Stålskivorna mellan lamellerna är de bytta? Om lamellerna var brända så kan stålskivorna slagit sig tänker jag. Skevheten kan påverkas av temperaturen. Jag gissar fast man inte får.
Skönt i alla fall att du uteslutit kopplingsvajern. Det trodde jag inte på alls.
Att oljan och oljetemperaturen skulle påverka spelet i kopplingshandtaget har jag svårt att tro. Inte heller fibermaterialet i lamellerna. Kanske möjligen ev... Oklart vilket fabrikat det är på lamellerna.
Mysko fel. Hoppas du hittar felet.
Tack! Bra idé.
På kvittot står det så här: Clutch friction plate kit carbon fiber 10 plates.
Så jag antar att det faktiskt bara är lamellerna och inte stålplattorna som bytts.
Lamellerna
ska vara av märket Barnett, men det står ingen tillverkare på kvittot.
Det mesta brukar ju bli större av värme men då borde man ju tappa spelet eller tänker jag fel? Men vad i en kopplingen skulle ge detta fenomen, lamellerna och stålplattorna är väl det enda som skulle kunna påverkas av värme och ändra spelet på kopplingen?
Jag tror du tänker fel (eller så är det något med kopplingslänkaget som jag inte förstår).
Så här ser jag på det;
intryckt handtag = lamellerna dras isär X mm från varandra.
utsläppt handtag = lamellerna går ihop
Om de växer kommer de gå ihop tidigare, alltså behöver handtaget inte gå hela vägen ut för att lamellerna ska gå ihop helt. Men det är samma utväxling i kopplingen som innan, så du kan inte dra isär dem lika mycket längre.
Jag upplever just att dragläget flyttas närmre och närmre styret, samt att jag tror själva slacket är när handtaget har nått den punkt där lamellerna sitter helt ihop. Då finns det inte längre den kraftiga fjäder som drar ihop hela kopplingen utan bara den lilla returfjädern som drar i armen.
Men det är spekulation från mitt håll, givetvis.