En händelse från förra året när jag var på väg att fixa ny hoj. Jag var ute och provkörde BMW K1200s och stannade vid en mack för att skaffa lite dricka (svinigt varmt den dagen). Där står den 15-årige coola eu-moppekillen med sin tillhörande fjortisflickvän. Han klampar fram till mig och börjar:
-den där går inte så fort va?
Jag - Ehsm?
- Min farbror har en retta.
- Mhms??
- Den åker ifrån den där alla dagar i veckan (osv).
(nog för att det var packbox på bumsen men....)
- Du säger du? Den har ju iaf gjort under 8 minuter på Nurnburgring, vill du åka med en sväng så får du se hur den går? (jag ville ju testa hur den skulle funka med skjuts också, så det var ju bara att passa på när man hade en frivillig)
- Lätt, den där gör väl inte ens över 200?
(sen fick jag en lång utläggning hur långsamma bmw-polisernas hojar var).
Några tiotals minuter senare så kommer jag tillbaka till macken efter att ha gasat ur K1200an rätt så hyfsat i några rondeller med knäskrap, på några småkurviga vägar samt fullt ös på en raka. Killen är likblek och klarar knappt av att kliva av hojen och tjejen hans undrar om "mår du så bra?" när jag stannat. Han sa inte ett ord utan bara satte sig ned på närmsta bänk.
Gubbtouring - Moppekidz 1-0
Enda gången jag gjort något sånt här när jag skjutsat någon, men han insåg nog att det går att blåsa på rätt bra med en bumse. Jag kunde ju inte låta bli att ändra världsbilden lite... Hoppas att man inte skrämt han från att ta mc-kort...
Fast det blev en F800s i inköp istället. Den funkar å andra sidan också ypperligt att skjutsa på med.