Mmm, det finns en del att vara medveten om när Du ska åka på avlyst område = bana.
Nu har Henco, Tommen och Niklas redan gett de viktigaste bitarna men jag kanske ska fylla på med lite mer försäkringsrelaterad fakta för att klargöra vad vi egentligen pysslar med:
SMC-kurser är en utbildning, inget annat. På gott och ont. Det innebär att man försöker utveckla både körteknik (duktigare chaufförer) men även värderingar och risker (säkrare chaufförer). Du har alltså både Teori, Övning och Diskussion i varje pass. Dessutom
försöker vi hålla olyckorna borta genom att ligga på 75-80% och köra snyggt vilket också är en förutsättning för att vi ska hinna fundera på vad vi gör (hur väl vi lyckas kan väl diskuteras, till och med instruktörsvurporna var pinsamt många under t ex Kemora 2009). De flesta FB har därför sagt "-OK, under den kursverksamheten gäller Era försäkringar precis som vanligt".
Tommens fina arrangemang är i helt privat regi, och därmed är det upp till var och en av oss deltagare att själva sätta sig in i ett antal fakta. Söker Du i kurs- , banåknings- respektive försäkringsdelen finns tonvis med info, bl.a.
denna tråd (första posten beskriver även vanligt banåka). I korthet gäller inte hel- eller halvförsäkringar vid privata arrangemang. Tyvärr inte heller trafikdelen. Det innebär att då TSL (trafikskadelagen)
kan vara ur funktion är det oklart vad som händer om man blir påkörd, eller kör på någon (skadestånd, finns mig veterligen inga prejudikat). Som Niklas/Tommen skriver - därför har de flesta av oss en privat tilläggsförsäkring (brukar kallas extremsport) eller SVEMO-försäkring (för de som innehar tävlingslicens) som går in och täcker sjukvård/invaliditet.
Samtidigt är det friare på en vanlig bandag, där Du åker själv, försöker vara snabbast, umgås med polarna, impa på brewdarna (eller Niklas
), kämpa för att överleva, trixa med inställningarna eller whatsoever.
De flesta "Bandags"-arrangörer väljer därför att dela in deltagarna i en racegrupp för oförsäkrade hojar (där alla vet att det är "kört", man är ute på egen risk och får stå sitt kast om olyckan är framme) respektive en eller två grupper för försäkrade hojar, då försäkringsbolagen i alla fall har en motpart att diskutera med (FB verkar inte heller så pigga på prejudicerande domar och har därför ibland hellre friat än fällt).