Last edited:
Ser riktigt schysst ut, Jag köpte faktiskt en beggad z1000-09 på Stibix för ca 3 veckor sen med slipon för 84.000, 260mil på mätaren.Kändes som ett bra köp.
Har lagt en beställning hos Rizoma nu. o ska bygga om en del under hösten/vintern.
Vad har ni gett för 600milsservicen hos era lokala mc-firmor? fick ett pris på 2000 i karlstad, är det ett bra pris? vad gör de på den servicen?
med tillvalet oljebyte så betalade jag 1100.- på kenneths mc i göteborg. johans mc ville ha runt 2000 vet jag.
Vad har ni gett för 600milsservicen hos era lokala mc-firmor? fick ett pris på 2000 i karlstad, är det ett bra pris? vad gör de på den servicen?
tjenare, nu såhär inför vintern vad brukar ni göra då med era hojjar då?? blir första vinterförvaringen för min del så har noll koll på vad som ska göras ^^ tacksam för svar..
Jo jag vet, det är ett "känt" problem... om du håller på o kör på slangen o grejer så kan det sluta så... tål inte allt för mycket det där o det antar jag att du har gjort då det ser ut så där.
Jag vet en kund på Stibix som kom in två gånger på en vecka eller nått med samma problem o han höll på o stunta med sin z1000.
Hej allihopa ... etc (kortar ner hehe)
menar du typ service a´la byta olja & filter, smörja strålkastargummit å spänna kolvuppstötarfjädern?
eller modifieringar typ rensa röven, hugger, bellypan osv.?
Tjoo köpte min första hoj nu ganska nyligen, en z750 09:a, tänkte jag skulle ta korten med denna, men när jag nu provkört lågfartsprovet några gånger fattar jag ju att jag aldrig någonsin kommer kunna ta mig runt den raka konbanan, hur jag än gör så kommer jag inte runt i vändningen utan att gå förbi linjen, så min fråga är om det ,möjligen finns någon som vet hur och om det går att ändra styrstoppet på någevis, tacksam för svar
Mvh
Hej allihopa ...
Jag är "kunden" som nämns ovan.
Ni skall få höra lite kul grejer om z1000 ...
Vill påpeka att jag inte stuntar med min hoj. Kör hårt på landsväg och leker en del på slangen.
Innan jag börjar smutskasta Kawasaki så vill jag bara säga att jag köpt mina hojar utav Björn på Stibix i Borås. De har varit så jäkla bra att ha och göra med och har hjälpt mig till tusen när det gäller mina kawaproblem. Så all ära åt stibix och lite mindre till kawasaki sverige!
Nu kör vi!
När jag hämtade min nya -08 så bara efter 5km så flög "skydds" kåpan på kopplingskåpan av på motorvägen. Ny beställdes och monterades på garanti vid 100 mila service utan gnäll.
Efter ett par 100 mil (minns inte exakt) så va det dax för garanti igen!
Lacken på tanken va usel! Stenskott till tusen! Lacken bara flagna av!
Jag fick bemötandet: Du får hålla avstånd och inte köra på grusvägar.
Har aldrig kört på en grusväg med den och lite vägdamm skall det tåla.
Jag är pedant och har varit egenföretagare inom lackvård i snart 10år.
Gav mig inte och efter mkt mkt mkt tjat så fick jag en ny tank på garanti.
Nästan direkt efter service så lossnar framlyktan från sitt undre fäste. demonterar det själv och moddar "silvertejp" fästet så att den sitter på plats.
Speglarna började lossna efter ett tag och blev så trött på locktight och efterspänningar fram och tillbaks så att dessa rök och slängdes i en låda i garaget ... !!!
Efter en tid så började jag finna spån i framlyktan av krom ... ?
Något i reflektorn skaver så att det lossnar. Orkade inte ta upp det med kawasaki. så ingen åtgärd har gjorts.
Nu har hojen gått ca 500 mil och nästa grej.
Ute med polarna och övar lite på slangen och pang så gick ramförstärkningen av!!! De tyckte att jag kört för hårt med hojen??? Men men ... det byttes på garanti och jag blev nöjd. (vänster sida om du sitter på hojen)
50 mil senare och samma sak igen !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Samma sida och på exakt samma ställe. Denna gång så hade jag tröttnat!
Jag bad om att få en ny hoj av kawa. Men nej nej. Jag fick lägga pengar i mellan och köpa en ny z1000 -08.
Min gamla hoj fick en helt ny komplett ram av kawa och har sedan monterats och sålts vidare igen. Troligen något tillverkningsfel på den som satt.
Nu är vi inne på den nya hojen ...
Samma tjat med speglarna. Nu är de limmade och tejpade under gummiskyddet som döljer "mutter" fästet.
Samma sak med framlyktan. Massor av spån från reflektorn. Ligger snyggt i botten på lyktan och solar sig =).
Återigen så lossnar även denna framlyktan!!! Fram med silvertejpen igen.
En kylarslang börjar läcka. Spänner själv och fyller på vätska.
Vid 600 mila servicen så byttes oljan på den. 50 mil senare så börjar kopplingen å slira ??? De säger att jag kör för hårt med den! OBS! denna hoj hade gått som demo i 300 mil och bara gått 300 mils hård körning av mig. Efter demontering så är den inte slut ... är blå pga för hög belastning, men inte slut säger de. Har andra polare som erfarat samma problem vid oljebyte. Felet är att kopplingen vänjer sig vid oljans tröghet/lätthet och när ny olja kommer i så pang så reagerar kopplingen inte lika som tidigare och i vissa fall så börjar den å slira. Kawa kvalitet ...!!! Bytade koppling på egen bekostnad !!!
Samtidigt så sa jag till om samma lackproblem som tidigare, men denna gång även på kåporna sidan om passagerarsadeln. Nu började kawa å knipa igen på plånboken ... men efter mkt mkt mkt gnäll av mig så byttes tank och bakplasten. På plasten bak så hade färgen skavt av helt efter att jag skjutsat min tjej en del i sommar. De sa att hon troligen haft fel byxor på sig ??? En hoj anpassad för två ska väl för F klara att två sitter på den utan att det skall bli så dåligt på så kort tid ...
Nu va det även dags för rost problem !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Grenröret har börjat rosta, inte ärjat eller ändra färg eller fläckas, utan rost!
Grenröret är av rostfri typ. Men kawa har snålat på att polera svetsfogarna och därav rost! Detta resulterar i att även mitt slip-on av aluminium börjat bli fläckigt och ser ut som F. Det är av så dålig kvalitet att kawa inte kan redogöra för vilken beteckning det är på stålet. Fy fan va dåligt! Kawa nekar mig garanti hjälp med rost på en 2008 års modell.
Efter 600 mila servicen så upptäckte jag att en utav bultarna till motorfästet va borta ... ??? Den har sprungit sin väg ... ??? Fick en ny av stibix.
Hojen har börjat närma sig 1000 mil och nu är det nästa grej!
Den har börjat läcka olja från ventilkåpspackningen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Har ej ringt stibix ännu, men kommer att köras efter helgen.
Kawasaki har nu efter mkt om och men erkänt att de har haft stora problem samt reklamationer på lacken på sina hojar från 07 och framåt.
Jag älskar min kawa och planerar att fortsätta köra kawa.
Men om det är fler som har stött på samma prolem med era hojar så ge för fan inte upp!!!!!!!!!!!!!!! De måste börja ta sitt ansvar och tillverka samma kvalitet som tidigare. Tittar man på en z1000 som är 5år gammal så finns där inga lack och rost problem och grejer som lossnar och går av. Detta är bara ett sparande i produktion och vi konsumenter får lida stort för att "jätten" skall tjäna mer pengar. När en ny z1000 lämnar fabrik så kostar den inte mer än ca 8-12000 i byggkostnad. Räkna då själva ut hyr det blir kvalitetsmässigt. I den summan så är dock inte framtagning av produkt samt reklam osv osv medräknat.
Ha de gött allihop
jag körde upp med min z750 så det går allt bra att köra med den börja med att skruva ner dämparen fram,så du får den mkt styvare då är den inte så svampig, sen blev den bättre i svängingen
Nu va det dax igen .... !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Tog en tur på motorvägen med polarna och körde lite på slangen.
Efter ca 2 mils lekande så stannade vi. Jag hade tappat 2 bultar, en till motorfästet och en till ramförstärkningen. efter lite mer kikande så såg jag även att staget mellan motor och kylare va knäckt!
Ni flesta tror säkert att jag kör så som man inte ska med en hoj.
Jag kör hårt på landsväg och leker på slangen, men vem gör inte det?
Kawa har sagt till mig att hojar inte är byggda för att köras på ett hjul, men när det är provkörningar i div mc-tidningar och de kör på slangen och vi sitter hemma och bara ler och säger; fy bubblan va fet hoj; en sån vill jag ha!
Då klagar de inte! De jag kör med i gbg köra lika hårt med deras hojar, om inte mer! Och deras håller ihop utan några missöden.
Fyyyy F för kawa kvalitet!
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |