Tjena
Funderar på att skaffa mig en z1000sx nu när superduken är såld men har några funderingar.
läste tidigare i tråden att det inte var så bekvämt å åka för passagerare om de var långa men hur illa är det kan väl knappast vara sämre än superduken? går det att göra något för att det ska bli bättre?
Sen är det väskorna har jag fattat rätt att det är bökigt/tidskrävande att ta av/slänga dit väskorna på de tidigare modellerna men smidigare på senare modeller? vilket år blev det enklare?
Det är väl ramen som är bökig att få dit/bort på tidigare modeller, väskorna är standard Givi V35, så det är bara att trycka dit och se glad ut.
2011-2013 har den bökiga ramen, man kan iofs skaffa en givi snap-on-ram som är fantastiskt mycket lättare att montera av/på, men ändå inte lika fräsig som 2014 och framåt, eftersom att då fick hojen integrerade väskfästen, med modellspecifika väskor. (Eller ja, de delas säkert med någon annan kawamodell, eller kommer delas...)
Det som är oskönt för passagerare är den snäva benvinkeln, och den ganska hårda sadeln. När polare åkt bakpå min (sådär 190 cm långa typer) har de inte klagat på att det är för snävt för benen lika mycket som de klagat på att de tappat känseln i skrevet pga vibrationerna.
Det går iofs att lösa med en annan sadel, som dämpar vibrationerna.
2011-2013 har dessutom lite för mjuk och svampig bakdämpare, så köper du en sån och har tänkt köra med passagerare så kommer du antagligen behöva byta den. 2014 fick ganska mycket nytt och bättre än tidigare årsmodellen, däribland ny fjädring som är bättre.
2017 kommer en ytterligare uppfräschad modell av SXen dessutom.