Klädsel till uppkörningen

sussi

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Inte än
Det är väl så att det är upp till Uppkörnings handledaren att bedömma om du har rätt eller fel kläder?
Ta mc ställ och hjälm handskar och mc stövlar för att vara på den säkra sidan!
det är surt att bli kuggad för att man är för lat för att ta på sig riktiga kläder. det är ungefär som att göra uppkörning med bil utan att ta på sig säkerhetsbältet (kanske inte exakt samma sak då de är lag på det, men de är ju säkerhets tänk vi pratar om)

Letar och letar...
Dyr hobby för fattiga studenter. :gråta
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Någon som kan kolla på denna annons och säga om det är värt, bra pris..

http://www.blocket.se/varmland/Dainese_Yu_tva_delad_stl_44_dam_mm_45513164.htm?ca=11&w=3

Du måste vara säker på att hjälmen är helt rätt storlek för dig. Gå in i affär och prova samma hjälmmärke och samma storlek så du får ett hum. Egentligen lite samma med ryggskyddet och stället, men det är kanske enklare att uppskatta. Passar allt är det ett bra pris tycker jag. Då är det bara stövlar och handskar kvar, kan du nog hitta för 1500 bägge nypris.
 

PeterSchnee

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2011
Ort
Bromma
Hoj
CB1000ra
Jag köper endel på ebay, men om det inte passar blir det surt! Samt om man får tulla.
Förresten...lite OT...men var läser jag teorin för MC? Någon speciell bok man ska ha? Tips på skivor man kan köra?

Har redan B kort som sagt...

Har bok att sälja för en billig peng, finns i stockholm! Pm i så fall
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Vill inte vara sån som alla skall hata för att jag rekommenderar detta:

Biltemas Mc ställ (deras all-round) kan vara något och kolla på om man är fattig student! De är rätt billiga och de skyddar faktiskt (även om inte lika bra som ett dyrt skin ställ) men de skyddar säkert lika bra som många andra all väders-ställ

Biltemas Hjälm (den som går att öppna) är jag sjukt nöjd med! och den ger likvärdigt skydd som de flesta svin dyra märkes hjälmarna.

=) Detta är bara små tips på vart man kan kolla på Ok saker till vettiga priser om man har det knapert !=)
 

sussi

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Inte än
Vill inte vara sån som alla skall hata för att jag rekommenderar detta:

Biltemas Mc ställ (deras all-round) kan vara något och kolla på om man är fattig student! De är rätt billiga och de skyddar faktiskt (även om inte lika bra som ett dyrt skin ställ) men de skyddar säkert lika bra som många andra all väders-ställ

Biltemas Hjälm (den som går att öppna) är jag sjukt nöjd med! och den ger likvärdigt skydd som de flesta svin dyra märkes hjälmarna.

=) Detta är bara små tips på vart man kan kolla på Ok saker till vettiga priser om man har det knapert !=)

Det är väl bra att börja med så får man byta ut sen..:tummenupp
 

Kimring

Rrrhhaa MC
Gick med
23 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Cbr 1000RR -08. Yamaha 535 Bobber -96, Några små fiddys
Dyr hobby för fattiga studenter. :gråta

Men helt klart värt att tömma kontot för att få ta sig ut på vägarna me hojen i ett snyggt ställ:hihi
Vet inte hur många gånger man fått skrapa ihop de sista slantar bara för att få lite soppa i hojen.. Men du kommer inte va student hela livet:fakta

Lycka till me kortet å stället, så ses vi på vägarna:yoparty
 

sussi

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Inte än
Men helt klart värt att tömma kontot för att få ta sig ut på vägarna me hojen i ett snyggt ställ:hihi
Vet inte hur många gånger man fått skrapa ihop de sista slantar bara för att få lite soppa i hojen.. Men du kommer inte va student hela livet:fakta

Lycka till me kortet å stället, så ses vi på vägarna:yoparty

He he...precis så min giriga hälft tänker!!:hihi
Vet ju vilket jag vill ha.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Vill inte vara sån som alla skall hata för att jag rekommenderar detta:

Biltemas Mc ställ (deras all-round) kan vara något och kolla på om man är fattig student! De är rätt billiga och de skyddar faktiskt (även om inte lika bra som ett dyrt skin ställ) men de skyddar säkert lika bra som många andra all väders-ställ

Biltemas Hjälm (den som går att öppna) är jag sjukt nöjd med! och den ger likvärdigt skydd som de flesta svin dyra märkes hjälmarna.

=) Detta är bara små tips på vart man kan kolla på Ok saker till vettiga priser om man har det knapert !=)

Biltemas öppningsbara hjälm väger väl sådär 107Kg, knappt att man orkar marklyfta den. inget jag skulle vilja ha på skallen när man kör hoj (eller för den delen vid en crash)

Deras kolfiberhjälm däremot går säkert bra att använda om den passar huvudformen och man förstår att de snålat in på lite saker som ljudisolering/vindbrus.
 

Macko96

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2011
Ort
Linköping
Hoj
Husqvarna Te 250 -10, KTM 660 SMC -04
Gammal tråd men tänkte fråga...
Ska fixa kortet i sommar tänkte jag och har kollat på en jacka i textil, det är insydda skydd. Är detta ok eller ska man rata textil jackor? Har hört att skydden över armbågarna kan glida runt. Hur vet jag om de sitter bra?

Har själv en sådan jacka, och det funkar väldigt bra tycker jag.
Men på min uppkörning som var i slutet av sommaren så kollade han inte ens vad vi hade för något. Bara id-kort sen så vare bara att ut och köra :)
 

sussi

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Inte än
Har själv en sådan jacka, och det funkar väldigt bra tycker jag.
Men på min uppkörning som var i slutet av sommaren så kollade han inte ens vad vi hade för något. Bara id-kort sen så vare bara att ut och köra :)
Har beställt en jacka från Sweep i textil, den kanske duger för övningskörning och uppkörning. Ryggskyddet ska bara dit...http://www.smxsports.se/sweep/234-sweep-heart-breaker-dam-mc-jacka-svart-rosa.html
Var hittar jag textilbrallor till det tro?
Får kanske inse begränsningarna nu i början och satsa på bättre till sommaren när jag jobbar. :)
 

sussi

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Inte än
Förresten finns det intresse och tid kan jag tänka mig att ge ersättning för övningskörning...den jag ska köra med kanske inte har tillräckligt med tid...se som extra knäck..
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
http://www.lellesmcklader.se/index.php?cPath=934_374_591
kolla in rean
på studentekonomi tycker jag köp utrustning så billigt som möjligt, kolla alla reor på länkarna jag skrev nånstans, lägg pengarna på kortet istället. Och hoj såklart. Köp dyrare utrustning sen.

Edit: en länk till förresten. alla ställen har reor.
www.24mx.se
 
Last edited:

Aquaman

Det ska rulla på två hjul
Gick med
21 Jul 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Yamaha r6 - 03
Kommer ihåg förra året när jag var student, och varenda tankning sved i plånboken, men så värt det blev med, kändes som varenda droppe soppa var en frihet, så spara lite pengar till att köra med hojen :)!
 

Macko96

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2011
Ort
Linköping
Hoj
Husqvarna Te 250 -10, KTM 660 SMC -04
Har beställt en jacka från Sweep i textil, den kanske duger för övningskörning och uppkörning. Ryggskyddet ska bara dit...http://www.smxsports.se/sweep/234-sweep-heart-breaker-dam-mc-jacka-svart-rosa.html
Var hittar jag textilbrallor till det tro?
Får kanske inse begränsningarna nu i början och satsa på bättre till sommaren när jag jobbar. :)

Byxor: http://www.24mx.se/mc/p/mc-byxor-richa-everest/15269/mc-byxor/k367/mc-byxor-richa/s932/
Kan kanske funka?
Har själv ett par sånna och är väldigt nöjd faktiskt :)
 

sussi

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Inte än

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Biltemas öppningsbara hjälm väger väl sådär 107Kg, knappt att man orkar marklyfta den. inget jag skulle vilja ha på skallen när man kör hoj (eller för den delen vid en crash)

Deras kolfiberhjälm däremot går säkert bra att använda om den passar huvudformen och man förstår att de snålat in på lite saker som ljudisolering/vindbrus.

Jag tror nog faktiskt att deras hjälmar håller bra säkerhets standard, det har jag fått lära mig under mc utbildning samt hört från flera andra trafikskolor mm. Det är ingen direkt skillnad på relativt billiga och riktigt dyra hjälmar i dagsläget, de är väl så att de flesta hjälmar tillverkas i samma frabrik och så får de olika logotyper eller design, men säkerheten är det samma. Tester har ju visat att dessa Dyrare hjälmar presterar sämre vid krock osv. =) ! Jag tror att biltemas hjämar är fullt säkra att åka i och visst de kanske är lite tunga men om det påverkar skador vid en olycka? Njea... Det vill jag allt se fakta på.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top