Har läst denna tråd ett par gånger och den har påverkat min körning på ett bra sätt. (Trodde jag)
Tyvärr så gick det inte som planerat min senaste runda som var i Augusti i år, njöt för mycket och tappade den koncentrationen som behövs för att köra hoj.
Åker lite för fort och en bil svänger ut och korsar min väg, väjer och lägger ikull hojen precis innan kollisionen med bilen, flyger sisådär 40 meter enligt vittnen och polis.
Krossar vänster fotled, fraktur på vänster häl, bryter höger lårben, fraktur i nacken mellan kota 2-3 samt nervskador i vänsterarmen som gör att den inte lyder order. Såklart hade jag inte mitt mc-ställ på mig heller..
Ambulans till Karolinska för operation, Titan i nacken, låret och fotleden, gipsad fot i 6 veckor utan belastning.
Så det var bara att flytta hem till morsan och sitta rullstol efter mina tre veckor på sjukhuset var förbi.
Sjukskrivning 6 månader, första månaden spenderades på soffan knaprandes smärtstillande för att slippa den värsta smärtan.
När gipset äntligen togs bort var det dags att gå på foten igen, ajajaj vad jävla ont det gjorde, men efter 10 dagar kastade jag rullator, kryckor och rullstol åt skogen, jag skulle gå trots smärta från helvetet och en fot såpass svullen att man inte kände igen den. (jag är envis)
Flyttade tillbaka hem till min lägenhet och påbörjade rehab på sjukhuset 5 dagar i veckan, det knakade och knastrade lite varstans i kroppen, en titanskruv opererades ut och det värsta knakandet försvann.
Ställde mig på vågen i början på oktober, 15 kg muskler var uppätna av allt stillaliggande. Kände mig lika stark som en 7-åring och lika stel som en 87-åring, läskigt vad svag man blir direkt!!
Rehab i bassäng och gym har sedan dess fyllt mina dagar, känner mig starkare men långt ifrån stark.
Armen har sakta men säkert börja komma igång, kan inte lyfta den då alla musklerna förtvinat, men framsteg syns!
Ytterligare operationer väntas sommaren nästa år då titanspiken samt lite skruvar skall tas bort.
Man kan säga att det fasiken inte är lätt att leva som handikappad, trots att jag ¨bara¨ är enarmad och haltar lite lätt så blir dagarna så mycket svårare än innan olyckan.
Man får en helt ny förståelse för hur lätt man har det när kroppen fungerar felfritt och smärtfritt, jämfört med en skadad kropp som inte alls vill samarbeta.
Det som hela tiden peppat mig var att läkarna redan efter en vecka på sjukhuset sade ¨Du kommer bli 95-100% återställd, men det är långt kvar dit¨ Bara att höra dom orden gjorde mig på något vis positiv, trots att jag låg helt orörlig i sjuksängen.
Jag hoppas kunna köra hoj igen nån gång nästa höst, då med en förhoppningsvis hel kropp
Du ska ha en stor eloge Laidback! och alla andra handikappade som kämpar på både med saker som vanligtvis är enkelt men numera kan ta en halv dag att få gjord och att ha kvar gnistan i livet.
Det jag vill ha sagt med detta långa inlägg är: Slappna aldrig av i trafiken, det går väldigt fort när det går åt helvete. (fast det visste ni redan)
En solig sommardag, livet leker allt känns perfekt, helt plötsligt vaknar man upp orörlig på ett sjukhus en vecka senare. Det är inget jag önskar någon annan!
I mitt fall gick det trots omständigheterna bra, tyvärr gör det inte det alla gånger..
hoppas det var okej med en liten trådkapning?!
Sköt om er gubbar och gummor! så ses vi förhoppningsvis på vägen nästa år
//Niklas