Kawasaki KLX 230

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Lite sugen på en Tiger 800 eller GS800, men för tunga/dyra.
Funderar nu lite i banorna Honda Monkey, KLX230 eller Svartpil 401...
Dom där är i helt egna klasser, det går inte jämföra bara så där. Så egentligen vill du ha allihop. Tiger och BMW till långresor samt att skjutsa tanter på. Svartpilen att sporta runt med på E4an, Monkey att köra till glasskiosken en varm sommardag eller åka bada.

Dock tror jag du får mest kul med KLXen, den är flexibel. Den kan du pendla med, låsa fast den var som helst utan att den står för mycket i vägen. Den funkar i skogen, på vägen, hem till gården på åkrarna och mata djuren, fråga Elmhult ;) samt nattlig diskret buskörning på hemliga uppdrag i strängt förbjudna områden. En JamesBond-hoj helt enkelt.

Jag oroar mig dock för att den är för trött för att funka på vanligt grusväg eller transport stäckor. Funkar det helt ok att matcha 90-100 utan att den känns fel för hojen?
Vill ju aven kunna transportera mig kan ske 5 mil mellan det roliga avsnitten om det behövs.

Själv väger jag 99 kg, vintertid lite mer kanske, och jag pendlar i princip dagligen på min KLX230 och har kul under tiden. Att ligga på motorvägen med den är så klart inte riktigt feng-shui. 90-100 kmh är inte "fel", men 90 är max att hålla konstant vill jag påstå. Jag har kört som mest 122 kmh (medvind och lite nedför), och det kändes fel, fast med rätt drevning kanske det också funkar?

Det går utmärkt att upptäcka sveriges landskap på en KLX230, jag har lirkat mig genom nog samtliga södertörns landsvägar och labyrinter, och vidgat mina mål till sörmland och östergötland.

KLXen är som en cross, men inte riktigt för mx-banåkning då den inte är lika hållbar i ram och fjädring. Du *kan* köra cross och enduro med den, men du vinner nog inte några större tävlingar ;) I alla är den mer en jordbruksmaskin, en mångsidig arbetshäst som trivs i dynamisk miljö när framkomlighet räknas mer än fart. Väl på vägarna är den inte långsam, på 70/80 vägar är den mer än snabb nog så tänk på att använda däck som funkar för både väg och lite terräng. Jag har använt Dunlop Trailmax adventuredäck med skön känsla på både asfalt och grusvägar.

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Tiger är en skithoj off-road. Den vill helst gå rakt fram. Inte alls lika manövrerbar som tex en KTM 790. KLX är liten. Långsam men bra i skogen *edit* Autocorrect...

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Låt mig profilera KLX230 i lite mer detalj IQ så du får en bättre bild av ditt nya liv.

Det här är min KLX230, nästan helt i fabriksutförande fast med fällbara backspeglar och Dunlop Trailmax däck "för torr, stenig terräng", originaldrevad med 14/45.

Här har jag faktiskt kommit hem från Tuvängens mx-bana där jag provade min KLX i början, innan jag senare köpte en "KTM excf 350". Det funkar fint att hoppa med KLXen, men att landa känns lite som magplask då hojen väger 135 kg (235 kg med mig på) och fjädringen lätt 'bottnar'. Det var i alla fall kul på deras MX-bana och på enduroslingan i skogen. Detta är hur som helst inget man tar sin GS800 eller Monkeybike till.

IMG_3781.JPG

Jag brukar åka ut i naturen och spana efter vilt, här på Arnö i jakten att få se vildsvin, men jag blir besviken varje gång .. på dom blyga vildsvinen ;) Att köra på dessa traktorvägar i skogen är möjligtvis något en Monkeybike klarar, men jag gissar att man nog inte gärna rullar med nån GS800 här.

IMG_5476.JPG

Ibland känner jag ändå lite dragning till civilisationen, så en våffeltur till Strängnäs är aldrig fel. Då brukar jag köra gamla Strängnäsvägen, skön och lagom slingrig utan att frestas med för höga hastigheter. Väl i Strängnäs är jag alltid tvungen att köra in i dom riktigt gamla kvarteren, jag vill inte beröva däcken den exklusiva massage som kullerstenarna ger.

I dom smala gränderna över extrema lutningar och hala rännstenar, här finns många fantasifulla ojämnheter som man inte gärna utsätter Monkeybikens små hjul för. Och en GS800 skulle förmodlingen riva dom gamla k-märkta trähusen med enbart utblåset.

IMG_5549.JPG

På våren, eller rent av innan våren, provar jag gärna att köra torra dagar när saltet inte fastnar på hojen. En kanske något ful vana är att köra ner ända till vattnet på den lyxiga träbryggan man byggt i Vårsta för att fota min KLX. Brädorna håller fint för en Monkeybike, samt för KLX. Dessvärre befarar jag att en GS800 inte står lika tryggt här.

IMG_4913.JPG

Emellanåt blir man kallad till övergivna ställen på avlägsna platser i stort behov av besiktning. Den här trappan har verkligen utsats för eftersatt underhåll och behöver målas snarast.

IMG_3575.JPG

Bortglömda platser finns det gott om med trappor som behöver testas. En hobby är att köra nerför trappor, mest nerför, inte så ofta uppför ;)

IMG_3566.JPG

Och en smal hoj kanske inte alltid är så bra för hälsan, däremot är den toppen för framkomligheten. En monkeybike funkar nog fint här, men den är inte särskilt pigg på att köra nerför trappor med. Varför man skulle vilja ta sin GS800 hit måste nog behandlas hos psykologen.

IMG_3572.JPG

Men i brist på övergivna lekplatser och nerlagda idrottsanläggningar kan man inte sitta hemma sysslolös, utan då får man helt enkelt låtsas att man blivit beordrad av major Kawasaki att kartlägga kraftnäten djupt inne i fiendeland. I terräng endast en stenget tar sig fram är en GS800 inte att tänka på, och Monkeybike går dessvärre också fetbort.

IMG_1283.JPG

Hoppas det belyser användningsområdet för KLX230 och liknande hojar. En till fördel med KLXen är att den är förhållandevis tyst, så nattliga intel-uppdrag kan utföras under total diskretion.

Last edited:

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Själv har jag jagat vildsvin över mina åkrar flera gånger. Du är på fel ställe!

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Jasså? Men då är saken klar. Då får jag komma och 'jaga' vildsvin på din åker, jag har ingen jaktlicens så jag får väl hålla tillgodo med att försöka dra grisen i svansen och hoppas att den förvandlas till en god julkorv.

Här spanar jag på eventuella grisar i natten förra sommaren, någonstans på en åker på södertörn i dimma och balar. Jag fattar inte varför dom lyckas undgå mig, jag gör ju allting rätt, jag är tyst och försiktig, jag är tålmodig och väntar länge, men inga grisar!

IMG_3137.JPG

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Här reagerar dom inte på motorcykel förrän man är alldeles på dom. Då flyttar dom sig en bit. Sen stopp igen. Hade jag velat hade jag kunnat köra över dom.

Video då jag kör ut dom från åkern en andra gång på 30 minuter. Med bil förvisso då det är svårt filma när jag kör hoj.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
HAhaah!! Underbart! Vaddå "jävla kräk"?? Se så små och gulliga dom är, det är ju bara smågrisar.

Men gör dom alltså skada på din åker? Dom bökar upp jorden va? Varför vill du inte ha dom på din åker?

Du har ju många intressanta klipp på din kanal. Måste kolla fler. Är detta alltså resultatet av vildsvinens bökande?

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
HAhaah!! Underbart! Vaddå "jävla kräk"?? Se så små och gulliga dom är, det är ju bara smågrisar.

Men gör dom alltså skada på din åker? Dom bökar upp jorden va? Varför vill du inte ha dom på din åker?
Stadsbor suck... Klart som fan dom gör skador!! Man blir ju helt less på er! Gillar du mat? Döda då ett vildsvin så blir den billigare. Jag orkar inte förklara. Googla vildsvin

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Ok. Jag tror jag förstår. Men grisar är annars ganska söta.

Vi måste komma på något sätt att använda grisarna till att göra nytta istället för att bara vandalisera gräsmattor och trädgårdar. Skulle man inte kunna träna dom?

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Ok. Jag tror jag förstår. Men grisar är annars ganska söta.

Vi måste komma på något sätt att använda grisarna till att göra nytta istället för att bara vandalisera gräsmattor och trädgårdar. Skulle man inte kunna träna dom?
Jo, allt går. Men det mesta är antingen olagligt eller regelkrångligt. Vilda djur får inte hållas i fångenskap. Vildsvinskött får inte säljas hur som helst. Vargarna äter inte så mycket gris utan tar hellre tamdjur från bönder och ligga ute o vaka mitt i natten är dåligt betalt och man måste ju jobba med. Plus utrustning för tiotusentals kronor... Jag hoppas på svinpest. Fast då drabbas ju alla grisbönder och maten kommer bli ännu dyrare. Men nu har jag ju egna djur att äta så det skiter jag i. Balkongbiologerna får betala.

När vi ändå spårar ur från ämnet så borde det införas skottpeng på gris och all matning borde förbjudas (Jägare matar grisar. Ibland vansinnigt mycket).

Jakt från motorfordon borde tillåtas då de inte reagerar mycket på fordon. Man sätter alltså en kille med en AK på taket.
Minering av åkerkanter borde tillåtas. En truppmina borde kunna slå ut en hel grisfamilj.
Hemvärnet borde anlitas för att driva fram grisar som sedan beskjuts. Bombningar av gristäta områden skulle ge våra stridspiloter bra övning innan de tar sig an Ryssen.
Alternativt borde vi ju kunna använda kemiska stridsmedel. Det blåser ju bort efter ett tag.
Man kan även fånga in grisar som man sen förser med fjärrutlösta minor.
Detta skulle ju även stötta svensk vapenindustri.

Massa möjligheter!

DaK

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
1987 KLR 650, 1991 Tengai, 2008 XT 660Z
Jo, allt går. Men det mesta är antingen olagligt eller regelkrångligt. Vilda djur får inte hållas i fångenskap. Vildsvinskött får inte säljas hur som helst. Vargarna äter inte så mycket gris utan tar hellre tamdjur från bönder och ligga ute o vaka mitt i natten är dåligt betalt och man måste ju jobba med. Plus utrustning för tiotusentals kronor... Jag hoppas på svinpest. Fast då drabbas ju alla grisbönder och maten kommer bli ännu dyrare. Men nu har jag ju egna djur att äta så det skiter jag i. Balkongbiologerna får betala.

När vi ändå spårar ur från ämnet så borde det införas skottpeng på gris och all matning borde förbjudas (Jägare matar grisar. Ibland vansinnigt mycket).

Jakt från motorfordon borde tillåtas då de inte reagerar mycket på fordon. Man sätter alltså en kille med en AK på taket.
Minering av åkerkanter borde tillåtas. En truppmina borde kunna slå ut en hel grisfamilj.
Hemvärnet borde anlitas för att driva fram grisar som sedan beskjuts. Bombningar av gristäta områden skulle ge våra stridspiloter bra övning innan de tar sig an Ryssen.
Alternativt borde vi ju kunna använda kemiska stridsmedel. Det blåser ju bort efter ett tag.
Man kan även fånga in grisar som man sen förser med fjärrutlösta minor.
Detta skulle ju även stötta svensk vapenindustri.

Massa möjligheter!
Finns det smarta bomber som är tillräckligt smarta för att skilja mellan elmhultsbor och grisar?

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Du vill verkligen inte ha in ASF (Afrikansk svinpest) i landet.
Det skulle kunna bli förödande för våra tamgrisuppfödare och stora markarealer skulle stängas för tamdjur och ev för tillträde helt under lång tid.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Finns inge direkt posetivt med vildsvinen... Dom ställer till för bönder å villa ägare.. Bara fråga vem som tycker de är trevligt när dom bökat upp villa trädgården, gräsmattan ser ut som en plöjd potatisåker eller bönder som får sina grödor förstörde..

Tom du som gillar å kolla på grisarna så finns dom på Skansen troligen ....???

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Finns inge direkt posetivt med vildsvinen... Dom ställer till för bönder å villa ägare.. Bara fråga vem som tycker de är trevligt när dom bökat upp villa trädgården, gräsmattan ser ut som en plöjd potatisåker eller bönder som får sina grödor förstörde..

Tom du som gillar å kolla på grisarna så finns dom på Skansen troligen ....???
Skånes djurpark har ett stort gäng relax vildsvin. Även om dom rymmer ibland, vildsvin är jävliga djur. De har grävt upp busshållplatsen inne i byn. Tips på KLX - körning är förresten hela Skåne. Stora fina områden, inte många Stockholmare som skränar om du håller dig borta från Båstad, vacker utsikt, bra mat och särskilt på Hallandsåsen finns det otroligt vackra grusvägar bland de gamla byarna däruppe. Och två stora sjöar som många kanske inte tänker på då de flesta sticker ner till kusten.

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Hoj
F800
Stadsbor suck... Klart som fan dom gör skador!! Man blir ju helt less på er! Gillar du mat? Döda då ett vildsvin så blir den billigare. Jag orkar inte förklara. Googla vildsvin
Som jagande lantis så anser jag Vildsvin vara mer av ett skadedjur. De bökar upp och förstör mycket för bönderna samt förökar sig väldigt snabbt. Kan ju vara kul rent naturupplevelsemässigt att se de i skogen, men annars är de inte så kul att ha på sin mark.
Efter att ha blivit anfallen en gång (oskadat vilt i utkanten av en såt) så vet jag även att de inte är helt ofarliga heller...

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Som jagande lantis så anser jag Vildsvin vara mer av ett skadedjur. De bökar upp och förstör mycket för bönderna samt förökar sig väldigt snabbt. Kan ju vara kul rent naturupplevelsemässigt att se de i skogen, men annars är de inte så kul att ha på sin mark.
Efter att ha blivit anfallen en gång (oskadat vilt i utkanten av en såt) så vet jag även att de inte är helt ofarliga heller...
Man ska inte heller glömma (antagligen)miljarderna i skador på fordon de orsakar som vi får betala för i försäkringspremier. De är som vargar och fästingar - helt värdelösa organismer som inte bidrar till någonting annat är sjukdom, förödelse och ohyggliga kostnader.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
:LOL: .. jag förstår att du har starka känslor kring vildsvinen. Dom inkräktar ju på ditt levebröd. Jag har dessvärre ganska begränsad erfarenhet i ämnet så jag kan endast relatera utifrån mitt perspektiv.

Och då måste man göra vad som behövs göras. Korv. Där det finns många vildsvin borde man kunna skapa en marknad för prisvärd och god "wild-dog", med stark senap och hembakta 'dog-buns'. Turisterna kommer att älska det, vet att jag kommer äta mig sjuk i alla fall.

Marknadsför det med ett stort tryck på vägg eller skylt med foto på en jägare med en bössa på ryggen som sitter på en KLX230 och äter en vildsvinskorv med senap och hackad gurka. Omkring skuttar små glada vildsvin, rikligt insmorda i senap, hoppandes ner i fluffiga korvbröd.

Vildsvinsburgare borde väl också funka? Vildsvins-bacon & champinionomelett? Jag är där och äter.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Finns inge direkt posetivt med vildsvinen... Dom ställer till för bönder å villa ägare.. Bara fråga vem som tycker de är trevligt när dom bökat upp villa trädgården, gräsmattan ser ut som en plöjd potatisåker
Jamen det är ett tecken på att man ska använda sin trädgård som crossbana. Vem vill ha en grön gräsmatta när man kan ha en intressant motorbana? Nu antar jag kallt att man bor lite avsides och inte i nåt trångt villaområde med en massa grannar.

Vad är det grisarna bökar efter egentligen? Tryffel, har jag hört. Något annat? Varför måste dom böka, kan dom inte bara äta grejerna som växer i naturen, som vanliga djur typ älgar och rådjur .. etc?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år