Kawasaki KLX 230

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Så att jodå... Min KLX bryter vid 121kmh indikerat. Ganska abrupt yxa i tändning. I övrigt tycker jag den går mycket bättre i motorn nu efter 135 mil. Lågvarv är dess styrka.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
men tänk efter både en och två gånger på vad dom kan hända
.. nej, jag vill inte. Usch.

Men nu blir jag nyfiken på vad du råkat ut för Hur gick olyckan till?

Och jag vet att jag är dåraktig som kör i t-shirt och shorts när det är varmt, jag borde egentligen inte rekommendera det. Det finns ingen logik för att motivera det heller, så jag ska inte ens försöka. Det är alltså bara nåt jag själv gör, jag är naturligtvis medveten om vad som kan hända ifall jag vurpar, dock tar jag inte med mig dom tankarna på vägen eller ut i vildmarken. Det är alldeles för skönt att känna vinden och solen direkt mot huden en varm sommardag.

Det finns alltid en risk, det handlar om hur långt man är villig att tänja den, liksom en försäkring där premien bestämmer självrisken. Jag är medveten om faran, så jag kör efter min förmåga med god marginal för att inget ska hända.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
.. nej, jag vill inte. Usch.

Men nu blir jag nyfiken på vad du råkat ut för Hur gick olyckan till?

Och jag vet att jag är dåraktig som kör i t-shirt och shorts när det är varmt, jag borde egentligen inte rekommendera det. Det finns ingen logik för att motivera det heller, så jag ska inte ens försöka. Det är alltså bara nåt jag själv gör, jag är naturligtvis medveten om vad som kan hända ifall jag vurpar, dock tar jag inte med mig dom tankarna på vägen eller ut i vildmarken. Det är alldeles för skönt att känna vinden och solen direkt mot huden en varm sommardag.

Det finns alltid en risk, det handlar om hur långt man är villig att tänja den, liksom en försäkring där premien bestämmer självrisken. Jag är medveten om faran, så jag kör efter min förmåga med god marginal för att inget ska hända.

Lite kortfattat så skulle jag provköra KLR:en efter att jag köpt den och fått den att gå efter att förgasaren varit isär x antal gånger. Skulle köra en sväng på ca 5 mil för att se att den förhoppningsvis skulle gå till besiktningen veckan efter.

Åkte skogsvägar och på ett dåligt parti i runt 30 km/h kom framhjulet ner i ett spår och jag gick omkull åt vänster sida, olyckan och utgången på den berodde nog på tre saker, lite ovan hojen, olämpliga däck, och inte nog bra skydd i Course allvädersstället.

Här kommer också mitt tjat om att Dunlop Trailmax vilket satt på hojen då jag köpte den är ett landsvägsdäck, jag säger inte att det hade hjälp mig men hade jag haft Michelin Starcross 5 Hard däcket fram så hade nog chansen varit att klara upp det hela betydligt större utan att gå omkull.

När det kommer till skydd så tror jag att de löst åtsittande kläderna främst byxorna gjorde att knäskyddet gled åt sidan och jag slog i knäet direkt i marken. Samma sak här vet inte om jag klarat mig oskadd om jag hade haft de knäskydd jag har nu, Alpinestars nånting som kostade 4000 kr på rea men chansen hade nog varit större att jag klarat mig oskadd eller med mindre skador.

I övrigt hade jag inte ett blåmärke eller nån annan skada förutom mitt skadade knä. Denna olycka har fått mig att tänka till och minimera riskerna även om det medför vissa nackdelar i komfort, som sagt jag kör inte längre i kevlarjeans fast det varit +28, 30 grader så åker skinnkläderna eller de lösa skydden och allvädersstället utan på det.

Jag fick mig en ordentlig tankeställare om vad som kan hända trots att farten är låg och får mig att inte pruta på kläder, skydd eller däck.

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Elm, vad menar du ? Hur då bryter?
Ja den varvar väl ut på maxvarv och stryper tändningen. Men inte så fint som min gamla alfa som kunde studsa på maxvarv. Denna stänger ner mer dramatiskt som om du slår ifrån och till motorn lite snabbt.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Bosse, det där låter som om det sved. Kanske kan man i alla fall använda några slags knä-skydd samt armbågsskydd och ändå ha t-shirt och shorts? Man slår ju mest i leder som knä och armbåge verkar det som. Hjälm har man ju alltid.

Och den där ryggplattan, vad hjälper den mot vid lägre farter egentligen? Vi gick ju igenom allt sånt på .. tror risk-ettan, men jag verkar omedvetet nonchalera ryggplatta, den ligger bortglömd i garderoben bara.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Denna stänger ner mer dramatiskt som om du slår ifrån och till motorn lite snabbt.
Ojdå! Det har jag inte fått än. Och då har jag 'maxat' min till 122 kmh. Kanske för att jag är lite tyngre (typ 100+ kg) och så har jag numer ett större bakdäck vilket gör hojen aningens mindre pigg i axet, samt möjligtvis också i toppfarten?

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Bosse, det där låter som om det sved. Kanske kan man i alla fall använda några slags knä-skydd samt armbågsskydd och ändå ha t-shirt och shorts? Man slår ju mest i leder som knä och armbåge verkar det som. Hjälm har man ju alltid.

Och den där ryggplattan, vad hjälper den mot vid lägre farter egentligen? Vi gick ju igenom allt sånt på .. tror risk-ettan, men jag verkar omedvetet nonchalera ryggplatta, den ligger bortglömd i garderoben bara.

Det sved kan man säga, hela sommaren på kryckor så nån mer hojåknjng blev det inte den sommaren.

Om jag säger så här, ungefär en vecka innan min krasch så skulle morsan gå och kolla då jag höll på att rengöra hundgården och snavade och slog knäet i en sten så hon spräckte nåt i knäet vilket gjorde åt vi bägge gick med benen spjälkade samtidigt. Det behöver inte gå fort om det tar dåligt och man har otur, men varför chansa mer än nödvändigt?

Utan att vara nån expert så tror hag nog att största nyttan av ryggskydd och övriga skydd är i lägre farter där det kan hjälpa om du skulle landa med ryggen på tex en sten. I högre farter är det nog större risk att ryggskyddet och övriga skydd inte räcker till för att man ska gå oskadd där ifrån.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Man bör alltid köra me skydd... Att man ser folk åka i t-shirt å shorts på sommaren är galet, lika bra då att köra utan hjälm oxå för de behövs inge att skydda...
Svaret att köra utan skydd är för många att man ska bara ta en liten tur bara... Men de är inte så att de är föraren på hojen, utan massa andra dårar ute som kan vara orsaken till en olycka..
En liten vurpa i låg hastighet kan orsaka stor skada på en oskyddad kropp...

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Man bör alltid köra me skydd... Att man ser folk åka i t-shirt å shorts på sommaren är galet, lika bra då att köra utan hjälm oxå för de behövs inge att skydda...
Svaret att köra utan skydd är för många att man ska bara ta en liten tur bara... Men de är inte så att de är föraren på hojen, utan massa andra dårar ute som kan vara orsaken till en olycka..
En liten vurpa i låg hastighet kan orsaka stor skada på en oskyddad kropp...
Men seriöst, tänk hur många miljoner människor som kör utan skydd. Man måste ju kunna få köra hoj ibland i T-shirt.

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Ibland kör jag utan skydd. Herregud! Man måste leva också. Går ni med hjälm i vanliga fall? Det kan ju komma en meteorit rätt ner i huvudet. Sen håller jag alltid en åskledare i handen. Man vet fan aldrig. Och min skottsäkra väst har jag alltid på mig. Man vet aldrig. Och såklart skyddskorna med spikskydd. Och gasmask. Vill inte bli sjuk.

Växte upp då det inte alltid fanns bälte i baksätet på bilar(70/80-tal). Lekplatserna hade inte mjukt material. Tjejerna gick topless på kommunala baden. Allt detta var okay. Vad fan hände sen? Min generation har vuxit upp till att bli hysteriska stollar och sen fört över det till våra ungar.

Jag säger inte att skydd inte hjälper. Jag säger bara att man kan inte leva i konstant rädsla för att det ska hända något. Då har man slutat leva.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Tjejerna gick topless på kommunala baden
Jag saknar den tiden!!!

Alltså jag argumenterar absolut inte att man någon gång ska köra utan skydd. Tänk på det som rökning, eller bilbälte, jag idkar en begränsad oförsiktighet, kanske även med en mild släng av arrogans, jag är medveten om risken men väger den mot njutningen. Jag skulle definitivt aldrig ens föreslå för t ex en nybörjare att lämna skydden hemma.

Jag hade kanske sagt "Jag kör utan skydd för jag är lite dum i huvet, DU kör med skydd för jag vill inte ha ditt blod på min soldbrända kropp sen... ", eller nåt ;)

Ja, jag är väl lite hemsk i några avseenden, men huvudsaken är väl jag bara skadar mig själv. Eller hur.

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Hoj
Night Rod. kawa 450
Har en bekant som "bara" skulle ta en kort provtur med crossen inför försäljning, utan några skydd på sig. han finns inte med oss längre......

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Har en bekant som "bara" skulle ta en kort provtur med crossen inför försäljning, utan några skydd på sig. han finns inte med oss längre......
Som sagt, man vet aldrig vad som händer. Plötsligt flyter ditt hus i Norge ut i havet. Lajf bejbi!

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Tråkigt. Dock är inte anekdotisk bevisföring mycket att hänga i granen. Om jag ska åka ut och bada en varm sommardag så har jag endast hjälm. Gått bra hittills.

kulturen på det här forumet är att man ska vara fullutrustad vid varje liten sväng. I grunden är det sunt men folk måste få kalkylera sina egna risker utan att få höra om alla som dött för att de gått utanför dörren utan skyddsutrustning.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
View attachment 463281
Holy shitsnacks!! Installerade mina Oxfords. Känns som riktigt bra grejer. Minsta styrkan är väldigt varma. Gott om sladd. Enkelt montera. Rekommenderas! ? Köpte dom på Amazon. Fast priset har hoppat upp lite sen jag handlade. Men det är dom värda tycker jag. https://www.amazon.se/dp/B009T48F6E?ref=ppx_pop_mob_ap_share
Kör med samma på alla hojar. Guld! Sköna handtag också. Brukar dock få limma om handtagen med ett till två års mellanrum.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
kulturen på det här forumet är att man ska vara fullutrustad vid varje liten sväng.
Man behöver inte ta åt sig - jag är en av de som "kollektivet" ser som "va har katten släpat in" när jag kliver av hojen. Jag har ärr efter stygn och även fått åka plingplongdroska. Vet jäkligt väl att det gör ont att vurpa - för det har jag gjort - många gånger - för över drygt 40 år sedan. Ser redan ut som en Michelingubbe - utan att ha på mig ytterligare sådana attrialjer. Hjälm är lagstadgat. Integralhjälm borde vara lagstadgat på MC, det är väl det enda jag har att tillföra ämnet.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Men seriöst, tänk hur många miljoner människor som kör utan skydd. Man måste ju kunna få köra hoj ibland i T-shirt.
De är valfritt.. Har sätt hur illa de ser ut när bar hud blir avskrapad mot asfalten å hur de ser ut efter flera år.. Blir aldrig bra..

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
De är valfritt.. Har sätt hur illa de ser ut när bar hud blir avskrapad mot asfalten å hur de ser ut efter flera år.. Blir aldrig bra..
Ja och jag har sett resultatet av bilolyckor, båtolyckor, trampcykelolyckor, skateboardolyckor, fyllepromenadomyckor, varför ska hojåkning vara så speciellt

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka