Kawasaki Z1000SX

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Intressant! Jag har också funderat på hur man ska kunna ändra lite i vinkeln på handtagen. Det är ju inte helt självklart på dessa hojar.
De där clipon-styrena verkar spännande! Har du haft några problem vid installationen? Går de fria från ruta och tank?
Även sadel har jag finderat på att byta men det kan jag stå ut med. Den är ändå rätt mycker bekvämare än sadeln på den andra knarren...
 

Lucky Loke

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2013
Ort
Göteborg/Lidköping
Hoj
Z1000sx & SV 650S
Inga problem vid installationen, det gick smidigt. Det första momentet jag gjorde, att lossa bultarna som håller styrhalvorna på plats i orginalrisern, där fick man använda en del kraft. Dom sitter med röd loctite. Jag skärmade av känsliga komponenter och värmde först bulten med värmefläkt (pistolen var paj), så jättevarmt blev det inte, men jag fick loss dom med lite kraft.
Dom är aldrig i närheten av tanken, däremot sidokåporna. Framförallt är det vänster styrhalva som begränsar, där tar klumpen med tutknappen i först, så den fick bli vägledande.
Jag monterade på clip onsen lite löst först och bad sambon vrida framhjulet till fulla styrutslag, då svepte jag bak styrhalvan på vänster sida så att tutknappen var så nära kåpan jag var ok med, noterade hur positionen var och justerade höger till samma position. Då ser det ut som på bilden. Det enda som tar i rutan är bromshandtaget, och det är marginellt. Jag har en powerbronze i orginalform. I lägsta läget med fullt styrutslag åt vänster nuddar den rutan. Men i läget där man kan låsa styrlåset, strax innan, tar det inte i.
Sen så kan man inte rotera handtagen helt 100 som det var orginal, så att koppling och broms är tippade lite neråt, framåt. Nu är dom i princip horisontellt. På vänster sida tar skruven i till blecket som låser kopplingsjusteringsskruven. På höger sida tror jag det var fästet till bromsen som tar i. Dom tar i risern.
Sen funderade jag på hur hårt jag skulle våga dra cliponet runt gaffelbenen. Det står att man ska dra 8 nm men då kändes det inte som att jag skulle kunna lägga mycket tryck på styrhalvorna. Jag drog till ca 11 Nm och det lät inte "pick" och känns stabilt.
Inte varit ut och kört än så jag kan återkomma med en mer utförlig rapport när jag gjort det.
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Gör gärna det! Det låter klart intressant. Det blir ju lite meckigt att sätta sporthojskåpor på en streetfighter och behålla de höga handtagen...
 

BeSt

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2014
Ort
Södertälje
Hoj
Kawasaki zzr 1400 (-16)
Har fått hem GPS:n och fästet ligger hos handlaren.
En fundering om inkoppling av strömförsörjningen. Har en förmonterad koppling till framtida batteriladdare och tänker att koppla in GPS:n där vore väl en bra ide` ? När det väl blir dags för laddare så kopplar jag ur GPS:n, då är säsongen liksom till ända, och i med laddare istället...... (?)

Känner egentligen mej inte byxad att börja mixtra med att plocka av kåpor, så finns det någon möjlighet att dra kablage från batteriet, under sadeln och vidare framåt utan att röra några kåpor ? Och samtidigt få till det snyggt (inga "slarvigt" hängande, synliga kablar)...... :va
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Vet inte vad du menar med "byxad" men jag hade nog tagit jobbet att lossa vänstra kåpan och använda de redan framdragna sladdarna som finns där. Avsäkrat (2A) och klart. Slås av med tändningsnyckeln sånman glömmer det inte på heller.
Jag kopplade handtagsvärmarna dit och det var jäkligt smidigt.
Att lyfta tanken för att dra kabel känns krångligare i min bok. Då måste man ändå lossa på kåporna eftersom de sitter med snabbfästen i tanken.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vet inte vad du menar med "byxad" men jag hade nog tagit jobbet att lossa vänstra kåpan och använda de redan framdragna sladdarna som finns där. Avsäkrat (2A) och klart. Slås av med tändningsnyckeln sånman glömmer det inte på heller.
Jag kopplade handtagsvärmarna dit och det var jäkligt smidigt.
Att lyfta tanken för att dra kabel känns krångligare i min bok. Då måste man ändå lossa på kåporna eftersom de sitter med snabbfästen i tanken.

Om jag inte minns fel så finns inte de kablarna på 2014 och framåt.
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Var förresten och besiktade hojen idag. Fick en anmärkning och det var att lampan till skyltbelysningen hade gått. Jag kollade faktiskt inte en enda grej innan jag åkte och besiktade så det hade jag ju kunnat lösa enkelt innan.

Numera behövs det ju ingen ombesiktning för sånt så det blev ett besök på macken och ny lampa inköptes och byttes på 5 min.

Lite irriterande dock att det står "Fordonet har underkänts vid kontrollbesiktning" i protokollet... :mad:
 

Mackist

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z1000SX 2014 Silvergrå, ZX-6R 1996 Såld, Er-6n Såld
Hej allihop.
Mackis heter jag och är en nybliven Z1000SX tourer ägare av 2014 års modell, silvergrå modellen.
Egentligen hade jag velat haft kawagrönt, men den som fanns hos handlaren var tingad redan... Så det blir till att försöka få in några gröna stänk här och där istället såsom gröna fälgstripes mm.

Kommer från en Er6n som jag haft ett år och funderat på vilken hoj jag skulle ha.
SX kändes mest komplett av allt jag provkört. De uppdateringar som jag gör på en gång är handtagsvärmare, Krashpuckar på motor och styrändar, knä och tankpads, bobiner. Det som kommer stå på tur är att se om man kan få in något LED konvertingskit för hel/halvljus, växelindikator och någon högre touringruta.
Läste tidigare i tråden att någon köpt flera och var intresserad av att sälja någon, är de kvar?
Får hojen levererad i veckan, i instruktionsboken står det att man de första 80 milen ska hålla sig under 4.000 varv och 6.000 varv från 80-160 mil. Är det någon som har andra erfarenheter av inkörning?

Många frågor blev det, by the way är det någon som ska ner till Gälleråsen den 16 maj på kawadagen?

Mvh
Mackis
 

Lucky Loke

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2013
Ort
Göteborg/Lidköping
Hoj
Z1000sx & SV 650S
Tycker du kan hålla dig inom dom varven som står i instruktionsboken. Då belastar du motorn "lagom". Det viktigaste i övrigt är att inte köra på för låga varv heller, motorn ska arbeta lätt. Kör inte dom första 200 milen på motorväg enbart tex, utan kör så att du kan ändra varvtal och växlar mycket, tex vanliga trevliga kurviga kuperade 70 vägar. Segdra inte och varva inte över 6-7 tusen varv längre stunder. Jag har märkt att jag sällan ligger över 7000 varv nu heller, (min har gått 1200 mil ca), det är så gött vrid mellan 4-7000 varv, jag tycker det är mysigt att ligga där och mosa. Över det tycker jag bara det blir hysteriskt men jag är oxå en fegis ;)
 

BeSt

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2014
Ort
Södertälje
Hoj
Kawasaki zzr 1400 (-16)
Hej allihop.
Mackis heter jag och är en nybliven Z1000SX tourer ägare av 2014 års modell, silvergrå modellen.
Egentligen hade jag velat haft kawagrönt, men den som fanns hos handlaren var tingad redan... Så det blir till att försöka få in några gröna stänk här och där istället såsom gröna fälgstripes mm.

Kommer från en Er6n som jag haft ett år och funderat på vilken hoj jag skulle ha.
SX kändes mest komplett av allt jag provkört. De uppdateringar som jag gör på en gång är handtagsvärmare, Krashpuckar på motor och styrändar, knä och tankpads, bobiner. Det som kommer stå på tur är att se om man kan få in något LED konvertingskit för hel/halvljus, växelindikator och någon högre touringruta.
Läste tidigare i tråden att någon köpt flera och var intresserad av att sälja någon, är de kvar?
Får hojen levererad i veckan, i instruktionsboken står det att man de första 80 milen ska hålla sig under 4.000 varv och 6.000 varv från 80-160 mil. Är det någon som har andra erfarenheter av inkörning?

Många frågor blev det, by the way är det någon som ska ner till Gälleråsen den 16 maj på kawadagen?

Mvh
Mackis

Hej Mackis !
Ha en likadan hoj som du väntar på, och samma årsmodell. :) Har även en ER6:a, som "2:a-hoj" :tummenupp
SX:n beställde jag med gröna fälgstripes. Har lite tankar om att komplettera med lite fler gröna diskreta "stänk", med hjälp av 3 mm grönt stripes-band.
Hojen har nu rullat c:a 150 mil och jag anser den vara inkörd nu. Körde in den i stort sett efter handboken, men inte för mesigt, mycket växlande. Inget lågvarvsharvande heller utan vänsterdojan fick jobba.... :rolleyes:
Och eftersom jag är tämligen grön som hojåkare så var/är det myckna växlandet lika mycket för egen del, vill ju få till så bra å smidiga växlingar som möjligt.:)
Är mycket nöjd med SX:n, så här långt. Skall bli intressant att testa på lite längre resor, i Sverige, framöver.

Nöjd med ER6:an också för den delen :tummenupp
 

BeSt

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2014
Ort
Södertälje
Hoj
Kawasaki zzr 1400 (-16)
Men så dumt...


Ja, det är ju lite korkat om den möjligheten till kablarna är borttagen, kan ju hoppas att dom sitter på något annat ställe... (?)

Med "byxad" menar jag att jag inte känner mej säker nog att börja plocka bort kåpor, lite försiktig (kanske i överkant).
Men det är kanske enklare än jag inbillar mej, och verkar ju mycket enklare att hålla sej till det, än att ta bort även tanken... (?)

Vet någon här var man kan hitta ritningar/beskrivningar/sprängskisser på en 2014 ?
Skulle vara mycket bra om man kan se hur de "sitter ihop" :)
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Jag hittade servicemanualen för 2011-2013 som pdf gratis på nätet. Kolla om 2014- finns. Annars lär väl kåporna sitta hyfsat likadant antar jag.
 

Mackist

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z1000SX 2014 Silvergrå, ZX-6R 1996 Såld, Er-6n Såld
Hej.
Vad kul, så du är också inne på att grönifiera den lite :)
Jo jag fick lite inspiration, såg dina bilder med grön stripe, sedan hittade jag en sadel med grön insydd rand, ganska diskret och snygg, i linje med stripes:en så att säga...
Ska köra in den snabbt så det kommer bli åka av när jag får den, är bokad på kawadagen på Gälleråsen så då måste den vara klar.
Höll du max 4.000 varv de första 80 milen och max 6.000 varv från 80-160 mil?
Vad kostade första servicen?
Er6:an är en underbar hoj, mycket körglädje i ett kompakt format. Jag har inte plats för 2 hojjar så jag var tvungen att sälja av den till för förmån för sx:an. Planerar själv längre resor, Norge i juni, Tyskland/Holland i juli, sedan får vi se. Smider planer på sydeuropa....
Har du funderat på att konvertera hel och halvljus?

//Mackis


Hej Mackis !
Ha en likadan hoj som du väntar på, och samma årsmodell. :) Har även en ER6:a, som "2:a-hoj" :tummenupp
SX:n beställde jag med gröna fälgstripes. Har lite tankar om att komplettera med lite fler gröna diskreta "stänk", med hjälp av 3 mm grönt stripes-band.
Hojen har nu rullat c:a 150 mil och jag anser den vara inkörd nu. Körde in den i stort sett efter handboken, men inte för mesigt, mycket växlande. Inget lågvarvsharvande heller utan vänsterdojan fick jobba.... :rolleyes:
Och eftersom jag är tämligen grön som hojåkare så var/är det myckna växlandet lika mycket för egen del, vill ju få till så bra å smidiga växlingar som möjligt.:)
Är mycket nöjd med SX:n, så här långt. Skall bli intressant att testa på lite längre resor, i Sverige, framöver.

Nöjd med ER6:an också för den delen :tummenupp
 

BeSt

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2014
Ort
Södertälje
Hoj
Kawasaki zzr 1400 (-16)
Hej.
Vad kul, så du är också inne på att grönifiera den lite :)
Jo jag fick lite inspiration, såg dina bilder med grön stripe, sedan hittade jag en sadel med grön insydd rand, ganska diskret och snygg, i linje med stripes:en så att säga...
Ska köra in den snabbt så det kommer bli åka av när jag får den, är bokad på kawadagen på Gälleråsen så då måste den vara klar.
Höll du max 4.000 varv de första 80 milen och max 6.000 varv från 80-160 mil?
Vad kostade första servicen?
Er6:an är en underbar hoj, mycket körglädje i ett kompakt format. Jag har inte plats för 2 hojjar så jag var tvungen att sälja av den till för förmån för sx:an. Planerar själv längre resor, Norge i juni, Tyskland/Holland i juli, sedan får vi se. Smider planer på sydeuropa....
Har du funderat på att konvertera hel och halvljus?

//Mackis

Jo, den "gröna" tanken slog mej så fort jag bestämt mej för att köpa hojen. Den stod som skyltex hos vår lokala Kawa-handlare och jag hade känt o klämt på den många gånger. Men sen fick det vara nog - den måste jag ha ! Har inte bestämt var o hur det blir den gröna stripen, vill få till något lagom diskret (inte för mycket/många). Måste bara tillägga att den grå färgen växer med tiden :tummenupp (tyckte den var lite väl slätstruken från början)

Tog det försiktigt de 20-30 milen, höll mej till max 4000. Snuddade vid 5000 några gånger, därefter. Och innan 80 mil så hade jag även snuddat vid 6000. Med snudda menar jag under korta accelarationer, låg inte kvar vid de varvtalen, utan tillbaka till omkring 4000 vid landsvägskörning. Och efter de 80 milen så blev det oftare 6000 och även korta, snabba mellan 6-7000. Ungefär så, lite svårt att beskriva. Men kan sammanfatta med att jag gjorde bara korta accelarationer vid resp max-varv.

Den första servicen prutade jag in i köpet, men jag tror jag hört en summa på 1000-1200 kr (?). Prutade även in montering av bobbiner, så nu kan man få upp bakändan och enklare tvätta bakhjul och smörja kedja.
Min är också en "tourer" och den var utrustad med bla tankpad från början....

Ja, ER6:an är en rolig en ! :tummenupp Den jag har är en vit -12:a och även den får nog smaka på några gröna stänk......:)

Har för avsikt som sagt att hålla mej till några resor i Sverige i sommar, även om jag i slutet av maj åker tillsammans med en släkting och några övriga hojåkare på en 3-dagarsresa till norra Tyskland.
Får ta denna sommar som test o övning att resa med hoj :)

Har inte funderat på någon konvertering av ljusen, men däremot om det finns några små, smutta LED-extraljus. Hittade dessa, inte vidare snyggt men lite fräcka. Funderar ganska mycket på synbarheten, både för hojen men även för den personliga utrustningen.
http://www.ebay.co.uk/itm/Green-DRL...263?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item2c740ddb97
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja, det är ju lite korkat om den möjligheten till kablarna är borttagen, kan ju hoppas att dom sitter på något annat ställe... (?)

Med "byxad" menar jag att jag inte känner mej säker nog att börja plocka bort kåpor, lite försiktig (kanske i överkant).
Men det är kanske enklare än jag inbillar mej, och verkar ju mycket enklare att hålla sej till det, än att ta bort även tanken... (?)

Vet någon här var man kan hitta ritningar/beskrivningar/sprängskisser på en 2014 ?
Skulle vara mycket bra om man kan se hur de "sitter ihop" :)

Sidokåporna får man vara lite försiktig när man plockar av så man inte bryter av de små krokarna som håller den i framänden, dsv, man får plocka bort alla skruvar och dra ur dem ur gummifästena, sedan dra dem bakåt och sedan ut. Det är inte svårt, bara man vet om det. :) Resten av plasten är bara att skruva loss, vad jag sett.
Det mesta du vill veta hur man gör finns på youtube.

Det kan fortfarande finnas en accessorypunkt i bakänden, kolla om det står "ACCESSORY" längst upp på den högra säkringslådan under sadeln, isf borde du ha de kablarna. De som sitter i framänden går att både se och komma åt utan att plocka av kåpor om man inte är så noga med att dra kablar snyggt, om du trots allt har den. Det är bara att lysa ner på vänstersidan och kolla om där ligger ett par kablar på kabelstammen som ligger där. Om du inte har de tåtarna där, så finns det garanterat bak under kutskåporna om du har ACCESSORY-säkringen. Men det är ett jäkla bök att komma åt den.
 

BeSt

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2014
Ort
Södertälje
Hoj
Kawasaki zzr 1400 (-16)
Ulvhamne o Banditmannen, jag tackar så mycket för värdefull info !

Ha en fortsatt bra helg :tummenupp


Med vänlig hälsning //Benny
 

Mackist

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z1000SX 2014 Silvergrå, ZX-6R 1996 Såld, Er-6n Såld
Jo, den "gröna" tanken slog mej så fort jag bestämt mej för att köpa hojen. Den stod som skyltex hos vår lokala Kawa-handlare och jag hade känt o klämt på den många gånger. Men sen fick det vara nog - den måste jag ha ! Har inte bestämt var o hur det blir den gröna stripen, vill få till något lagom diskret (inte för mycket/många). Måste bara tillägga att den grå färgen växer med tiden :tummenupp (tyckte den var lite väl slätstruken från början)

Tog det försiktigt de 20-30 milen, höll mej till max 4000. Snuddade vid 5000 några gånger, därefter. Och innan 80 mil så hade jag även snuddat vid 6000. Med snudda menar jag under korta accelarationer, låg inte kvar vid de varvtalen, utan tillbaka till omkring 4000 vid landsvägskörning. Och efter de 80 milen så blev det oftare 6000 och även korta, snabba mellan 6-7000. Ungefär så, lite svårt att beskriva. Men kan sammanfatta med att jag gjorde bara korta accelarationer vid resp max-varv.

Den första servicen prutade jag in i köpet, men jag tror jag hört en summa på 1000-1200 kr (?). Prutade även in montering av bobbiner, så nu kan man få upp bakändan och enklare tvätta bakhjul och smörja kedja.
Min är också en "tourer" och den var utrustad med bla tankpad från början....

Ja, ER6:an är en rolig en ! :tummenupp Den jag har är en vit -12:a och även den får nog smaka på några gröna stänk......:)

Har för avsikt som sagt att hålla mej till några resor i Sverige i sommar, även om jag i slutet av maj åker tillsammans med en släkting och några övriga hojåkare på en 3-dagarsresa till norra Tyskland.
Får ta denna sommar som test o övning att resa med hoj :)

Har inte funderat på någon konvertering av ljusen, men däremot om det finns några små, smutta LED-extraljus. Hittade dessa, inte vidare snyggt men lite fräcka. Funderar ganska mycket på synbarheten, både för hojen men även för den personliga utrustningen.
http://www.ebay.co.uk/itm/Green-DRL...263?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item2c740ddb97

Ja vi får väl hålla varandra uppdaterade i vad som funkar och inte funkar färgmässigt.
Tackar för tipsen kring inkörningen, ska försöka hålla mig till samma plan som du haft. Ska se till att deala till mig servicen. Gillade DRLen, fick inspiriation och hittade denna sida där de har helljus till MC, måste se om det finns plats någonstans på hojen för att fästa dom.... http://www.humanhabit.nu/sv/produkter/extraljus/led-extraljus/40w-miniatyr-extra-ljus.html.

Mvh
Mackis
 

BeSt

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2014
Ort
Södertälje
Hoj
Kawasaki zzr 1400 (-16)
Jag håller på att montera gps fäste på min z1000sx -14.
Har satt dit ett fäste som sitter mellan tanken o styret.

Men hur har ni löst strömmen ?
Jag vill kunna ta bort min gps o bara ha kvar fästet.
Är det någon som satt dit någon kontakt, tex cigg uttag?
Vart har ni monterat uttaget ?
Det är en garmin 660 som jag har. Tidigare hade jag det låsbara fästet från touratec men tycker det blir för klumpigt på denna cykeln.

Hej !
Är lite nyfiken på hur/om du löst strömmen till GPS:n ?
Jag har också en -14 och är så smått på gång att koppla in en GPS, därav nyfiken...... :tummenupp
 
Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

Top