Konsekvenser av hojåkning

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Laidback, jag kan bara instämma med alla andra, mycket bra skrivet och jag är säker på att du gör skillnad och får en del att tänka till.
Min bror sitter i rulle men har betydligt mindre skada än dig, så vi åker runt i europa och tävlar i F1-sidecar/sidovagn, han växlar mm med händerna.
Hoppas du slår till på en ATC och kommer ut och gasar lite, och att du fortsätter skriva.

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ja men ofta beror tillfällena som blir utav osäkerhet o fördomar som egentligen inte bygger på någonting.. Jag hade själv mycket fördomar som man fick brottas med i början.. Men att svara den som frågar hör till grunden!

ATC:n finns till salu på adress: http://www.woodstar.se/sida5.html
Ta en provtur om inte annat.. Tror den skulle vara klockren. Sen ett plus att den är mc reggad, inte vanligt på de första..
Ja en sån vill jag prova, men jag undrar lite saker som jag spaltar upp nedan.

1. Hur kommer man i- och ur? Har du med en lyft eller? Jag kan hasa fram med ett gåbord, men inte lyfta benen så mycket. Eller går det att vrida ut sätet?

2. Var får man köra? Åker man till närmsta grustag eller crossbana?

3. Kör du i regnkläder om det blir skitigt tänkte jag?

redracer

Gå ut hårt..och öka!
Gick med
27 May 2004
Hoj
Ninjan - såld
Ja en sån vill jag prova, men jag undrar lite saker som jag spaltar upp nedan.

1. Hur kommer man i- och ur? Har du med en lyft eller? Jag kan hasa fram med ett gåbord, men inte lyfta benen så mycket. Eller går det att vrida ut sätet?

2. Var får man köra? Åker man till närmsta grustag eller crossbana?

3. Kör du i regnkläder om det blir skitigt tänkte jag?

Man kan hissa upp sätet upp till sidoskärmens höjd. Sen styret kan man fälla upp. Så får man mellanlanda på skärmen sen in i stolen. Finns bälte som balanshjälp.
Jag tar hjälp av min butler (assistent), han kastar upp mig på skärmen, sen ner i stolen, sen in med benen o sen sänker man ner sätet o styret.
Hur lång är du? Jag är 187cm, men jag har nån cm till godo..

Den är mc reggad så du får köra överallt som med hoj. Finns gatdäck till också. Jag har kört i skogen o på en del bredare stigar/grusvägar. Ska iväg nån dag nu framöver till grustag ställe. Den sväljer ojämnheter o rötter förvånansvärt bra. :bananaDen är stark, 20hk twin men långt ifrån en racer. Mer o ta sig fram med men den var ju trimmad så lite drag är de nog.

Jag köpte en sovsäcksliknande grej som man kryper ner i som var sydd till just dessa. Den är vatten o vindtät, även fleece material så man kan köra på vintern.
Bor du i närheten av Jönköping så kan du kika på min. Funkar de får du gärna provköra den. :tummenupp

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Jag är nog lite tråkig, men är det verkar vara mycket bök innan det blir körning?
Sen har ju jag "butlerskor" och frågan är om de orkar baxa ner/in mig. Jag är 180 så det är nog inget problem på längden.

Men att den är gatreggad är ju kul, man kan köra gamla offroadhojvägar! Orkar den dra loss på grusvägarna? Finns rätt mycket såna runt om i socknen! Jag bor i Nyköping så det är inte ljusår iväg. Vi kanske kan styra upp en provtitt senare i sommar?

Fürsenhoff!
Kul att det jag skriver blir omtyckt! Men jag vet inte om jag har någon extraordinär livsglöd, det tröskar väl bara på som vanligt liksom... Fast allt är lite mer besvärligt.

R2!
Fräänt, vad är det för serie? Tycker det ser totalt livsfarligt ut, skulle jag aldrig våga ge mig på det själv. Kommer ihåg att när det var nån sidvagn på Sviestad fick vi inte köra samtidigt. Det är på den nivån det ligger...
Hur kraschad är din bror, det går väl åt lite muskler att hålla i med i kurvorna? Har han byggt vagnen själv eller finns det firmor som fixar sånt? EDIT: Jag menar har han anpassat den själv alltså?
Det är i alla fall tufft att inte släppa tävlandet bara för en bagatell som en kraschad ryggrad!

Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
R2!
Fräänt, vad är det för serie? Tycker det ser totalt livsfarligt ut, skulle jag aldrig våga ge mig på det själv. Kommer ihåg att när det var nån sidvagn på Sviestad fick vi inte köra samtidigt. Det är på den nivån det ligger...
Hur kraschad är din bror, det går väl åt lite muskler att hålla i med i kurvorna? Har han byggt vagnen själv eller finns det firmor som fixar sånt? EDIT: Jag menar har han anpassat den själv alltså?
Det är i alla fall tufft att inte släppa tävlandet bara för en bagatell som en kraschad ryggrad!

Nu för tiden väljer han race som går på roliga banor, så en blandning av tyska, holländska och världsmästerskapet, 2008 körde han hela vmserien.
Det är möjligt att det va han den gången på sviesta, han ska dit idag och testa lite innan nästa race, åk ner och tjöta me han vet´ja.

Brorsan körde hoj på den tiden men pajja ryggen i just sidovagn, som burkslav -94, jag minns inte vart hans skada sitter exakt, 9 - 10 ca, full arm/handstyrka.
Man sitter lixom i en sittbrunn och har bra stöd som det är, och med några få enkla modifieringar så sitter han bra.
Hojen är en svensk sak som han va med och utvecklade men inte pga skadan, men all anpassning av sin egen har han gjort själv, elväxling och broms på styret, vilket eg sköts med fötterna.
Han har en fyrhjuling som ska göras hyfsat gatlaglig och han funderar på en zoomcamp nu: http://www.zoomcamp.se/
http://www.youtube.com/watch?v=MnAzXyZKH0Q

redracer

Gå ut hårt..och öka!
Gick med
27 May 2004
Hoj
Ninjan - såld
Självklart kan vi styra upp en träff, de vore bara trevligt! Så kan du testa o köra eller testa hoppa i o känna vad som skulle kunnas göra för att funka..
Ja men så mycket bök är de inte. Man måste testa först o uppleva resultatet för att utvärdera det hela. Nöjet ska ju vara mer än böket helt klart för att fortsätta. Bara för att du har "butlerskor" betyder inte det att de inte funkar, det handlar mycket om teknik. Vi kan nog komma på något bra tillsammans!
Bök är de ju i vardagen så de är du ju van vid..men märkt det med åren som skadad att man blir väldigt lätt bekväm av sig. O det är väldigt lätt att bli så bekväm att man växer fast.. Så ibland får man sparka sig själv lite så man vaknar till..

Nja, den är som sagt stark o så men jag saknar det distinkta klippet i min. Det är liksom därför jag har planer o drömmar om att byta motor i den. Men den är grymt rolig o i tvära grusvägskurvor så är de inga problem o slänga ut arslet.

Den zoocampen är riktigt schysst! elmotorer är grymma, även om de inte har en chans mot en rad fyras vrål på rödmarkeringen..

Last edited:

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Men köp för fan en! Grus kan du åka med oss och vi hjälper (läs: tvingar) gärna dig ner i den. Garageplats har du ju!

När åker vi och kollar på den?

Snittar man 80-100 med den på grus?

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Tack för al öppenhet - som gör mig båda rörd och full av beundran - men, även att jag tänker till när jag kör min MC..

Vett inte om Kristoffer Olofsson redan är på kompislistan - annars sku jag rekommendera att ta kontakt; www.kritto.se

Kristoffer, har efter sin MC olycka - lyckas att köra MC igen, finns bilder på hans sajt..

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Redracer du har rätt.
Det är lätt att bli bekväm om man aldrig utsätter sig för nåt obekvämt. Jag vill absolut komma och titta, vi kanske kan bestämma nåt senare för jag har bilen på verkstan just nu!

Jonte, nu tar vi det lilla lugna här.
Först titta, sen får jag bestämma om jag ska köpa. Men din ungdomliga iver gläder mig!

R2!
Brorsan din måste ha kommit upp sig om han kan välja att bara köra de roliga banorna, hehe! Men att ha kört VM smäller högt! Hur gick det då -08?

Galne Dansken!
Jodå, Kritto hörde jag talas om tack vare att jag var på RSS, han verkar ha svårt att släppa hojåkningen!
Jag hade kunna valt att vara ännu mera öppen om min skada och inte utelämnat några bitar alls men jag vill ju inte skrämma folk från hojåkningen!

Last edited:

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Laidback: Klart du ska åka och titta, provklämma, starta upp den och höra vrålet. Vem vet kanske köra några meter.
Skulle det funka för dig att köra dessa vidunder så tror jag du skulle få tillbaka stor del frihet.
Håller alla tummar för att ATC:n ska vara fordonet för dig så du får uppleva fartvinden igen. :yoparty

Keep on going!!!

Mvh
Andreas

redracer

Gå ut hårt..och öka!
Gick med
27 May 2004
Hoj
Ninjan - såld
Jag är inte den som är den så hör bara av dig när du kan. Dra ett pm el nåt el vi kan ringas om nån dag. Det är ju så mycket enklare att träffas så ser man vad som skulle funka, smidigare än att förklara de funktioner som funkar o som inte funkar..

Gött o höra Jonte, pådrivande vänner som ställer upp är ovärdeligt! Och ser man mer möjligheter o självklarheter än böket runtomkring är de bara härligt. Jag tycker personligen att de är bättre med några för många galna förslag på aktiviteter som man upptäcker inte fungerar än att inte testa el vännerna runtomkring inte vågar fråga en vad man tror kommer funka. Det enda som kan hända om de inte funkoar är ju ett: Surt, hade varit kul men vi får testa igen eller något annat. Finns tokmycket olika roliga o härliga upplevelser som man kan testa på..
Jag åkte med bak på en snöskoter som jag inte först trodde skulle funka men kompisarna lyfte över mig, sen togvi ett brett spännband mellan mig o föraren. Då ska ni räkna med att jag har noll balans, ingen funktion i händer att hålla i sig med...man hängde liksom med, men vadman hängde med. Skotern var en rx1, innehåller r1 motorn, o har ful förståelse för varför snöskoter intresset är stort i norr, sporthoj på snö..:tummenupp
Fallskärmshopp är en annan dröm som jag hört andra skadade testat.. Nästa grej Laidback! ;)

ATC:n gör typ 80-90 i toppfart orginal...

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R2!
Brorsan din måste ha kommit upp sig om han kan välja att bara köra de roliga banorna, hehe! Men att ha kört VM smäller högt! Hur gick det då -08?
njae det vet jag inte, det blir roligare och billigare att välja race själv, kör man en hel serie måste allt va klart i tid och man måste satsa, nu kan vi ta det mer som det kommer och inrikta sig på att ha kul.
Sporten är iofs rätt stor i europa men dom välkomnar wildcards i de flesta serier.
-08 kom han 11 i vm, nu för tiden går det fortare.

iom del 3 så är vi framme i nutid va, eller kommer det mer?
skriva en bok kanske?

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Jag är inte den som är den så hör bara av dig när du kan. Dra ett pm el nåt el vi kan ringas om nån dag. Det är ju så mycket enklare att träffas så ser man vad som skulle funka, smidigare än att förklara de funktioner som funkar o som inte funkar..

Gött o höra Jonte, pådrivande vänner som ställer upp är ovärdeligt! Och ser man mer möjligheter o självklarheter än böket runtomkring är de bara härligt. Jag tycker personligen att de är bättre med några för många galna förslag på aktiviteter som man upptäcker inte fungerar än att inte testa el vännerna runtomkring inte vågar fråga en vad man tror kommer funka. Det enda som kan hända om de inte funkoar är ju ett: Surt, hade varit kul men vi får testa igen eller något annat. Finns tokmycket olika roliga o härliga upplevelser som man kan testa på..
Jag åkte med bak på en snöskoter som jag inte först trodde skulle funka men kompisarna lyfte över mig, sen togvi ett brett spännband mellan mig o föraren. Då ska ni räkna med att jag har noll balans, ingen funktion i händer att hålla i sig med...man hängde liksom med, men vadman hängde med. Skotern var en rx1, innehåller r1 motorn, o har ful förståelse för varför snöskoter intresset är stort i norr, sporthoj på snö..:tummenupp
Fallskärmshopp är en annan dröm som jag hört andra skadade testat.. Nästa grej Laidback! ;)

ATC:n gör typ 80-90 i toppfart orginal...

Ni är så skönt galna!!! :tummenupp

En utan balans eller funktion i armar och ben åkaer bakpå en snöskoter som är närmast att jämställas med en sporthoj.

Och nu vill du hoppa fallskräm vilket var skrämmande nog för mig själv fullt funktionsduglig!

Jag måste säga att ni är mina idoler!

Mvh
Andreas

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
Tack för din öppenhet om allt du har varit med om, är nog nyttigt att läsa dyrligt.
Tycker att Galne Dasnken ska publisera dig i MC-folket, även i andra hojtidingar bör också göra det !

Tack, Keep up the good work!!!

• Gilla
Reaktioner: R2

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Tack alla ni som hejar på och kommer med glada kommentarer! Det är mycket värt och kom gärna med frågor om ni har några.
Någon (sampan?) undrade över bilder på rullen och det kommer efter helgen. Annars kanske redracer vill dela med sig?

Just det skoter var det, snackade med en kompis i vintras som har skoter och han var helt inne på att han skulle skjutsa mig en runda. "Amen hur dårå?" "Skitsamma det löser vi då!" Jag har nog blivit lite bekväm... Men det är väl som hoj ungefär, kul!

Men tandemhopp skulle vara helt kanon tror jag!
Faktum är att det har jag funderat på sen vi fixade det i 30-årspresent åt ett par kompisar! Det ska kollas upp!

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Men tandemhopp skulle vara helt kanon tror jag!
Faktum är att det har jag funderat på sen vi fixade det i 30-årspresent åt ett par kompisar! Det ska kollas upp!

Jag kanske kan fixa bra pris åt dig på klubben här i stan efter min lilla hoppkarriär.

Använd citeraknappen när du vill att folk ska se att du svarar. Finns en liten knapp bredvid med ett plus på. Använd den om du vill citera flera. Bara trycka på den för varje inlägg och sista inlägget använder du den den vanliga.

Då ser alla det på "visa svar" uppe till höger.

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
11:a i VM väger tungt!
Och visst, det är klart att kör han ett rejs här och ett där på de banor han vill så har han väl inte samma krav från sponsorer och då blir det inte så mycket "måste" längre, skönt!

Jag hade bara tänkt skriva fram till att jag ställde mig upp första gången och det gjorde jag ett år efter kraschen. Sen blev det lite nutid också, efter det. Tanken var att 1:an skule handla om de första veckorna, 2:an om resten av sjukhustiden och 3:an om tiden mellan flytten och första gången jag ställde mig upp, nu är jag ju flygfärdig.

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Tack för din öppenhet om allt du har varit med om, är nog nyttigt att läsa dyrligt.
Tycker att Galne Dasnken ska publisera dig i MC-folket, även i andra hojtidingar bör också göra det !

Tack, Keep up the good work!!!
Där ser man!
Nu känner jag mig rätt trög! Förstår först nu att Galne Dansken har SMC-ankytning.
Publicera, låter inte det lite stort?

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...