftburken. Precis som du har.

Om gummit är varmt kan det räcka men fingrarna. Ev en bred skruvmejsel för att skjuta på men kläm inte söder gummit. Förgasarhalsen har en rilla som ska vara på rätt sida om fjädern. Eventuellt kan du ta bort luftfiltret och hjälpa till med fingrarna inifrån för att lyfta på gummit.
Ofan! Kul att höra att fler har haft det problemet. Då kanske det helt enkelt är detta gummit som bara behöver träs på ordentligt! Ska ta en liten olaglig sväng när jag komemr hem så hojen blir ordentligt varm, så ska jag försöka skjuta på gummit ordentligt. Såg ut som att de andra satt på ordentligt, men får ta en närmare koll på det också. Tusen tack för all hjälp allihop :)
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top