Kawasaki Z750/Z1000-tråden

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
ps... är det någon som vet var man kan köpa lösa kontakter nånstans? tänkte koppla in skyltbelysning och vill inte klippa i orginalhärvan! ds

kabeln är delad mellan kabelstammen och skyltbelysningen, klipp kabeln mellan kontaktstycket och skyltbelysningen.

Ingen som är sugen på en vit Z1000? säljer min till förmån för en banhoj. allt godis redan köpt och monterat!

http://www.blocket.se/goteborg/Kawasaki_Z1000_ABS_22624303.htm?ca=15&w=1
 
Last edited:

Ankovic

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2009
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z1000 -09
Tjabba!

Lite funderingar bara...

Har vibrationer i cycklen när jag ligger i typ 130, markant alltså...inte så att tänderna ramlar loss men ändå störande! Någon mer som har samma problem?

O sen dessa förbannade fotpinnar, eller rättare sagt gummit på dom. Liksom fastnar med stöveln när man håller på och kör. Lutar att dra ett par varv med rondellen på dom, eller? Har ni också gummi på era orginalpinnar?

Annars går hon fint...

Söker efter ljus och lykta efter en slip-on, nån som har till salu?
 
Last edited:

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Tjabba!

Lite funderingar bara...

Har vibrationer i cycklen när jag ligger i typ 130, markant alltså...inte så att tänderna ramlar loss men ändå störande! Någon mer som har samma problem?

O sen dessa förbannade fotpinnar, eller rättare sagt gummit på dom. Liksom fastnar med stöveln när man håller på och kör. Lutar att dra ett par varv med rondellen på dom, eller? Har ni också gummi på era orginalpinnar?

Annars går hon fint...

Söker efter ljus och lykta efter en slip-on, nån som har till salu?

Du har PM
 

Corpze

Driftare
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Arvika
Hoj
Kawasaki Z750
Är det någon som har möjlighet att posta stora filer här? (13mb)

Tänkte slänga upp servicemanualen för z750 07-09 i PDF ifall nån vill ha
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Ang försäkring på Z750 -04;

Fick ett pris ifrån Folksam på ~8000kr halvförsäkring/år. Detta för en icke avställbar försäkring. Avställbar gick på 12000kr halv/hel.

Hur mycket sparar man in på en avställningsbar försäkring?

Vad pröjsar ni i försäkring samt vilket bolag?

23 år, Z750 -04, Ljusdal gävleborg
 

MrMusic

Diablo black Z1000 -07
Gick med
14 Jun 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z1000 -07
Jag betalar 4076:- per år helförsäkrad för en Z1000 -07.

Bor i zon 1 stockholms innerstad.
30 år
kort i 10 år +
olåst garage.

En Z750 skulle kosta ca 3400:-

Det var det absolut billigaste jag hittade när jag kollade runt.

Bilsport ville ha 16.782 kr av mig för samma försäkring.
/j
 

friction

Professor
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uddevalla
Hoj
Kawasaki Z400F -83
Jag betalar 4076:- per år helförsäkrad för en Z1000 -07.

Bor i zon 1 stockholms innerstad.
30 år
kort i 10 år +
olåst garage.

En Z750 skulle kosta ca 3400:-

Det var det absolut billigaste jag hittade när jag kollade runt.

Bilsport ville ha 16.782 kr av mig för samma försäkring.
/j

klart intressant...
vilket bolag?
 

s-flow

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2009
Ort
Gävle
Hoj
XT1200Z -11
Vibrationer

Hej!

Jag är mycket nära att beställa en ny Grön/Svart Z750. Dock "försvann" möjligheten att enkelt provköra iom. att demo exemplaret såldes just..

Egentligen har jag bara en farhåga, vibrationer, eftersom jag är väldigt känslig för dessa söker jag en nästintill vibrationsfri MC, viktigt!
Jag har läst ca: 96 sidor i tråden men är inte helt på det klara..

Saxade från Wikipedia,

"Common Complaints

For some owners the mirror stalks are not long enough and, as a result, do not allow for a full view to objects (including cars) directly behind the rider.

All Z750 produced a lot of vibration from the running engine transferred to brake handle. This causes a problem commonly referred to as "fairing buzz". On this model motorcycle, the buzz tends to be most noticeable around 6000-8000RPM, above an indicated 75mph.

Vibrations are also very noticeable in the stock mirrors, so much that many riders claim that the mirrors are useless once you enter the base vibration range of 5000RPM until high RPM. There have been numerous attempts to get around this vibration while maintaining the stock mirrors. As of yet, Kawasaki has not announced any plans to fix this. A proposed fix from some is to replace them with mirrors from the Buell XBR12 Firebolt."

Samtidigt läser jag på många ställen att motorn känns "silkesmjuk", så kanske gäller detta -06'or och tidigare?

Törs jag beställa okört och förvänta mig en (nästan helt) vibrationsfri hoj?

Annars får jag jaga runt efter en provtur i någon annan stad.

Hälsn. Daniel
 

knobe

Medlem
Gick med
23 Jul 2009
Ort
Gävle
Hoj
2009, Kawasaki Z750. 1982, Kawasaki Z400J
I tisdags eftermiddag sålde jag zx6r till förmån för en Z750 09a. På tisdags kväll var jag till den lokala Kawa återförsäljaren. Fick låna med henne hem direkt! :) Var sedan på onsdag in och skrev på pappren och gjort klart allt.. Köpte en vart demo hoj med
abs och 44km på mätaren.. var av jag kört ca 30km..
Tog en långtur i onsdags på ca 30mil och med ett stort leende på läpparna! Jag är som på nytt född och det är riktigt riktigt roligt att köra hoj igen!!

Sedan har det bara regnat så jag satt igår och idag och har läst igenom denna tråd, varit till biltema och klämt lite.. åkte hem och läste lite till. Har nu köpt nrplåtshållaren dom har och skulle även köpa dom småa svarta blinkerslamporna, tyvärr var dom dock slut.

Någon som har testat dom? Är dom nått att ha? 200:- för paret är ju inte dyrt.

Letar också ny ljudämpare men det känns som en hel djungel och skulle uppskatta tips från er.. Vilket är det goast ljud i?

//Kristoffer
 

Karlsen

Sporthojsnörd
Gick med
19 Apr 2009
Ort
Borås
Hoj
Gsxr 750 -08
Hej!

Jag är mycket nära att beställa en ny Grön/Svart Z750. Dock "försvann" möjligheten att enkelt provköra iom. att demo exemplaret såldes just..

Egentligen har jag bara en farhåga, vibrationer, eftersom jag är väldigt känslig för dessa söker jag en nästintill vibrationsfri MC, viktigt!
Jag har läst ca: 96 sidor i tråden men är inte helt på det klara..

Saxade från Wikipedia,

"Common Complaints

For some owners the mirror stalks are not long enough and, as a result, do not allow for a full view to objects (including cars) directly behind the rider.

All Z750 produced a lot of vibration from the running engine transferred to brake handle. This causes a problem commonly referred to as "fairing buzz". On this model motorcycle, the buzz tends to be most noticeable around 6000-8000RPM, above an indicated 75mph.

Vibrations are also very noticeable in the stock mirrors, so much that many riders claim that the mirrors are useless once you enter the base vibration range of 5000RPM until high RPM. There have been numerous attempts to get around this vibration while maintaining the stock mirrors. As of yet, Kawasaki has not announced any plans to fix this. A proposed fix from some is to replace them with mirrors from the Buell XBR12 Firebolt."

Samtidigt läser jag på många ställen att motorn känns "silkesmjuk", så kanske gäller detta -06'or och tidigare?

Törs jag beställa okört och förvänta mig en (nästan helt) vibrationsfri hoj?

Annars får jag jaga runt efter en provtur i någon annan stad.

Hälsn. Daniel

Då vet vi vart demoexet tog vägen :) (inlägget ovanför)

Jag tycker det är svårt att jämföra vibrationer och kan inte riktigt uttala mig om hur Zan står sig i förhållande till andra bågar. Jag kan dock säga att den funkar bra för mig och då åker jag med läckande diskbråck, avslitna ligament i ena tummen samt nervinklämmning i ena axeln...
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Då vet vi vart demoexet tog vägen :) (inlägget ovanför)

Jag tycker det är svårt att jämföra vibrationer och kan inte riktigt uttala mig om hur Zan står sig i förhållande till andra bågar. Jag kan dock säga att den funkar bra för mig och då åker jag med läckande diskbråck, avslitna ligament i ena tummen samt nervinklämmning i ena axeln...

Samt ett styre som vibrerar mer än original, p.g.a. annan upphängning :)
 

knobe

Medlem
Gick med
23 Jul 2009
Ort
Gävle
Hoj
2009, Kawasaki Z750. 1982, Kawasaki Z400J
haha.. Där ser man.. Kanske skall börja läsa vart alla är ifrån också.. :)
 

PolR

Kiss French, Ride Italian
Gick med
5 Apr 2009
Ort
Stockholm; söderort
Hoj
Ducati HM 821 -13
Vibrationerna känns först av vid 6500 rpm, därunder är det rätt lugnt, Känns dock mest bara i arslet. Så att pendla är inga problem:)
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
runt 8k är det pris jag får för halvförsäkring.
Dock har jag inte kortet ännu, kan det vara så att det blir billigare den dag dom ser att jag iaf har körkort?

Sen läste jag ett test i Bike om Z750, fick mycket negativt om vikt och söligt chassie. Är detta "sant" eller beror det på att dom är extremt finkänsliga och van Ducatis racehojar (typ)?

Ha de gott så ses vi i dimman!
 

Corpze

Driftare
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Arvika
Hoj
Kawasaki Z750
Äntligen har jag monterat alla blinkers runt om, xenon, 6000k led-lampor till positionsljuset, fälgtape samt rensat upp röven lite! Nu väntar speglar från rizoma :)

Till vinter blir det slipon, är sugen på en titanfärgad med kolfiberändar, nån som vet om någon dylig till hyffsat pris?

Tog lite bilder!

http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=282018&stc=1&d=1248469428

http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=282019&stc=1&d=1248469428

http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=282020&stc=1&d=1248469428

http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=282021&stc=1&d=1248469428
 

Bifogat

  • front1.jpg
    front1.jpg
    83.2 KB · Visningar: 158
  • front2.jpg
    front2.jpg
    113.2 KB · Visningar: 154
  • sida1.jpg
    sida1.jpg
    111.1 KB · Visningar: 182
  • sida2.jpg
    sida2.jpg
    109.3 KB · Visningar: 198

Karlsen

Sporthojsnörd
Gick med
19 Apr 2009
Ort
Borås
Hoj
Gsxr 750 -08
Då vet vi vart demoexet tog vägen :) (inlägget ovanför)

Jag tycker det är svårt att jämföra vibrationer och kan inte riktigt uttala mig om hur Zan står sig i förhållande till andra bågar. Jag kan dock säga att den funkar bra för mig och då åker jag med läckande diskbråck, avslitna ligament i ena tummen samt nervinklämmning i ena axeln...

Samt ett styre som vibrerar mer än original, p.g.a. annan upphängning :)

Hehe, bra att du påminner mig när jag glömmer!! Tycker det där styret är grymt, trots att det var det som tog största smällen när jag gick omkull så var det inte det minsta stukat.. fick iofs ett nytt ändå för det "kunde" ju varit nån osynlig spricka :)
 

knobe

Medlem
Gick med
23 Jul 2009
Ort
Gävle
Hoj
2009, Kawasaki Z750. 1982, Kawasaki Z400J
Håller på och försöker rensa baken och stöter på bekymret många har nämnt.. Vad är det man måste skruva loss för att komma åt den dolda skruven?
 

Corpze

Driftare
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Arvika
Hoj
Kawasaki Z750
Håller på och försöker rensa baken och stöter på bekymret många har nämnt.. Vad är det man måste skruva loss för att komma åt den dolda skruven?

Om du Har tagit bort båda sitsarna så skruvar du bort plåten mellan förar och passagerarsitsen,

sedan skruvar du bort vänstra plastkåpan,

sedan skruvar du bort plåten som håller i vajern till förarsitsen

Sen är det bara att lyfta upp blinkreläet samt databoxen, dessa sitter inte skruvade utan fasttryckta i gummiupphängningar, sen ser du skruven till skylthållaren!
 

knobe

Medlem
Gick med
23 Jul 2009
Ort
Gävle
Hoj
2009, Kawasaki Z750. 1982, Kawasaki Z400J
Om du Har tagit bort båda sitsarna så skruvar du bort plåten mellan förar och passagerarsitsen,

sedan skruvar du bort vänstra plastkåpan,

sedan skruvar du bort plåten som håller i vajern till förarsitsen

Sen är det bara att lyfta upp blinkreläet samt databoxen, dessa sitter inte skruvade utan fasttryckta i gummiupphängningar, sen ser du skruven till skylthållaren!

tusen tack! Förstod att jag var tvungen att ta bort vänstra kåpan men vågade inte bara dra! Nu gick det super.. Tack!
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top