Kawasaki ZX-12R tråden

Majk de Bajk

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Ort
TÄBY
Hoj
ZX10R -08
Sorry Holmberg84, jag kan inte citera ditt inlägg, sidan hänger...

Jag har en -01:a och där sitter "cam sensor" på vänster sida, i min nerladdade orginal service manul från 2000 så sitter sensorn på vänster sida! Hur kom dom fram till att det var fel på kamsensorn? om FI lampan lyser så kan man läsa ut en felkod från CDI-boxen och om det är problem med kamaxel sensorn så är felkoden 23...

Jag hittade service manualen på www.zx-12r.org , men den är inte så lätt att hitta..... kan lägga upp den på www.Diino.se om du vill?
 
Last edited:

Holmberg84

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2006
Ort
landet
Hoj
2001 kawazaki zx12r
dom körde (om jag fattde rätt) den i bänken tills lampan tänds vilket alltsom oftast kommer snabbt och sen jordade dom något så den blinkade olika beronde på vilket fel det var. jag har själv inte gjort detta. men jag kan ta en bild på vadera sida på det jag tror det kan vara så kan ni kanske säga vilken det är. men skulle tro det är den på vänster sidan. det är en 2001 på vv och försäkringsbolagen men 2000 i bankpapprena
 

Gabor

Guest
dom körde (om jag fattde rätt) den i bänken tills lampan tänds vilket alltsom oftast kommer snabbt och sen jordade dom något så den blinkade olika beronde på vilket fel det var. jag har själv inte gjort detta. men jag kan ta en bild på vadera sida på det jag tror det kan vara så kan ni kanske säga vilken det är. men skulle tro det är den på vänster sidan. det är en 2001 på vv och försäkringsbolagen men 2000 i bankpapprena

Jag har kvar min kawa original verkstadsbok hemma, ska kolla till i morgon vad du behöver veta.
Fick du någon ko på blinkningarna. ??
Du har troligen 2000, uttagen 01.
ÄR DEN GRÖN ? :D
 

zx6r peppe

zx6r peppe
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Degerfors
Hoj
zx12r svart/guld
Vad är det för serviceintervaller på en 12:a?
När skall den där jobbiga ventilkollen ske?

Hej....600 mils intervaller....1200mil på dom första modellerna för ventillerna....
2400mil på 2006 års modell enligt servicebok. Har även ringt kawa om detta och det stämde :tummenupp
 

Holmberg84

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2006
Ort
landet
Hoj
2001 kawazaki zx12r
nej min är kameleont färgad =) men tack för hjälpen, kan ta foto när jag kommer till garaget annars.
 

Gabor

Guest
crank sensor, årsmodell 2000.

Sitter på högersida innanför vevaxel/tändkåpan.
Den ger code 21 vid felsökning.
Kola att den sitter fast, mät motståndet : ska vara 375-565 Ohm.

Cam sensor . sitte på vänster sida ovanför 1:ans avgasrör.
Den ger code 23 vid felsökning.
Motstånd vid mätning: 400-460 ohm.

Kolla anlutningar för glapp och kontakt innan du byter något.
Lycka till. :tummenupp
 

Holmberg84

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2006
Ort
landet
Hoj
2001 kawazaki zx12r
tack för all hjälp, bli att invänta till jag börja köra å se om fi lampan tänds så jag sj kan kolla koden. men tog bort cam sensor och kollade motståndet och det låg på 401 ohm och det verkar inte vara något klapp i någon koppling heller. men ska återkomma när jag vet vad som felat.

en annan fråga någon som kollat vad en ZX12R har för hk på bakhjulet orginal? min ska vara trimmad så om man ska ha ut mer effekt får man sätta på turbo, men har bara 180 på bakhjulet. det borde inte vara någon större skilland mot en motor man inte gjort något med?
 

strom_robert

Ström
Gick med
1 Mar 2006
Ort
Alstermo
Hoj
zx-12r, xt 600e, kx 250
tack för all hjälp, bli att invänta till jag börja köra å se om fi lampan tänds så jag sj kan kolla koden. men tog bort cam sensor och kollade motståndet och det låg på 401 ohm och det verkar inte vara något klapp i någon koppling heller. men ska återkomma när jag vet vad som felat.

en annan fråga någon som kollat vad en ZX12R har för hk på bakhjulet orginal? min ska vara trimmad så om man ska ha ut mer effekt får man sätta på turbo, men har bara 180 på bakhjulet. det borde inte vara någon större skilland mot en motor man inte gjort något med?

Min hade 167 hästar på hjulet men det är ju som sagt lite beroende på vilken bänk man kör i. Nu har jag cirka 175 på bakhjulet med muzzy helsystem, pc3 och luftfilter, kört i samma bänk.
 

Jimmyzx12r

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2007
Ort
lund
Hoj
kawasaki zx12r 01
bänkkörning

Min hade 167 hästar på hjulet men det är ju som sagt lite beroende på vilken bänk man kör i. Nu har jag cirka 175 på bakhjulet med muzzy helsystem, pc3 och luftfilter, kört i samma bänk.

HÄMTADE MIN ZX12 I MALMÖ I DAG EFTER BÄNKKÖRNING HAR MONT HELSYSTEM MUZZY PC 3 KN FILTER FICK UT 174.8 PÅ BAKHJULET. VÄNTAR BARA PÅ LITE BÄTTRE VÄDER SÅ MAN KAN TESTA LITE :D :tummenupp
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
köpte upp mig på en tolva idag. Det blev en 01, de har de fula flamesen- Är det bara och riva bort skitet eller är det klarlackat? Brukar det bli nyansskillnader?
 

zx12r-surfer

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2008
Ort
Åkersberga
Hoj
KTM ADV 1190R-14, zx12r-01 (såld), Z1000SX-12 (såld)
Skulle inte rekomendera att slita bort flejsem, lita på nyansskillnader! Dessutom så är den fanimej snygg med dom. Den blir jävligt kal och tråkig utan dom, även fast man kan tycka att flames inte hör hemma på 2000-talet....
Behåll dom på och var stolt över 01:an... Jag kör en röd....:yoparty
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Jag kommer köra en hel del dragracing. Är det 00 och 01 som har problem med kopplingen? Vad bör jag åtgärda? Sen undrar jag om det finns någon "kabelstrypning" som så många hojar har idag?
 

Bellon

Fast i accelerations träsket SGB 81
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Kungsör
Hoj
Zx-12r 00:a och en SV 1000n
Jag kommer köra en hel del dragracing. Är det 00 och 01 som har problem med kopplingen? Vad bör jag åtgärda? Sen undrar jag om det finns någon "kabelstrypning" som så många hojar har idag?
Hej
Det som behövs i första hand är ett kitt från MUZZYS. Kopplingsnav (centrum) lameller och fjädrar mm
http://secure.mycart.net/catalogs/catalog.asp?prodid=2346082&showprevnext=1
Jag köpte mitt kitt ifrån, EMP Eriksson Motorsports Products
http://www.drive.to/emp

seda är en förstärkt korg att rekomendera
Hojar med pc ,KN-filter och effektivt avgas-system har spräckt korgen
på klistrat underlag.

Vi kanske syns på strippen.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top