Kawasaki Z750/Z1000-tråden

Croc

Medlem
Gick med
15 May 2004
Hoj
GSR 750
Kawafriends,

Jag är en 167 cm kort tjej och når ner med halva foten efter att min z750 är aningen sänkt. Det kan jag leva med.
Mitt problem är att jag får känningar i nacke/traps efter längre körning, särskilt i lite högre fart, vilket jag tror är relaterat till det höga styret som nästan blir lite kärringcykelaktigt i förhållande till min överkropp, särskilt när jag lutar mig över tanken. Ni förstår nog vad jag menar.... :D
Har någon bytt till ett läge och mer rakt styre? Något särskilt som rekommenderas? Jag ska iväg och kika i dagarna men tar gärna emot tips så jag vet vad jag ska kolla in extra noga. :)

Tack på förhand!

Mvh,
Mirre

Jag har ett

http://www.nilssonsmc.se/product.php?ID=5301

på min Z 750, och det är något lägre och något bredare än originalet.
Sen vet jag inte om det går att rekommendera ett styre, för det är ändå en fråga om hur man själv sitter.

erixon21

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Hoj
Suzuki gsxr 1000 -02
tjena... hur långt kommer ni på era däck? min har rullat 200 mil och jag får redan byta snart är det kort sträcka?? isf vad beror det på??

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
tjena... hur långt kommer ni på era däck? min har rullat 200 mil och jag får redan byta snart är det kort sträcka?? isf vad beror det på??
originaldäcken som sitter på från början slits riktigt snabbt, skit rent ut sagt. mina gick 320 mil. jag har kontaktat dunlop om detta, utan resultat. och jag som tyckte jag kört relativt lugnt :confused:

Hej Andreas,
av bilderna att döma kan vi se att däcket är utsklitet i mitten. På bilderna av slitbanan kan man se att slitbananär helt nernött och att "underbanan" som består av annan gummiblandning harkommit fram. Därav de "flisningar"av slitbanegummit som är synliga samt att på något ställe är det helt nere i översta belteslagret. Denna slitagebild ses normalt på däck som varit utsatta för en aggresivkörning alternativt en tidigare "burn out".

erixon21

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Hoj
Suzuki gsxr 1000 -02
originaldäcken som sitter på från början slits riktigt snabbt, skit rent ut sagt. mina gick 320 mil. jag har kontaktat dunlop om detta, utan resultat. och jag som tyckte jag kört relativt lugnt :confused:

Okej trodde dunlop var bra men men kanske just dom som sitter på från bärjan som är dåliga?? ngn som har tips på bra däck?

hyll

Kör och fotar hoj!
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Såld!
Kawafriends,

Jag är en 167 cm kort tjej och når ner med halva foten efter att min z750 är aningen sänkt. Det kan jag leva med.
Mitt problem är att jag får känningar i nacke/traps efter längre körning, särskilt i lite högre fart, vilket jag tror är relaterat till det höga styret som nästan blir lite kärringcykelaktigt i förhållande till min överkropp, särskilt när jag lutar mig över tanken. Ni förstår nog vad jag menar.... :D
Har någon bytt till ett läge och mer rakt styre? Något särskilt som rekommenderas? Jag ska iväg och kika i dagarna men tar gärna emot tips så jag vet vad jag ska kolla in extra noga. :)

Tack på förhand!

Mvh,
Mirre

Skaffa längre armar annars eller styltor... :D

NANO

NAKET ÄR SEXIGT
Gick med
6 Jan 2004
Hoj
Gsxr 1000 K7( förra hoj z1000-09,KTM 660-05)
nu e det dax att serva hojen ! e det någon som vet vad 1200mils servicen kostar? och vad som görs?
det e en z1000 07:a

EgoGirl

Gammal o grå....
Gick med
10 Apr 2008
Hoj
suzuki gsx-r 750
Okej trodde dunlop var bra men men kanske just dom som sitter på från bärjan som är dåliga?? ngn som har tips på bra däck?

Jag tyckte också originaldäcken slets fort, mina räckte iaf i 700 mil ca, började bli dåliga efter ca 500...

nu har jag pilot road 2ct både fram o bak, och hittills 1200 mil på bakdäcket, och det håller nog iaf några 100 mil till... Bra fäste med dem, funkar kanon i regn (märks ingen större skillnad förutom att det är lite blötare). Så ska du köra på gata rekomenderar jag dem. Det blir iaf en repris på dem när det är dags för nya däck på min igen.

Sen kommer du säkert få 300 andra förslag också, men jag tycker de har funkat bra!

Kawafriends,

Tack på förhand!

Mvh,
Mirre

Är också lika lång som du, men har inte alls det problemet överhuvudtaget. Visst i högre fart känner man ju av nacken, men så har det varit på alla nakna hojar jag har kört. Efter 180 på mätaren så blir det lite jobbigt....

Har inget tips på styre, men hoppas du hittar något bra i alla fall!

Last edited:

erixon21

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Hoj
Suzuki gsxr 1000 -02
Jag tyckte också originaldäcken slets fort, mina räckte iaf i 700 mil ca, började bli dåliga efter ca 500...

nu har jag pilot road 2ct både fram o bak, och hittills 1200 mil på bakdäcket, och det håller nog iaf några 100 mil till... Bra fäste med dem, funkar kanon i regn (märks ingen större skillnad förutom att det är lite blötare). Så ska du köra på gata rekomenderar jag dem. Det blir iaf en repris på dem när det är dags för nya däck på min igen.

Sen kommer du säkert få 300 andra förslag också, men jag tycker de har funkat bra!

Är också lika lång som du, men har inte alls det problemet överhuvudtaget. Visst i högre fart känner man ju av nacken, men så har det varit på alla nakna hojar jag har kört. Efter 180 på mätaren så blir det lite jobbigt....

Har inget tips på styre, men hoppas du hittar något bra i alla fall!

Du kom såppas långt inte dåligt det annars brukar det väl ligga på 300-400 mil på nya... tack för förslaget ska kolla in dom =)

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Hoj
Kawasaki Z900RS
Nytt system på Plats

Blev riktigt bra, har ytteligare ett jag skall prova i helgen :tummenupp

Bifogat

• IMG_1576-1_redigerad-1.jpg
    IMG_1576-1_redigerad-1.jpg
    86.7 KB · Visningar: 196

EgoGirl

Gammal o grå....
Gick med
10 Apr 2008
Hoj
suzuki gsx-r 750
Du kom såppas långt inte dåligt det annars brukar det väl ligga på 300-400 mil på nya... tack för förslaget ska kolla in dom =)

Japp, men sen var det heeelslut. Där de bytte ut dem tyckte de inte ens att de borde ha rullat en meter till. det var liksom inget mönster alls kvar (eller jo, på sidorna, men så krokig var inte vägen jag var på).. Körde dock väldigt lugnt med dem då jag övningskörde då...

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Hoj
Kawasaki Z900RS
4-1 System

[YOUTUBE-ID]ZLS-VTC5GeA[/YOUTUBE-ID]Valde mellan dessa 2 system.
Oval street legal (det större systemet. )
eller
GP-racing. (det lilla systemet)
Det blev de sistnämnda, dock ligger det andra i garaget om någon är intresserad och använt i 2 mil.

Bifogat

• IMG_1574 1024x682.jpg
    IMG_1574 1024x682.jpg
    139.3 KB · Visningar: 138
  • IMG_1591 1024x1536.jpg
    IMG_1591 1024x1536.jpg
    116.3 KB · Visningar: 113
  • IMG_1594-1_redigerad-1 1024x1536.jpg
    IMG_1594-1_redigerad-1 1024x1536.jpg
    222.6 KB · Visningar: 126
  • IMG_1583 1024x682.jpg
    IMG_1583 1024x682.jpg
    71.8 KB · Visningar: 116
  • IMG_1582 1024x682.jpg
    IMG_1582 1024x682.jpg
    132.9 KB · Visningar: 130
Last edited:
Gick med
20 Mar 2008
Hoj
Z1000
Jahaja, Bara så ni vet så tar det ca 2½ vecka att läsa igenom hela tråden.

Har som sagt skaffat mig en z1000 04 och är grymt nöjd:yoparty, bilder inom kort. Sitter devil slipon på nu, till sommarn bliré k&n filter samt PC3 o C2 där, men funderar på att införskaffa ett akra helsystem ist om jag ska få ut som mest möjliga effekt vid bänkning? Hur stor betydelse kan det ha?:gnissla

Kör lungt i sommar!

malthai

ultima gutta in bracka restit
Gick med
9 Sep 2007
Hoj
KTM 990 smt 2011
Nu har man varit ute och kört 45mil idag. kul, kul men ack, ack, ack vad jag har ont i häcken. :arsele
Den sitsen måste vara stoppad med någon form av hårdmetall! tyckte korvmojjens träbänkar var mysiga i jämförelse.
Någon som vet om det finns något att göra åt detta lilla komfortproblem?

hyll

Kör och fotar hoj!
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Såld!
Nu har man varit ute och kört 45mil idag. kul, kul men ack, ack, ack vad jag har ont i häcken. :arsele
Den sitsen måste vara stoppad med någon form av hårdmetall! tyckte korvmojjens träbänkar var mysiga i jämförelse.

Ja skaffa en fetare röv eller köp en träbänk o sätta på... :krama

Kickstart

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2008
Hoj
Kawasaki z1000 vit -08

Här har du ett alternativ http://www.bagster.com/moduleselle/application2007/color-normal.php?lang=uk

Det verkar dock bli rätt snyggt om man orkar lägga ner lite tid.

malthai

ultima gutta in bracka restit
Gick med
9 Sep 2007
Hoj
KTM 990 smt 2011

frankson

Mr Frank
Gick med
5 Aug 2005
Hoj
zx10r -06
Det såg ju trevligt ut. Undra vad det kostar? Såg ut att kunna kosta en hel del dinarer
Det är ju bra att man får ett helt nytt säte
Ska nog kolla upp det här lite närmre, har planer på att köra till österike till sommaren kanske:)

Jag funderar också på en långtripp i sommar och har kikat på dessa tidigare. Har dock inte fått någon prisuppgift vad sånna hära mjukdynor skulle kosta...Därav min fråga om någon har nån aning om vad det går lös på?

Verkar vara det näst snyggaste efter min knall gula soffkudde som ligger hemma i vardagsrummet.:tungan

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...