Har läst din tråd laidback, och är glad att jag gick in hit och fick syn på den. Känner igen mig i mycket men ändå inte. Men hoppas inte det gör något att jag "lånar" din tråd lite och delar med mig av min olycka.
Det hela började att jag suttit som alltid i hytten på lastbilen, och det var klarblå himmel och strolande sol. När jag kom hem skulle jag åka och träna som alltid. Käkade lite och tog på mig kläderna. Hade en honda cb 1300 som skulle säljas så det blev att jag tog ut min älskling en 2008 års R1. Tog inte på mig alla skyddskläder idiot som man var. Skulle ju bara till gymmet så ingen buskörning här.
Körde väl ca 80km/h när jag närmar mig en T korsning. En dam i en familjebuss skall svänga vänster men hon står still och jag tror hon sett mig. När jag är precis ca några meter ifrån svänger hon ut. Jag dundrar in i sidan på henne. Sen blir jag medvetslös och minns inget mer.
Ambulanshelikoptern hämtar mig och kör mig till sahlgrenska. Där opereras jag i tre dagar, utan att anhöriga kan få se mig. Tur var väl det iofs.
16 olika frakturer fick jag, käken av på två ställen, två koter i bröstryggen fick fraktur så dem är stelopererade idag. Fraktur på nacken, punkterad lunga, fraktur på vänster underarm, skada på pekfingret, höger skuldra skadad och hela höger armen och handen illa skadad och även tre nerver i höger armen utdragna och en av. Ena fingret lossnat och hänger i skinet. Höger lårben av och sticker ut i låret. Men turen man hade enligt läkarna var att man nästan bodde på gymmet innan olyckan. Så bäcken och alla inre organ var helt oskadda.
Efter tre veckor fick jag vakna upp helt efter några mindre uppvaknande. Det första jag minns var att jag hade fruktansvärt ont och undrade hur det gått med hojjen.
Dom första veckorna gick dagarna ut på att träna på att kunna sätta sig upp i sängen och dingla med benen. dET snurrade ordentligt i huvudet eftersom man var van att bara ligga i sängen. När kroppen vant sig vid det fick man börja sitta i rullstol. Kunde inte köra själv eftersom högerarmen inte lyder nått. Så kör jag bara med vänstern åker jag runt runt.
Man var sjukt hungrig eftersom man bara fick soppa och nypon. Käken skulle läkas i en månad sen fick man börja och äta mat som var mosad. Och då skulle magen vänja sig eftersom den inte fått jobba på ett tag. Man såg ut som skin o ben.
Var mycket träning såsom mage och cykling i början. För varje dag kä'nde jag mig starkare. Enligt m ig hade man ju haft en grym änglavakt. Men alla muskler var uppätna av kroppen, och jag ville inte se mig själv.
Efter tre månader tog dom bort halskragen och det var så himla skönt. Men nacken hade ju stelnat så det blev mycket tränande.
Sen fick jag flytta hem till mina föräldrar eftersom dem bor i enplanshus. Aldrig sovit så gott den natten när man fick sova i lugn och ro utan massa springande. Varje dag kom färdtjänst och körde mig till sjukgymnastik och olika läkarbesök.
Efter sex månader fick jag lämna rullstolen och det kändes som livet kommit tebax till mig. Aldrig har jag känt sådan glädje inombords. Men då blev det massor utav ny benträning för att högerbenet skulle bli starkt som vänsterbenet igen.
Då i oktober var det dags att köpa bil. Hittade en liten käck stadsbil hos Opel och när jag körde ut från handlaren kom nästa lyckorus, nu var jag äntligen på väg till ett självständigt liv igen. Dagarna giock ut på att åka och träna, läkerbesök, ut med hunden och vandra i skogen och njuta av att fått livet tillbaka utan massa hjälp från underrbara människor.
Idag lite över ett år, mår jag faktist bättre än någonsin. Jag klarar mig helt själv, kör till gymmet varje dag och tränar för att kroppen ska bli bättre, åker och hälsar på kompisar på deras jobb, går långa turer i skogen med hunden och tvättar bilen två ggr i veckan
.
Förutom många ärr på kroppen har jag dropp hand på högerhanden och den funkar riktigt dåligt. Men det är nerverna som läker. Och enligt läkarna kommer mina nervskador bli bättre men kan ta cirka 2 år till, sedan kan dom göra operationer så det som inte kroppen klarar kan dom "väcka". Men den kommer dock aldrig bli sig likt igen.
Men jag är otroligt glad ändå. Det kunde ju gått så mycket värre. Nu börjar jag även jobba i september igen. Känns underbart.
Säkert endel stavfel m.m men ville bara dela med mig av min resa. Vill inte avskräcka någon, men som ni säkert redan vet så vill jag bara säga lita ALDRIG på medtrafikanterna. Jag kommer dock aldrig mer köra hoj men saknar det lite varje gång ja ser en sporthoj. Ta det lugnt där ute och njut på eran bäste vän hojen.
MVH
Anders J