Kawasaki Z750/Z1000-tråden

zx

bling-bling byggare
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Borlänge
Hoj
z750( gold edition , z400 flattrack, gpz750 82:a eddie lawson edition
Provstart av hojen idag efter ombyggnaden. I med ny soppa och på med tändningen, starta så fint direkt. Nu bara vänta tills Elmia mässan i påsk så putsa putsa putsa är vad som gäller nu.

Jag har Svedea på min hoj, betalar lite drygt 2800kr hel/hel inkl. assistance mm.
 

Bifogat

  • P3040006.jpg
    P3040006.jpg
    252 KB · Visningar: 149
  • P3040015.jpg
    P3040015.jpg
    246.7 KB · Visningar: 132
  • P3040014.jpg
    P3040014.jpg
    249.8 KB · Visningar: 213

JonathanD

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2011
Ort
Svedala
Hoj
2009, Kawasaki Z750
hehe, buttle, va är de för nått?? finns de änns?? ^^, men allvarligt har du vart inne på svedea å gjort en online beräkning??

Jadå, jag har kollat på både BilsportMc och Svedea. Om man jämför deras NYA priser så är Svedea billigare, men jag menade på (eftersom att jag teckna min försäkring hos Bilsport den 1/1-12) att jag ville ha det till det priset som de då gav mig (7100kr) och då sa de "Nej, och du kan inte byta försäkring eftersom du har 1 år bindningstid".
Då sa jag snabbt, "Ok, då säljer jag den till min tös och köper tillbaka den 5 minuter senare och tar ett försäkringsbolag som inte är idioter"

Så gick han med på att ge mig det gamla priset... :p 7200kr, istället för 13000kr (svedea har 9000kr)
 

JonathanD

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2011
Ort
Svedala
Hoj
2009, Kawasaki Z750
Nästan klar nu för säsongen, det sista som ska på är ett nytt relä (min varningsblinkers fungerar er) och snygga till fälgar med färg och stripes.

IMAG0254.jpgIMAG0250.jpg
 

Perra82

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2010
Ort
Sollentuna
Hoj
2011, Kawasaki Z1000
Tjena alla glada.
Har en jävligt dum fråga till alla som har Z1000 2010 eller nyare. Jag försöker hitta varningsblinkers knappen på min hoj. Hittar den inte någonstans. Kollat i instruktionsboken men hittar ingenting där heller. Låter ju hel konstigt men kan det vara så att det inte behövs nån varningsblinkers längre? EU direktiv? Eller är det bara jag som är så otroligt pantat så att jag inte hittar knappen? :confused:
 

JonathanD

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2011
Ort
Svedala
Hoj
2009, Kawasaki Z750
Tjena alla glada.
Har en jävligt dum fråga till alla som har Z1000 2010 eller nyare. Jag försöker hitta varningsblinkers knappen på min hoj. Hittar den inte någonstans. Kollat i instruktionsboken men hittar ingenting där heller. Låter ju hel konstigt men kan det vara så att det inte behövs nån varningsblinkers längre? EU direktiv? Eller är det bara jag som är så otroligt pantat så att jag inte hittar knappen? :confused:

Import?
 

Hoken78

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2009
Ort
gotland
Hoj
2010 Kawasaki Z1000
samma sak som import^^, men de finns ingen på svensksålda heller, de lilla du kan lysa upp dig med om något skulle gå galet utan att ha nyckeln i är P läget, de hittar du om du först lägger i styrlåset och där efter trycker ner nyckeln och vrider ytterligare en hack till, då lyser fram och bak lyset även när nyckeln tas ur:banana
 

Gelsi

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Honda 1000rr 08
Ang Svedea. Tecknade min försäkring hos dom förra säsongen. Är det fler än jag som fått premien säsongsbetonad?
 

Plazmite

Sporthojsnörd
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Hemma
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Japp, jag betalade typ hela min försäkring under sommarhalvåret, var väl nån hundring kvar att betala när jag ställde av hojen i höstas. Tycker det är rätt kasst faktiskt. Men Svedea har oslagbart bäst pris så..
 

Perra82

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2010
Ort
Sollentuna
Hoj
2011, Kawasaki Z1000
Ja jo tack för svaret men det visste jag redan. Tycker det bara är konstigt att det inte finns någon varningsblinkers. Har du det på din hoj?


samma sak som import^^, men de finns ingen på svensksålda heller, de lilla du kan lysa upp dig med om något skulle gå galet utan att ha nyckeln i är P läget, de hittar du om du först lägger i styrlåset och där efter trycker ner nyckeln och vrider ytterligare en hack till, då lyser fram och bak lyset även när nyckeln tas ur:banana
 

zx

bling-bling byggare
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Borlänge
Hoj
z750( gold edition , z400 flattrack, gpz750 82:a eddie lawson edition

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Sitter på däckonline och ska beställa framdäck till min Z1000 2010. Vad rekomendera ni? Kör mycket så vill gärna ha något med lite livslängd också fast trevlig kurvtagningsförmåga prioriteras :hihi
 

Plazmite

Sporthojsnörd
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Hemma
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Sitter på däckonline och ska beställa framdäck till min Z1000 2010. Vad rekomendera ni? Kör mycket så vill gärna ha något med lite livslängd också fast trevlig kurvtagningsförmåga prioriteras :hihi

Jag kör på Dunlop Sportmax Roadsmart. Riktigt nöjd!
 

Masteropas

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Stenungsund
Hoj
På G
Hej allihopa!

Sitter med funderingar på vad ni brukar byta ut/serva på hojen varje säsong, så som filter, olja, stift mm? Sitter på en nyinköpt z1000 2008.

Nästa fråga är om det är svårt att byta bakdäck själv. Menar då själva borttagandet av fälg+däck. Få en firma att kränga på nya däcket på fälgen och sen montera tillbaks. Något speciellt att tänka på?

Mvh

:krama
 

JonathanD

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2011
Ort
Svedala
Hoj
2009, Kawasaki Z750
Hej allihopa!

Sitter med funderingar på vad ni brukar byta ut/serva på hojen varje säsong, så som filter, olja, stift mm? Sitter på en nyinköpt z1000 2008.

Nästa fråga är om det är svårt att byta bakdäck själv. Menar då själva borttagandet av fälg+däck. Få en firma att kränga på nya däcket på fälgen och sen montera tillbaks. Något speciellt att tänka på?

Mvh

:krama

Tjena!

Jag brukar faktiskt bara byta/serva när det är dags för service, ibland kan jag vara snäll och ge henne lite ny olja + filter. Men kolla alla skruvar till kåpor, ram, motor etc, smörja vajrar och kedja...

Byta bakdäck själv = SKITSVÅRT! Satt själv med en polare och efter 2 timmar gav vi upp. Stor risk att skada fälg/färg och det är ett jävla jobb. Ta bort själva hjulet (asså fälg + däck från hoj) är jävligt enkelt, tar bara någon minut.

Pris på byta däck på min verkstad nere i Skåne (både fram och bak)
Lös fälg, 700kr
Fälg på motorcykel, 1000kr

Tro mig... det är värt pengarna....
 

PolR

Kiss French, Ride Italian
Gick med
5 Apr 2009
Ort
Stockholm; söderort
Hoj
Ducati HM 821 -13
Byta bakdäck själv = SKITSVÅRT! Satt själv med en polare och efter 2 timmar gav vi upp. Stor risk att skada fälg/färg och det är ett jävla jobb. Ta bort själva hjulet (asså fälg + däck från hoj) är jävligt enkelt, tar bara någon minut.

Tro mig... det är värt pengarna....

Jag bytte mitt bakdäck helt själv, tog ca 1.5 timme och gick helt utan problem. Faktiskt lättare än väntat, kollade igenom lite how-to´s på Youtube innan bara. Kommer aldrig mer lämna in för byte då jag fått fälg på annan hoj repad rejält av en däck firma.

Allt som behövdes var träramen som fälgen ligger på och:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Dackjarn-10201/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Falgskydd-82519/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Dackverktyg-82542/

Nackdelen är däckverktyget som kostar 600:- men underlättar att få det gamla däcket att släppa från fälgen.
 

Bifogat

  • 194641_10150303011677075_734867074_8087933_1658875679_o.jpg
    194641_10150303011677075_734867074_8087933_1658875679_o.jpg
    233.5 KB · Visningar: 81

JonathanD

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2011
Ort
Svedala
Hoj
2009, Kawasaki Z750
Jag bytte mitt bakdäck helt själv, tog ca 1.5 timme och gick helt utan problem. Faktiskt lättare än väntat, kollade igenom lite how-to´s på Youtube innan bara. Kommer aldrig mer lämna in för byte då jag fått fälg på annan hoj repad rejält av en däck firma.

Allt som behövdes var träramen som fälgen ligger på och:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Dackjarn-10201/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Falgskydd-82519/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Dackverktyg-82542/

Nackdelen är däckverktyget som kostar 600:- men underlättar att få det gamla däcket att släppa från fälgen.

Jag körde bara med däckjärn och försökte ta av det, men det fanns inte en jävla chans. Kanske värt att köpa den andra "maskinen" som du visa? Är ändå ett gäng på 5-6 motorcyklar, om alla lägger 100kr var lixom...
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top