Koenigsegg Group drar sig ur SAAB affär

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Det är du som tolkar in annat än vad jag säger. Grundkonstruktionen? Menar du att jag skulle förkasta mittmotorer? (med tanke på att du drog fram Porschen nyss?) Klart att grundkonstruktionen med mittmotor inte är dödfödd! Var har jag sagt det?
Porsche 911 har (så vitt jag vet) svansmotor...alltså motorn bakom bakaxeln:fakta.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Porsche blev stämda i USA efter en dödsolycka med en Carrera GT som slutade i en förlikning där tillverkaren betalade ut 4.5 miljoner dollar. Att köra den typen av bilar på gränsen kräver en hel del av sina förare. Tror inte att Porsche kommer att släppa ut en bil på amerikanska marknaden utan antisladd och antispinn i framtiden med tanke risken för att bli stämda för enorma summor av ägare och anhöriga till dem som inte har rätt kunskaper att hantera dem.

En mittmotorbil som t ex Carrera GT, Boxster, Ferrari 360 etc är mycket svåra att hantera på gränsen. De är rent ut sagt giftiga. På ett par ögonblick kan bilen växla mellan under och överstyrning. Man måste vara väldigt snabb i reaktionerna och lära sig hur de beter sig för att ha en chans. När man väl lär sig beteendet går de att köra fruktansvärt snabbt med, men det kräver väldigt mycket av föraren.

Porsche 911 med motorn bak anses av många vara svårhanterlig. Möjligt att de var det en gång i tiden. Jag har aldrig kört någon 911 från 80- talet och äldre. Däremot har jag kört många av de nyare versionerna på så väl vinter som sommarunderlag. I mitt tycke väldigt lätta att hantera på gränsen. Släpper man upp gasen i en kurva kommer det att släppa bak. Genom att dosera gasen rätt kan man utnyttja detta beteende till sin fördel. På vinterväg kan man t ex släppa upp gasen och få ut häcken och därefter gasa och motstyra bilen genom kurvan. Hur underhållande som helst. Med för mycket gaspådrag understyr Porschen i en kurva. Det gäller alltså att hålla lagom mycket gaspådrag. Under normala förhållanden är det som att köra vilken bil som helst.

På många sätt och vis är en Porsche 911 lika förutsägbar i sitt beteende precis som en framhjulsdriven bil med motorn fram. Det är inte svårt att förstå varför de blivit så populära genom åren.

Nu handlade inte tråden om bilars körbeteende eller hur bra olika tillverkare lyckats med att få ett användbart register i motorn som ägarna kan eller inte kan utnyttja.

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Jag känner inte dig men du verkar inte veta mycket om CvK. Han ville bygga världens snabbaste sportbil och lyckades! Det finns "bättre" sätt att tjäna pengar om det är det viktiga.

Han har inte byggt ett skit. Inte framtagit ett skit, inte mappat ett skit!

Fakta.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället

Fakta.

Källa på det?
Jag har boken "Entreprenörskap i världsklass" av Ingeman Arbnor (ISBN: 91-47-08609-2) som motsäger det.

Din okunskap och oförmåga att förstå vilken enorm tid, energi, pengar och jävlar anamma som ligger bakom företaget och dess projekt är både pinsamt och frustrerande.

Som ett simpelt exempel så kan jag påpeka att dörrarna är något Christian personligen skapat - en lösning som dom dessutom inte tagit patent på, men andra biltillverkare ändå inte kopierar för att deras strukturer innehåller för många människor med olika visioner, lösningar och arbetsområden.

(t.ex. om en ingenjör skulle visa lösningen hos Audi skulle troligen någon på designavdelningen klaga, och vice versa skulle en ingenjör säga att "det är för dyrt" eller "den lösningen ser snygg ut, men funkar inte").

Christian von Koenigsegg har nog kämpat och gjort mer för Sverige än majoriteten av befolkningen, inklusive oss SH.com-medlemmar :tungan ;)

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning

Fakta.

Oj, är du allvarlig eller hade du bara otur och gjorde en tankevurpa och blandade ihop honom med någon politiker?
Nu är jag själv inte heller så imponerad av honom som person men han har ju visat att han duktig på det han gör och att han lyckas genomföra sina planer ganska så väl.
Så du får nog komma med en källa som werzion sade om man ska tro på det, med såna hårda ord...

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning