Om man kortar en kedja eller inte kan väl knappast ha betydelse? En 530-kedja är ju alltid en 530-kedja även om den ligger i orginalkarton eller inte?
Original drivpaket för mig är en kedja från t ex DID eller Regina som har rätt antal länkar till modellen den säljs till. Detta tillsammans med drev till samma modell som också kommer från någon stor tillverkare. Oftast till en högre prislapp bara för det står Honda/Ducati etc på kartongen?
Fabriksnitad kedja har jag aldrig köpt då det är fantastiskt klumpigt att montera oftast, eller i mitt ena fall med enkelsving helt omöjligt. Den har vanligt nitlås från fabrik.
"Orginalkedja" är för mig detsamma som de som vann upphandligen med tillverkaren denna gång. På Ducati var det DID i många år och jag tror det är Regina idag.
Precis som Two Stroke Man skriver avsåg min fråga om kedjan kortas fler än en gång. 1:a gången när den är sprillans ny och då är orsaken att den levererats ny med för många länkar. Och 2:a gången (och kanske 3:e & 4:e, vad vet jag vad andra håller på med?) därför att kejans länkar har blivit så långa att det inte finns mer justermån kvar i svingen för att uppnå rätt kedjesträckning/spänning.
Min och min kompis (Anders F) erfarenhet är att det, konstigt nog, INTE är samma livslängd på det jag menar med piratkedjor. Kedjor från exakt samma tillverkare MEN som levereras i Hondas originalkartonger för drivpaket håller mellan 1500-2000 mil längre än om vi har köpt kedjan som piratkedja.
Vi har, tillsammans, testat detta på 4-5 drivpaket och uppnått i stort sett samma livslängd varje gång. Och enda förklaringen då vi kör i stort sett lika från drivpaket till drivpaket med samma hojar och använder samma smörjning och intervall (i stort sett i alla fall) är att specen på kedjorna är olika.
I originalkartongen för VFR750 95-97 från Honda ligger en RK 530 kedja (om jag nu minns rätt, det var ett tag sedan jag handlade drivpaket till VFR:en). Den kedjan kommer jag & Anders ca 6000 mil på. Ibland 5800 mil och ibland 6200 mil innan den nått slutet på rödmarkeringen på klistermärket som byts vid varje drivpaketsbyte.
Köper vi samma kedja RK 530 separat (då köper vi naturligtvis bara dreven från Honda) så håller kedjan max 4500 mil.
Smörjer vi med andra smörjmedel (i vårt fall med Bell Ray´s kedjespray, som blivit bökig att få tag på) så håller kedjorna mellan 3500-4000 mil. Och smörjer vi med klistersprayerna (enbart) håller de kortare än så (ca. 2800-3000 mil.
Nu verkar det inte bättre än, och det är ju bra, att det finns ett smörjmedel som funkar ännu bättre, med avseende på livslängd. Så det blir till att pröva nytt.
Slutligen, JA det är säkert så att om man nu skall isolera en enskild åtgärd med avseende på livslängd så trumfar smörja före renhet. Men det finns ingenting som hindrar både och utan att man behöver tvätta en kedja som en enskild åtgärd.
Om man nu får för sig att smörja med litiumfett, vilket också är smörjmedel, och aldrig tvättar/gör rent kedjan får man EN livslängd. Smörjer man med värsta tänkbara klisteroljan som likt fett också binder precis allt som fastnar på kedjan oavsett hastighet så får man en annan livslängd. I båda dessa fallen förblir kedjan skitig upp till knäna vilket vare sig man vill förkortar livslängden jämfört med om man smörjt kedjan OCH hållit den ren. Kruxet med dessa båda smörjmedel är att man måste, som en separat åtgärd, rengöra kedjan.
Smörjer man med en olja som INTE klistrar fast lika hårt som fett och vissa sprayer (Bell Ray´s spray satt fast men inte stenhårt utan lossnade men inte lika lätt som hydraulolja eller hypoidolja heller för den delen) så kommer oljan, succesivt när den släpper från kedjan att ockspå ta med sig skiten därifrån. Detta utan att du/jag måste göra ett skvatt (bekvämt) mer än att smörja.
Visst oljan fastnar delvis på fälgen men en fälg blir dammig/smutsig oavsett om man alltid kör med ren & torr kedja eller sölig kedja. Om man i detta fall prioriterar ren/snygg fälg välge rman ett smörjmedel som inte skitar ner fälgen. Väljer man livslängd välje rman smörjmedel som smörjer men OCKSÅ tar med sig smuts bort från kedjan. Att uppnå både och är i nästan alla applikationer/konstruktioner omöjligt (i nästan alla).
Nu är det ju dock dumt att låsa sig vid att det MÅSTE funka på ett visst sätt. Det främjar inte utvecklingen. Så det finns alltså anledning att fortsätta leta/testa för att hitta det som funkar bäst för mig. Och således är det nog så för alla andra också, testa tills man inte orkar längre.