Kawasaki Z1000SX

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ser bra ut! Gillar speciellt ditt montage av knappen och eluttaget. Jag har ju Oxford handtagsvärmare och de har ju betydligt större kontrollenhet. Well, well... Det går säkert att fixa.

Oxford har ju lite mer funktionalitet i gengäld. Min är bara en dum knapp. Lyckligtvis finns ju ett accessory-uttag i framänden på hojen (det är med på kabelbilderna, där jag tar strömmen) som är kopplat så att tändningen måste vara på för att det ska komma ström i uttaget, så jag kommer ändå aldrig kunna dra ur batteriet med avstängd hoj, som är en av funktionerna i oxfords kontrollenhet, om jag inte missminner mig.
Och jo, jag tyckte de där trianglarna i instrumenteringen var som gjorda för en knapp och ett uttag, har tänkt göra det här rätt länge nu, typ sedan jag köpte hojen. Blev ju alldeles prima, om jag får säga det själv.

Ett besvär med 12V-uttaget var att det satt ett stag därbakom lite lagom ivägen, så det blev inte helt perfekt, så eventuellt kommer jag byta uttaget mot något en aningen kortare. Så om nån annan får samma idé, tänk på att det är ont om plats just där, det gick för mig genom att jag böjde kontakterna i bakänden på 12V-uttaget, men det är absolut noll i utrymme kvar där.
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Jo, det ska finnas en automatisk avstängning om man glömmer.
Jag tänkte ta tag i alltihop när det blir lite varmare så man kan köra bort hojen till jobbet och meka där.
 

BeSt

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2014
Ort
Södertälje
Hoj
Kawasaki zzr 1400 (-16)
Jag har sidoväskfästen på min, men du har en senare modell med andra fästen för sidoväskor så jag vet inte hur det skulle funka för dig. I mitt fall har jag fått klura till det lite för att få på tail tidyn samtidigt som fästet för ramen för sidoväskorna, men det gick iaf. :p

Telferizer RAM mount kör jag med som fäste för GPSen, funkar bra och gillar det. Hamnar mitt i/under instrumenteringen utan att dölja något alls. PSen är en zumo 350LM, vilken är tråkig då den inte har slingriga vägar så jag tänkte byta den mot en zumo 390LM, som har det. Det är exakt samma fästen för båda så därför jag tänkte byta till en sån, så slipper jag ändra något alls på hojen.

Handtagsvärme finns ju i massor av olika tappning, jag köpte ett set som kostade lite mer, men som hade klister på baksidan av värmeelementen så det var lättare att montera dem, samt en snygg knapp som jag tänkte montera i instrumenteringskåpan lite snyggt. Kommer bild på det senare idag om det blir snyggt. :hihi

Gelsadel är mest för att få lite mer komfort, det är inte så att jag störs av sadeln på en liten 30-milstur, men efter ett par hundra mil på raken börjar jag få rätt bastant träsmak i ändalykten. Ska man dessutom ha nån på bönpallen så är den sadeln närmast fientlig. :hihi

Vad gäller slipon, så kostar ett helsystem med enkelsidig burk lika mycket som ett par slipons, så därför jag funderar på ett helsystem istället. Annars finns det ett par ganska snygga och små slipons som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på just nu. :hihi Men de är rätt okej i pris.
En sak att tänka på med slipons är att de gärna sticker upp för mycket så väskorna inte kan sättas på.

Mina väskor fäster direkt i handtagen och kommer närmare hojen. Blir kanske för mycket krångel för att få till det (jag är inte rätt person att göra det, heller). Så det får nog förbli orört.....

Har mest kollat på Kawasaki´s eget GPS-fäste och det verkar också som att GPS:n hamnar strax bakom/nedanför instrumenten.
Undrar om det är mycket "klödd" att montera detta, själv.... (?)
Har i stort sett bestämt mej för att beställa den där 590:an :tummenupp

Det helsystemet du nämner, kräver det någon modifiering av motorn/mappning ?
Godkänt för besiktning ?

Framtiden får utvisa om baken o sadeln lirar ihop, eller om en gelsadel kan bli aktuell ..... :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Mina väskor fäster direkt i handtagen och kommer närmare hojen. Blir kanske för mycket krångel för att få till det (jag är inte rätt person att göra det, heller). Så det får nog förbli orört.....

Har mest kollat på Kawasaki´s eget GPS-fäste och det verkar också som att GPS:n hamnar strax bakom/nedanför instrumenten.
Undrar om det är mycket "klödd" att montera detta, själv.... (?)
Har i stort sett bestämt mej för att beställa den där 590:an :tummenupp

Det helsystemet du nämner, kräver det någon modifiering av motorn/mappning ?
Godkänt för besiktning ?

Framtiden får utvisa om baken o sadeln lirar ihop, eller om en gelsadel kan bli aktuell ..... :)
Får du plats med en regskylt mellan väskorna funkar det med tail tidyn och baklyset med integrerade blinkers som jag har, men det är ju inte helt i enlighet med reglerna att köra med integrerad blinkers på SXen. :hihi
GPSfästet ser ut att sitta i skruvarna på tanken, så bör vara rätt lätt att montera själv.
Jo, det är nog bäst att mappa om hojen med helsystemet. Med tanke på att man plockar bort katten tvivlar jag på att det är helt godkänt egentligen...
 

BeSt

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2014
Ort
Södertälje
Hoj
Kawasaki zzr 1400 (-16)
Japp, kunde inte hålla mej. Garmin zumo 590 är beställd (+ väska)..... :tummenupp
Har haft tanken om GPS ett tag nu. Tycker det är både behändigt att slippa pappers-kartor och framförallt verkar inspirerande att kunna knappa in krokiga vägar, att slippa motorvägar/europavägar och kunna koppla ihop headset för att kunna lyssna på musik, eller få guidning av Fröken i Lådan.
Förstår mycket väl charmen att köra efter pappers-kartan, men föredrar att kunna vara tidseffektiv när det behövs. Ibland vill man bara kunna köra till ett visst mål via små vägar och att då först läsa in sej på en karta, nja - funkar bara när man har gott om tid.... :rolleyes:
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Riktigt snyggt! Var hittade du blinkersglasen??

På ebay. :p
http://www.ebay.co.uk/itm/200975495343?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT

Har letat efter blinkers i stil med de som sitter på ER6f sedan jag köpte hojen, men det verkar inte finnas, så det fick bli ett par sånhär. De ganska fula grodögonen till blinkers på SXen har alltid varit det som stört mig mest med utseendet.
Alternativet är ju ett par backspeglar med inbyggd blinkers och sedan en täckbit över hålet efter blinkersen. De backspeglar med blinkers jag hittat har inte passat på hojen rent utseendemässigt.
 
Last edited:

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Blev kanonbra med handtagsvärmarna! Var dock tvungen slipa lite under gasrullen för att få den att glida lätt. Blev lite semestergas först...
Kopplade in vid det extra strömuttaget framme till vänster för att slippa dra sladdar under tank och koppla till batteriet. Blir varmt och skönt nu!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Blev kanonbra med handtagsvärmarna! Var dock tvungen slipa lite under gasrullen för att få den att glida lätt. Blev lite semestergas först...
Kopplade in vid det extra strömuttaget framme till vänster för att slippa dra sladdar under tank och koppla till batteriet. Blir varmt och skönt nu!

Jag använde bromsrengöringsspray för att få på handtagen smidigt. :) Det glider bra på det, och det dunstar bort så efter 10 minuter sitter handtagen som gjutna.
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Jo, det gick fint att få på handtagen men av nån anledning kärvade gasen efteråt (för mycket lim?) så jag fick lossa gasrullen och slipa lite. Blev super efteråt!
 

Peter123

Ny medlem
Gick med
18 May 2013
Ort
Sundbyberg
Hoj
2014, Kawasaki z1000sx
Är det någon som provat Xenon-kit? Funderar på att uppgradera mitt lyse, känns lite vekt på en annars kraftig hoj...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är det någon som provat Xenon-kit? Funderar på att uppgradera mitt lyse, känns lite vekt på en annars kraftig hoj...

Jag har tänkt göra det, men inte kommit mig för. Mitt lyse pekade uppe i trädtopparna, så när jag fick ner det på gatan blev det iaf lite bättre. :crash
 

Peter123

Ny medlem
Gick med
18 May 2013
Ort
Sundbyberg
Hoj
2014, Kawasaki z1000sx
Ah. Ja får kolla var mina lycktor pekar. Nån annan ljusuppgradering som är bra? Osram night breaker 65w kanske? Eller belastar dom el-systemet för hårt?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det bästa är väl att konvertera. Har för mig att bike gjorde något lystest (ett allmänt då) och de kom fram till att det inte är värt pengarna att hålla på med högeffektslampor och sånt, det lyser inte mycket mer för det.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Det bästa är väl att konvertera. Har för mig att bike gjorde något lystest (ett allmänt då) och de kom fram till att det inte är värt pengarna att hålla på med högeffektslampor och sånt, det lyser inte mycket mer för det.

Jag bytte till osram nightbreaker och det gjorde skaplig skillnad iaf på min hoj.
Xenon kitet jag monterade var däremot helt värdelöst. Ljusbilden blev helt åt helvete.
 

Peter123

Ny medlem
Gick med
18 May 2013
Ort
Sundbyberg
Hoj
2014, Kawasaki z1000sx
Tackar för tipsen! Ja jag börjar med osram får se om det räcker, annars blir det väl extraljus (om jag kan hitta några snygga). Xenon är lockande, men förstått att ljustutan inte fungerar så bra då. Märkligt att man inte kan få vettiga lyktor i original...
 

Lucky Loke

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2013
Ort
Göteborg/Lidköping
Hoj
Z1000sx & SV 650S
DSC_1162.jpgDSC_0568.jpg

Har gjort ett par komfortförbättringar på min hoj. Ett Sargent Seat köpte jag förra säsongen, men halkade runt på den för att jag inte hade skinn i baken på mina brallor, har åtgärdat brallorna nu så sadeln är på nu, grym skillnad. Förut kunde jag få träsmak om jag körde lite längre dagsetapper som kanske även innefattade en del mindre aktiv körning. Rekommenderas för er som får träsmak, ett alternativ till gelsadel.

Har stört mig på vinkeln på styret rätt länge, och på sistone har jag fått ont i höger armbåge efter 5-10 mil. Efter att ha skovat runt på diverse forum fastnade jag för Speedy Motos Tall boys, 50 mm clip on med 50 mm risers. Använder orginal styrändarna. Nu känns vinkeln som mina handleder och armbågar jobbar i mycket naturligare. Ca 1,5 cm lägre inne vid gaffeln och ca 5 cm lägre än orginal ute vid styrändarna.DSC_1166.JPGDSC_1169.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top