Klotat rejält pga av dåliga däck.

Status
Ej öppen för fler svar.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
konsumentköplagen gäller inte företag emellan utan är ett skydd för en privat konsument mot ett företag. Konsumentköplagen är väldigt stark och går ej att avtala bort.

Finns något som heter ansvarsförsäkring som varje aktivt bolag borde ha förstånd nog att teckna.

Annars så är det bara att öppna plöskan och se glad ut.


Vilket är en oerhört naiv bild av vad KKöpL..

Jag vet mkt väl vad det står och vad den innebär. Men Klotgrens citat ovan är alltför förenklat. Den teleologiska tolkningen har förvridits hundratals ggr och nuvarande praxis är i många fall långt från den analoga texten..

Krasst räknat var det inte däcken som skadade hojen, det var asfalten. Att hojen hamnade på asfalten kan ha massa orsaker, att hojar hamnar på asfalten ganska ofta gör inte ditt ärende lättare för din del.

Hade däcken däremot spontanantänt av solljuset så hojen brunnit upp, DÅ hade det stått mer klart att KKöpL gällt gällande skadestånd för sk. annan egendom.
 

bodhisattva

Liten, ensam och rädd.
Gick med
11 Sep 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Italienskt
Haha fy fan jag kan inte annat än skratta åt detta inlägg..

Fotpinnar,handtag,bromshandtag,kopplingshandtag,fotbroms,växelpinnen,alla kåpor,svingen o.s.v strök med alltså ganska omfattande för att få skick på fanskapet igen.

Kan tänka mig att bara orginalkåporna kommer gå lös på 20-25 papp och då är det ändå resten kvar att åtgärda :(

Hojen var alltså i nyskick innan den vurpades 2 ggr idag inom loppet av 20 minuter och med hela 200 m körda totalt på 2 piloter:(

Upp med hakan, det är en baggis! För att få den bankörbar igen.

(Kinakopior på allt, utom sving)
Fotpinnar: eBay max 150:- /st
Broms/kopplingshandtag: eBay 200:- för ett sett, tips; vikbara går inte av
Fotbroms: bara prydnad, använder man aldrig som amatör på bana - stryk
Handtag/clipons: eBay 450:- för ett sett (har sånna, tro mig)
Växelförare: 2-300:- eBay igen
Alla kåpor: GAFFATEJP eller om du vill lyxa till det glasfiber och plast.
Svingen: 1000:- på eBay om den nu verkligen behöver bytas.

Wholla!
1300:- utan sving, 2300:- med sving. Det kan du inte säga nej till.

Sen kan jag rekommendera sånna här om du ska göra fler utflykter vid sidan av banan. Jag har sånna också, kurvorna och jag vill inte alltid åt samma håll :lol
 

mojja83

Guest
mojja, vad fiffe säger är att Du, utan hänsyn till good-will, förmodligen bara har rätt till ett par nya svålar plus eventuellt skadestånd om det skulle visa sig att det verkligen var fel på gummit. Bevisbördan ligger på Dig. Skadestånd på grund av felet i däcken skulle kunna vara en lite knivigare fråga just på grund av att det såldes vid en bandag (där krascher inte är ovanliga) och att beloppet i vart fall skulle kunna bli föremål för jämkning - se http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Fel-pa-varan/ som Hr Klotgren så förtjänstfullt redan länkat till.

Mer om skadestånd och storlek hittar Du här.

Juridiken är sällan enkel och att dra ett fall i ARN kan ta tid. Jag tror mycket gott kan komma av att Du i lugn och ro låter säljaren kontakta FB och generalagent och återkomma med ett förslag till ersättning.

Den andra vurpan är onekligen ett pikant inslag i Din sorgliga historia och skänker nytt innehåll till den vittberömda och välanvända frasen "...det måste ha varit däckens fel!":krama

Lycka till!


Hej!!

Läs gärna klotgrens inlägg i denna tråd då den bygger på fakta och inte antaganden,

Inget illa menat men konsumentköplagen mellan en näringsidkare och privat person är väldigt stark.
Jag ser inte hur denna näringidkare ska klara sig ifrån att ersätta dom skador som uppkommit. Och han har inte heller försökt slingra sig eller på något vis försökt undkomma sitt ansvar.
All heder åt han än så länge.

Men om man blir tvungen att dra ärendet till sin spets så har jag ett papper underskrivet av denna herre där han godtar att däcket ej hållit den standard som det ska och att han ska ersätta mig för dom skador som uppkommit pga undermåliga däck.
 

mojja83

Guest
Vilket är en oerhört naiv bild av vad KKöpL..

Jag vet mkt väl vad det står och vad den innebär. Men Klotgrens citat ovan är alltför förenklat. Den teleologiska tolkningen har förvridits hundratals ggr och nuvarande praxis är i många fall långt från den analoga texten..

Krasst räknat var det inte däcken som skadade hojen, det var asfalten. Att hojen hamnade på asfalten kan ha massa orsaker, att hojar hamnar på asfalten ganska ofta gör inte ditt ärende lättare för din del.

Hade däcken däremot spontanantänt av solljuset så hojen brunnit upp, DÅ hade det stått mer klart att KKöpL gällt gällande skadestånd för sk. annan egendom.


Kan det bli mer tydligt än när en rutinerad förare inte klarar av att ta hojen runt första böj utan att klota den trots vetskapen om att föraren innan honom inte klarade att ta den runt första böj i 15 km/h?

Kört där tre heldagar denna säsong i precis samma kurva på mina "gamla" däck utan några som helst problem i 4 ggr så hög hastighet och inte klotat.

Helt plötsligt klarar man inte av att köra i samma böj i 15 km/h utan att tappa kontrollen helt och hållet över hela cykeln utan en chans att rädda den,

Rent krasst räknat så är den enda skillnaden mellan hela dagen idag och dom 2 andra dagarna nya däck som efter åf rekomendationer endast behövde köras in lugnt ett par varv.

15 km/h är lugnt eller har jag fel här?
Jag gör ett par små repor på hojen och blir pisst off.

Hans son och oxå anställd antar jag då han hjälper till med däckbyten,skruva o.s.v klotar min hoj o första böj och säger rakt ut att dessa däck är det fel på.

Allt detta har jag på papper med nasarens underskrift på, Så nej jag räknar inte med godwill jag räknar med att åf tar sitt ansvar.
 

mojja83

Guest
Upp med hakan, det är en baggis! För att få den bankörbar igen.

(Kinakopior på allt, utom sving)
Fotpinnar: eBay max 150:- /st
Broms/kopplingshandtag: eBay 200:- för ett sett, tips; vikbara går inte av
Fotbroms: bara prydnad, använder man aldrig som amatör på bana - stryk
Handtag/clipons: eBay 450:- för ett sett (har sånna, tro mig)
Växelförare: 2-300:- eBay igen
Alla kåpor: GAFFATEJP eller om du vill lyxa till det glasfiber och plast.
Svingen: 1000:- på eBay om den nu verkligen behöver bytas.

Wholla!
1300:- utan sving, 2300:- med sving. Det kan du inte säga nej till.

Sen kan jag rekommendera sånna här om du ska göra fler utflykter vid sidan av banan. Jag har sånna också, kurvorna och jag vill inte alltid åt samma håll :lol

Haha ja men visst har du rätt i det:)

Men blir hojen återställd till orginal skick då och fortfarande värd 70 loppor på gatan?

I get your point och det är ett väldigt vettigt sätt att reparera hojen på men då skulle jag nog vilja få några sköna gustav vasa insatta på mitt konto som raderar ut skillnaden i värdet på hojen.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Mojja, inget illa menat från mig heller men Du kanske gillar Klotgrens inlägg just för att det är vad Du vill höra just nu?

Som Agile, fiffe och nu jag säger - inte ens KKöpL är vattentät, därutöver är bevisbörda, jämkning av skadestånd och nivå på ersättning, trots att ÅF hederligt intygat händelsen och att däcken förefaller behäftade med fel, föremål för prövning om Du driver saken vidare.

Enligt vad Du själv skriver så har ju ÅF hitintills upprätt oklanderligt. Jag måste bara få fråga varför Du, trots detta och att Du måste ha förstått att många skulle identifiera denne, går ut med sådan frenesi i Din första post. Vad mer skulle han ha gjort? Överlämnat en helt ny Desmosedici som plåster på såren?

Mitt svar på Din fråga i posten måste då bli: "-Jag hade förväntat mig precis det ÅF gjorde och inväntat dennes förslag till reglering. Varken mer eller mindre. Och utan att vara så detaljerad i mitt inlägg, kanske bara varna för en möjlig felsändning av de aktuella däcken."

Mina 2p - G'natt:)

...Läs gärna klotgrens inlägg i denna tråd då den bygger på fakta och inte antaganden,

Inget illa menat men konsumentköplagen mellan en näringsidkare och privat person är väldigt stark.
Jag ser inte hur denna näringidkare ska klara sig ifrån att ersätta dom skador som uppkommit. Och han har inte heller försökt slingra sig eller på något vis försökt undkomma sitt ansvar.
All heder åt han än så länge.

Men om man blir tvungen att dra ärendet till sin spets så har jag ett papper underskrivet av denna herre där han godtar att däcket ej hållit den standard som det ska och att han ska ersätta mig för dom skador som uppkommit pga undermåliga däck.
 
Last edited:

bodhisattva

Liten, ensam och rädd.
Gick med
11 Sep 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Italienskt
Haha ja men visst har du rätt i det:)

Men blir hojen återställd till orginal skick då och fortfarande värd 70 loppor på gatan?

I get your point och det är ett väldigt vettigt sätt att reparera hojen på men då skulle jag nog vilja få några sköna gustav vasa insatta på mitt konto som raderar ut skillnaden i värdet på hojen.

Nej nej, det var inte så jag menade.
Det var ett förslag till att få hojen brukbar för bandagar igen under tiden du väntar på den riktiga utredningen och ersättningen.
Eller ska vi kalla det; "Pengaregnet som kanske aldrig kommer..."
 
Last edited:

klippans

Problemfixare
Gick med
22 Feb 2005
Ort
stockholm
Hoj
Honda 125 Räser
Som sagt: Du värmde upp däcken i 100 meter, sedan gick du omkull i första kurvan! nerlägg i 15 km/h???.
Sedan lånade du ut hojen till en annan som skrotade hojen! Däcken endast uppvärmda 200 meter på en raksträcka totalt!
Den som lånade/provkörde hojen bör ju stå för dom skador som han orsakat!

resten kan du glömma!
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Denna nasare har krängt däck och mc delar 20 år tillbaka i tiden och hållit på betydligt längre än så.

Han tvättade däcken och borde ha vetat om dom behövde slipas med sandpapper.
Hans grabb är väl så gott som född med en sportcykel mellan benen och har väl kört in ett par tusen däck hitintills?

Är absolut ingen expert, bara citerar min körskola typ :) Låter mysko minst sagt, men jag tror du dessvärre kommer ha svårt att få pengar för det från antingen dem eller pirelli.
 

mojja83

Guest
Mojja, inget illa menat från mig heller men Du kanske gillar Klotgrens inlägg just för att det är vad Du vill höra just nu?

Som Agile, fiffe och nu jag säger - inte ens KKöpL är vattentät, därutöver är bevisbörda, jämkning av skadestånd och nivå på ersättning, trots att ÅF hederligt intygat händelsen och att däcken förefaller behäftade med fel, föremål för prövning om Du driver saken vidare.

Enligt vad Du själv skriver så har ju ÅF hitintills upprätt oklanderligt. Jag måste bara få fråga varför Du, trots detta och att Du måste ha förstått att många skulle identifiera denne, går ut med sådan frenesi i Din första post. Vad mer skulle han ha gjort? Överlämnat en helt ny Desmosedici som plåster på såren?

Mitt svar på Din fråga i posten måste då bli: "-Jag hade förväntat mig precis det ÅF gjorde och inväntat dennes förslag till reglering. Varken mer eller mindre. Och utan att vara så detaljerad i mitt inlägg, kanske bara varna för en möjlig felsändning av de aktuella däcken."

Mina 2p - G'natt:)


All heder åt ÅF har inte sagt något illa om dem och har inget illa att säga.
Jag vet nästan att detta kommer lösa sig på bästa tänkbara vis och att jag kommer gå ur detta som en vinnare.

Allt jag läst och hört om denna ÅF är bara gott han har efter att grabben hans vurpat betett sig precis som man kan förvänta sig av ett seriöst bolag och lovat dyrt och heligt att detta ska lösa sig och även skrivit på händelseförloppet och ett kontrakt om att han åtar sig att återställa hojen.
Grabben hans var verkligen ledsen över det inträffade och intygade ärligt om vad han upplevde hände vid klotningen.

Men jag hoppas att alla förstått att jag inte startat denna tråd för att smutskasta någon eller tala illa om ÅF som hitintills skött sig exemplariskt och sjysst utan för att jag själv inte mår så bra över detta som hänt och att jag har en del kapital upplåst i cykeln och det värsta av allt har en hel säsong som kommer försvinna för mig antagligen :(

Ärligt talat känns det bara piss just nu och inte roligt alls på någe vis.

Ok om jag hade snålat på matrialet till cykeln eller gjort ett förarmisstag och klotat cykeln eller blivit torpedad av någon så är det saker man får svälja.

Men att på detta vis krascha cykeln hade jag aldrig i min vildaste fantasi kunnat föreställa mig skulle kunna ske.
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
En sak, vad säger ditt försäkringsbolag? Jävligt dumt att köra bana utan försäkring ändå... De kanske täcker hela historien och så tar ÅF 50% av självrisk eller något i den stilen..
 

mojja83

Guest
Som sagt: Du värmde upp däcken i 100 meter, sedan gick du omkull i första kurvan! nerlägg i 15 km/h???.
Sedan lånade du ut hojen till en annan som skrotade hojen! Däcken endast uppvärmda 200 meter på en raksträcka totalt!
Den som lånade/provkörde hojen bör ju stå för dom skador som han orsakat!

resten kan du glömma!

Läser du text som fan läser bibeln?

Jag gick omkull i 15 km/h och ville reklamer däcken och få följdskadorna ersatta = två repade kåpor och en avslagen krachpuck.
Åf skickar ut sin son för att köra in däcken och kontrollera saningshalten i min historia den samma totalskrotar min cykel i första kurvan och även han säger att det är fel på däcken som åf sålt mig,

Vart i ser du problemet med att få skadorna denna undermåliga produkt orsakat ersatta?
 

mojja83

Guest
En sak, vad säger ditt försäkringsbolag? Jävligt dumt att köra bana utan försäkring ändå... De kanske täcker hela historien och så tar ÅF 50% av självrisk eller något i den stilen..

Finns inte en försäkring som täcker banåka idag med sporthoj.

Har hel/hel hos ett bolag men det hjälper inte när det är banåkning.
 

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Diablio supercorsa SP är ett mycket bra premiumdäck för bana, men funkar även på landsväg. Det har inte så mycket mönster, utan är mer av ett bankörningsdäcks typ slicks. Tror inte att det funkar så bra på regnvåt bana.

Men däcket måste köras in. Att köpa nya & genast bege sig ut på en bana, är att ta en onödig riskt. Sen kan det iof. ha varit något spill i den kurvan som olja eller något annat, som gjorde den glas hal.

"Inkörning av nya däck Precis som med en helt ny motorcykel eller bil så bör alla nya däck köras in lugnt och sansat. För däck är detta extra viktigt då det finns betydligt bättre grepp i uppvärmda däck än kalla. Nya däck har också en väldigt jämn yta som kan göra dem lite extra hala, speciellt vid kurvtagning men även internt för att fästa sig ordentligt vid fälgen. Som regel bör du alltid se till att köra med uppvärmda mc däck."
 

mojja83

Guest
Är absolut ingen expert, bara citerar min körskola typ :) Låter mysko minst sagt, men jag tror du dessvärre kommer ha svårt att få pengar för det från antingen dem eller pirelli.


Varför tror du jag skulle ha svårt att få ersättning för skadorna dom gjort på min cykel?

När jag la ner hojen repade jag 2 kåpor + att jag slog av en krasch puck,
När detta registrerade ab klotade hojen blev den obrukbar och varenda kåpa tog stryk då den voltade ett par varv.
 

mojja83

Guest
Diablio supercorsa SP är ett mycket bra premiumdäck för bana, men funkar även på landsväg. Det har inte så mycket mönster, utan är mer av ett bankörningsdäcks typ slicks. Tror inte att det funkar så bra på regnvåt bana.

Men däcket måste köras in. Att köpa nya & genast bege sig ut på en bana, är att ta en onödig riskt. Sen kan det iof. ha varit något spill i den kurvan som olja eller något annat, som gjorde den glas hal.

"Inkörning av nya däck Precis som med en helt ny motorcykel eller bil så bör alla nya däck köras in lugnt och sansat. För däck är detta extra viktigt då det finns betydligt bättre grepp i uppvärmda däck än kalla. Nya däck har också en väldigt jämn yta som kan göra dem lite extra hala, speciellt vid kurvtagning men även internt för att fästa sig ordentligt vid fälgen. Som regel bör du alltid se till att köra med uppvärmda mc däck."


Var vänlig läs hela tråden och mina inlägg orkar inte upprepa mig en gång till,

Banan var torr,Ingen olja låg fanns att hitta efter kontroll. Väldig stor försiktighet togs vid inkörning av däcken 15 KM/H vurpade jag i.

Grabben till ÅF klota i 50 km/H grabben är en erkänt duktig pilot.

P.s pga alla elaka smålänningar upprepade jag mig återigen för din skull D.s
 
Last edited:

mojja83

Guest
Vad tvättade du däcken med då?

Jag tvättade inte ÅF tvättade av dom med något medel, Kommer inte ihåg vad det var han sa att det hette,
Har själv funderat i dom banor du tänker och ja det kan vara en tänkbar orsak,
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Hoppas det löser sig för dig. Säljaren är ju reko så det borde väl gå att styra upp?

Den här tråden gör nog inte mycket gott mer än att du "måste bevisa" för en massa folk på forumet att det faktiskt var fel på däcken, vilket redan konstaterats av alla berörda parter.

Var själv på körningen men det var så mycket krascher så jag har ingen aning om vilken som var din.

Finns det någon konflikt eller skriver du bara av dig i frustration?
 
Last edited:

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Lyssna inte på alla dessa allvetare på detta forum som berättar om inkörning, sandpapper osv osv. Det finns inget däck som orsakar en olycka i 15km/h vid vanlig sväng då förutsatt att däcket inte är felande. Om du tappar grepp i 15km/h så är det fel på däcket alternativt skit på väg banbanan vilket du tydligt skrivit mer än en gång i tråden att det inte var då andra passerade utan problem. Då återstår alltså fel på däcken vilket är rätt uppenbart för mig. Precis som du skriver så är det så att om din bil går sönder efter 20mil så ringer man inte till tillverkaren utan till den du köpt den av....rätt enkelt....

De som fortfarande tror att man måste köra in sina däck kilometervis i 10km/h alternativt sandpappra dem för att inte gå omkull i 15km/h alt 50km/h får kamma sig. Har kört in väldigt många däck och har alltid kört in dem i normalt tempo. Du skall kunna köra in dem i normalt tempo hur skulle det annars se ut på vägarna? folk skulle kana av överallt så fort nya däck sitter på.

Tror det löser sig för dig men räkna med att det kommer att ta tid. Bara att ligga på!
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top