Kawasaki Z750/Z1000-tråden

Croc

Medlem
Gick med
15 May 2004
Ort
Haninge
Hoj
GSR 750
Nej, det är Z750 som är den vanligaste hojen i Frankrike samt en hel del andra europeiska länder.
Detta på grund av deras försäkringsklasser, där finns en magisk gräns på 107 hk, därför valde Kawasaki att ha 106hk i Z750 från 2007.
Skall tydligen vara en enorm skillnad i fsg kostnad.:)


Z750 såg jag knappt någon, lite trist då jag har en själv och hade gärna fått lite tips på roliga saker till den.
 

yester

the man, the myth, the legend!
Gick med
12 Feb 2008
Ort
Åbo Finland
Hoj
kawasaki z1000 2008 (såld) Nyyyy KTM Super Duke
sådääääääärja nu har jag just monterat mina kolfiberyoshirör, satanigatan va fint d blev:D hämtade igår ut mitt efterlängtade paket innehållandes yoshirör, PCIII samt K&N filter, 955euro med frakt, moms o tull, heeeelt otroligt. skulle jag här hemma beställt exakt samma paket så hade det kostat 1670euro + frakt... snacka om fin inbesparing:banana

en liten dum fråga bara... e det knepigt att montera db killern som följde med i en liten påse i fall jag nån gång skulle få för mig att göra det? (nej jag e inte dum men ibland har jag lite svårt att förstå..:D )

sen under monteringen kom jag på att borde det inte följa med verktyg med hojen, har inte hittat några (ja inte för att jag har letat heller)... var ligger dom i så fall. (nej jag är inte lat, bara grymt bekväm av mig:D)

näee nu ska jag ta en till:öl för att fira, kippis eller skål som det heter på svenska:)
 

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer
Finns det nån styrdämpare till Z750? Alt. är det nån som har moddat dit en själv? En vacker dag önskar man att man hade haft en...
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Nej, det är Z750 som är den vanligaste hojen i Frankrike samt en hel del andra europeiska länder.
Detta på grund av deras försäkringsklasser, där finns en magisk gräns på 107 hk, därför valde Kawasaki att ha 106hk i Z750 från 2007.
Skall tydligen vara en enorm skillnad i fsg kostnad.:)

I Frankrike säljs även Z 1000 i 106 hk utförande och även andra sporthojar

Det borde dom vara här med:D



Jag begriper inte att någon skulle vilja montera DB killern.:rolleyes: Men dom fästes med skruvar underifrån längst bak på respektive pipa.

Om man kör på bana är det ofta ett krav med DB-killer på slip-on. Detta för att klara bullerkravet på t.ex 95 dB.
Dessa krav är något som finns inskrivet i banans miljötillstånd. Den som inte klarar kravet vid förbifart får "svartflagg".
 
Last edited:

Isi

Ny medlem
Gick med
16 May 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2008 Kawasaki Z1000
Var en sväng till Finland.
Det var många Z:eek:r som jag såg på några dagar.:tummenupp
Många fler jag än jag sett här i Stockholm på några månader.
Vi får göra mer reklam, så vi ändrar saken

Kör försiktigt i regnet.
 

hyll

Kör och fotar hoj!
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Bårran
Hoj
Såld!

Haha på tal om det, som du skrev i din annons "EJ körd i regn!" haha, vad spelar det för roll, tror du den kommer att rosta? :arsele :D

Ne men jag kör hoj till jobbet nu varje dag, var storm här i Borås nyss o då jag har nästan 3 mil att åka så var det en utmaning, satan på gatan vad försiktig man måste vara, eller hojen pallar väl mer men man vågar ju inte chansa direkt, fast man var försiktig så spann hojen på 5an, o jag började att wobbla lite smått, låg väl i 90 så farten var väl inte direkt hög men det räckte, lite skraj man blev!

Nehepp nu blir det lunch här på jobbet, skönt att vädret är hyffsat idag, så det kan bli lite åka av, ska sätta på slipon, pc3 o filter imorn så måste köra in den lite mer. :tungan
 
Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Haha på tal om det, som du skrev i din annons "EJ körd i regn!" haha, vad spelar det för roll, tror du den kommer att rosta? :arsele :D

Ne men jag kör hoj till jobbet nu varje dag, var storm här i Borås nyss o då jag har nästan 3 mil att åka så var det en utmaning, satan på gatan vad försiktig man måste vara, eller hojen pallar väl mer men man vågar ju inte chansa direkt, fast man var försiktig så spann hojen på 5an, o jag började att wobbla lite smått, låg väl i 90 kanske på 70-väg så farten var väl inte direkt hög men det räckte, lite skraj man blev!

Nehepp nu blir det lunch här på jobbet, skönt att vädret är hyffsat idag, så det kan bli lite åka av, ska sätta på slipon, pc3 o filter imorn så måste köra in den lite mer. :tungan
Gå gärna en BKK eller sporthojskurs i SMC regi. Där får du många nyttiga körtips hur man kan köra både snabbt och säkert i olika situationer. t.ex så ordnar bmw-klubben tillsammans med SMC en bkk kurs på Borås motorbana i slutet av augusti. Till en kostnad av 200-300 kronor. Full MC-klädsel är ett krav. (ej gympadojor och jeans).
 

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer
Har inte läst alla 1343 inlägg så ursäkta ev dum fråga: finns servicemanualen som PDF? (och var?)
 

Isi

Ny medlem
Gick med
16 May 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2008 Kawasaki Z1000
Ang regn.
Syftade mest på att det regnar ju mycket nu.
Det finns kanske Z-förare som trotsar vädret och är ute och kör.
Så kör försiktigt, det är halt där ute.

Jag är så bekväm av mig,
att jag kollar alltid vädret via smhi innan jag tar hojen till jobbet.
Finns det risk för regn, då blir det ingen hoj.
När man inte kan köra fort,
ingen vits att ta hojen. :D
 

Christoffer-ER6

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki ER6n -06
Tjenare, läste det ni skrev om regn, tog mitt kort för en månad sedan och inte kört i regn mer än en gång faktiskt (som tur är) men jag har fått lära mig att det inte är någon märkbar skillnad att köra i regn förutom att man ska passa på med bromsarna..
Om ni spinner i 5an så måste det vara sjukt halt väl..
Behöver man vara så försiktig som ni säger, någon som har stenkoll??

en fråga till, vad menas med att man bänkar hojen, och varför gör man det?

mvh Christoffer
 

Christoffer-ER6

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki ER6n -06
jo det är sant, om man tänker efter, får väl helt enkelt ta det lite försiktigare i regnet då!
Haha, nä tyvärr skojar jag inte, är väldigt! nybörjare, aldrig mekat med bilar eller hojar så allt är helt nytt, men tack för upplärningen! :) nu vet jag det...

kommer komma massa "dumma" frågor från mig, eller ja, hört att det bara finns dumma svar men vetefan hur det är med det.. man måste börja någonstans!

ha det
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Haha på tal om det, som du skrev i din annons "EJ körd i regn!" haha, vad spelar det för roll, tror du den kommer att rosta? :arsele :D

Ne men jag kör hoj till jobbet nu varje dag, var storm här i Borås nyss o då jag har nästan 3 mil att åka så var det en utmaning, satan på gatan vad försiktig man måste vara, eller hojen pallar väl mer men man vågar ju inte chansa direkt, fast man var försiktig så spann hojen på 5an, o jag började att wobbla lite smått, låg väl i 90 så farten var väl inte direkt hög men det räckte, lite skraj man blev!

Nehepp nu blir det lunch här på jobbet, skönt att vädret är hyffsat idag, så det kan bli lite åka av, ska sätta på slipon, pc3 o filter imorn så måste köra in den lite mer. :tungan

Kör också till och från jobbet varje dag (7 mil enkel väg) oavsett väder.

Visst får man ta det lite försiktigare men det är fruktansvärt lärorikt, vilket man kan använda när man kommer till banan.

Håller mig till 70 och 90 vägar i regn för att testa lite gränser och lära mig att hantera markanta släpp, riktigt nyttigt och kan vara riktigt underhållande.

Tycker säsongen är väldigt kort och att då ha hojen i garaget för att det är blött känns lite fel.:)
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Det är ju en måndag:va Arbetar ni inte måndagar hos er:rolleyes:
Synd hade varit kul annars. Jag får väl kolla in hojarna som kör på bakkan på Strandveien i Köbenhavn:tungan

Jo, normallt arbetar jag 24/7, men den 1/9 så har jag tagit semester.:)
 

Christoffer-ER6

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki ER6n -06
Kör också till och från jobbet varje dag (7 mil enkel väg) oavsett väder.

Visst får man ta det lite försiktigare men det är fruktansvärt lärorikt, vilket man kan använda när man kommer till banan.

Håller mig till 70 och 90 vägar i regn för att testa lite gränser och lära mig att hantera markanta släpp, riktigt nyttigt och kan vara riktigt underhållande.

Tycker säsongen är väldigt kort och att då ha hojen i garaget för att det är blött känns lite fel.:)



Markanta släpp, i mina öron låter det helgalet. Markanta släpp som i att cykeln nästan skickas iväg under en??? Märker att jag är lite väl försiktig (läs skraj) i kurvorna, antar att man kan lägga den en hel del mer än vad jag gör..

Det här med bankörning, är det en bra ide för att lära sig hojen och bli bättre själv, eller det är bara för att det är kul? (antar både och)

hänger lite på fel tråd, men mer seriöst snack här =) Kawasaki iaf :yoparty :D

kyliga hälsningar från turku!
 

EgoGirl

Gammal o grå....
Gick med
10 Apr 2008
Ort
I förvirringens land
Hoj
suzuki gsx-r 750
Markanta släpp, i mina öron låter det helgalet. Markanta släpp som i att cykeln nästan skickas iväg under en??? Märker att jag är lite väl försiktig (läs skraj) i kurvorna, antar att man kan lägga den en hel del mer än vad jag gör..

Det här med bankörning, är det en bra ide för att lära sig hojen och bli bättre själv, eller det är bara för att det är kul? (antar både och)

hänger lite på fel tråd, men mer seriöst snack här =) Kawasaki iaf :yoparty :D

kyliga hälsningar från turku!

Bankörning är helnyttigt... Kurser med SMC är helnyttigt, då man lär sig hantera hojen betydligt bättre (under kontrollerade former). Jag upplever att jag lärde mig mer på en kväll med smc än under hela min körkortsutbildning vid trafikskola. Om det säger mest om hur bra smcs utbildningar är eller hur dålig trafikskolan är lämnar jag osagt...

Ang. att köra i regn så tycker inte jag att det upplevs som SÅÅÅÅÅ mycket halare. Visst, jag väljer inte att köra lika fort och med lika nerlägg som på torr asfalt, och försöker även att köra något mjukare (inga större kraftiga inbromsningar vid olämpliga ställen t.ex.). Skulle fästet vara lite dåligt och det släpper lite så är det oftast inget farligt då det släpper kanske en millisekund och sen finns det fäste igen. Känns mer än vad det egentligen är...

Sen är det ju sämre sikt, halare vägbana, väldigt hala sträck och hala brunnslock, vilket i sig kan vara en bra anledning att köra lite försiktigare än vanligt, men farligt att köra i regn? Nej, men lite annorlunda kanske...

För övrigt, nu har min z750 äntligen överlevt övningskörning och har fått rulla snart 1200 mil sen i april... :) Dags för service igen. :D
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top