Koenigsegg Group drar sig ur SAAB affär

friction

Professor
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uddevalla
Hoj
Kawasaki Z400F -83
ska bli spännande att gå till jobbet i morrn å (förhoppningsvis) få reda på vad som gick snett... och om det verkligen har gått snett..
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Att alltihop skulle vara ett PR-trick från Koenigsegg från början är jag rätt tveksam till. Det är lite som att säga att Ducati skulle få en PR-vinst av att utge sig för att köpa Ural, och dessutom misslyckas med det...

Nej, det här är en naiv kit-carbyggare med hybris som försökte köpa en riktig biltillverkare med pengar som han inte hade.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det har bland utvecklingsingenjörerna på SAAB ofta funnits gott om banbrytande idéer kring tex motor- och framdrivningsteknologi. Idéer av vilka många nu delvis implementerats i konkurrentbilar som tex storsäljaren Toyota Prius mfl.

Men vad jag förstår har ett fegt chefsskikt hos Saab skaffat patent på sanningen. Genom att tala om att "det där går inte att sälja", "det där kommer inte kunderna att gilla" osv så har man hållt tillbaks många chanser.

Jag tror det i mångt och mycket är ett ledarskapsproblem som gjort att Saab tappat pionjäranda och profil utåt. I huset verkar det ju finnas många friska ideer. Iaf vad jag hör från motor- och drivlineutvecklare i min bekantskapskrets.
 
Last edited:

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Kanske dags för Saab att börja tänka om hur man ska bygga bilarna? Kanske satsa lite på lågprisbilar som inte kostar 250.000 kr och uppåt? Småbil?
Ja, om man garanterat vill kasta SAAB i avgrunden är det ett bra recept.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Men det är ju klart att det är Mauds fel. ( :rolleyes: överflödig?)

Seså Måna, Wannja, Lohly, Rosen från Öst, GP och jenget, öppna LO-kassan nu om arr-betarnas situation är så viktig och solidariteten är så stor.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nej, det här är en naiv kit-carbyggare med hybris som försökte köpa en riktig biltillverkare med pengar som han inte hade.
Ja, Christian har ju inte haft nån framgång alls med sina bilar :rolleyes:

Det har bland utvecklingsingenjörerna på SAAB ofta funnits gott om banbrytande idéer kring tex motor- och framdrivningsteknologi. Idéer av vilka många nu delvis implementerats i konkurrentbilar som tex storsäljaren Toyota Prius mfl.
Gjorde dom inte en motor med variabelt komp tex för några år sen? :va Saab alltså.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Känns det bättre nu?

När dom misslyckades? Nej, jag är inte lagd åt det skadeglada hållet bara för att jag uttrycker mina åsikter lite drastiskt.

Men Saab-folkets skull så får vi väl hoppas på att det dyker upp en riktig köpare nu. Och jag tror deras tillvaro blir betydligt tryggare men en kinesisk ägare vilket nog är det mest troliga nu.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, Christian har ju inte haft nån framgång alls med sina bilar :rolleyes:


Gjorde dom inte en motor med variabelt komp tex för några år sen? :va Saab alltså.


Nej, precis! Christian har ju inte haft någon framgång med sina bilar ännu. Framgång stavas i det här fallet vinst. Och nu menar jag inte vinst i lönekuväret pga pengar från lurade riskkapitalister. Det kommer dröja 20 år innan aktieägarna i Koenigsegg eventuellt kan ha gjort en bra affär efter de otaliga nyemissioner som varit.

Ja, Saab har haft en sådan motor på gång men den kom aldrig i produktion. Senaste anledningen jag hörde var att leden mellan cylinderrad och veven. Eftersom den är i princip statiskt belastad får den ingen smörjning och blir glapp med missljud som följd.
 

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
PR-trick?, 100 milijoner har Koenigsegg Group spenderat ungefär på att genomföra affären, tror nog att deras avsikt var att förvärva Saab för annars finns det nog bättre marknadsföringskanaler en att misslyckas med ett köp.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nej, precis! Christian har ju inte haft någon framgång med sina bilar ännu. Framgång stavas i det här fallet vinst. Och nu menar jag inte vinst i lönekuväret pga pengar från lurade riskkapitalister. Det kommer dröja 20 år innan aktieägarna i Koenigsegg eventuellt kan ha gjort en bra affär efter de otaliga nyemissioner som varit.

Ja, Saab har haft en sådan motor på gång men den kom aldrig i produktion. Senaste anledningen jag hörde var att leden mellan cylinderrad och veven. Eftersom den är i princip statiskt belastad får den ingen smörjning och blir glapp med missljud som följd.
Nja.
Enligt Per Gillbrand, så var den bara månader från produktionsklar.
Tillverkningskostnaderna skulle dock inte täckas av försäljningsintäkterna.
Möjligen skulle det fungera nu när folk i allmänhet accepterar liten slagvolym bara motorn går bra.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja, Christian har ju inte haft nån framgång alls med sina bilar :rolleyes:


Gjorde dom inte en motor med variabelt komp tex för några år sen? :va Saab alltså.

Jo de hade en sådan experimentmotor, tror att Gillbrand himself var med i detta. Han som även ledde Saabs utveckling av APC. För att inte tala om turbomotorerna.

De hade även för många år sedan en genial idé för att snabbt få upp värmen i motorn och därmed få ned kallstartsemissioner/-förbrukning, mha en saltfylld termosliknande behållare som höll värmen i dagar. Byggdes också i demonstrationsbilar. Borde legat helt rätt i tiden mtp katalysatorns intåg.
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det var väl skönt, om det ska läggas ner så kan det lika bra göras på direkten.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nja.
Enligt Per Gillbrand, så var den bara månader från produktionsklar.
Tillverkningskostnaderna skulle dock inte täckas av försäljningsintäkterna.
Möjligen skulle det fungera nu när folk i allmänhet accepterar liten slagvolym bara motorn går bra.

Ja jag har också hört att tekniken bedömdes fullt fungerande och produktionsmässig.
Här är en nu 9 år gamla artikel i NT
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article11731.ece
 
Last edited:

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Håller tummarna för Saab. Är jävligt stolt över att Sverige som är ett så litet land har lyckats få fram två stora biltillverkare. Har vi verkligen råd att bli av med så många arbetstillfällen?!
Sverige känns tyvärr som en sjunkande båt med all arbetslöshet och bidragstagare. Tur att man inte bor där längre...
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top