Kawasaki Z750/Z1000-tråden

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
haha satan då missade jag 600 servicen.:huvet .. kan man åka in med hojen nu när den är på snart 1000? eller måste man vänta tills 1200?:pangihuve

Jag kollade i instruktionsboken på Z 1000 -07.
Det man skall göra på 600 mil servicen är i stort sett en kontroll av bromssystemet (belägg , läckage och vätskenivåer) samt någon ventil i avgasröret. Jag misstänker att du håller koll bromsystemet själv samt kedjan.
Något oljebyte + filterbyte finns inte föreskrivet vid 600 mil. Men oljan skall bytas en gång per år även om inte 1200 mil har uppnåtts.

Vilken olja samt oljefilter använder ni?
vad kostar den och vart köper ni den?
På ER 6 an har jag använt Biltema racingolja 10W / 40 samt Kawasaki orginal oljefilter. Oljan har funkat utmärkt (ingen slirande koppling)
 
Last edited:

Fosgate

Singel och glad
Gick med
25 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KAWASAKI Z1000 -03
Jag kollade i instruktionsboken på Z 1000 -07.
Det man skall göra på 600 mil servicen är i stort sett en kontroll av bromssystemet (belägg , läckage och vätskenivåer) samt någon ventil i avgasröret. Jag misstänker att du håller koll bromsystemet själv samt kedjan.
Något oljebyte + filterbyte finns inte föreskrivet vid 600 mil. Men oljan skall bytas en gång per år även om inte 1200 mil har uppnåtts.


På ER 6 an har jag använt Biltema racingolja 10W / 40 samt Kawasaki orginal oljefilter. Oljan har funkat utmärkt (ingen slirande koppling)

fan det blir bara bättre å bättre, nu upptäcker ja att serviceboken är borta, tror aldrig ja fick med den när ja köpte hojen. :va
Ah men byta olja å filter tänker ja ju inte lämna in hojen för att göra det löser ja själv... tror du det finns nått ställe som har inne olje filter till z1000 -03 eller är det en beställnings vara!?
 

TMY

Medlem
Gick med
24 Aug 2006
Ort
Västerås
Hoj
2019 Ducati Scrambler CR
Får ta å slänga mig in i tråden nu när man bytt från V-twin till rad fyra igen:p Nästa fredag då hämtar vi en orange Z750 med Leo Vincie slip on och power comander=) Längtar.

Nån som testa s-racings reg plåts hållare??? Bra passform??

Bra val av hoj :tummenupp

Jag vet inte hur den hållaren sitter, men jag gick in och kolla på bilden som fanns och den ser ut att vara gjord på samma sätt som min skylthållare. Jag har en från Valtermoto och den sitter klockrent i originalhålen.

Så det är nog bara att köpa och se glad ut:)
 

Bifogat

  • DSC00419.JPG
    DSC00419.JPG
    111.9 KB · Visningar: 217

Fosgate

Singel och glad
Gick med
25 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KAWASAKI Z1000 -03
Kraschpuckar! hur fan monterar ja dom?

Kan någon bekräfta att det är vid 1200 mil som det skall ske ventiljustering ?


Ingen som förresten har en bra Z1000 till salu, till bra pris, i Stockholms/Uppsala trakten ?

Nej det är INTE ventiljustering vid 1200mil på Z1000. Det är först vid 2400mil som den servicen ska göras så det är bäst att se till att sälja sin hoj innan dess :p
Jag var inne i dag på serviceverkstaden och frågade och 1200milservicen kostar 1895 och 2400mil kostar 6000+


Någon som har monterat kraschpuckar på sin z1000 -03, och VET HUR FAN MAN SKA GÖRA!? det följde inte med någon beskrivning och ja kan inte hitta nått på nätet. Någon som kan hjälpa mig kanske?:vahttp://images.channeladvisor.com/Sell/SSProfiles/23000151/Images/2/FS028-Carbon.jpg
 

EgoGirl

Gammal o grå....
Gick med
10 Apr 2008
Ort
I förvirringens land
Hoj
suzuki gsx-r 750
Hej! Ny här, med nyinförskaffad z750 (-07). Håller på och tar körkort och hoppas ju på att hojen ska överleva det också.

Någon som vet hur mycket 100 mils servicen kostar? Har tid på funbike i västerås i nästa vecka, men glömde ju höra vad priset ligger på...
 

Mr.Stone

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2006
Ort
Ytterby
Hoj
Kawa Z1000-07
Hej alla Z750/1000 åkare, vet inte om problemet finns på båda hojarna men på min z1000 -07 så har jag inte hittat nått bra ställe att göra av låset, har ett abus skivbromslås (det stora) och fäste till men det blir ju inte snyggt att sätta detta på passagerarfotpinnen, nån som har en bra idé?
 

TMY

Medlem
Gick med
24 Aug 2006
Ort
Västerås
Hoj
2019 Ducati Scrambler CR
Hej! Ny här, med nyinförskaffad z750 (-07). Håller på och tar körkort och hoppas ju på att hojen ska överleva det också.

Någon som vet hur mycket 100 mils servicen kostar? Har tid på funbike i västerås i nästa vecka, men glömde ju höra vad priset ligger på...



Hej!

Ska inte 100-mils servicen vara gratis om man gör den på samma ställe som hojen är köpt på? Men den kanske inte är köpt där?

Nej det är INTE ventiljustering vid 1200mil på Z1000. Det är först vid 2400mil som den servicen ska göras.

Ok, jag var ute och cyklade med andra ord:D

Det var med 1200mils mellanrum på min kawa ZX9R så jag gissade bara
på att det var samma.
 
Last edited:

EgoGirl

Gammal o grå....
Gick med
10 Apr 2008
Ort
I förvirringens land
Hoj
suzuki gsx-r 750
Hej!

Ska inte 100-mils servicen vara gratis om man gör den på samma ställe som hojen är köpt på? Men den kanske inte är köpt där?

Nej, den är köpt "begagnad" med 10 mil på mätaren av en privatperson som hade kommit på att bil nog var ett bättre val än cykel... (hur man nu kan komma på en så befängd tanke..)
 

Mr.Stone

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2006
Ort
Ytterby
Hoj
Kawa Z1000-07
Jo, där går att lägga den men det e ju ett jobb att öppna båda facken för att komma dit och det e lite trång o så. Så jag undrar om nån har satt ett fäste för lås på nått smart ställe.
 

_SvahN_

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2007
Ort
Skövde
Hoj
Z1000
Tjena, har precis blivit ägare till en Z1000 -07
Skulle vilja ha tips på något prisvärt slip on.
 

TMY

Medlem
Gick med
24 Aug 2006
Ort
Västerås
Hoj
2019 Ducati Scrambler CR
Nej, den är köpt "begagnad" med 10 mil på mätaren av en privatperson som hade kommit på att bil nog var ett bättre val än cykel... (hur man nu kan komma på en så befängd tanke..)



Ja det var ett märkligt tankesätt.. :)

Jag tyckte jag var tidig andra-ägare som köpte min vid 200 mil!


Vad är det för färg då? Måste ju slänga upp bilder :tummenupp
 

EgoGirl

Gammal o grå....
Gick med
10 Apr 2008
Ort
I förvirringens land
Hoj
suzuki gsx-r 750
Ja det var ett märkligt tankesätt.. :)

Jag tyckte jag var tidig andra-ägare som köpte min vid 200 mil!


Vad är det för färg då? Måste ju slänga upp bilder :tummenupp

Den är silverfärgad. Neutral fin färg, som passar till allt... Bilder kommer nog inom kort, de sitter just nu i kameran...

Konstaterade att det var svårt att få tid för service, men det är ju bara några mil mellan borlänge och västerås, så det är ju närmare än att åka till Göteborg och serva där den är inköpt från början... Lite irriterande med tanke på att det står 70 mil nu på mätaren, och det är fint väder.... och mer än en vecka kvar till service. Känns ju redan som att det kommer bli fler servicar den här säsongen.. men i helgen försvinner de sista 30 milen innan första servicen iaf. :)

Kan iaf säga att hittills är jag helimponerad av cykeln. Den är till o med bekväm att sitta bakpå på.. Även om det inte direkt är det första man tänker på när man ser den. (att köra jämför jag nu med en seg strypt honda och en er5a... och att sitta bakpå så är det ovanstående, en z1300 och en fjr som jag jämför med). Så hittills mer än nöjd :D

oj vad långt det blev... jaja.. :D
 

Fosgate

Singel och glad
Gick med
25 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KAWASAKI Z1000 -03
Tjena, har precis blivit ägare till en Z1000 -07
Skulle vilja ha tips på något prisvärt slip on.

bygg själv.... blir sjukt grymt ljud! samt billigare!
kolla bara på mina slipp

Ok, jag var ute och cyklade med andra ord:D

Det var med 1200mils mellanrum på min kawa ZX9R så jag gissade bara
på att det var samma.

Nä så långt cyklade du inte fel.... 2400mil är ju dubbelt så mycket som 1200 så då blir det ju med 1200 mils mellanrum eller hur! :fyllisar
 
Last edited:

Maxxis

Medlem
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Solna
Hoj
2018, BMW S1000XR
Har monterat på min Z750 -07, se bilder i mitt album så kanske du får en idé om hur de skall sitta. Bort med originalbult och mutter, ersätt med de nya. Sen se till att puckarna hamnar lika långt utanför hojen på båda sidor genom att använda rätt hylsa.
http://www.sporthoj.com/garage/?mcid=4186


Någon som har monterat kraschpuckar på sin z1000 -03, och VET HUR FAN MAN SKA GÖRA!? det följde inte med någon beskrivning och ja kan inte hitta nått på nätet. Någon som kan hjälpa mig kanske?:vahttp://images.channeladvisor.com/Sell/SSProfiles/23000151/Images/2/FS028-Carbon.jpg

Halloj,
har dock en Z750 -07 och annat lås... men hittade en finurlig placering för låshållaren, se mitt album http://www.sporthoj.com/garage/?mcid=4186, speciellt bild http://www.sporthoj.com/galleri/?do=visabild&id=68346.

Hej alla Z750/1000 åkare, vet inte om problemet finns på båda hojarna men på min z1000 -07 så har jag inte hittat nått bra ställe att göra av låset, har ett abus skivbromslås (det stora) och fäste till men det blir ju inte snyggt att sätta detta på passagerarfotpinnen, nån som har en bra idé?
 
Last edited:

Fosgate

Singel och glad
Gick med
25 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KAWASAKI Z1000 -03
Har monterat på min Z750 -07, se bilder i mitt album så kanske du får en idé om hur de skall sitta. Bort med originalbult och mutter, ersätt med de nya. Sen se till att puckarna hamnar lika långt utanför hojen på båda sidor genom att använda rätt hylsa.
http://www.sporthoj.com/garage/?mcid=4186

Taxs ja löste det ändå tillslut, vi har inte placerat dom på samma ställe, mina sitter längre fram i motorupphägnigen
 

Maxxis

Medlem
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Solna
Hoj
2018, BMW S1000XR
1000km-service

Hej! Ny här, med nyinförskaffad z750 (-07). Håller på och tar körkort och hoppas ju på att hojen ska överleva det också.

Någon som vet hur mycket 100 mils servicen kostar? Har tid på funbike i västerås i nästa vecka, men glömde ju höra vad priset ligger på...


Halloj & välkommen i Z-sfären...
själv betalade jag 1600kr för min 1000km-service. Arbete 800kr samt olja+filter 800kr.
6000km-service gick på 650kr.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top