Kawasaki GPZ 550 1982.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Lägg inte för mycket pengar på en 40+ år gammal hoj, den är värd ungefär en 5 del av en moppe.
 

Grisnallen

Medlem
Gick med
17 Sep 2017
Ort
Säffle
Hoj
Kawasaki GPZ 550
Tusen tack! ? Av en ren slump så stötte jag ihop med en kompis till grannen här förut. Han hade precis blivit vid en kopia av min cykel. Och han bygger caféracers stup i kvarten. Han hade lite tips om allt möjligt gällande denna modell så det var bra ? och han hade dubbla manualer ?
 

Grisnallen

Medlem
Gick med
17 Sep 2017
Ort
Säffle
Hoj
Kawasaki GPZ 550
Var inte så lätt att utläsa detta diagram... Kanske får fimpa den gamla hastighetsmätaren/varvräknaren och ta med upp och kolla med ett batteri. Misstänker att schemat är lika rörigt i manualen (har inte fått den än).
Eller är det någon annan som kan utläsa vilken färg som är till vad?
 

Grisnallen

Medlem
Gick med
17 Sep 2017
Ort
Säffle
Hoj
Kawasaki GPZ 550
Jag ursäktar för dubbelpost, men nu behöver jag er hjälp.

Jag har fått iordning belysning, helljus och blinkers.
Jag har lokaliserat neutralen som brun alternativt ljusgrön. Med ljusgrön händer ingenting och med brun så lyser den även fast jag lägger i växel. Vad har jag gjort för fel? Samma med oljelampan. Den lyser också hela tiden. Varvräknaren har jag ljus i men ingen respons på varvet.
Jag har en svart, grön och en gul på den nya. Från den gamla har jag en svart, brun och en svartgul. Svartgul är ju jord på allt annat och brun positiv... Råkade just brända säkringen då jag såg fel på kulör (amatörmisstag jag vet).
Varvräknaren kanske jag nu i efterhand figurerar ut, men neutralen och oljelampan?


Edit:
Kan det vara så att på gamla räknaren så var det neutralens och oljelampans jord som bryts och inte själva strömkabeln? För det skulle ju förklara saken. Men då måste man plocka isär mätaren och löda på en egen jord antar jag på neutralen respektive oljelampan...

Edit igen! Monterade isär hastighetsmätaren och lödde dit separat jord på neutral och oljelampa. Ska montera imorn så får vi se hur det funkar.

Edit igen 16/7. Funkade inte. Neutral blinkade till några gånger men annars så funkar den inte. Lampan är det inga problem med. Den lyser bra när jag jordar den "på den riktiga jorden".
Oljelampan lyser konstant av någon anledning.
Varvräknaren fick jag ordning på. Dock verkar denna vara skräp för den hänger knappt med när man gasar, samt att den säkert visar 2000rpm fel när man varvar ordentligt...
 

Bifogat

  • IMG_20230714_223513.jpg
    IMG_20230714_223513.jpg
    1.8 MB · Visningar: 16
Last edited:

Grisnallen

Medlem
Gick med
17 Sep 2017
Ort
Säffle
Hoj
Kawasaki GPZ 550
Okej nu har jag testat allt förutom själva "switcharna". Båda oljetryck och neutral får ström. Båda lampor är hela. Dock får de ingen jord från respektive switch när de ska så ingen av lamporna lyser . Inte fan kan man väl bränna en switch som styrs genom jord? Känns konstigt om båda ska ha gått samtidigt. Allt är rätt kopplat, det är jag säker på nu genom att följa diagrammet, kollat på den gamla mätaren, samt provat på den gamla mätaren urkopplad med batteri. Neutral brun positiv och ljusgrön negativ. Oljetryck brun positiv och rödblå negativ.
 
Last edited:

Grisnallen

Medlem
Gick med
17 Sep 2017
Ort
Säffle
Hoj
Kawasaki GPZ 550
Nu blir det en dubbelpost igen. Tänkte det är bättre än att skapa en ny tråd...
Elen är fixad, typ. Oljenivålampan har jag fått höra från ett kawa-forum att den inte tänds när tändningen är på. Så den får jag kontrollera när jag byter olja. Neutral-lampan funkar fortfarande inte, men den kollar jag också när jag byter olja. Allt annat elektroniskt funkar fint.

Fick tag i gummin från MC-delar i Östersund. Dock känns det som insugsgummina är fel. Är det någon här som vet hur stort själva hålet ska vara? Tycker det ser litet ut nämligen. Sen är det även vacuumnipplar på insugen. Men jag har ju nipplar på förgasaren redan. Funkar det bara att sätta lock på dem i så fall? Förgasarflänsarna tror jag ska vara rätt.

Länk till vilka jag köpte:

Jag tänker att det är bäst att fråga innan jag river isär allt...
 

MatteFlex

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2021
Hoj
Suzuki gsx 1200s bandit 05
Lite frågestund om det går för sig...
1. Duger mc-olja från biltema?
2. Hur hittar jag passande filter?
3. Måste byta hastighetsmätaren. Glaset är trasigt och nästan helt borta. Prisvärd mätare med samma indikationer som original, vart finner man det? Xl-moto?
4. Känns som cykeln är nerdrevad. Eller hur mycket bör den varva i 90km/h?
5. Vad jag förstår så fungerar "on" på bensinkranen när motorn är igång. Är det bara att montera loss tanken med andra ord utan att allt bränsle rinner ut?
6. Tomgången hänger sig lite när man varvar till. Enligt mig ett tecken på att den drar luft. Verkar som luftburken är tätar med lite klet så kanske tar sig in där eller insugsgummit? Ska kolla närmre på detta. Frågan är vart man får tag på packningar (eller kanske är o-ringar?)
7. Verkade inte vara med gpz 550 i manualen jag fick tips om högre upp i tråden. Samma specs som kz? Eller vart finner man annars manual? Behöver inte vara gratis bara det är rätt.
Hej! Ang fråga 6. Kolla tomgångsskruven på den. Om den står lite för högt så hänger gasen sig och går långsamt tillbaka.Prova att sänka den något och skruva ut bränsleskruvarna ett halvt varv om tomgången blir för låg . Har själv haft strul med det så min 550 gpz från 1982. Lycka till!
/Mattias
 

Bifogat

  • DSC_3891.JPG
    DSC_3891.JPG
    3.8 MB · Visningar: 4

MatteFlex

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2021
Hoj
Suzuki gsx 1200s bandit 05
Här är när motorn är kall.

Här är när den är varm

Tog ur liftfiltret och då ville den inte riktigt ha samma respons på gasen...
Jag är övertygad om att om du skruvar ut tomgångsskruven så långt att den dör på tomgång så går den nog fint vid varvning. Om det funkar så skruva ut bränsleskruvarna tills du har fått tillbaka tomgången. Lycka till?
 

Grisnallen

Medlem
Gick med
17 Sep 2017
Ort
Säffle
Hoj
Kawasaki GPZ 550
Jag är övertygad om att om du skruvar ut tomgångsskruven så långt att den dör på tomgång så går den nog fint vid varvning. Om det funkar så skruva ut bränsleskruvarna tills du har fått tillbaka tomgången. Lycka till?
Tack för tips!
Nya insugsgummin ska snart monteras och förgasare ska rengöras. Efter detta ska en rejäl förgasarinställning göras. Även en synkning om så behövs.
Ska bara försöka hitta rätt manual så man kan läsa sig till hur många varv osv man bör skruva ut blandningsskruvarna :p
 

Grisnallen

Medlem
Gick med
17 Sep 2017
Ort
Säffle
Hoj
Kawasaki GPZ 550
Tjena! Gummina har kommit som passade perfa. Rivit ned förgasarna och ska beställa rep-satser till dessa.
Däremot verkade trottelmembranen ha en del torrsprickor och verkar inte vara helt täta. Verkar inte så lätt att få tag på dessa då de inte tillverkas original längre... Vad gör jag?
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Tjena! Gummina har kommit som passade perfa. Rivit ned förgasarna och ska beställa rep-satser till dessa.
Däremot verkade trottelmembranen ha en del torrsprickor och verkar inte vara helt täta. Verkar inte så lätt att få tag på dessa då de inte tillverkas original längre... Vad gör jag?
Finns det inte här...?

 

Grisnallen

Medlem
Gick med
17 Sep 2017
Ort
Säffle
Hoj
Kawasaki GPZ 550
Fick tips om denna. Man limmar tydligen på den... Dock inte dundersäker på att den passar... image001.jpg
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top