För att vara en "naiv kit-car byggare" så tycker jag att han har klarat sig väldigt bra.
Han har byggt en av världens snabbaste bilar ifrån stort sätt ingenting.
Exakt, om sossarna hade varit vid makten nu så borde ju SAAB har varit statligt ägt..
Eller så kan man ju ta Månas senaste förslag till recept för att rädda SAAB, att införa skrotningspremier som tyskland gjort.
Antingen så försöker hon med desperat röstfiske eller så är hon så inkompetent så hon tror att nått sådant skulle lyckas för att rädda SAAB.
Tror knappast att folk skulle flockas hos SAAB återförsäljarna bara för att de hade fått några tusenlappar i skrotningspremie.
i början av sjuttiotalet behövde staten likrikta polisens vagnpark.
Satte upp en kravspecefikation.
En stor del av Volvos framgång tror jag baserades på det projektet.
Jag har länge undrat varför det inte beställts en "police special" för att hålla utveckling och produktion igång.
Det går inte åt så många polisbilar i Sverige.
Men världsmarknaden borde vara stor.
Kanhända behövs det två storlekar?
Det behöver inte heller stanna där.
en specialisering på bruksbilar, såsom ambulanser och likbilar bör det finnas marknad för.
Mest irriterande tycker jag dock det är att komuner, försvarsmakten och staten köper in bilar tillverkade utan för landsgränserna.
Det är skattepengar som skänks bort.
Så fungerar konkurenslagstiftningen.
Företag räddas inte av bidrag.