I dag var jag och pratade med verkstaden. De var relativt säkra på att det rörde sig om koppling, då en kopplingsvajer inte borde flexa så mycket som mitt spel ändras.
Ett kopplingsbyte hos dem skulle kosta
8800kr
Detta då bara ett BMW original lamellpaket låg på 5500kr, sen tillkom arbete och oljebyte.
De rekommenderade original-lameller, eftersom deras erfarenhet var att många andra tillverkare helt enkelt var sämre och att det inte var ovanligt med svällande koppling. Ganska mastigt pris.
När jag kollade runt på nätet hittade jag kopplingar (av okänd kvalitet) för runt 1500-2000kr. Vill inte stoppa in skräp som blir kass, men hade jag fått tag på
bra lameller för under 5500kr hade det så klart varit trevligt.
Det verkar vara hårdare körning, snarare än kökörning som gör det. I dag var det förvisso svalt, men mycket kökörning och längre perioder med runt 100c på mätaren i klustret. Kunde känna hur hela hojen ångade upp värme på mig. Spelet ökade något, men inte så illa att kopplingen kom och petade mig på handen eller att det inte gick att växla.
Skulle det kunna vara så att tidigare ägare slängt i någon finare olja för att minska detta problem? Alternativt, skulle det kunna vara så att tidigare ägare kört med en fet mapp för att sänka temperaturen och undvika detta problem?
Säljaren visade nämligen glatt upp ett kvitto på ett helt onödigt oljebyte och jag vet att mappningen inte kom från en bänkning. Mina kopplingsproblem började efter en storservice, då byttes oljan och jag la också in en nollmapp eftersom helsystemet byttes till originalsystem.
Innan servicen hade jag kört hojen gbg-stockholm-gbg, mälaren runt i värmen och även lite hårdare turer på ~10 mil utan några tillstymmelser till de kopplingsproblem jag har nu.