Kompisarna fast för "klottring", får polisen göra såhär?

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
valmers skrev:
Som även målar på annans egendom utan lov? Då menar du klottrare.

De har slutat måla på annans egendom, efter de fick lagliga ställen att måla på.

edit: Men sen kommer det alltid finnas nötter som tycker det är tuffare att skriva sin "tag" överallt å på allting. Men precis som överallt annars så finns det rötägg.

Last edited:

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Vad gäller överåriga kritvandaler så säger jag bara "patetiskt". Osökt kommer jag att tänka på favvofilmen med två moppefuckon som bränner loss på en gräsmatta oh blästrar en husvagn, när jag läser ovanstående. Låt dom städa.

Sen vad gäller grafitti så minskar skadegörelsen markant i ett område om man skapar en legitim plats för de intresserade. Jag är helt övertygad om att skadegörelsen i Majorna hade varit värre om inte Röda Sten funnits.

gladh

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
utan motor, med vanliga trampor anno 1994
Ja, vad säger man.... :rolleyes:

Jag vet en kommun som har beställt offentlig utsmyckning (som det så fint kallas) av grå betongväggar. Det är gymnasieelever som har målat. Det är inte en så dum idé tycker jag.

annars är klotter ett otyg som...ja just det.

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
gladh skrev:
Vad gäller överåriga kritvandaler....

gladh

Detta verkar med största sannolikhet gälla minderåriga, om man är minderårig när man är under 18.

Last edited:

The_FacultyGirl

Diggar hästkrafter
Gick med
12 Sep 2003
Stockholm, västerort... och emellanåt i södra skån
Hoj
Hade en CBR 600f -93 (blev stulen). Nu är det svart 850 som gäller!
landen skrev:
Håller med till viss del att man inte ska "kladda" på annans egendom, men när man åker in i en storstad som STHML så måste jag erkänna att jag hellre ser grafitti än tråkiga betongväggar.

Nu vet jag inte var du bor någonstans men majoriteten av oss som bor HÄR är inte lika roade att se all jävla skit överallt........ :4skrika :mad:

sgtpepper skrev:
Jag bor i Stockholm och jag och många med mig ser hellre gråa betongväggar än grafitti.

Oavsett om det är någon som rispat på fönstrerna i tunnelbanan, om det e klotter på väggar etc. spelar ingen roll.
Fulare blir det och någon får betala för det och det är inte de som hade kul att utföra skiten :mad:

Är fasiken så mycket roligare att titta på en grå betongvägg än massa kludder som "Jesus ser dig!", "Jag var här", "Jävla hora".....................
Och ja, det är svårt att inte lägga allt det på minnet när det finns i stort sett överallt....

Ne, förstör man annans egendom så ska man straffas därefter också.

Hagman

Försiktigt.
Gick med
18 Jun 2003
Hoj
r ett
Hubbabubba skrev:
Så här ligger det till, om de städar området slipper de betala för att ta bort kritfärgen men de FÅR ändå inte ta bort den själva. Det får någon städarfirma göra på kommunens bekostnad.
Varför låter polisen inte bara dem ta bort färgen själva när de erbjuder sig istället för att dra på kommunen massa onödiga kostnade?

Hej polisen!
Jo jag vet, bilen är inte min! Den har jag stulit. Kan jag inte lämna tillbaks den bara så glömmer vi det här :dummer

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
eus skrev:

ok, procentuellt sett, hur ofta ser du klotter vs "konst". en promille, eller en tusendels promille? :7peta
hursomhellst så borde det ställas en fråga till den som äger egendomen om man får klottra där.
hur skulle du känna dig om någon klottrade "konst" på din bil......
hade det inte varit bättre om dom frågade först??? :kocko

Last edited:

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
lånar ibland
sgtpepper skrev:
Så det är tiden man lägger ner som avgör om det är skadegörelse eller inte? Om jag väldigt metodiskt och med stor artistisk känsla demolerar din bostad till atomer, är det då konst jämfört med om jag bara snabbt sular in en molotovcocktail genom fönstret.

Vad jag vet så målas grafitti sällan på privata hus?

Är bara tråkiga människor som tycker att all grafitti ska saneras bort, ärligt så måste väl dom flesta hålla med om att det är trevligare med lite färg än en grå vägg?

Så länge dom håller sig till just tråkiga betongväggar då, när det kommer till privat egendom så ska man ge fan i det.

Last edited:

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
DwD skrev:
ok, procentuellt sett, hur ofta ser du klotter vs "konst". en promille, eller en tusendels promille? :7peta

Jag försvarar inte klottrare...
jag tycker det ser fördjävligt ut med klotter

Men duktiga graffiti-konstnärer tycker jag ska få måla legalt på tråkiga gråa betongväggar.
Ge kidsen nån plats å öva på.
Så slipper de kladda på offentliga platser

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
landen skrev:

Är bara tråkiga människor som tycker att all grafitti ska saneras bort, ärligt så måste väl dom flesta hålla med om att det är trevligare med lite färg än en grå vägg?

Så länge dom håller sig till just tråkiga betongväggar då, när det kommer till privat egendom så ska man ge fan i det.

Jaha men kommunens väggar är ok utan tillåtelse?
Eller nån vägg på nåt företagshus?

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
landen skrev:

va fan spelar det för roll om det är privat egendom eller skattebetalarnas egedom.
det är ju fortfarande du och jag PRIVATPERSONER som får betala det i slutändan, förstår man inte det så ser man fan inte längre ögonbrynen!

tex klottrar du på ett företag som säljer tjänster/produkter så måste dom höja priset på produkterna/tjänsterna för att ha råd med att ta bort klottret.
och gissa vem som köper produkterna/tjänsterna!!!??!?!?!?

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
eus skrev:
Jag försvarar inte klottrare...
jag tycker det ser fördjävligt ut med klotter

Men duktiga graffiti-konstnärer tycker jag ska få måla legalt på tråkiga gråa betongväggar.
Ge kidsen nån plats å öva på.
Så slipper de kladda på offentliga platser
sorry,ser bara helt rött när jag ser klotter.
duktiga graffiti-konstnärer som målar snyggt har jag faktiskt ingenting emot.
men dom borde presentera motivet till ägaren av "betongväggen" så att dom kan säga OK på att måla där.

ge kidsen någonstans att öva på.. jag tror inte "kidsen" vill måla på något ställe som det är tillåtet på, det är inte lika spännande och det blir ju övermålat av någon annan efter ett tag

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
DwD skrev:
sorry,ser bara helt rött när jag ser klotter.
duktiga graffiti-konstnärer som målar snyggt har jag faktiskt ingenting emot.
men dom borde presentera motivet till ägaren av "betongväggen" så att dom kan säga OK på att måla där.

ge kidsen någonstans att öva på.. jag tror inte "kidsen" vill måla på något ställe som det är tillåtet på, det är inte lika spännande och det blir ju övermålat av någon annan efter ett tag

Jo det blir ju gärna så.. det är ju så alla ser om oss motorcykelåkare

I Norrköping vill jag minnas att klottret halverades efter att man fick lagliga platser att måla på.
Men man måste ju ha en dialog med de så de fattar.

Men i det här fallet så är det klart att de ska tvätta rent skiten.
Gärna böter också, det ska ju kännas

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
I Lidköping så satte de upp ett klotterplank. När det var fullt så började de klottra runt om... (i stan och så målade de hela tiden ändå). Sedan sparkade de sönder planket. Vad gör kommunen då. Joo, sätter upp ett kraftigare plank. De målar ner de, hänger där dagarna i ända och lever loppan. Målar på vägen och allt i dess närhet. När de har lyckats sparka sönder de också så går de ut och klottar ÄNNU värre på stan än det var innna. De har lyckats få in försvarslösa ungdomar i klotteret etc. För jävligt!

Grafitti på platser där de FÅR göra det är helt okej, målningar (klotter, grafitti, kalla det vad du vill) på privata ställen och på ställen där det INTE hör hemma är FEL!

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
lånar ibland
mr_rockster skrev:
I Lidköping så satte de upp ett klotterplank. När det var fullt så började de klottra runt om... (i stan och så målade de hela tiden ändå). Sedan sparkade de sönder planket. Vad gör kommunen då. Joo, sätter upp ett kraftigare plank. De målar ner de, hänger där dagarna i ända och lever loppan. Målar på vägen och allt i dess närhet. När de har lyckats sparka sönder de också så går de ut och klottar ÄNNU värre på stan än det var innna. De har lyckats få in försvarslösa ungdomar i klotteret etc. För jävligt!

Grafitti på platser där de FÅR göra det är helt okej, målningar (klotter, grafitti, kalla det vad du vill) på privata ställen och på ställen där det INTE hör hemma är FEL!

Just Lidköping ser ju förjävligt ut när det kommer till grafitti!, bara massa småkids som sprayar "fuck the police" över allt!
Med vissa undantag.

Till övriga...

Som jag sa tidigare så är det väldigt svårt att försvara grafitti, men enligt mig ser det bättre ut med en grafittimålning än en grå vägg. Sen vart den är är ju en annan sak.

Och JA det är stor skillnad på privata hus och en betongtunnel som staten/komunen äger. Företagshus och privat egendom ska man hålla sig borta från men när det kommer till tråkiga betongväggar så tycker jag bara det är bra. Sen så ska det ju vara någon som kan med!

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Jag har fått klotter på bussen några gånger och kan bara säga att det är tur att jag inte har tagit någon på bar gärning. Ska man lackera om en buss så kostar det ca 40.000kr /sida.
Det är ju inte speciellt skoj att jobba som en gris för att behöva lägga alla intjänade pengar på klottersanering. :mad:
I Berlin finns det en bit av Berlinmuren sparad som konstnärer har dekorerat med konst inspirerad av Berlinmuren och "Öst/Västberlin" inte ens det kan klottrare låta vara ifred. :mad:

Kanske skulle införa skampåle igen! :fatta!

Bifogat

• dhoneckerS.jpg
    dhoneckerS.jpg
    37.5 KB · Visningar: 26
  • dmuur3S.jpg
    dmuur3S.jpg
    27.4 KB · Visningar: 36

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
mr_rockster skrev:

Sossepolitik. Ynkligt.

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
landen skrev:
Just Lidköping ser ju förjävligt ut när det kommer till grafitti!, bara massa småkids som sprayar "fuck the police" över allt!
Med vissa undantag.

Till övriga...

Som jag sa tidigare så är det väldigt svårt att försvara grafitti, men enligt mig ser det bättre ut med en grafittimålning än en grå vägg. Sen vart den är är ju en annan sak.

Och JA det är stor skillnad på privata hus och en betongtunnel som staten/komunen äger. Företagshus och privat egendom ska man hålla sig borta från men när det kommer till tråkiga betongväggar så tycker jag bara det är bra. Sen så ska det ju vara någon som kan med!

Men vadå tråkiga betongväggar... vem äger dom då?.. klottrarna själva eller?
om det är "statens" betongväggar du menar så äger privatpersoner dom,dvs vi skattebetalare.
klottrarna borde kolla med kommunen,staten eller vad vi nu vill kalla det och presentera deras motiv,och är det seriöst så tror jag inte kommunen säger nej till det.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024