KEMORA 20-23/7 2009, SMC Kursen med stort K

Udatja

SDK Socio #4682
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Ducati 916 -98, Såld Monster 620 ie -05
Hade också det problemet men swedie fixade det åt mig när jag mailade smc!

/HAnna
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
En av de stora fördelarna med alla fyra dagarna i en följd är ju att man i lugn och ro hinner repetera tidigare steg och färdigheter samt kan tillgodogöra sig nya kunskaper utan att känna pressen att "dagen är snart slut och jag har ju inte hunnit lära mig något nytt...". Sedan är nog många sugna på steg 4 - "coachning", utan att tänka på att detta har Du ju faktiskt samtliga dagar - instruktörerna ger feed-back efter varje pass.

Gaskontroll ja, herrns pedagogik angående denna teknik var kanske något okonventionell detta året, men visst fastnade lärdomen hos mig i alla fall:D .

Kemoraupplägget är lite speciellt. Det spelar egentligen ingen roll vilka steg du gjort innan. Kemora är på fyra dagar just av den anledningen att alla kör steg ett dag ett, steg två dag två osv.

...en övning i gaskontroll inte ser riktigt likadan ut om det är två olika instruktörer.

...Vad säjer ni som var med i fjol, var det en nackdel att ni fick repetera steg som ni redan hade gjort?

Jag har åkt i lite olika arrangemang, men för utvecklings skull är detta upplägg absolut det bästa jag testat. Körpass, vila, teori, körpass, vila... varvat under dagen gör att de flesta förstagångsförare förmodligen utvecklar Dina färdigheter långt snabbare än vid mer konventionella arrangemang. Dessutom uppmanas Du som förare att hålla ned tempot så pass att Du kan analysera vad Du gör och kanske tillåta Dig något litet misstag utan att skrota hojen.

Och behåll nu 675:an, i alla fall till dess att Du hunnit prova den i dess rätta miljö:mad: :)

...För min del första gången på bana känns det lite läskigt om man hamnar i en för snabb grupp! Hur mycket skiljer det? kör rätt lugnt i vanliga fall oftast :gnissla
 
Last edited:

lundqvistm

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2007
Ort
Umeå
Hoj
kawasaki er6-f
Nu är vi också anmälda, hoppas att de extra 500 kronorna går till käk....då kommer jag att bli riktigt nöjd till sommaren! :bow
 

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Sandviken
Hoj
KTM 1190 Adv R
Nå träningstips? Har lagt på mig 7-8kg och nästa ställ tänkte jag köpa en storlek mindre än vad jag hade förra sommaren :D

Bara 7-8kg.... Jag siktar på -10% tills Kemora.... Ooops detta kommer jag få äta upp:huvet :huvet

BTW kollade just nu och "bara" 26 platser kvar. Har det nånsin gått så här fort att fylla en kurs???:confused:
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Bara 7-8kg.... Jag siktar på -10% tills Kemora.... Ooops detta kommer jag få äta upp:huvet :huvet

BTW kollade just nu och "bara" 26 platser kvar. Har det nånsin gått så här fort att fylla en kurs???:confused:

Efter sommarens kurs gick webben varm med lovord, roliga kommentarer eller bara roliga minnen. Kemorakursen hade helt klart påverkat de som var där och alla som jag pratade med ville köra igen 2009. Det innebär att 54 platser fylls snabbt bara av dessa som körde 2008, sen står alla deras kompisar på lut och vill också vara med eftersom de 54 som redan varit där tjatar om hur kul det var:)

Vi är ju oerhört glada över att det blev så lyckat och kommer att göra allt i våran makt för att lära av den feedback vi fick på arrangemanget, vilket innebär att 2009 års upplaga kommer att bli ännu bättre!!!:)
 

pikeman59

Ny medlem
Gick med
17 Dec 2008
Ort
Strängnäs
Hoj
Triumph Bonneville T100
:D
Efter sommarens kurs gick webben varm med lovord, roliga kommentarer eller bara roliga minnen. Kemorakursen hade helt klart påverkat de som var där och alla som jag pratade med ville köra igen 2009. Det innebär att 54 platser fylls snabbt bara av dessa som körde 2008, sen står alla deras kompisar på lut och vill också vara med eftersom de 54 som redan varit där tjatar om hur kul det var:)

Vi är ju oerhört glada över att det blev så lyckat och kommer att göra allt i våran makt för att lära av den feedback vi fick på arrangemanget, vilket innebär att 2009 års upplaga kommer att bli ännu bättre!!!:)


Helt otroligt, kollade just och det är bara 11 platser kvar på Kemora 2009.
Den är ju i mitten på juli 2009!!!! :yoparty :yoparty :yoparty :yoparty

Det ska bli så otroligt kul att gå kursen och att träffa "alla" igen, känns som nån form av årlig klassträff. :D :D :D :D

God Jul från Eva & Sven
 

frelar

Medlem
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Partille
Hoj
-
Jag förutsätter att alla som var i fjol kommer med 2009 också:tummenupp

Japp, samma stugby, åtminstone för de som anmäler sej först, annars blir det hotellet i "stan"...:)

Nej men visst måste vi som bodde i "stan" få förtur på stugbyn i år? Även ni andra måste ju få chansen att prova på det "femstjärniga" hotellet Foxmanni (och dela rum sju stycken tillsammans, i ett svettigt och kvavt loft med halvtaskig ventilation och utan öppningsbara fönster)... :)
 

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Sådär nu var jag också anmäld! Ska bli skitkul! fast jag åker själv från Stockholm, ingen polare som ville hänka :huvet . pm:a gärna om det finns nånn mer som åker över från Stockholm själv som vill teama upp! :)

Ses i Finland Roffe och Ninan! :tummenupp
 
Last edited:

SMoto

på diet
Gick med
5 Jan 2004
Ort
Karlstad
Hoj
ZX10 -08, Corvette C6, Audi A5
:D


Helt otroligt, kollade just och det är bara 11 platser kvar på Kemora 2009.
Den är ju i mitten på juli 2009!!!! :yoparty :yoparty :yoparty :yoparty

Det ska bli så otroligt kul att gå kursen och att träffa "alla" igen, känns som nån form av årlig klassträff. :D :D :D :D

God Jul från Eva & Sven

Ja du Niklas. Du kanske får se över detta och boka fler veckor i Kemora?

Vi håller tummarna på samma väder och bättre mat -09.

Måste även säga att denna banan hamnar på min topplista.
/
Dennis
Instruktör
 

Forza Italia

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2006
Ort
Luleå
Hoj
Aprilia RSV1000R Factory '04
Jo, hey baberiba vad platserna försvann!!!
Nu har jag i alla fall säkrat min biljett, och då blev det 8 kvar.
 

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
Helt sanslöst! Niklas, flera dagar på den banan verkar vara ett måste eller är det omöjligt?
 
Last edited:

NeonPlasma

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Striple -09
Pust... fick nästa panik när jag loggade in och såg att det bara fanns 4 platser kvar.

Går det att önska sig roffe_s som coach? :D
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
En kompis är nu även han anmäld, en plats kvar? Vem tar den? :D

*EDIT* Tomt!
 
Last edited:

Hoppe

Nu +9 hk
Gick med
5 Jul 2008
Ort
Luleå
Hoj
BMW K1200S, Tricolor
Klart man ska till Kemora igen! :yoparty Bland det bästa man någonsin deltagit i! :tummenupp Och till er alla som har funderingar i stil med: "Är jag snabb nog?" vill jag bara säga att jag hade precis samma tankegångar inför kursen ifjol, andra sommaren med MC-kort, ny hoj osv osv. Men redan efter första körpasset så var alla tvivel som bortblåsta. Det handlar inte om varvtider och hastighet utan om personlig utveckling i egen takt. Och alla instruktörerna var/är fantastiskt duktiga på att se varje individ och coacha dem rätt. :bow Dock lite tveksam hur Roffe_S kommer att klara uppgiften som instruktör...:tungan Nä, skämt å sido, har haft turen och få några "privatlektioner" av Roffe under höstens Västerbottensturer.

Som någon sa; Går de extra 500 kronorna till maten så kommer blir allt kanonbra! :tummenupp
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Det blev som jag trodde..Kunde inte anmäla mig igår för jag hade inte mitt medlemsnummer..Idag är det fullt..Sen klarar jag inte ens av att ställa mig på reservlistan..och det står att jag måste anmäla mitt medlemsnummer och ska klicka på en länk som det inte finns nån medlemsnummer på..
Var grinig igår..värre idag..Tack för en sån fin lätt sida att använda SMC!!

Ps Hoppas givetvis att ni får en kul och lärorik kurs!!
 
Last edited:
Nyheter
GASGAS presenterar nya EC125

Nya GASGAS EC 125 har sitt ...

Automatisk växellåda tillval hos Yamahas motorcyklar

Yamaha introducerar nu Y-AM...

Moto Guzzi 2024

Från 12 till 15 september 2...

Yamaha lanserar ny automatisk växellåda

Yamaha introducerar nu Y-AM...

Grusbus, mellanklass!

Just nu befinner sig Allt o...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

Bastianini och Viñales bildar KTM-kvartett med Binder och Acosta

KTM har presenterat en helt...

Svenskt i Indians hojbyggarserie

I sjätte avsnittet av India...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

KTM presenterar 2025 års EXC-modeller

2025 års EXC-modeller från ...

Top