Kawasaki Z1000SX

Jules W

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2013
Ort
Motown
Hoj
Kawasaki z1000sx
WP_20150517_007.jpg
I helgen har jag kört en hel del mil i kylan. Och jävlar vad kallt det blev längs med motorvägen på em/kvällen :gråta .. Så idag blev det en vända till Biltema för att införskaffa värmehandtag.

Precis som BeSt i inlägget ovan, använde jag ledningarna under vänster sidkåpa. Jag lossade dock bara skruvarna för att komma åt lite bättre. För att få bort kåpan helt behöver man ta bort ett par plastnitar(?) undertill, och jag var rädd att ta sönder dessa då jag inte riktigt förstod hur/om de gick att få väck.

WP_20150517_001.jpgWP_20150517_003.jpg
Att ta bort originalhandtagen var lätt, bänd runt en skruvmejsel under dem och spreja lite WD40. På höger handtag behövdes lite plastmönster filas bort för att handtaget från Biltema skulle passa. Gned på lite universallim för att handtagen ska sitta kvar. Det är hård plast inuti dessa värmehandtag så om man någon gång ska ha dem väck så får man skära böka lite, möjligtvis ta bort gasreglaget helt och ersätta det med ett nytt.
WP_20150517_002.jpg

WP_20150517_004.jpgWP_20150517_005.jpg
Det var lite småbökigt att komma åt strömkablarna och ansluta dem till värmehandtagens, men med lite tålamod och tid gick det :tummenupp

WP_20150517_009.jpg
Det var svårt att hitta ett ställa där det gick att fästa reglaget. Men tillslut hittade jag ett ställe t.h. på styret där det precis gick att skruva på det så att det också satt som berget.

Tyvärr så gick det inte att få tillbaka styrändarna så lätt. Man skulle kunna skära bort yttre plasten på värmehandtagen och skruva dit dem. Dock tror jag att jag kommer se om det finns ett par något mindre (smalare) styrändar. Så får köra utan så länge.

Varmt blev det i alla fall. Ingen provkörning ännu då det var skitväder med regn.

Passade också på att koppla in ström för GPS. Men den tog jag direkt från batteriet och drog kabeln längs med ovankanten på vänster kåpa (kopplar ur GPSen från hållaren när den inte används, så ingen risk att dra slut på batteriet).
 
Last edited:

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Visst är det grymt med värmehandtag!

Apropå styrändarna så fick jag distansera ut den på höger sida några mm eftersom den tog i gasrullen och gjorde att gasen inte gick tillbaka. Jag satte ett par brickor emellan bara och det blev perfekt.

En annan sak att hålla koll på är säkringen till kablarna du kopplat till. På min var den på 2A och brann av direkt jag skruvade upp värmen. Turligt nog följde det med säkring till handtagen och den passade i säkringshållaren på hojen. Jag har för mig att den var på 5A. Nu brinner inte den säkringen,iaf...
 

Jules W

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2013
Ort
Motown
Hoj
Kawasaki z1000sx
Visst är det grymt med värmehandtag!

Apropå styrändarna så fick jag distansera ut den på höger sida några mm eftersom den tog i gasrullen och gjorde att gasen inte gick tillbaka. Jag satte ett par brickor emellan bara och det blev perfekt.

En annan sak att hålla koll på är säkringen till kablarna du kopplat till. På min var den på 2A och brann av direkt jag skruvade upp värmen. Turligt nog följde det med säkring till handtagen och den passade i säkringshållaren på hojen. Jag har för mig att den var på 5A. Nu brinner inte den säkringen,iaf...

Kom också att tänka på brickor istället. Styrändarna är rätt tunga och jag misstänker att de behövs för att minska vibrationerna i styret med.
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Kom att tänka på de plastnitar du nämnde. De som sitter undertill och håller ihop kåphalvorna är av typen med en sprint i mitten som man drar ut för att lösgöra niten, enklast med en bra skruvmejsel.

Image.jpg

De är förvånansvärt hållbara men efter att ha plockat av och på kåporna några gånger nu så börjar de se lite luggslitna ut. Funkar dock bra fortfarande.

Sen sitter det tre ytterligare plastnitar på insidan av kåpan i överkant i hjulhuset. De är av en annan typ (såklart...) och där trycker man in nitcentrum för att lösgöra niten. Vid återmontering drar man ut nitcentrum och placerar niten innan man trycker in centrumdelen igen för att låsa.

72-04290_12565.jpg

Det är lite bökigt men inte svårt att ta loss kåporna. Man får vara systematisk och noggrann och se till så att man inte bryter av de styrläppar som sitter i överkant på toppkåpan. Fråga mig inte hur jag vet det...:huvet
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Man kan även passa på att rengöra/smörja de stora i botten när man plockar bort dem, för de kan bli lite fulla med sand och skräp så att de är väldigt sega att öppna. Jag lärde mig hur de där plastnitarna funkar på första hojen, då genom att göra fel så jag hade sönder en nit. :gnissla
Men de stora i botten öppnar man med en skruvmejsel eller tång, peta in den i urtaget i ringen och bänd/dra ut den. De små är som sagt bara att trycka i mitten. Båda två är både smidiga och lätta att ha att göra med när man vet hur de funkar.
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Tänkte göra det i våras. Skulle gå upp en kugg fram. Tyvärr satt muttern på utgående axel så jävligt att jag inte fick bort den. När jag väl fick väck den (vi fick skära bort den) hade säsongen kommit igång och jag struntade i det. Det får bli vid drivpaketsbyte i höst.
Dock verkar många vara nöjda med just en kugg upp fram.
 

DubbelDeLux

Medlem
Gick med
31 May 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki z1000sx-14
Tänkte göra det i våras. Skulle gå upp en kugg fram. Tyvärr satt muttern på utgående axel så jävligt att jag inte fick bort den. När jag väl fick väck den (vi fick skära bort den) hade säsongen kommit igång och jag struntade i det. Det får bli vid drivpaketsbyte i höst.
Dock verkar många vara nöjda med just en kugg upp fram.

Surt när det blir så där. Jag funderar på att låta butiken göra det åt mig innan jag hämtar ut hojen. Vad blir skillnaden med en kugg upp fram?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Någon som kan tipsa om ett kompatibelt depåstöd bak som inte är vansinnigt dyrt?

Jag använder biltemas, med L-hållarna. Man ska inte sitta på hojen när man använder det depåstödet, och man ska se till att hållarna ligger an mot svingen så man inte får belasningen långt ut.
Man vill inte lämna bobinerna kvar i svingen, för då bryts de (eller infästningarna i svingen) sönder mot avgasrören vid stora fjädringsslag.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Surt när det blir så där. Jag funderar på att låta butiken göra det åt mig innan jag hämtar ut hojen. Vad blir skillnaden med en kugg upp fram?
Man kan ligga på lägre varv på motorväg, samt att hastighetsmätarn visar mer rätt. Om jag inte minns fel...
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Man kan ligga på lägre varv på motorväg, samt att hastighetsmätarn visar mer rätt. Om jag inte minns fel...

Exakt. Dock tappar man ju aningen i acc men min gissning är att det inte märks speciellt mycket. Jag tycker man får växla som en steppdansare om man accar på hårt i originaldrevning...
 

DubbelDeLux

Medlem
Gick med
31 May 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki z1000sx-14
Stort tack för svaren! Känns som att en drevning är helt på sin plats. Ska se till att butiken gör detta innan jag hämtar ut hojen. Accet tycker jag är fullt tillräckligt redan. Går hellre lite längre på växlarna är steppdansar.
 

DubbelDeLux

Medlem
Gick med
31 May 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki z1000sx-14
Tack för era svar! Jag hann ringa till Kawasaki Sverige och ställa frågan till dem. Han jag pratade menade att Kawasaki inte ens tillverkar andra drev än de i originalstorlek. Det kan väl inte stämma? Var har ni köpt era?
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Finns till Z1000 kåplösa varianten. Har artikelnummer nånstans. Kan kolla då jag kommer hem.
 
Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

Top