Kawasaki Z750/Z1000-tråden

arkefrän

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Arbrå
Hoj
R1 Streetfighter
Fy fan vad tråkigt !
Har själv en 08:a inköpt av Björn på Stibix och som du säger dem ställer alltid upp, är hur trevliga och hjälp samma som helst.

Kör dock själv som en vilde, 14 mil om dagen (pendlar till Gbg från Borås)
Och hittills ingen problem.

Inga som helst lack eller rost problem ännu, men det du skriver får en att börja fundera.

Du får komma in och gasa med oss i gbg någon gång ... =)
 

MangeA

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2009
Ort
Avesta
Hoj
Svart Kawasaki Z750 -08
Tänkte sätta på ett slip-on på min Z750 -08.. men det sitter ju nån grej på ljuddämparröret som jag antar reglerar något.. är det bara att plocka bort detta?
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Tänkte sätta på ett slip-on på min Z750 -08.. men det sitter ju nån grej på ljuddämparröret som jag antar reglerar något.. är det bara att plocka bort detta?

Japp, bara koppla bort vajrarna, sitter under kåpan på sidan.
 

erixon21

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Bengtsfors
Hoj
Suzuki gsxr 1000 -02
låter la kalas erixon, då finns det hopp, var ute å körde lite nu på eftermiddagen oxå tänkte att lite träning kanske skulle ge resultat, men nää, jag kommer inte runt, å jag som är nybörjare på hoj, hur skruvar man ner dämparen?? finns det nån guide på nätet kanske?
tack för svaret iafall
Mvh

Kommer inte ihåg riktigt vilken det är men har du instruktionsboken så vet jag att det står där... eftersom du säger du är nybörjare så tänkte jag ge lite tips men dom vet du kanske redan ^^..Tänk på att ha blicken högt och inte titta ner på framhjulet, när du kommer fram till sista konan så vrider du huvudet så mkt du kan åt det håll du ska svänga och tittar emot där du startar.
 

dragkhar

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Skarpnäck
Hoj
Kawasaki Z1000
Någon som har tips om var man kan köpa lite stuff till Z1000?
Tänker närmast på hugger, bellypan och kanske nya slip-on's.
Hitta www.mcweb.se men de har inte hugger och jag vet inte riktigt hur de står i pris om man jämför med utländska siter.
 

joand

Medlem
Gick med
11 Mar 2009
Ort
Malmö
Hoj
Nej
Någon som har tips om var man kan köpa lite stuff till Z1000?
Tänker närmast på hugger, bellypan och kanske nya slip-on's.
Hitta www.mcweb.se men de har inte hugger och jag vet inte riktigt hur de står i pris om man jämför med utländska siter.

s-racing.se, bikeshop.se och bikersneed.se har huggers, belly pans och slip on. Sen finns E-buy också. Tror det bästa du kan göra är att leta efter det du vill ha och sen söka efter det på olika ställen fär att jämföra priserna

Själv så ska jag snart börja leta tillbehör till nästa säsong, bland annat det du söker efter :tummenupp
 

nishboggha

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2009
Ort
Kiruna
Hoj
Hertig-11 wr450-07
Införskaffat mig en z750:yoparty, så nu får jag äntligen va me å leka på denna tråden. Som för övrigt har gett mig massor av information om just Kawasaki z modellen.
Så man tackar så mycke.
Att inhandla till vintern: hugger, slipon, bellypan.
 

dragkhar

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Skarpnäck
Hoj
Kawasaki Z1000
Tack för din info Joand!

Åkte på 1000 spänn i böter igår, för att i 20km/h ha kört mellan en cp-lång kö på Frösundaleden vid Råsunda.
Har de inget bättre att göra än att sätta dit någon som faktiskt inte kör mellan bilarna i 100 blås?!
Antar att de är för fega att ta en på motorvägen...
 
Last edited:

Renga

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2004
Ort
STHLM
Hoj
Hojlös...
Rekomenderar denna prisvärda uppdatering.

Inhandlade oversizstyre och styrfäste på biltema idag, blev riktigt bra och billigt. Rekomenderas!
Hissade upp baken 3cm också, blev kannon.
82-353 289,00 k
82-554 269,00 kr
 

Bifogat

  • 20090929040.jpg
    20090929040.jpg
    230.3 KB · Visningar: 91
  • 20090929041.jpg
    20090929041.jpg
    229 KB · Visningar: 94
  • 20090929042.jpg
    20090929042.jpg
    229.8 KB · Visningar: 100
  • dogbone.jpg
    dogbone.jpg
    13 KB · Visningar: 80
Last edited:

speffy

Medlem
Gick med
19 May 2008
Ort
261
Hoj
KTM 950 SMR
Tänkte fråga er i denna tråden också med er som kört både z1000 och Ktm Superduke ? Hur är dom jämfört med varandra ? Har lånat en z1000 ett par gånger och gillar den helt klart. Ställde samma fråga i SD tråden och där tyckte givetvis alla att SDn var bättre :D

Men är den någon här som provat båda och gillade z1000 mer ?
Gärna lite för/nackdelar från er som provat båda.
Har tyvärr inte haft möjlighet att prova SDn och lär inte kunna göra det detta året heller så får ta hjälp av er :)
 

joand

Medlem
Gick med
11 Mar 2009
Ort
Malmö
Hoj
Nej
Inhandlade oversizstyre och styrfäste på biltema idag, blev riktigt bra och billigt. Rekomenderas!
Hissade upp baken 3cm också, blev kannon.
82-353 289,00 k
82-554 269,00 kr

Intressant det där med att du höjt den bak. Har funderat på att prova det själv.

Kan du ge lite intryck av hur skillnaderna är? Antar att den blir mer snabb styrd och kanske tappar lite stabilitet i hög fart.....
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Tänkte fråga er i denna tråden också med er som kört både z1000 och Ktm Superduke ? Hur är dom jämfört med varandra ? Har lånat en z1000 ett par gånger och gillar den helt klart. Ställde samma fråga i SD tråden och där tyckte givetvis alla att SDn var bättre :D

Men är den någon här som provat båda och gillade z1000 mer ?
Gärna lite för/nackdelar från er som provat båda.
Har tyvärr inte haft möjlighet att prova SDn och lär inte kunna göra det detta året heller så får ta hjälp av er :)

Jag har haft 2st Z1000 (-05 & -08) och en SD -08. Motormässigt så föredrar jag radfyra utan vidare men tyvärr så känns det som Z1000 saknar några hästar (men det har såklart med registret att göra än bristen på hästar). Men det är definitivt en personlig fråga om tycke o smak. Chassie & fjädermässigt så är SD överlägsen och absolut den roligaste på kurviga vägar. Chassit och fjädringen på Z1000 är verkligen under all kritik, mjuk o svampig.
Komfortmässigt så väljer jag också där SD´n då sadeln är goare på längre sträckor.

Här har du i alla fall min åsikt och det finns naturligtvis dom som tycker annorlunda.
Det bästa är att du provar både twin och radfyra så du känner vad som passar just dig.
 

speffy

Medlem
Gick med
19 May 2008
Ort
261
Hoj
KTM 950 SMR
Jag har haft 2st Z1000 (-05 & -08) och en SD -08. Motormässigt så föredrar jag radfyra utan vidare men tyvärr så känns det som Z1000 saknar några hästar (men det har såklart med registret att göra än bristen på hästar). Men det är definitivt en personlig fråga om tycke o smak. Chassie & fjädermässigt så är SD överlägsen och absolut den roligaste på kurviga vägar. Chassit och fjädringen på Z1000 är verkligen under all kritik, mjuk o svampig.
Komfortmässigt så väljer jag också där SD´n då sadeln är goare på längre sträckor.

Här har du i alla fall min åsikt och det finns naturligtvis dom som tycker annorlunda.
Det bästa är att du provar både twin och radfyra så du känner vad som passar just dig.

Tack för din åsikt. Ja jag får helt enkelt försöka hitta en SD jag kan prova.
Precis som du säger så har jag fått uppfattning om att chassi och fjädering ska vara bättre på just SDn, hade tänkt att det skulle bli lite mer bana nästa år så då passar nog den bättre.
 

arkefrän

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Arbrå
Hoj
R1 Streetfighter
Hej allihopa ...

Jag är "kunden" som nämns ovan.
Ni skall få höra lite kul grejer om z1000 ...
Vill påpeka att jag inte stuntar med min hoj. Kör hårt på landsväg och leker en del på slangen.
Innan jag börjar smutskasta Kawasaki så vill jag bara säga att jag köpt mina hojar utav Björn på Stibix i Borås. De har varit så jäkla bra att ha och göra med och har hjälpt mig till tusen när det gäller mina kawaproblem. Så all ära åt stibix och lite mindre till kawasaki sverige!
Nu kör vi!

När jag hämtade min nya -08 så bara efter 5km så flög "skydds" kåpan på kopplingskåpan av på motorvägen. Ny beställdes och monterades på garanti vid 100 mila service utan gnäll.

Efter ett par 100 mil (minns inte exakt) så va det dax för garanti igen!
Lacken på tanken va usel! Stenskott till tusen! Lacken bara flagna av!
Jag fick bemötandet: Du får hålla avstånd och inte köra på grusvägar.
Har aldrig kört på en grusväg med den och lite vägdamm skall det tåla.
Jag är pedant och har varit egenföretagare inom lackvård i snart 10år.
Gav mig inte och efter mkt mkt mkt tjat så fick jag en ny tank på garanti.

Nästan direkt efter service så lossnar framlyktan från sitt undre fäste. demonterar det själv och moddar "silvertejp" fästet så att den sitter på plats.

Speglarna började lossna efter ett tag och blev så trött på locktight och efterspänningar fram och tillbaks så att dessa rök och slängdes i en låda i garaget ... !!!

Efter en tid så började jag finna spån i framlyktan av krom ... ?
Något i reflektorn skaver så att det lossnar. Orkade inte ta upp det med kawasaki. så ingen åtgärd har gjorts.

Nu har hojen gått ca 500 mil och nästa grej.
Ute med polarna och övar lite på slangen och pang så gick ramförstärkningen av!!! De tyckte att jag kört för hårt med hojen??? Men men ... det byttes på garanti och jag blev nöjd. (vänster sida om du sitter på hojen)

50 mil senare och samma sak igen !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!
Samma sida och på exakt samma ställe. Denna gång så hade jag tröttnat!
Jag bad om att få en ny hoj av kawa. Men nej nej. Jag fick lägga pengar i mellan och köpa en ny z1000 -08.

Min gamla hoj fick en helt ny komplett ram av kawa och har sedan monterats och sålts vidare igen. Troligen något tillverkningsfel på den som satt.

Nu är vi inne på den nya hojen ...

Samma tjat med speglarna. Nu är de limmade och tejpade under gummiskyddet som döljer "mutter" fästet.

Samma sak med framlyktan. Massor av spån från reflektorn. Ligger snyggt i botten på lyktan och solar sig =).

Återigen så lossnar även denna framlyktan!!! Fram med silvertejpen igen.

En kylarslang börjar läcka. Spänner själv och fyller på vätska.

Vid 600 mila servicen så byttes oljan på den. 50 mil senare så börjar kopplingen å slira ??? De säger att jag kör för hårt med den! OBS! denna hoj hade gått som demo i 300 mil och bara gått 300 mils hård körning av mig. Efter demontering så är den inte slut ... är blå pga för hög belastning, men inte slut säger de. Har andra polare som erfarat samma problem vid oljebyte. Felet är att kopplingen vänjer sig vid oljans tröghet/lätthet och när ny olja kommer i så pang så reagerar kopplingen inte lika som tidigare och i vissa fall så börjar den å slira. Kawa kvalitet ...!!! Bytade koppling på egen bekostnad !!!

Samtidigt så sa jag till om samma lackproblem som tidigare, men denna gång även på kåporna sidan om passagerarsadeln. Nu började kawa å knipa igen på plånboken ... men efter mkt mkt mkt gnäll av mig så byttes tank och bakplasten. På plasten bak så hade färgen skavt av helt efter att jag skjutsat min tjej en del i sommar. De sa att hon troligen haft fel byxor på sig ??? En hoj anpassad för två ska väl för F klara att två sitter på den utan att det skall bli så dåligt på så kort tid ...

Nu va det även dags för rost problem !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Grenröret har börjat rosta, inte ärjat eller ändra färg eller fläckas, utan rost!
Grenröret är av rostfri typ. Men kawa har snålat på att polera svetsfogarna och därav rost! Detta resulterar i att även mitt slip-on av aluminium börjat bli fläckigt och ser ut som F. Det är av så dålig kvalitet att kawa inte kan redogöra för vilken beteckning det är på stålet. Fy fan va dåligt! Kawa nekar mig garanti hjälp med rost på en 2008 års modell.

Efter 600 mila servicen så upptäckte jag att en utav bultarna till motorfästet va borta ... ??? Den har sprungit sin väg ... ??? Fick en ny av stibix.

Hojen har börjat närma sig 1000 mil och nu är det nästa grej!
Den har börjat läcka olja från ventilkåpspackningen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Har ej ringt stibix ännu, men kommer att köras efter helgen.

Kawasaki har nu efter mkt om och men erkänt att de har haft stora problem samt reklamationer på lacken på sina hojar från 07 och framåt.

Jag älskar min kawa och planerar att fortsätta köra kawa.
Men om det är fler som har stött på samma prolem med era hojar så ge för fan inte upp!!!!!!!!!!!!!!! De måste börja ta sitt ansvar och tillverka samma kvalitet som tidigare. Tittar man på en z1000 som är 5år gammal så finns där inga lack och rost problem och grejer som lossnar och går av. Detta är bara ett sparande i produktion och vi konsumenter får lida stort för att "jätten" skall tjäna mer pengar. När en ny z1000 lämnar fabrik så kostar den inte mer än ca 8-12000 i byggkostnad. Räkna då själva ut hyr det blir kvalitetsmässigt. I den summan så är dock inte framtagning av produkt samt reklam osv osv medräknat.

Ha de gött allihop


Nu va det dax igen .... !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Tog en tur på motorvägen med polarna och körde lite på slangen.
Efter ca 2 mils lekande så stannade vi. Jag hade tappat 2 bultar, en till motorfästet och en till ramförstärkningen. efter lite mer kikande så såg jag även att staget mellan motor och kylare va knäckt!
Ni flesta tror säkert att jag kör så som man inte ska med en hoj.
Jag kör hårt på landsväg och leker på slangen, men vem gör inte det?
Kawa har sagt till mig att hojar inte är byggda för att köras på ett hjul, men när det är provkörningar i div mc-tidningar och de kör på slangen och vi sitter hemma och bara ler och säger; fy bubblan va fet hoj; en sån vill jag ha!
Då klagar de inte! De jag kör med i gbg köra lika hårt med deras hojar, om inte mer! Och deras håller ihop utan några missöden.

Fyyyy F för kawa kvalitet!

Igen =)=)=)=)=)=)=)=)=)=)=)
Tog en runda på 10 mil med grabbarna igår.
Tappade 2 bultar till ramförstärkningen igen!
Blinkerskåpan fick jag spänna fast med buntband när den fladrade loss =(
 

Hoken78

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2009
Ort
gotland
Hoj
2010 Kawasaki Z1000
satan i gatan vilket oflyt du haft med dina hojar=/ blir ju nästan rädd, har själv jävligt ful lack på min tank, är en 08 som börja köras 09, 220 mil och tanken är repig å nästan slut mellan benen, men grejen är att man är för jävla snäll å inte kan skälla ordentligt, är det kawasaki sverige man skall ringa å klaga lr vart ringer du varje gång? kanske man kan anställa dig för att ringa ett samtal, du verkar få igenom det mesta, så en ny tank borde inte va nått problem?=)
Mvh



Hej allihopa ...

Jag är "kunden" som nämns ovan.
Ni skall få höra lite kul grejer om z1000 ...
Vill påpeka att jag inte stuntar med min hoj. Kör hårt på landsväg och leker en del på slangen.
Innan jag börjar smutskasta Kawasaki så vill jag bara säga att jag köpt mina hojar utav Björn på Stibix i Borås. De har varit så jäkla bra att ha och göra med och har hjälpt mig till tusen när det gäller mina kawaproblem. Så all ära åt stibix och lite mindre till kawasaki sverige!
Nu kör vi!
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top