Kommer KTM överleva?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag har besökt MV’s anläggning a.k.a. ”sjöflyghangaren” i Varese. Där finns ingen som helst kapacitet för att bygga tiotusen hojar till varje år. Den som påstår något sådant har inte varit där, eller sprider lögner.
Men, de skulle väl byggas i Österrike?

Och nu har de ångrat sig...
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag har besökt MV’s anläggning a.k.a. ”sjöflyghangaren” i Varese. Där finns ingen som helst kapacitet för att bygga tiotusen hojar till varje år. Den som påstår något sådant har inte varit där, eller sprider lögner.
Kollade den på Google precis. Man får inte direkt känslan av ett framgångsrikt företag när man ser den lappade asfalten, den flagnande färgen på fasaderna i och de rostiga containrarna som står utanför.

1734887100599.jpeg
 

lexcom

Medlem
Gick med
29 Apr 2020
Ort
Nyköping
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory Ultra Dark
Gissar väl att poängen är att notisen tillhör avdelningen "meningslös information"....eftersom dom aldrig har sålts med ett fungerande garantisystem.

Vad kan hojarna ha för bokfört värde 7-8k€ i snitt? Hojarna i lager kommer såklart inte att säljas direkt till privatpersoner. Garantier garanterat lösbart i ett senare skede när försäljning sker mot slutkund.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Vad kan hojarna ha för bokfört värde 7-8k€ i snitt? Hojarna i lager kommer såklart inte att säljas direkt till privatpersoner. Garantier garanterat lösbart i ett senare skede när försäljning sker mot slutkund.
Jag har ingen aning om värdet i pengar, jag är en ekonomisk katastrof i det avseendet.
Men intressant om dom lyckas med att lösa en fungerande garantiorganisation just nu, när den aldrig någonsin har fungerat tidigare.
Då är jag beredd att lyfta på hatten!
 

lexcom

Medlem
Gick med
29 Apr 2020
Ort
Nyköping
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory Ultra Dark
Jag har ingen aning om värdet i pengar, jag är en ekonomisk katastrof i det avseendet.
Men intressant om dom lyckas med att lösa en fungerande garantiorganisation just nu, när den aldrig någonsin har fungerat tidigare.
Då är jag beredd att lyfta på hatten!
Det där är ju en snårig härva. Men vi har en konsumentköplag i Sverige. Så köper du en vara i Sverige, garanti eller ej så anses bevisbördan på fel som uppkommer inom två år ligga hos leverantören de först två åren då de generellt anses som ursprungliga.

Dit jag vill komma är att ”garanti” från företag är frivillig men lagar kommer man inte undan lika lätt. Gissar att det finns motsvarande lagar även i eu länder vilket per definition ger slutkunden ett ganska omfattande skydd med reservation för att man kan behöva krångla en del för sin sak. Lägg därtill försäkringsskydd där helförsäkringen är ganska omfattande utanför ”garantitiden”.

265 000 hojar i lager är således en guldgruva med än något annat.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vad kan hojarna ha för bokfört värde 7-8k€ i snitt? Hojarna i lager kommer såklart inte att säljas direkt till privatpersoner. Garantier garanterat lösbart i ett senare skede när försäljning sker mot slutkund.

Borde vara betydligt lägre än så. De billigaste modellerna kostar ju inte ens så i butiken.

Och marginalkostnaden för varje ytterligare producerad enhet oavsett modell är väl egentligen ganska låg. Kostnaderna för en fordonsproducent ligger väl huvudsakligen på annat än produktion.

Forskning och utveckling är antagligen den i särklass dyraste posten och den förändras inte om fabriken producerar 100000st eller 100001st hojar.

Det här är hur egentillverkade varor ska bokföras, förvisso i Sverige men det borde vara ganska lika.

Egentillverkade varor​

För egentillverkade varor är anskaffningsvärdet inköpspriset för råmaterial och halvfabrikat. Om det finns andra externa utgifter för varorna än de som framgår av fakturorna för material, ska en enskild näringsidkare räkna med de i anskaffningsvärdet om de sammanlagt uppgår till mer än 5 000 kr per leverans (BFNAR 2006:1 punkt 6.50).

Om jag ska skjuta från höften så skulle jag gissa att bokfört värde på varulagret kan handla om 100 kr/kilot. Alltså 10000-20000 kr per hoj.
Säg 20000 * 265000 = 5 miljarder.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Borde vara betydligt lägre än så. De billigaste modellerna kostar ju inte ens så i butiken.

Och marginalkostnaden för varje ytterligare producerad enhet oavsett modell är väl egentligen ganska låg. Kostnaderna för en fordonsproducent ligger väl huvudsakligen på annat än produktion.

Forskning och utveckling är antagligen den i särklass dyraste posten och den förändras inte om fabriken producerar 100000st eller 100001st hojar.

Det här är hur egentillverkade varor ska bokföras, förvisso i Sverige men det borde vara ganska lika.


Om jag ska skjuta från höften så skulle jag gissa att bokfört värde på varulagret kan handla om 100 kr/kilot. Alltså 10000-20000 kr per hoj.
Säg 20000 * 265000 = 5 miljarder.

Resultatrapporten visar jättefina siffror, balanrapporten urstark och ingen tittar på hur banken mår. Inte ovanligt i Sverige heller.
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Jag har besökt MV’s anläggning a.k.a. ”sjöflyghangaren” i Varese. Där finns ingen som helst kapacitet för att bygga tiotusen hojar till varje år. Den som påstår något sådant har inte varit där, eller sprider lögner.
Har också varit där, och instämmer. Det finns inte den kapaciteten,
 

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
265 000 hojar i lager är således en guldgruva med än något annat.


För en konkursförvaltare kan en massa fjolårscyklar kanske se ut som en tillgång.

För någon som skall starta om företaget och vända det på rätt köl är dom en kvarnstensblack om halsfoten.

Alltså bara det faktum att dom finns är en skräck för den som skall ta över, oavsett om hojarna följer med i köpet eller säljs i stora och små poster av förvaltaren.
Faktiskt något som avskräcker från köp av företaget i sig.

För den som med framgång vill starta om företaget är följande den rätta vägen att gå med dödköttet från ifjol. Och förfjol.
And worse, om man får tro somliga rapporter.

 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
För en konkursförvaltare kan en massa fjolårscyklar kanske se ut som en tillgång.

För någon som skall starta om företaget och vända det på rätt köl är dom en kvarnstensblack om halsfoten.

Alltså bara det faktum att dom finns är en skräck för den som skall ta över, oavsett om hojarna följer med i köpet eller säljs i stora och små poster av förvaltaren.
Faktiskt något som avskräcker från köp av företaget i sig.

För den som med framgång vill starta om företaget är följande den rätta vägen att gå med dödköttet från ifjol. Och förfjol.
And worse, om man får tro somliga rapporter.

Det kan inte vara så kul för dom att försöka få kunder till att köpa en av årets modell cross/enduro för tex 135000 när det är ett överflöd av -24 för strax över 100000 (som säkert går att pruta mer på)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det kan inte vara så kul för dom att försöka få kunder till att köpa en av årets modell cross/enduro för tex 135000 när det är ett överflöd av -24 för strax över 100000 (som säkert går att pruta mer på)
Marknaden är i stort sett död tills lagret är borta…

Vem betalar 100.000 när det är 265.000 hojar som måste bort? 10.000 möjligen.

De kostar pengar i förvaring osv varje sekund.
Och det går ju inte att sälja ”hela lagret”, det kanske hade funkat om det var 265 hojar.

Kanske enklast att hyra en fraktbåt och sedan dumpa dem i havet där det är riktigt djupt?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Största problemet jag ser med lagret är att varje såld fjolårshoj innebär en kund som inte kommer köpa en 2025a.

I många fall kanske de ändå inte skulle ha köpt en 25a men faktum kvartstår att dom konkurerar med sig själva nu.

Sen bidrar förstås varje såld hoj ur lagret till ett positivt kassaflöde.

Men när det kommer till sista raden kanske det skulle varit bättre att skrota de gamla hojarna som måste säljas med rabatt för att istället sälja 25or till fullpris.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Största problemet jag ser med lagret är att varje såld fjolårshoj innebär en kund som inte kommer köpa en 2025a.

I många fall kanske de ändå inte skulle ha köpt en 25a men faktum kvartstår att dom konkurerar med sig själva nu.
Ja, med 265.000 hojar i lagret är det som kund bara att vänta… jag bjuder 10 lax, hämtar innan maj. Efter det, inte intressant.
 

Embargo

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Flertal gamla häckar
Det är klassisk marknadsekonomi. Massiv övertillgång driver ner styckpriser så att det faktiskt blir lönsamt att skrota av stora delar av lagret.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jämför med om det hade varit ett bageri, dom kan sälja gårdagens bröd för halva priset men missar då en kund som kanske hade betalat fullt pris.

Sen är det få människor som faktiskt är beredda att ta det där beslutet att slänga gårdagens bröd. Och det gäller nog även högt utbildade civilekonomer. Ryggmärgen talar emot att slänga nåt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja, här gäller det att få kunden att köpa en möglig limpa.....vad blir då priset???
Alltså jag fick pruta 35.000 på en beg BMW 2017 när Northbikes ena anläggning brann och de hade 350 fordon ståendes utan tak.

265.000 osålda hojar av fjolårsmodell eller äldre är helt enkelt att döda en marknad. Man måste ju bli av med dem.

EDIT: 39.000 plus en GPS
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top