Kommer KTM överleva?

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Alltså jag fick pruta 35.000 på en beg BMW 2017 när Northbikes ena anläggning brann och de hade 350 fordon ståendes utan tak.

265.000 osålda hojar av fjolårsmodell eller äldre är helt enkelt att döda en marknad. Man måste ju bli av med dem.

EDIT: 39.000 plus en GPS
Jo svårare än så är det inte. Gissar på att konkursboet tar den pucken och att nya ägaren tar över det den vill ha via inkråm.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Jo svårare än så är det inte. Gissar på att konkursboet tar den pucken och att nya ägaren tar över det den vill ha via inkråm.
Jag vill gärna ha en billig vinterhoj där jag får med tält och det nödvändigaste. Handtagsvärmare kan jag montera själv. Underhåll likaså, jag är van vid engelskt skit men är ute på vägarna ändå! :hihi

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag gissar att en ny ägare gärna slipper 265.000 osålda hojar… kvarnsten om halsen som sagt. Till och med om värdet skrivs till noll och de följer med ”gratis” så kvarstår ju problemet med de faktiska hojarna.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Frågan är vilken sorts hojar det är. Är det 200000 cross eller endurocyklar så är det förbrukningsvaror på ett annat sätt än om det är 790/890/1290.
790/890 bör ha tagit en smäll i försäljningen av kamaxelhaverierna så risken är att det är såna.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Såvitt jag har hört så kommer det inte komma några 2025 1390 super adventure.
Däremot kommer 1390 Super Duke gt till Q2.
Gissar att det är SA-S'n man egentligen ville ha ut på marknaden.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Inget nytt, jag bara konstaterade att 265k är fler än 130k och att det aldrig kan vara negativt i nuläget. Vad är din poäng?
265 000 hojar i lager är således en guldgruva med än något annat.

Say what…??? Du inser att vi diskuterar ett företags potentiella överlevnad på motorcykelmarknaden och inte en turkisk bazar…?

Att ha ett lager med 265.000 osålda ”left over” av tidigare årsmodeller är inget annat än en ren och skär katastrof. En hel årsvolym hojar som trots att de reas bort till priser långt under produktionskostnad såväl som lagervärde ändå är stört omöjliga att sälja.

Någon ovan jämför det med en kvarnsten runt halsen. Jag skulle säga att det snarare är jämförbart med att ligga ingjuten i en metertjock kista tillverkad av volfram på botten av Marianergraven.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det här är såpass mycket tillgång att det riskerar blöda över och skada försäljningen för andra märken också. Mindre såklart, men dock.
Tänkte samma. Om 265.000 hojar ska reas ut till långt under marknadspris så kan de andra tillverkarna få svårt att möta det. Det är mer än hela Ducatis och Triumphs årsproduktion tillsammans. Dvs, under förutsättning att folk faktiskt vill ha en KTM nu även om de får den väldigt billigt.

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Hoj
TM en 250 19 suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Frågan är vilken sorts hojar det är. Är det 200000 cross eller endurocyklar så är det förbrukningsvaror på ett annat sätt än om det är 790/890/1290.
790/890 bör ha tagit en smäll i försäljningen av kamaxelhaverierna så risken är att det är såna.
Tror ktm cross/enduro enduro hojar har nog sålt skapligt men värre är det nog med offroad/landsvägs hojar
Och vad det gäller 790/890 så får dom försöka sälja dom med den gamla devisen köp 1 och få 3 så borde en funka iaf

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Man undrar ju även hur det ser ut hos övriga producenter. Har dom också en massa gamla hojar kvar på lagret?
Jag tror att det har rullat på ganska bra för de flesta övriga producenter, dvs man har nog inte bara kört på utan att hålla koll på försäljningen.
Åtminstone om man skall försöka tolka hur marknaden ser ut hos handlarna.

Cf Moto 450 blev nog tex en riktig pungspark mot KTM390 ADV. Övriga segment har också extremt hård konkurrens och KTM har inte sålt så bra trots betydligt lägre priser och mer effekt. Något har man ju missat men alltså fortsatt att tillverka hojar.

Det vore intressant att få se vilka hojar som det råder mest överskott på.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Ingen lön för KTM-s anställda trots tidigare utfästelser.

God jul liksom.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...