Kedjerengöring eller inte?

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
... jag tror inte jag kan förklara så du förstår.:rolleyes:

Det tror jag visst att du kan.

1.) Kortar du av kedjan mer än vid nyinstallation för att på så sätt köpa dig fler mil?
2.) Får du ut mer än 6500 mil på ett drivpaket utan att byta drev eller att korta kedjan enl. #1?

Genom att svara ja/nej på ovanstående frågor tror jag nog du kan förklara så jag förstår! :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Aha, för att uppnå en livsängd >6500mil/drivpaket har du:
1.) Kortat kedjan
2.) På vissa drivpaket bytt drev

Jag kör ofta 2 omgångar drev på en o-ringskedja så jag håller med dig. Att byta drev och nöta ytterligare en tid förlänger nog livslängden 60-80% skulle jag gissa på en höft.
Att kedjan kortas är ju också ett tecken på att han verkligen tar ut det sista av sin kedja.

Det intressanta blir ju då i jämförelsen hur långt han skulle komma om han inte vårdade kedjan och körde slut på den till samma bristningsgräns.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Aha, för att uppnå en livsängd >6500mil/drivpaket har du:
1.) Kortat kedjan
2.) På vissa drivpaket bytt drev

Det förklarar i så fall varför du lyckats uppnå avsevärt mycket längre livslängd än vad vi någonsin kommit i närheten av.

Genom att korta kedjan när den slitits så mycket att den kommit in på (och kanske passerat) rödmarkeringen som i regel finns på alla hojar och som just markerar "dax för byte" ökar risken markant för att kedjan skall gå av under drift. Gör det det kan det gå riktigt illa om man har otur. Har man tur händer dock inte ett skit mer än att kedjan bara snällt rullar av och kan ställa till det för bakomvarande.

Ett slitet drev (fram eller bak spelar ingen roll även om det är värre med slitet framdrev än bakdrev) sliter också kedjan snabbare.

Det är inte att rekommendera att göra som du gör (kortar kedjan) av ovanstående orsak. Och för att vi inte skall jämföra äpplen med päron skall tilläggas att de livslängder jag redovisat är med ett och samma unika drivpaket utan byten av drev/kedja och utan kortning av kedja annat än vid nyinstallationen (för att uppnå rätt antal länkar).

Bra, nu har vi rätt ut hur det ligger till. Vilken metod/sätt man använder är upp till var och en naturligtvis. Så till trådskaparen säger jag:

Lycka Till! :D

Visst går det att få ut betydligt fler mil på ett drivpaket. Man hade hojar/lösningar på 80-talet med helt inkapslade kedjor/drivpaket och om jag minns rätt som löpte genom ett oljebad. En sådan kedja/drivpaket håller satans länge. MEN det är få knuttar idag som skulle acceptera designen.

Får man ut ca. 6000mil eller mer på en öppen kedjekonstruktion som jobbar i den miljön som en mc rullar i och med den krafter som den utsätts för så är det inte illa. Man kan naturligtvis byta till kraftigare drev/kedja och utan problem få ut mer mil (med samma skötsel) på precis samma sätt som man kan byta till tunnare prylar för att minska vikt (se majoriteten av tävlingshojarna). Men som sagt var med originalkonstruktion på en standarshoj är ca. 6000mil bra anser jag. Medan når man < 3000mil har man lyckats mindre bra.

// Niklas

Så tolkar inte jag det.
Jag tolkar det som att han kortat kedjan för att den skulle vara lagom lång.
Det är inte alltid som kedjan man köper har rätt antal länkar för just din hoj och då kanske man måste ta bort några länkar för att den ska passa.
Det är inte hur lång kedjan är som avgör när det är dags att byta. Det är hur långa länkarna är i förhållande till hur långa dom ska vara. Det märks lättast genom att man försöker lyfta ut kedjan från drevet. Om man kan lyfta ut den för mycket så ska den bytas då länkarna töjt sig. Att gå efter någon dum rödmarkering känns dumt. Har man monterat dig kedjan med en länk för lite så kommer den att säga att man ska byta långt innan det egentligen är dags.

Vad gäller byta drev så är det väl så man ska göra?
Jag brukar i alla fall byta dreven samtidigt som jag byter kedja.
Däremot så hävdar han att han bara bytte dreven varannan gång om han körde med icke O-ring kedja. Men det är det väl inget konstigt med.
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
vettefan , men hela diskussionen känns lite konstig ... "korta kedjor" "byta drev" osov för att få ut några fler mil ...
vågar ni lita på att grejjerna håller i 200 blås ?
nä jag byter gärna rubbet om grejjerna börjar bli slitna , dumt å chansa på att få kedjebrott bara för att man är snål ... sen att (jag/många andra) vårdar grejjerna för att dom ska hålla längre e en helt annan femma
lite som att man vet att bromsbeläggen börjar ta slut "men jag undviker bromsa så hårt så slipper jag byta nu"
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Så tolkar inte jag det.
Jag tolkar det som att han kortat kedjan för att den skulle vara lagom lång.
Det är inte alltid som kedjan man köper har rätt antal länkar för just din hoj och då kanske man måste ta bort några länkar för att den ska passa.

Jag kanske var otydlig men det var precis detta jag menade när jag skrev "förutom vid installationen". För visst är det som du skriver vanligt att man måste korta en ny kedja till rätt antal länkar.:tummenupp


Att gå efter någon dum rödmarkering känns dumt. Har man monterat dig kedjan med en länk för lite så kommer den att säga att man ska byta långt innan det egentligen är dags.

När man köper original drivpaket får man med en ny klisterlapp. Kortar man kedjan till rätt antal länkar och efter montage klistrar dit lappen är det knappast någon risk att följa rekommendationerna från klisterlappens indikering. SÅ menade jag!:rolleyes:

Vad gäller byta drev så är det väl så man ska göra?
Jag brukar i alla fall byta dreven samtidigt som jag byter kedja.
Däremot så hävdar han att han bara bytte dreven varannan gång om han körde med icke O-ring kedja. Men det är det väl inget konstigt med.

Klart man skall...byta drev och då samtidigt som man byter kedja eftersom slitna drev sliter kedjan ruskigt mycket snabbare än nya drev.

Nä, inget konstigt att man behåller dreven och sätter på ny kedja men det är ju smått fantastiskt om man kan få ut nästan lika många mil på kedja #2 och definitivt fantastiskt att man får ut > 6000 mil på den.

Eftersom detta skiljer sig så markant från vad jag fått till mig dels från egen erfarenhet, vänner/bekanta samt andra knuttar & tidskrifter sedan 1988 är jag ivrig att få ta del av hemligheterna bakom detta. Vem vill inte ha ännu längre livslängd på sina prylar...typ!
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
vettefan , men hela diskussionen känns lite konstig ... "korta kedjor" "byta drev" osov för att få ut några fler mil ...
vågar ni lita på att grejjerna håller i 200 blås ?
nä jag byter gärna rubbet om grejjerna börjar bli slitna , dumt å chansa på att få kedjebrott bara för att man är snål ... sen att (jag/många andra) vårdar grejjerna för att dom ska hålla längre e en helt annan femma
lite som att man vet att bromsbeläggen börjar ta slut "men jag undviker bromsa så hårt så slipper jag byta nu"

Sätter man säkerheten högt (högst) så är det en självklarhet (näst intill i alla fall) att byta både kedja & drev samtidigt OCH att man följer tillverkarnas rekommendationer om när det är dax att byta (dvs. när länkarna blivit för långa). Så jag håller med dig och byter också alltid drev & kedja samtidigt.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Om man kortar en kedja eller inte kan väl knappast ha betydelse? En 530-kedja är ju alltid en 530-kedja även om den ligger i orginalkarton eller inte?

Original drivpaket för mig är en kedja från t ex DID eller Regina som har rätt antal länkar till modellen den säljs till. Detta tillsammans med drev till samma modell som också kommer från någon stor tillverkare. Oftast till en högre prislapp bara för det står Honda/Ducati etc på kartongen?

Fabriksnitad kedja har jag aldrig köpt då det är fantastiskt klumpigt att montera oftast, eller i mitt ena fall med enkelsving helt omöjligt. Den har vanligt nitlås från fabrik.

"Orginalkedja" är för mig detsamma som de som vann upphandligen med tillverkaren denna gång. På Ducati var det DID i många år och jag tror det är Regina idag.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Så tolkar inte jag det.
Jag tolkar det som att han kortat kedjan för att den skulle vara lagom lång.
Det är inte alltid som kedjan man köper har rätt antal länkar för just din hoj och då kanske man måste ta bort några länkar för att den ska passa.
Det är inte hur lång kedjan är som avgör när det är dags att byta. Det är hur långa länkarna är i förhållande till hur långa dom ska vara. Det märks lättast genom att man försöker lyfta ut kedjan från drevet. Om man kan lyfta ut den för mycket så ska den bytas då länkarna töjt sig. Att gå efter någon dum rödmarkering känns dumt. Har man monterat dig kedjan med en länk för lite så kommer den att säga att man ska byta långt innan det egentligen är dags.

Vad gäller byta drev så är det väl så man ska göra?
Jag brukar i alla fall byta dreven samtidigt som jag byter kedja.
Däremot så hävdar han att han bara bytte dreven varannan gång om han körde med icke O-ring kedja. Men det är det väl inget konstigt med.

Tur att någon förstått vad jag menar!:)

1.) Nej, jag kortar bara en ny kedja när den är för lång, inte för att få ut mer livslängd. Sprint ST har 108 länkar medans min Daytona har 106, (från VIN 89737 utom Tyskland) drev 18/43 ska vara 18/42 men dreven passar. Original? Ja, i kartong från Triumph men till fel hoj, blir det då pirat?:confused: Nu sitter det en 108-länkskedja kortad till 106 länk och 18/42-drev. Bryr jag mig? Svar, nej!

2.) Ja, med O/X-ringskedja till Hinken (Daytona tillverkad i Hinckley, England) byter jag kedja och drev samtidigt och då får jag ut mer än 6 500 mil och jag byter på vintern, inte när paketet är totalslut.
Med icke O-ringskedja (OBS!!! INTE samma sak, INTE samma hoj! Bonneville tillverkad i Meriden, England) får bakdrevet leva ett främre drev- och kedjebyte.

Detta fungerar för mig och det jag tror är det viktiga är att kedjan aldrig är torr! Utan O-ring dessutom inte bara det som syns. Men det är bara vad jag tror!:D
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Om man kortar en kedja eller inte kan väl knappast ha betydelse? En 530-kedja är ju alltid en 530-kedja även om den ligger i orginalkarton eller inte?

Original drivpaket för mig är en kedja från t ex DID eller Regina som har rätt antal länkar till modellen den säljs till. Detta tillsammans med drev till samma modell som också kommer från någon stor tillverkare. Oftast till en högre prislapp bara för det står Honda/Ducati etc på kartongen?

Fabriksnitad kedja har jag aldrig köpt då det är fantastiskt klumpigt att montera oftast, eller i mitt ena fall med enkelsving helt omöjligt. Den har vanligt nitlås från fabrik.

"Orginalkedja" är för mig detsamma som de som vann upphandligen med tillverkaren denna gång. På Ducati var det DID i många år och jag tror det är Regina idag.

Precis som Two Stroke Man skriver avsåg min fråga om kedjan kortas fler än en gång. 1:a gången när den är sprillans ny och då är orsaken att den levererats ny med för många länkar. Och 2:a gången (och kanske 3:e & 4:e, vad vet jag vad andra håller på med?) därför att kejans länkar har blivit så långa att det inte finns mer justermån kvar i svingen för att uppnå rätt kedjesträckning/spänning.

Min och min kompis (Anders F) erfarenhet är att det, konstigt nog, INTE är samma livslängd på det jag menar med piratkedjor. Kedjor från exakt samma tillverkare MEN som levereras i Hondas originalkartonger för drivpaket håller mellan 1500-2000 mil längre än om vi har köpt kedjan som piratkedja.

Vi har, tillsammans, testat detta på 4-5 drivpaket och uppnått i stort sett samma livslängd varje gång. Och enda förklaringen då vi kör i stort sett lika från drivpaket till drivpaket med samma hojar och använder samma smörjning och intervall (i stort sett i alla fall) är att specen på kedjorna är olika.

I originalkartongen för VFR750 95-97 från Honda ligger en RK 530 kedja (om jag nu minns rätt, det var ett tag sedan jag handlade drivpaket till VFR:en). Den kedjan kommer jag & Anders ca 6000 mil på. Ibland 5800 mil och ibland 6200 mil innan den nått slutet på rödmarkeringen på klistermärket som byts vid varje drivpaketsbyte.

Köper vi samma kedja RK 530 separat (då köper vi naturligtvis bara dreven från Honda) så håller kedjan max 4500 mil.

Smörjer vi med andra smörjmedel (i vårt fall med Bell Ray´s kedjespray, som blivit bökig att få tag på) så håller kedjorna mellan 3500-4000 mil. Och smörjer vi med klistersprayerna (enbart) håller de kortare än så (ca. 2800-3000 mil.

Nu verkar det inte bättre än, och det är ju bra, att det finns ett smörjmedel som funkar ännu bättre, med avseende på livslängd. Så det blir till att pröva nytt.

Slutligen, JA det är säkert så att om man nu skall isolera en enskild åtgärd med avseende på livslängd så trumfar smörja före renhet. Men det finns ingenting som hindrar både och utan att man behöver tvätta en kedja som en enskild åtgärd.

Om man nu får för sig att smörja med litiumfett, vilket också är smörjmedel, och aldrig tvättar/gör rent kedjan får man EN livslängd. Smörjer man med värsta tänkbara klisteroljan som likt fett också binder precis allt som fastnar på kedjan oavsett hastighet så får man en annan livslängd. I båda dessa fallen förblir kedjan skitig upp till knäna vilket vare sig man vill förkortar livslängden jämfört med om man smörjt kedjan OCH hållit den ren. Kruxet med dessa båda smörjmedel är att man måste, som en separat åtgärd, rengöra kedjan.

Smörjer man med en olja som INTE klistrar fast lika hårt som fett och vissa sprayer (Bell Ray´s spray satt fast men inte stenhårt utan lossnade men inte lika lätt som hydraulolja eller hypoidolja heller för den delen) så kommer oljan, succesivt när den släpper från kedjan att ockspå ta med sig skiten därifrån. Detta utan att du/jag måste göra ett skvatt (bekvämt) mer än att smörja.

Visst oljan fastnar delvis på fälgen men en fälg blir dammig/smutsig oavsett om man alltid kör med ren & torr kedja eller sölig kedja. Om man i detta fall prioriterar ren/snygg fälg välge rman ett smörjmedel som inte skitar ner fälgen. Väljer man livslängd välje rman smörjmedel som smörjer men OCKSÅ tar med sig smuts bort från kedjan. Att uppnå både och är i nästan alla applikationer/konstruktioner omöjligt (i nästan alla).

Nu är det ju dock dumt att låsa sig vid att det MÅSTE funka på ett visst sätt. Det främjar inte utvecklingen. Så det finns alltså anledning att fortsätta leta/testa för att hitta det som funkar bäst för mig. Och således är det nog så för alla andra också, testa tills man inte orkar längre.:D
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06

Intressant. Själv har jag inte kunnat utvärdera drivpaket lika ingående. Byter väl hoj för ofta :).

Nu när jag hittat hojarna jag vill ha och ska behålla ett antal år får jag väl fördjupa mig i ämnet. Ska testa 80-90 olja till sommaren. Vet att jag körde det på offroadhojen jag hade för ett par år sedan då det höll kedjan renare/lättare att rengöra än klisteroljor. Den kedjan höll sig väldigt bra minns jag.

Har under sommaren som gick uteslutande kört med Wurths Drylube som många håller väldigt högt. Men jag tycker det ser ut som rullarna tar ovanligt mycket stryk med denna så jag är lite tveksam till den efter test. Fördelen är ju att den inte binder så mycket skit, men att den skulle vara helt "obindande" är BS, skit fastnar i den också. Den blir också en tjock pasta som sätter sig på dreven, inte lika mycket som vax men ändock...
 

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Ang att koka i motorolja:

Nej, inte speciellt! Fråga knuttarna som körde på 50-/60-talet! ;-)

Jag har aldrig hört just motorolja, men nån typ av fett. Tricket med fett är ju att det blir rinnande när man värmer upp det, och tar sig in i alla skrymslen. När kedjan sedan kallnar så ger det bra smörjning som inte ramlar av direkt (som jag tror vanlig olja gör)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Hade tänkt vänta tills vintern men kedjan var så ojämt sliten :mad: så jag bytte redan nu.

5 829 mil gick denna uppsättning. Hundratals regniga autobahnmil förra sommaren var kanske inte så bra för kedjan men ändå hyfsad livslängd utan att kedjan gjorts ren... :)

Q8s kedjeolja och kedjan sällan torr, förutom några regniga långresor... :)
 

Siigurd

Sporthojsnörd
Gick med
13 May 2012
Ort
Borås
Hoj
08 Honda CBR 1000 RR
Jag tvättar aldrig kedjan utan smörjer den innan den börjar bli torr. Kör i alla väder så den tvättar sig själv ibland...:tungan
Inte vad "experterna" tycker är rätt, men så får jag byta redan efter 6 000 - 7 000 mil också... :gnissla

Brukar kolla kedjan när jag kört färdigt för dagen och smörjer om det behövs. Lite och ofta. Kåpan vid utgående drev brukar jag försöka göra ren innan det är fullt, vanligtvis vinterjobb, och då kan jag torka av kedjan så det ser snyggare ut. :)
6000 mil? Hojen tar ju slut innan kjedjan?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag tvättar av kedjan lite då och då för att den ska gå smidigare och låta mindre. Sedan ser det ju lite bättre ut ett par dagar med... Så värst mycket för livslängden verkar det inte göra däremot. Antagligen mycket pga att jag glömmer att smörja kedjan ibland. :crash
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top