Kawasaki Z750/Z1000-tråden

Z750_rider

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2011
Ort
Trollhättan
Hoj
Suzuki GSX-R 750 K6
Ahh, va klantig jag är. Det satt ju massa säkringar i "boxen" bakom batteriet. Fick för mig att det var en elektronikbox av något slag men det var ju ett lock att lyfta och där var ju naturligtvis 10A säkringen till framljuset sönder. Sök och du skall finna.
Nu är allt klart för den riktiga turen. Har bytt till stålomspunna bromsslangar fram och bak, ny drevning, nya stift och luftfilter samt olja och filter. Nya handtag och styrvikter, strajpat upp fälgkanten, ny nummerplåtshållare av märke vatermoto för att matcha ljuddämparfästet.
Kvar under året är kedjeskydd, hugger och sidokåpor i kolfiber, PC 5 och bänkning, klistrigare däck och uppgradering av frambromsar. Plånboken blir lite lidande men va tusan gör det.
Ha det gött alla och hoppas vi ses där ute, en Z-träff vore ju kul.
 

Lodisgrisen

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2010
Ort
Åland Jomala
Hoj
2016 KTM Superduke 1290 R
Tänkte byta speglar på min z1000 idag men original är dom ju fel gängade och mina nya är normal gängade. Kan man ta bort den undre skruven som har gängorna i sig? Kände lite på den och den verkade sitta ganska bra och vågar inte ta i innan jag vet att den går att ta bort.
 

Perra82

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2010
Ort
Sollentuna
Hoj
2011, Kawasaki Z1000
Jag bytte mina original till rizoma. Då skruvade jag av allt. Alltså den undre skruven också. Nemas!

Tänkte byta speglar på min z1000 idag men original är dom ju fel gängade och mina nya är normal gängade. Kan man ta bort den undre skruven som har gängorna i sig? Kände lite på den och den verkade sitta ganska bra och vågar inte ta i innan jag vet att den går att ta bort.
 

Perra82

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2010
Ort
Sollentuna
Hoj
2011, Kawasaki Z1000
En fråga. Jag såg din hjälm och jacka i Icons Motorcycle vs. Car Drift Battle 2 video. Är dom bra? Amerikanskt märka va? Brukar väll vara lite sisådär med kvalitén från den sidan pölen. Men dom ser jävligt balla ut.

Idag lämnade jag in hojen för montering av K&N filter och Power Commander 5:p
 

WheelieWonka

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Nacka
Hoj
z1000 -10
Hjälmen är skön i låga farter.. Dvs upp till 130 annars blir vindfånget i skärmen lite för jobbigt. Jackan är grymt skön och följsam och fin i skinnet. Skydden ser rejäla ut. Jag köpte mina saker från USA, är man noga när man mäter så funkar det rätt bra utan att ha testat. Dom har någon mall man kan gÅ efter med storlekarna. Jag tycker att det ser ut som att icons textil ställ ser lite sämre ut i kvaliteten. Passform osv.
 

Krueebbs

rajder
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Sandviken
Hoj
Suzuki rm250 -06, Kawasaki Z750,
fick hojen mappad av andersson turbo igår. otroligt proffsigt bemötande . riktigt hjälpsam och trevlig emot en amatör som en själv inom det området. tack Peter !

prylarna som sitter monterad på hojen är ett K&N filter, en PowerCommander 5 med tillhörande o2 optimizer och ett helsystem ifrån akrapovic med karbon/kolfiber ljuddämpare.

här har ni resultaten ;

21nfclu.jpg
11vjo6t.jpg


absolut ingen raket, men de visste man ju redan innan man köpte den. men nu har man gjort det man kan för att få en optimerad maskin . :)
 

JonathanD

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2011
Ort
Svedala
Hoj
2009, Kawasaki Z750
Ingen som vill sälja en passagerarsadel till en Z750 2008...? Eller om du kan säga mig var jag har lagt min...
 

iceman32

Tjuvjägare
Gick med
2 Jun 2011
Ort
Hemma :)
Hoj
Suzuki V Strom DL650 -07
Idag lämnade jag in hojen för montering av K&N filter och Power Commander 5:p

Får man fråga vart du lämnat in den och vad det kostade?

Jag går i samma tankar nu, har fått en offert från AVA MC där slutnotan skulle hamna på 14300kr och då ingår:

Arbetskostnad
Devil Master Slip-On
PC5
K&N Luftfilter

Är det ett okej pris, eller kan man få det billigare från ett annat företag tro? Någon som vet?
Sedan känner jag mig lite osäker på just Devil Master Slip-On, känns som att den dämparen är lika stor och lång som original...
 
Last edited:

WheelieWonka

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Nacka
Hoj
z1000 -10
Jag lämnade in den på Örby MC i västberga. Priserna är nog rätt lika, ca 8500 allt som allt. ( PCV, Luftfilter, Bänkning ) mitt system fixade jag på annat håll.
Gillar inte riktigt AVA, deras inställning och sen har jag hört alldeles för mycket dåligt om dom på senaste tiden. Om jag vore du skulle jag nog ringa och kolla med Örby också.

Köper du sliponet genom ava också? det känns lite onödigt bara, dom lägger väl säkert på några spänn bara på det? Och säkert lite för att montera det, vilket tar ca 20min att göra själv.
Jadu, vilket slipon du ska ha är ju en smaksak:p finns typ hur mkt som helst till z1000 och z750. Jag hade ett mivv GP på min z750, hyffsat billigt och jäkligt bra ljud. Kolla på bikeshop Eller nåt, dom har rätt mkt i sin fyndhörna. Eller tex USA


Sen är det väl inget måste med att sätta i PC5 när man bara kör slipon heller?
 
Last edited:

iceman32

Tjuvjägare
Gick med
2 Jun 2011
Ort
Hemma :)
Hoj
Suzuki V Strom DL650 -07
Jag lämnade in den på Örby MC i västberga. Priserna är nog rätt lika, ca 8500 allt som allt. ( PCV, Luftfilter, Bänkning ) mitt system fixade jag på annat håll.
Gillar inte riktigt AVA, deras inställning och sen har jag hört alldeles för mycket dåligt om dom på senaste tiden. Om jag vore du skulle jag nog ringa och kolla med Örby också.

Köper du sliponet genom ava också? det känns lite onödigt bara, dom lägger väl säkert på några spänn bara på det? Och säkert lite för att montera det, vilket tar ca 20min att göra själv.
Jadu, vilket slipon du ska ha är ju en smaksak:p finns typ hur mkt som helst till z1000 och z750. Jag hade ett mivv GP på min z750, hyffsat billigt och jäkligt bra ljud. Kolla på bikeshop Eller nåt, dom har rätt mkt i sin fyndhörna. Eller tex USA


Sen är det väl inget måste med att sätta i PC5 när man bara kör slipon heller?

Tack för tipset om Örby. Jag köpte min hoj på AVA men servade den på Örby och tänkte inte på att dom faktiskt också säkert kunde bistå med den hjälpen.
Ja, jag har fastnat för ett MIVV så det är väl det jag helst vill ha. Är bara så orolig över vissa saker... Jag vet med all säkerhet att jag med lätthet kommer att lyckas få dit det själv, men det är två saker jag oroar mig för.

1. De två vajrarna som idag sitter på original dämparen. Många säger att de antingen tar bort dom helt och andra säger att de viker det åt sidan för att dölja dom. Vad är bäst och behövs dom verkligen inte? Dom sitter ju där av en orsak från fabrik.

2. Att inte PC behövs har jag läst både ja och nej om, vissa menar att man ska göra det oavsett om du bara har en slip-on eller om du har sportluftfiler och hela kittet. Jag skulle ju bli glad om man slapp PC då det blir en merkostnad och jag är inte ute efter mer effekt, enbart ute efter annat ljud samt att det ska se snyggare ut.
Vill ju att hojen ska gå lika bra med ett nytt slip-on som den gör nu.

Vet inte vad ni experter säger som har bytt på era Z750/Z1000, vad svarar ni på mina frågor?
 

WheelieWonka

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Nacka
Hoj
z1000 -10
Tack för tipset om Örby. Jag köpte min hoj på AVA men servade den på Örby och tänkte inte på att dom faktiskt också säkert kunde bistå med den hjälpen.
Ja, jag har fastnat för ett MIVV så det är väl det jag helst vill ha. Är bara så orolig över vissa saker... Jag vet med all säkerhet att jag med lätthet kommer att lyckas få dit det själv, men det är två saker jag oroar mig för.

1. De två vajrarna som idag sitter på original dämparen. Många säger att de antingen tar bort dom helt och andra säger att de viker det åt sidan för att dölja dom. Vad är bäst och behövs dom verkligen inte? Dom sitter ju där av en orsak från fabrik.

2. Att inte PC behövs har jag läst både ja och nej om, vissa menar att man ska göra det oavsett om du bara har en slip-on eller om du har sportluftfiler och hela kittet. Jag skulle ju bli glad om man slapp PC då det blir en merkostnad och jag är inte ute efter mer effekt, enbart ute efter annat ljud samt att det ska se snyggare ut.
Vill ju att hojen ska gå lika bra med ett nytt slip-on som den gör nu.

Vet inte vad ni experter säger som har bytt på era Z750/Z1000, vad svarar ni på mina frågor?

Örby har ingen egen bänk så dom kör det via en annan firma.
Ta det sliponet du är mest inne på istället för något ava har på hyllan och vill bli av med.
Vajrarna går till något slags spjäll i avgasröret som reglerar avgaserna typ. Så dom gör ingen nytta om dy har ett slipon på iaf. När jag bytte tog jag bort vajrarna också. Lätt allt det sitta ihop med original ljuddämparen så att säga.

Effektmässigt så blir det hursomhelst inte sämre om du kör med slipon och Inte power commander än att köra helt orginal. Jag körde typ 800 mil med min när jag hade den och helt utan problem.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top