uncletom
Gudomlig sporthojare
Dom där är i helt egna klasser, det går inte jämföra bara så där. Så egentligen vill du ha allihop. Tiger och BMW till långresor samt att skjutsa tanter på. Svartpilen att sporta runt med på E4an, Monkey att köra till glasskiosken en varm sommardag eller åka bada.Lite sugen på en Tiger 800 eller GS800, men för tunga/dyra.
Funderar nu lite i banorna Honda Monkey, KLX230 eller Svartpil 401...
Dock tror jag du får mest kul med KLXen, den är flexibel. Den kan du pendla med, låsa fast den var som helst utan att den står för mycket i vägen. Den funkar i skogen, på vägen, hem till gården på åkrarna och mata djuren, fråga Elmhult samt nattlig diskret buskörning på hemliga uppdrag i strängt förbjudna områden. En JamesBond-hoj helt enkelt.
Jag oroar mig dock för att den är för trött för att funka på vanligt grusväg eller transport stäckor. Funkar det helt ok att matcha 90-100 utan att den känns fel för hojen?
Vill ju aven kunna transportera mig kan ske 5 mil mellan det roliga avsnitten om det behövs.
Själv väger jag 99 kg, vintertid lite mer kanske, och jag pendlar i princip dagligen på min KLX230 och har kul under tiden. Att ligga på motorvägen med den är så klart inte riktigt feng-shui. 90-100 kmh är inte "fel", men 90 är max att hålla konstant vill jag påstå. Jag har kört som mest 122 kmh (medvind och lite nedför), och det kändes fel, fast med rätt drevning kanske det också funkar?
Det går utmärkt att upptäcka sveriges landskap på en KLX230, jag har lirkat mig genom nog samtliga södertörns landsvägar och labyrinter, och vidgat mina mål till sörmland och östergötland.
KLXen är som en cross, men inte riktigt för mx-banåkning då den inte är lika hållbar i ram och fjädring. Du *kan* köra cross och enduro med den, men du vinner nog inte några större tävlingar I alla är den mer en jordbruksmaskin, en mångsidig arbetshäst som trivs i dynamisk miljö när framkomlighet räknas mer än fart. Väl på vägarna är den inte långsam, på 70/80 vägar är den mer än snabb nog så tänk på att använda däck som funkar för både väg och lite terräng. Jag har använt Dunlop Trailmax adventuredäck med skön känsla på både asfalt och grusvägar.