Har du dragit på luftburksgummit på förgasaren och testat ännu? Enligt din bild ovan.
Har du originalverktygen kvar så finns en passande stjärnmejsel där.
Jag har lossat mina JIS-skruvar med vanlig stjärnmejsel. Om jag går bet på flottörhusen så går det att lossa de skruvarna med polygrip eller liknande.
Jag har ersatt alla JiS-skruvar med insex på alla förgasare jag har och har haft.
Igår lossade jag ett par M6 JIS-skruvar från 1982 med Philipsskruvmejseln. Iofs på en stekhet motor och samtidigt som jag knackade med en hammare och vred. Bägge lossnade utan problem och kommer att återanvändas.
Jag hade samma problem med tomgången som du på min z750 twin från -82. Samma gummi på förgasaren mot luftburken. Tätade temporärt med silicon. Funkade men gummit fortsatte att glida av i värmen. Gummit blev kortare med åren.
Fixade det permanent i vintras. Öppnade luftskruvarna ett varv (i etapper) så nu har jag även stabil tomgång. I alla fall när den blivit varm.
Mina gummin mot toppen är i bra skick trots sin ålder.
Mina förgasare var, skumt nog, som nya inuti. Kollade alla munstycken utan att behöva göra rent något. Inte ens emulsionsrören.
Bytte o-ringarna som håller sätena till flottörnålarna.
Om du sätter soppakranen på Pri och en slang från flottörhusen och öppnar dräneringsskruven i botten på flottörhusen, ett i taget, så kan du skölja ur förgasarna. Samla upp soppan i något rent. Är det ren soppa utan skräp eller vatten så är det bara att hälla tillbaka soppan i tanken.
Om du slår om kranen till On igen (så rinner det inte ut soppa) så kan du skruva ut dräneringsskruvarna helt för att se hur de ser ut längst in. Det är en indikation på hur flottörhusen ser ut.
Man kan riva förgasare för att det är roligt. Man kan också vänta tills man måste.
Du kan nog vänta. Lite beroende på hur dräneringsskruvarna ser ut. Mina var fina. Hade vattendroppar i den ena förgasaren. Den andra skruven var sönderdragen. Tidigare ägare.
Att tömma förgasare är något jag alltid gjort på hösten på mina båtmotorer och hojar som ställs av.
Bla bla bla…
Kläm tillbaka alla luftburksgummin och testa.
Du kan köra en sväng först så blir gummit mjukare.
Återkom med resultat.