Du måste ha sett mycket..!
Mycket värdefullt att någon från "andra sidan" ger sin syn på hojeriet. Jag trodde inte att ni som -kanske dagligen- sett vad en MC-olycka kan ställa till med kunde ha ett intresse för hojar.
Lika lite som någon som jobbar på ett slakteri kan gilla korv, när de vet vad som är i den!
I örebro där jag jobbade förra sommaren var det förvånansvärt många som åkte hoj av sjukvårdsfolket.
I slutet på Del III undrade jag vad all den vård som min olycka kostat och fortfarande kostar. Du kanske kan säga ungefär hur många miljoner?
Kan ge några riktpriser (som jag fick reda på för ca tre år sen, så ta dem med en nypa salt) så kan du räkna på timmarna själv:
- En operationsal i drift kostar i runda slängar 10 000:- i timmen
- Titanskruvar för att fästa stagen i rygen med kan gå loss på 2500:- stycket
- Natt på IVA kan gå på 8-10 000:-
- MR-undersökning går på 7000:-
- DT-undersökning går på 5000:-
Utöver dessa har vi ju alla andra delar som opereras in i din kropp, alla läkemedel av varierande priser, besök hos sjukgymnaster, arbetsterapeuter, ombygnation av lägenheten så den passar rullstolen, assistenterna och som du skriver; rullen och alla framtida eräsättningar.
Hur mycket timpriserna är för de övriga sjukvårdsanställda som "följer med paketet" har jag ingen aning om, men för att du ska sätta det i perspektivv: ett enkelt akutbesök, utan röntgen eller något alls, kostar sjukvården 1800:- på sjukhuset som jag jobbar på. Ska man ha röntgen, gips, prover etc etc så går priset upp men patienten betalar 300 för besöket och ev 200 för röntgen.
I ditt fall lär du ha gjort rätt många MR/CT och röntgenundersökningar, fått många timmar hos olika sjukvårdsgrupper etc och jag skulle väl tippa på att kostnaden för din direkta sjukvård skulle gå på 2-3miljoner?
Och sen undrar jag en sak till.
Efter operationen kan jag bara vrida huvudet ca. 45 grader. Går det att i efterhand fila till kotorna för bättre "styrutslag"?
45 grader är iimo rätt acceptabelt. Vet ju inte vad som är gjort och på vilket nivå, men du måste ju tänka på att det som inhiberar rörligheten i rotation kan vara stagen som stabiliserar din nacke. Så problemet tror jag inte ligger på kotorna, utan allt runomkting som metall, muskler, ligament etc.
Ditt yrke måste vara bland det svåraste jag kan tänka mig. När det kommer in ett skinnställ fullt med en blodig köttmassa som du bara kan ana ha varit en människa, hur vet du i vilken ände du ska börja? Det är ju obegripligt!
Jag har din yrkeskår att tacka för mycket!
När man väl är inne på det så känns det inte så svårt som det kan verka, man vänjer sig antar jag.
Men jag vet inte hur många gånger jag fått nog och skrikit ut att sjuksköterskan ska sluta dalta med patienten och bara klippa upp de jävla kläderna när patienterna inte velat eller när sjuksyrran tyckt att det vore synd/onödigt att klippa.
Som du säger så måste jag veta vad för skador som finns, och som ortoped är det i princip omöjligt utan röntgen, och för att veta vad jag ska röntga så måste kläderna bort, men samtidigt ska patienten inte röra sig någon milimeter under den här processen för att inte förvärra en skada. Blir ibland jävligt svårt, hur fan får man på bästa sätt bort odelad skinnställ på en person man misstänker har brutit nacken och som absolut inte får röra sig?
Varje patient har sina utmaningar och det enda är att göra det, finns inga alternativ, ibland blir det jävligt bra, ibland blir det fel, men vad fan ska man göra...
Som du skriver så klagar man hela tiden på att sjukvården är dålig, skatterna är höga, premierna onödigt dyra etc men när det väl skiter sig så är det jävligt skönt att man inte blir ruinerad som bonus till den fysiska och psykiska skadorna som man ådragit sig.
Edit: Köpte mig en hoj idag och på hemvägen kunde jag inget annat än tänka på den här tråden varje gång jag drog på gasen lite. Har inte kört på många år och rosten måste bort, förhoppningsvis försvinner inte vettet med rosten för mig.