Jag var på KNIX-körning på gokartbana med SMC i Lycksele i helgen. Avfärd 06.30, 27 mil dit, körning lördag em, körning söndag till 14, 27 mil hem, hemma 18.00. Puh...
Hojen gick som en klocka. Gokartbanan i Lycksele är lite i tajtaste laget men jäklar vad man får träna kurvtagning. Vi hade grymt flyt med vädret. Efter att både Yr och SMHI lovat syndaflod blev det soligt och fint på lördagen. Det regnade som tusan på natten mot söndagen men på morgonen slutade det. Banan torkade upp fort och det blev bra körning även söndag.
Jag tyckte hojen betedde sig jäkligt bra trots de tajta kurvorna. Det enda jag hade lite problem med var av/på-effekten på gasen. Det var klurigt att hantera gasen i så låg fart med fullt nerlägg. Var man inte helt i synk blev det ryckigt vid av- och påslag. Ska kolla spelet i gashandtaget igen. I övrigt gick hojen som en raket och svängde bra. Däcken släppte inte det minsta på hela helgen (PR3 bak och PP3 fram).
Nu måste jag bara förhandla loss mer tid så jag kan åka på fler bankörningar i sommar. Tredagars på Mittsverige med SMC i augusti hoppas jag kunna åka på.
Jag tar i princip bort allt spel på gasen när jag ska köra bana pga att det rycker så jäkla dant med SXen i botten.
Apropå SX och banor har jag testat att kana lite på högersidan på asfalt med min nu (lowsider), och jag måste bara säga att jag är grymt imponerad av de fula framblinkersarna. De tog smällen bättre än vad jag sett kraschpuckar göra. Kanat över hela banbredden, och det har inte nött igenom blinkersplasten, eller ens spruckit lite. Kraschpuck inbyggt lixom! Synd bara att de inte stycker ut typ 5 mm mer, så hade hela högerkåpan klarat sig.