Klädsel till uppkörningen

zalmondorro

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
DOROTEA
Hoj
"LIVERPOOL" Honda VFR 800 - 02

zalmondorro

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
DOROTEA
Hoj
"LIVERPOOL" Honda VFR 800 - 02

die dulci fruere

no guts, no glory.
Gick med
12 Oct 2006
Ort
Nyköping
Hoj
Honda NC750XD -14 , CB1000RA-12
om man är osäker på om sin klädsel räcker kan man ta reda på när de har uppkörning och åka och visa förarprövaren och fråga om dessa kläder räcker , en kille kom i kraftiga kängor samma som SWAT använder men han fick inte köra upp för att förarprövaren ansåg att de kängorna var mer lämpade för promenad än mc-körning

sedan att kläderna har CE-godkända skydd är en sak att man ser ut som en mc-pilot är en annan sak , så jag skulle inte åka till prov med kevlarjeans och kevlarhuvtröja bara för att de har CE-godkända skydd
 
Last edited:

sussi

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Inte än
Samma teori som på B kortet plus en bok för MC, kolla på körskolan
Kan finnas beg böcker att köpa eller låna. STR´s prov är de bästa att testa på . Köp testerna på körskolan kostar inte så mycket
Ingen tull på grejor så länge du handlar inom EU
Man kan ju som sagt prova kläder i sverige o köpa utomlands ( men som sagt, det är lättare för killar)
trafikskolans teori finns ju och ngn som hete Road quiz
LÅGFARTSBANAN är viktig att TRÄNA MYCKET PÅ.
Vad ska tränas mycket på under övningskörning? Nödvändigt att skriva in sig på skolan direkt eller vänta tills man kört lite?
Vad är ett bra upplägg så man fixar kortet effektivt?
 
Last edited:

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
Själv körde jag upp i detta, vart ett jävla liv! Fattar inte varför liksom....image.jpg
 

zalmondorro

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
DOROTEA
Hoj
"LIVERPOOL" Honda VFR 800 - 02
Vad ska tränas mycket på under övningskörning? Nödvändigt att skriva in sig på skolan direkt eller vänta tills man kört lite?

finns säkert många tankar om det.
Lite körning med en VAN DUKTIG (även på att visa o lära ut) MC förare är guld värt
Killen jag körde lite med hade varit med sin fru o TRE barn när de tog sina kort så han hade viss erfarenhet avd vad o hur

Anmäl dig på skolan NU så kanske du hinner få en uppkörningstid innan semester.

Lågfartsbanan finns beskriven i böckerna, ha någon som hjälper dig med att rita/måla upp den på lämplig plats ( Jag kunde tjuvköra till "min" bana som låg på en industriparkering)

Annars är det mycket värt att bara snurra o köra i små tajta åttor o lära känna sin hoj, krypkörning med koppling fotbroms gas
jag körde intensivt med körskolan 4 dagar 2 lekt varje dag plus att man fick träna på banan själv, sen var det dags för skrivning och uppkörning........
 

zalmondorro

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
DOROTEA
Hoj
"LIVERPOOL" Honda VFR 800 - 02
Den där Lelle kommer skinna mig rejält känner jag på mig...

det finns som sagt fler än LELLE att handla av
service är ju mycket värt när man ska handla, men även plånboken styr ju till viss del he he
SKRIV IN DIG NU
Kolla o testa kläder !!!
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Vad ska tränas mycket på under övningskörning? Nödvändigt att skriva in sig på skolan direkt eller vänta tills man kört lite?
Vad är ett bra upplägg så man fixar kortet effektivt?
krypkörning och krypkörning och krypkörning. ungefär.
sen en del kraftiga inbromsningar i 50, 70 och 90
samt slalom mellan koner i 50 (manöverbana)
och lite trafik, men det klarar du väl lätt om du har b-kort.
framförallt krypkörning.
kan du öva privat så tycker jag ut och åk så mycket som möjligt, så du blir ett med hojen.
och kan du, så öva mycket krypkörning även då.
resten på trafikskola, eller allt där.
 

sussi

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Inte än
Väntar på körtillståndet nu...tar ju en evighet! Ska kolla efter skola när jag fått det. Är jag sent ute?
 

zalmondorro

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
DOROTEA
Hoj
"LIVERPOOL" Honda VFR 800 - 02
kraftiga inbromsningar i 50 70 o 90 tycker jag man kan spara till körskolan och en säker plats
som sagt krypkörning !!!
kör hojen mycket
 

die dulci fruere

no guts, no glory.
Gick med
12 Oct 2006
Ort
Nyköping
Hoj
Honda NC750XD -14 , CB1000RA-12
Vad ska tränas mycket på under övningskörning? Nödvändigt att skriva in sig på skolan direkt eller vänta tills man kört lite?
Vad är ett bra upplägg så man fixar kortet effektivt?

http://socialfrihet.se/motorcykelkorkort/

där får alla som ska ta mc-körkort bra svar

finns mycket filmer på youtube om hur man lär sig att köra mc och hur man ska köra

http://www.youtube.com/watch?v=C848R9xWrjc den bästa filmen tycker jag om vad motstyrning är , finns fler filmer hur man kan använda det

*krypkörning är den vanligaste orsaken att eleven blir underkänd så träna på det tills du blir yberduktig på det

*säkerhetskontroll , är man bra på det så sätter du tonen på resten av provet

*bromsning , visa att du vet hur man får stopp på en mc på det effektivaste sättet

http://www.youtube.com/watch?v=7X_SlFeWFnw
http://www.youtube.com/watch?v=w23SLLiAsHc

*körning på vägen , bromsberedskap , anpassa hastigheten till omgivningen , många elever kör för sakta
 

zalmondorro

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
DOROTEA
Hoj
"LIVERPOOL" Honda VFR 800 - 02
Väntar på körtillståndet nu...tar ju en evighet! Ska kolla efter skola när jag fått det. Är jag sent ute?

hm sent ute JAAA!!

jag bor i Norrland och var ute i början på Januari o det var nästan sent .......
PÅ`T DIREKT NU !!
Ring körskolan!!
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Ska man vara ännu mer specifik förresten, så
-stopp och start mitt i backe
-vara övertydligt med att du vrider huvudet och tittar i speglar och över axeln
-visa tydligt att du har bromsberedskap med både hand och fot
-att du håller blicken lyft hela tiden
-att du kan köra på grus
-att du kan planera en vändning längs landsväg/grusväg och genomföra den säkert
-att du gör bra spårval hela tiden, speciellt i kurvor och seriekurvor
-att du hellre motorbromsar in i kurvor, med bra planering, än bromsar, samt gasar dig ur bra
-att du växlar upp och ner på ett bra sätt beroende på nedförsbacke, uppförsbacke, sväng, raksträcka
-att du är medveten om farorna vid vänstersväng på landsväg

allt det där kollar de...
 

Raffe

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2010
Ort
Linköping
Hoj
01 suzuki sv650s
kraftiga inbromsningar i 50 70 o 90 tycker jag man kan spara till körskolan och en säker plats
som sagt krypkörning !!!
kör hojen mycket
Håller med, bromsträning kan man inte få för mycket av, så detta går även utmärkt att göra hemma :) ta sig ut till något industriområde/gammal flygplats eller liknande så fungerar det galant. håll blicken långt bort för stabilitet, spänn ryggen lite och håll åt med knäna. Det är inte meningen att armarna ska hålla upp dig speciellt mycket under bromsningen.

Krypköra är en sak som lämpar sig perfekt hemmavid, ut kartor på uppkörningsbanorna finns i mc-boken bara att bygga upp med koner, skor, grytunderlägg eller vad man nu kan tänka sig. Så gjorde jag och det gick galant även på en hoj med dålig svängradie :)

Det är absolut inte för sent för att börja, men som de andra säger så tar det ganska lång tid att få lektioner och uppkörning så det är nyttigt att vara ute i god tid :) Se även till att få riskutbildningarna klara så fort som möjligt de håller ändå i 5 år så ingen tidspress. Lycka till! :)
 

die dulci fruere

no guts, no glory.
Gick med
12 Oct 2006
Ort
Nyköping
Hoj
Honda NC750XD -14 , CB1000RA-12
Väntar på körtillståndet nu...tar ju en evighet! Ska kolla efter skola när jag fått det. Är jag sent ute?

nej du är inte sent ute men du får vara beredd på att väntetiderna kan dra ut på tiden

boka risk1an så fort som möjligt

boka en eller två lektioner på en körskola för att de ska se om du kan klara risk2an

boka risk2an så du har den några dagar efter lektionerna så du antingen kan boka av risk2an eller ta några fler lektioner innan risk2an

och självklart träna hemma så mycket du kan from igår

när du har fått en tid för risk2an kan du boka tid för teoriprov bara provet är efter risk2an

och sedan bara körprovet kvar sen , den kan du tyvärr int boka förrens du gjort teoriprovet
 

87patrik

No Free ride, gas or ass
Gick med
27 Dec 2011
Ort
ÅKERSBERGA
Hoj
KTM RC8
Körde upp i somras med en mc skinnjacka, kevlar jeans, mc skor, hjälm och vanliga crosshandskar utan skydd i dom, körde utan ryggplatta... Dom kolla inte ens om byxorna var i rätt material..Gjorde uppkörningen med en trimmad H-D som låter riktigt högt men inte ens där sa dom nått... enda jag vet så är det bara lag på hjälm...
// patrik
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Det är väl så att det är upp till Uppkörnings handledaren att bedömma om du har rätt eller fel kläder?
Ta mc ställ och hjälm handskar och mc stövlar för att vara på den säkra sidan!
det är surt att bli kuggad för att man är för lat för att ta på sig riktiga kläder. det är ungefär som att göra uppkörning med bil utan att ta på sig säkerhetsbältet (kanske inte exakt samma sak då de är lag på det, men de är ju säkerhets tänk vi pratar om)
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top